پروتز زیبایی دست

قطع عضو از هر ناحیه به خصوص قطع دست و پا، پیامدهای متعددی را به همراه داشته که فرد برای کاهش این پیامدها ملزم به استفاده از پروتزهای دست، پا و … می باشد. یکی از انواع این پروتزها، پروتز زیبایی دست می باشد که در این مطلب به شرح کاربرد و انواع آن خواهیم پرداخت. 

هدف از ساخت پروتز زیبایی دست، شبیه سازی دست طبیعی می باشد، به گونه ای که این پروتز از لحاظ شکل، اندازه و رنگ پوست کاملا مطابق با دست و پوست فرد باشد. اگر شما نیز متقاضی تهیه پروتز دست هستید، این مطلب را از دست ندهید. 

مرکز تخصصی ساخت پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پروتز دست و دست مصنوعی

علت قطع عضو دست 

پیش از شرح و معرفی پروتز زیبایی دست، قصد داریم به شرح علل موثر در قطع دست بپردازیم. علل مختلفی می توانند سبب قطع دست شوند که از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • تصادفات و سوانح رانندگی 
  • تصادفات مکانیکی 
  • قرار گرفتن دست میان در 
  • آسیب دیدگی دست در پی انفجار 
  • شوک الکتریکی 

تمامی موارد ذکر شده در بالا را می توان در دسته آمپوتاسیون ضربه ای قرار داد که در صورت مواجه شدن با هر یک از حوادث بالا، باید سریعا بیمار به بیمارستان انتقال داده شده تا در صورت نیاز جراحی انجام شود. 

انواع مختلف قطع دست 

نسبت به این که کدام بخش از دست دچار آسیب دیدگی شده باشد، می توان آن ها را در دسته بندی های زیر قرار داد: 

آمپوتاسیون انگشتان 

گاهی بر اثر تصادفات رانندگی، گیر کردن دست میان در یا تصادفات مکانیکی، دست فرد از ناحیه انگشتان قطع می شود. در صورت بروز این حوادث، پزشکان تا جای ممکن تلاش خود را به کار می گیرند تا انگشت قطع شده را به دست پیوند دهند. اگر پیوند انگشت امکان پذیر نباشد، فرد علاوه بر ناتوانی در عملکرد، با مشکلات روانی و اجتماعی نیز مواجه خواهد سد. بستن دکمه های لباس، باز کردن قفل و … از جمله مواردی است در صورت قطع انگشتان، فرد در انجام آن ها با محدودیت مواجه خواهند شد. 

آمپوتاسیون مچ دست

قطعا قطع عضو در هر ناحیه از بدن، فرد را با ترومای فیزیکی و روانی مواجه کرده و موجب اختلال در روند زندگی وی خواهد شد؛ خصوصا اگر قطع عضو در ناحیه دست یا پا ایجاد شود. بی شک قطع عضو در ناحیه مچ دست، عوارض و پیامدهای بیشتری را نسبت به قطع عضو انگشتان خواهد داشت و بسیاری از عملکردهای فرد را محدود خواهد کرد. تنها راه چاره برای این دسته از افراد، تهیه پروتزهای دست می باشد. 

آمپوتاسیون ترانس رادیال 

در صورتی که قطع عضو از ناحیه زیر آرنج صورت گیرد، آمپوتاسیون ترانس رادیال نامیده می شود. در این صورت فرد از ناحیه ساعد دچار قطع عضو شده و قادر به انجام بسیاری از امور روزمره خود نخواهد بود. 

آمپوتاسیون آرنج 

آسیب دیدگی دست در طی حوادث رانندگی از ناحیه آرنج و ضرورت یافتن قطع عضو، علاوه بر محدود کردن طیف گسترده ای از عملکردهای فرد، اثرات روانی را نیز در پی خواهد داشت. خوشبختانه امروزه پروتزهایی طراحی و تولید می شوند که کاملا مطابق با دست طبیعی فرد بوده و زیبایی فرد را به وی باز خواهند گرداند. 

آمپوتاسیون ترنس هومورال 

یکی از بدترین انواع قطع عضو دست را می توان آمپوتاسیون ترنس هومورال دانست که منجر به قطع دست از ناحیه بازو خواهد شد. از سایر انواع آمپوتاسیون دست، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آمپوتاسیون شانه 
  • آمپوتاسیون کل حلقه شانه یا توراسیک بین شانه ها 

عوارض قطع عضو دست 

قطعا جراحی قطع عضو، همانند سایر جراحی ها، عوارضی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت تا در صورت مواجه شدن فرد با این عوارض، اطلاعات لازم در این زمینه را داشته و هر چه سریع تر خود را آماده دریافت پروتز زیبایی دست نماید. 

ورم 

از جمله شایع ترین عوارض پس از جراحی قطع عضو، ورم می باشد که دلیل آن اختلال میان انتقال مایع در غشای مویرگی و جذب توسط غدد لنفاوی، ناهماهنگی بافت ها و تروما می باشد که در نتیجه آن فرد با درد و مشکل در تحرک مواجه خواهد شد. البته به کارگیری توصیه های جراح، پس از جراحی و استفاده از تکنیک های ورزشی، احتمال بروز این عارضه را کاهش خواهد داد. 

بروز عفونت 

ایجاد عفونت در محل زخم ناشی از قطع عضو یکی از عوارضی است که بسیار خطرناک بوده که گاها منجر به مرگ نیز خواهد شد، خصوصا اگر فرد به بیماری دیابت مبتلا باشد، سن بالایی داشته یا سیگار بکشد. بنابراین به جهت پیشگیری از این عارضه، بررسی مداوم محل زخم ضرورت داشته و در صورت مواجه شدن با هر گونه درد، قرمزی، تورم موضعی و … باید سریعا پزشک را در جریان گذاشت. 

سایر عوارض ناشی از قطع عضو عبارتند از: 

  • باز شدن زخم 
  • درد
  • ضعف عضلانی
  • عدم پذیرش ایمپلنت 

به جهت کاهش عوارض ذکر شده باید ناحیه تحت جراحی به طور مداوم توسط پزشک بررسی گردد تا بیماری بدون هیچ گونه نگرانی آماده دریافت پروتز زیبایی دست یا سایر پروتزها گردد. 

انواع پروتز دست

پس از بهبودی زخم ناشی از جراحی، فرد آمادگی دریافت پروتز دست جهت بازیابی توانایی های حرکتی و زیبایی را خواهد داشت. بنابراین نسبت به شرایط فرد یکی از انواع پروتزهای دست که در زیر به ذکر آن ها پرداخته ایم به کار برده می شود. این پروتزها عبارتند از: 

  • پروتز غیر فعال یا پروتز زیبایی دست 
  • پروتز فعال با انرژی بدن (پروتز مکانیکی) 
  • پروتز مایوالکتریک یا پروتز الکترونیکی 
  • پروتز هیبریدی 
  • پروتز مخصوص فعالیت های خاص 

پروتز زیبایی دست چیست؟

به آن دسته از افرادی که از ظاهر دست خود به دلیل قطع عضو رنج می برند و در پی آن به جهت کاهش اعتماد به نفس قادر به حضور در اجتماع نیستند، پروتز زیبایی دست توصیه می شود. هدف از طراحی این پروتز، بازیابی ظاهر زیبا و طبیعی دست می باشد که معمولا در ساخت آن از سیلیکون استفاده می شود تا ظاهری کاملا مطابق با پوست دست انسان را داشته باشد. با وجود این که این دسته از پروتزها قادر به بازگرداندن توانایی های عملکردی و حرکتی شما نیستند، اما به دلیل طبیعی بودن، اعتماد به نفس شما را باز خواهند گرداند.

شایان به ذکر است که به کمک برخی از این پروتزهای زیبایی دست، می توان عملکردهای اساسی نظیر گرفتن یا نگه داشتن اشیا را باز یافت، اما در مقایسه با سایر پروتزهای کاربردی، عملکرد بسیار محدودی خواهند داشت. 

کاربرد پروتز زیبایی دست

به طور کلی پروتز زیبایی دست، انتخاب افرادی است که به دلایلی نظیر بیماری، آسیب یا شرایط مادرزادی دست خود را از دست داده اند و تنها به دنبال بازیابی ظاهر طبیعی دست خود هستند و نیازی به عملکرد و کاربرد پروتز ندارند. از جمله شرایطی که ممکن است استفاده از پروتز زیبایی دست را برای فرد الزامی کند، عبارتند از: 

شرایط مادرزادی

گاهی اوقات نوزدان از بدو تولد و به طور مادرزادی، فاقد بخشی از دست می باشند که به کمک پروتز زیبایی دست، می توان این مشکل را حل نمود. 

آمپوتاسیون تروماتیک 

جراحات مکانیکی یا تصادفات ممکن است سبب قطع دست از نواحی مختلف شوند که در این صورت پروتز زیبایی دست به کمک این دسته از افراد خواهد آمد. 

قطع عضو جراحی 

بیماری هایی نظیر سرطان و وجود توده در دست، سبب قطع دست شده که نهایتا استفاده از پروتز زیبایی دست جهت بازگشت ظاهر زیبای دست ضروری می باشد. لازم به ذکر است که پروتزهای زیبایی دست از لحاظ روانی به فرد کمک شایانی کرده، اما از لحاظ کاربردی، عملکرد زیادی را ارئه نخواهند داد. بنابراین فرد نسبت به شرایط و نیازهای خود می تواند این پروتز را انتخاب نماید. 

انواع پروتزهای زیبایی دست 

پروتز زیبایی دست نیز نسبت به ویژگی های خود در دسته بندی زیر قرار می گیرد: 

پروتزهای غیر فعال زیبایی 

این پروتز که شباهت بسیار زیادی به پوست دست دارد، تنها با هدف زیبایی ساخته شده و هیچ گونه قابلیت کاربردی و عملکردی را نخواهد داشت. 

پروتز زیبایی نیمه کاره 

دسته ای از پروتزهای زیبایی در کنار بازگرداندن ظاهر طبیعی و زیبای دست، عملکردهای محدودی نظیر نگه داشتن یا گرفتن اشیا را به همراه خواهند داشت. 

پروتز برقی زیبایی

در این نوع پروتز از باتری یا منابع الکتریکی استفاده می شود تا پروتز قادر به تشخیص حرکات فرد و کنترل دست باشد. 

پروتز زیبایی سفارشی

این نوع پروتز نیز بسته به نیاز و اهداف کاربر طراحی و ‌تولید می شود و اندازه، رنگ، شکل و کاربرد آن منحصر به فرد خواهد بود. 

پروتز زیبایی دست

تهیه پروتز زیبایی دست 

اکنون که با علت قطع عضو دست، عوارض ناشی از آن و انواع پروتز زیبایی دست آشنا شدید، قصد داریم بهترین کلینیک جهت تهیه این پروتزها را به شما معرفی کنیم. کلینیک کاویان طب با داشتن سابقه طولانی و درخشان در زمینه پروتزهای دست، یکی از بهترین کلینیک ها جهت سفارش پروتز زیبایی دست می باشد.

متخصصین این کلینیک در ساخت پروتزهای خود از به روزترین تجهیزات و با کیفیت ترین متریال استفاده می کنند. در صورت وجود هر گونه ابهام در این زمینه می توانید با شماره 91008881-021 در تماس باشید.

نتیجه نهایی 

دلایل متعددی اعم از تصادفات رانندگی یا مکانیکی، آسیب دیدگی در انفجار و … منجر به قطع دست از نواحی مختلفی خواهند شد که در نتیجه آن ها، به دلیل تغییر در ظاهر دست فرد، بیمار اعتماد به نفس حضور در اجتماع را نداشته و با مشکلات روحی و روانی متعددی مواجه می سود. در این صورت با تهیه پروتز زیبایی دست، می توان ظاهر زیبای دست را باز گرداند و ‌‌همانند قبل به زندگی خود ادامه داد.

کلینیک کاویان طب انواع پروتزهای دست از جمله پروتز زیبایی دست را با کیفیت بسیار بالا طراحی و تولید می کند. بنابراین می توانید با آسودگی خاطر ساخت این پروتزها را به متخصصین کلینیک کاویان طب بسپارید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *