پروتز چشم اوربیتال

پروتز چشم اوربیتال چیست؟ چه دلایلی سبب تخلیه چشم می شود؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به پاسخ پرسش های ذکر شده دست یابید.

تومورهای سرطانی، سوختگی های شیمیایی و تروماهای شدید، از جمله مواردی هستند که قسمت وسیعی از بافت های اطراف چشم را در گیر کرده و گاها منجر به تخلیه چشم می شوند. در این صورت پروتز چشم اوربیتال به عنوان آخرین روش ترمیم به کار گرفته می شود. 

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
پروتز چشم و چشم مصنوعی

علل موثر بر تخلیه چشم 

پیش از هر چیز قصد داریم عوامل موثر بر تخلیه چشم را شرح دهیم. تخلیه چشم یکی از جراحی های ناخوشایند بوده که جراح پس از به کارگیری تمامی روش های درمانی و به عنوان آخرین راه درمان آن را به کار خواهد گرفت. علل متعددی سبب تخلیه چشم می شوند که از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • ضربه شدید و غیر قابل جبران به چشم 
  • تومورهای بدخیم 
  • چشم های فاقد دید و دردناک 
  • چشم های فاقد دید با طاهر نامتعارف و نامناسب 
  • التهاب شدید در چشم 
  • درد غیر قابل کنترل 
  • گلوکوم مرحله پایانی 

در زیر به شرح دو دلیل موثر بر تخلیه چشم یا انوکلئاسیون پرداخته ایم: 

سرطان

رتینوبلاستوما و ملانوم چشمی، دو سرطان شایع چشم می باشند که رتینوبلاستوما تومور بدخیم در ناحیه شبکیه چشم بوده و ملانوم چشمی نواحی رنگی چشم، مشیمیه و عنبیه را درگیر خواهد کرد. با بزرگ شدن تومورهای ناشی از سرطان رتینوبلاستوما و ملانوم و جلوگیری از گسترش موضعی آن ها انوکلئاسیون یا تخلیه چشم انجام می شود. 

سایر بیماری ها 

چشم سمپاتیک از دیگر بیماری های نادری است که در پی ضربه شدید به یک چشم و حمله ایمنی بدن به بافت چشم صورت می گیرد. تنها راه درمان این بیماری و محافظت از چشم سالم، جراحی تخلیه چشم می باشد. 

چگونگی تخلیه چشم یا انوکلئاسیون 

انوکلئاسیون یا تخلیه چشم جراحی است که تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد و در طی آن کل کره چشم و بخشی از عصب بینایی برداشته می شود. شایان به ذکر است که در طی این جراحی به پلک ها، ماهیچه ها و غدد اشکی، آسیبی وارد نخواهد شد. 

درد، کبودی و در برخی موارد، عفونت از جمله عوارض ناشی از این جراحی می باشد. شایان به ذکر است که جهت دریافت پروتز، یک ایمپلنت در عمق چشم بیمار قرار داده می شود تا پس از کاهش تورم و بهبود یافتن محل زخم، پروتز چشم به کار گرفته می شود. پروتزهای چشم به حدی طبیعی طراحی و تولید می شوند که در اکثر بیماران به سختی می توان چشم طبیعی را از چشم مصنوعی تشخیص داد. 

پروتز چشم اوربیتال

انواع پروتز چشم 

با وجود این که موضوع بحث ما در این مطلب، پروتز چشم اوربیتال می باشد، قصد داریم علاوه بر چشم اوربیتال، به شرح سایر پروتزهای چشم نیز بپردازیم تا ضمن آشنایی با تمامی این پروتزها، بهترین و مناسب ترین نوع آن را متناسب با شرایط خود انتخاب نمایید. 

کانفورمر 

پس از جراحی تخلیه چشم و در فاصله میان بهبودی چشم تا دریافت پروتز دائمی باید از چشم ها محافظت شود که این امر به کمک کانفورمر صورت می گیرد. کانفورمرها که یک محافظ شفاف و پوشش موقت هستند، به عنوان انتقالی به چشم دائمی به کار برده می شوند.

از دیگر کاربردها و شاید مزایای کانفورمرها، می توان کمک به عملکرد صحیح پلک را نام برد، زیرا پلک ها تا زمان دریافت پروتز دائمی چشم، باید عملکرد دائمی خود را حفظ کنند. 

چشم مصنوعی

چشم مصنوعی، همان پروتزی است که به فرد کمک می کند تا سایر افراد متوجه مصنوعی بودن چشم نشوند. پروتزها ضمن قرار گیری در حفره چشم، به عملکرد طبیعی پلک ها و مجاری اشک کمک می کند. ایمپلنت اوربیتال نیز از دیگر پروتزهایی است پس از جراحتی تخلیه چشم در چشم کاشته شده و چشم هایی همانند گذشته را به شما می بخشد که در ادامه بیشتر به شرح این پروتز چشم اوربیتال خواهیم پرداخت.

پوسته اسکلرال

در برخی از افراد چشم به طور کامل تخلیه نشده و تنها بخشی از آن تغییر شکل داده است که در این صورت، نمی توان از پروتزهای چشم (به دلیل بزرگ بودن) استفاده کرد، بلکه این افراد به جهت بازگرداندن ظاهر طبیعی چشم خود، ملزم به استفاده از پوسته اسکرال می باشند. متریال به کار برده شده درپوسته اسکرال و چشم مصنوعی یکی بوده و تفاوت آن ها در نازک بودن پوسته اسکلرال می باشد.

صاف بودن و نازک بودن این پوسته به بسته شدن راحت پلک ها کمک می کنند. این پوسته را نیز همانند چشم مصنوعی می توان به طور دائم مورد استفاده قرار داد تا ظاهر آن مانند چشم طبیعی فرد به نظر برسد. 

پوسته فلاش 

در صورتی که چشم فرد تقریبا کامل بوده و تنها بخش کمی از آن دچار آسیب و تغییر شکل و فرم شده است، پوسته فلاش به کار برده خواهد شد که حتی از پوسته اسکلرول نازک تر می باشد. پوسته فلاش علاوه بر راحتی، ماندگاری بالایی نیز دارند. 

پروتز اوربیتال

پروتز اوربیتال که از سیلیکون ساخته شده است، پروتز بسیاری بزرگی است که پس از تخلیه چشم حجم حفره چشم را پر کرده، به گونه ای که کاملا با چشم طبیعی و رنگ آن مطابقت دارد. به طور معمول نحوه نگه داشتن پروتز اوربیتال با چسب مغناطیسی می باشد. 

کاربرد چشم مصنوعی اوربیتال 

پروتز چشم اوربیتال در بیمارانی به کار برده می شود که بر اثر آسیب های جدی یا تومورهای بدخیم و پیش رونده ناچار به تخلیه کامل چشم  و پلک شده اند. در اکثر افراد، هدف از انجام این جراحی، حفظ جان بیمار و پیشگیری از آسیب های بیشتر می باشد.

گاهی اوقات ضمن تخلیه چشم، جراح ناچار به برداشتن بافت های کف حدقه، پلک ها و بخشی از ابروها می‌ باشد که در این صورت زیبایی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و در کنار استفاده از پروتز چشم اوربیتال، ابرو و مژه ها نیز طراحی و بازسازی خواهند شد. 

روش اتصال پروتز چشم اوربیتال 

روش های مختلفی جهت جایگزاری و اتصال چشم مصنوعی اوربیتال به کار گرفته می شود که در زیر به معرفی آن ها پرداخته ایم:

ایمپلنت 

یکی از روش های اتصال پروتز چشم اوربیتال، قرار دادن ایمپلنت های مخصوص چشم می باشد. مگنت های موجود در پروتز، سبب اتصال پروتز به این ایمپلنت در چشم شده و یک اتصال سریع و ایمن را برای فرد ایجاد می کند. لازم به ذکر است که این روش را نمی توان در بیمارانی که تحت رادیوگرافی یا اشعه درمانی قرار گرفته اند به کار برد. همچنین احتمال بروز عفونت در این نوع اتصال وجود دارد که باید در هنگام انتخاب این مورد را نیز مد نظر قرار داد. 

Under cut 

از دیگر روش های جایگزاری پروتز چشم اوربیتال، under cut می باشد که در بیمارانی با شرایط آناتومیکی خاص به کار برده می شود و پروتوزیست پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم، امکان استفاده از آن را در بیمار تشخیص خواهد داد. 

عینک 

در گذشته پروتز چشم اوربیتال را به عینک متصل می کردند و سپس آن را روی چشم قرار می دادند که این روش به دلیل ظاهر نامناسب و غیر طبیعی بودن منسوخ شده است. 

چسب 

استفاده از چسب های مخصوص، روشی رایج است که امروزه جهت اتصال پروتز چشم اوربیتال به کار گرفته می شود. البته پیش از استفاده از این چسب ها، باید به جهت بررسی حساسیت بیمار، معاینات و بررسی های لازم انجام شود. 

پروتز چشم اوربیتال

قیمت پروتز چشم اوربیتال

هزینه پروتزهای چشم را نیز همانند سایر پروتزها نمی توان به طور ثابت و دقیق تعیین کرد، زیرا عواملی نظیر آسیب وارده بر چشم، مهارت پروتوزیست، کیفیت پروتز، خدمات کلینیک سازنده و حتی شهر و کشور سازنده در تعیین قیمت آن ها دخیل هستند. بنابراین جهت آگاهی از قیمت دقیق پروتز چشم اوربیتال، ابتدا باید کلینیک ارتوپدی فنی سازنده پروتز را انتخاب کرد تا پس از بررسی های لازم توسط متخصصین کلینیک، قیمت نهایی به شما اعلام گردد. 

خرید پروتز چشم اوربیتال از بهترین کلینیک سازنده پروتز 

همان گونه که می دانید، چشم ناحیه حساسی در صورت بوده که در صورت بروز آسیب به آن و ضرورت یافتن تخلیه چشم، باید از پروتز چشم با کیفیت استفاده نمود. یکی از بهترین کلینیک های فعال در این زمینه، کلینیک کاویان طب می باشد که انواع پروتزهای چشم، اعم از پروتز اوربیتال چشم، چشم مصنوعی، پوسته فلاش، پوسته اسکلرول و … را با کیفیت بالا و توسط متبحرترین متخصصین و به روزترین دستگاه ها طراحی و تولید می کنند. بنابراین به جهت بازگرداندن ظاهر زیبای چشم خود و حفظ سلامتی آن، پروتز چشم مورد نیاز خود را به کلینیک کاویان طب سفارش دهید. 

نتیجه نهایی 

در طی حوادث مختلفی نظیر وارد آمدن آسیب شدید به چشم یا وجود توده سرطانی در چشم و به جهت حفظ سایر بخش های چشم، پزشکان به عنوان آخرین راه درمان، جراحی تخلیه چشم را به کار خواهند گرفت. پس از این جراحی، ظاهر چشم فرد نامتعارف شده و در زیبایی صورت اثر منفی خواهد گذاشت. به همین جهت پروتزهای چشم نظیر پروتز اوربیتال چشم به کار گرفته می شود. البته علاوه بر جنبه زیبایی، استفاده از پروتزهای چشم سبب حفاظت از بخش های باقیمانده چشم خواهد شد. بنابراین در صورتی که قصد تهیه پروتز اوربیتال چشم را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از کیفیت بالای محصولات این کلینیک بهره مند شوید.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *