ارتز افتادگی مچ پا

ارتز افتادگی مچ پا در چه مواردی به کار گرفته می شود؟ بهترین روش درمان افتادگی مچ پا چیست؟ افتادگی مچ پا عارضه ای نسبتا شایع بوده که به دلایل متعددی از قبیل اختلالات مغزی نخاعی، اختلالات عصبی عضلانی و آسیب های عصبی بروز کرده و بیمار را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد. یکی از رایج ترین روش های درمان این عارضه که در کنار سایر روش های درمان به کار گرفته می شود، ارتز افتادگی مچ پا یا AFO می باشد. در این مطلب از کاویان طب به شرح این عارضه، روش های درمان آن و ارتز افتادگی مچ پا خواهیم پرداخت. 

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ارتز افتادگی مچ پا

با عارضه دراپ فوت یا افتادگی مچ پا آشنا شوید 

افتادگی مچ پا یا دراپ فوت به حالتی اطلاق می شود که در طی ابتلا به آن فرد به دلیل ناتوانی در قرار دادن حالت صحیح مچ پاها به هنگام راه رفتن، پای خود را روی زمین کشیده و حالت طبیعی مچ پا را از دست خواهد داد. این عارضه در برخی افراد بر روی هر دو پا تاثیر گذاشته و در برخی تنها یک پا را دچار اختلال می کند. قطعا درمان زود هنگام و به موقع افتادگی مچ پا نظیر استفاده از ارتز افتادگی مچ پا از دائمی شدن این حالت پیشگیری خواهد کرد. 

چه عواملی در ایجاد افتادگی مچ پا دخیل هستند؟ 

پیش از آن که به شرح ویژگی ها و مزایای ارتز افتادگی مچ پا بپردازیم، قصد داریم عواملی که سبب ایجاد این ناهنجاری می شوند را شرح دهیم. همان طور که گفته شد عوامل متفاوتی سبب دارپ فوت یا افتادگی مچ پا می شوند که نسبت به این عوامل ممکن است افتادگی مچ پا موقتی یا دائمی باشد. از رایج ترین علل ایجاد این عارضه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سکته مغزی

سکته مغزی را می توان دومین عامل مرگ و میر در جهان دانست که در پی آن، فرد با عوارض متعددی از قبیل فلج شدگی یک طرف بدن، اختلال در بلعیدن و صحبت کردن، مشکلات حافظه، افتادگی مچ پا و … مواجه شده که درمان سریع آن به جهت جلوگیری از پیشرفت این عوارض الزامی می باشد. در افرادی که به دلیل سکته مغزی دچار افتادگی مچ پا شده اند، علاوه بر دارو درمانی و جلسات فیزیوتراپی، ارتز افتادگی مچ پا یا AFO نیز تجویز می شود.

ام اس 

یکی از بیماری هایی که بر روی مغز و نخاع اثر گذاشته و ناتوان کننده سیستم عصبی مرکزی می باشد، بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس می باشد که در نتیجه ابتلا به آن، عملکردهای بدن با اختلال مواجه شده و بیمار از علائمی نظیر بی حسی و ضعف در بدن، لکنت زبان، سرگیجه، خستگی، افتادگی مچ پا، تاری دید، مشکلات عملکرد روده و مثانه و … رنج خواهد برد که البته این علائم در هر فرد نسبت به خفیف یا شدید بودن آن متفاوت می باشد. 

فلج اطفال 

از دیگر بیماری هایی که منجر به افتادگی مچ پا می شوند، فلج اطفال می باشد که معمولا در کودکان زیر 5 سال ایجاد شده و توانایی های حرکتی را از بین خواهد برد. علی رغم تلاش های جهانی و ابداع واکسن برای این بیماری، همچنان در برخی مناطق شاهد بیماری فلج اطفال در کودکان می باشیم. 

آسیب نخاعی 

آسیب های نخاعی را نیز می توان از دیگر علل ایجاد افتادگی مچ پا دانست که در صورت این آسیب دیدگی، علاوه بر افتادگی مچ پا، گاها فرد قدرت حرکت را از دست داده و با عوارضی نظیر درد، خستگی شدید، گرفتگی عضلانی و … مواجه خواهد شد. از دیگر علل ایجاد افتادگی مچ پا، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فلج مغزی 
  • تصادفات رانندگی 
  • دیابت 
  • تنگی کانال نخاعی 
  • آسیب عصب پرونئال 

تمامی موارد ذکر شده در بالا، ممکن است سبب افتادگی مچ پا نیز شوند که درمان و اصلاح این مشکل به کمک ارتز افتادگی مچ پا امکان پذیر می باشد. 

ارتز افتادگی مچ پا یا AFO چیست؟ 

قطعا با خواندن این مطلب تا به این جا، متوجه شده اید که یکی از بهترین روش های درمان افتادگی مچ پا، ارتز افتادگی مچ پا یا بریس آفو می باشد. این ارتزها مفاصل را در سطح مناسب نگه داشته و با جبران ضعف عضلانی، به تثبیت راه رفتن کمک می کنند. ایجاد ثبات داخلی و خارجی، اصلاح ناهنجاری ها و حمایت از عضلات ضعیف شده را می توان از دیگر ویژگی های این ارتز دانست. همچنین این ارتزها می توانند به بهبود عوارض ناشی از شکستگی پاها، رگ به رگ شدن و ناراحتی های ناشی از آرتریت کمک نمایند. 

موارد استفاده از ارتز دراپ فوت یا ارتز افتادگی مچ پا 

با توجه به این که افتادگی مچ پا در اثر اختلالات عصبی عضلانی، آسیب های عصبی و اختلالات مغزی نخاعی ایجاد می شود، ارتز دراپ فوت نقش مهمی را در بهبود عوارض ناشی از این اختلالات ایفا خواهد کرد. اما به طور کلی از جمله موارد استفاده از این ارتزها به شرح زیر می باشند: 

  • کمک به افراد دچار بی ثباتی در مفصل مچ
  • کمک به بهبود کشیدگی تاندونی در مفصل مچ 
  • بهبود دهنده کشیدگی عضلانی در عضلات ساق 
  • کمک به درمان آسیب های تخریبی مفصل مچ 
  • قابل استفاده پس از جراحی های انکل نظیر آرتروز 

ویژگی های ارتز دراپ فوت 

ارتزهای دراپ فوت نسبت به علت ایجاد افتادگی مچ پا و شدت این ناهنجاری در انواع مختلف و با ویژگی های مختلفی قابل تهیه می باشند که در زیر به شرح برخی از ویژگی ارتزها خواهیم پرداخت: 

  • تسکین درد عضلانی ایجاد شده با افزایش گردش خون 
  • اثر بخشی بالا 
  • جلوگیری از تحریک پاشنه پا 
  • جبران آتروفی عضلانی 
  • بهبود گردش خون با ماساژ پا و مچ پاها 
  • وزن سبک و امکان حمل آسان 
  • ساخته شده از الیاف قابل کشش 

از آن جایی که جهت ساخت این ارتز، ترموپلاستیک نازک به کار برده شده است، شاهد انعطاف پذیری بالایی در ارتز خواهیم بود. 

انواع ارتز دراپ فود یا AFO 

ارتز افتادگی مچ پا را نسبت به شرایط بیمار، می توان در انواع مختلفی در کلینیک های ارتوپدی تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد که البته بهترین و مناسب ترین نوع آن، توسط پزشک تعیین می گردد. شایان به ذکر است که بریس AFO را می توان به دو صورت آماده و سفارشی سازی تهیه کرد. انواع این ارتزها عبارتند از: 

  • ارتز افتادگی مچ پا مفصلی 
  • ارتز افتادگی مچ پا پویا 
  • ارتز دراپ فود سفت و سخت 
  • فنر برگ خلفی AFO
  • واکنش زمینی AFO

ارتزهای افتادگی مچ پا نسبت به موقت یا دائمی بودن افتادگی مچ در انواع دیگری نیز طراحی و تولید می شوند. به طور مثال در افتادگی مچ پای موقت، ممکن است پزشک AFO غیر قفلی غیر قفسه ای را تجویز کند و در افتادگی مچ پای دائم، AFO به صورت سفارشی ساخته شود. 

نحوه استفاده از ارتز افتادگی مچ پا 

جهت بستن دراپ فوت یا ارتز افتادگی مچ پا، طی کردن مراحل زیر ضروری می باشد: 

  • ابتدا مچ بند را در زاویه 90 درجه تنظیم کرده و پس از قرار دادن بریس روی پا، آن را به سمت بالا کشیده و به خوبی دور مچ ببندید و نهایتا چسب ‌ولکرو را سفت نمایید.
  • در مرحله بعد اقدام به تنظیم کردن قسمت جلویی مچ بند و محکم کردن چسب ولکرو نمایید.
  • سپس بند الاستیک را کشیده و پس از عبور دادن از سگک پلاستیکی، مجددا جلوی پا را محکم کرده و چسب را ببندید.
  • در این مرحله در قسمت پایین مچ بند ثابت، نوار چسب را محکم کرده و دو سر کش را در جلوی مچ پا بکشید و آن را اطراف مچ پا بچسبانید. 

مراقبت و استفاده از ارتز افتادگی مچ پا 

در این بخش قصد داریم به شرح 10 نکته در رابطه با نحوه پوشش و مراقبت از AFO بپردازیم تا علاوه بر افزایش دوام این ارتزها، از مزایای متعدد آن برخوردار شوید. 

پوشیدن کفش مناسب 

یکی از موارد مهمی که هنگام استفاده از ارتز افتادگی مچ پا باید در نظر گرفت، پوشیدن کفش مناسب با AFO می باشد. پوشیدن کفش های توری که ضمن ایجاد راحتی، مناسب پای شما باشند، بهترین گزینه برای ارتز افتادگی مچ پا خواهد بود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که ارتفاع پاشنه نیز در انتخاب کفش حائز اهمیت بوده و بر نحوه قدم زدن اثر گذار خواهد بود. 

استفاده از جوراب 

پوشیدن یک جوراب نخی میان ارتز و پوست، سبب پیشگیری از مالیده شدن ارتز به پوست و آسیب دیدگی آن خواهد شد. بنابراین به جهت راحتی بیشتر از این ارتزها، جوراب های نخی یا پشمی با طول مناسب را بپوشید تا اصطکاک و رطوبت ناشی از ارتز کاهش یابد. 

تمرین مداوم 

افرادی که به تازگی از AFO استفاده می کنند، قادر به راه رفتن صحیح نبوده و با مشکل مواجه خواهند شد که این مشکل با تمرین مکرر از بین رفته و عملکرد شما را بهبود می بخشد. 

کنترل مناطق فشار 

در پی استفاده از ارتزهای افتادگی پا ممکن است به برخی نقاط پا فشار وارد شود و گاها گردش خون را کاهش دهد که در این صورت می توان به متخصص مراجعه کرده و جهت تنظیم یا تعویض پروتز اقدام نمود. از دیگر مواردی که جهت مراقبت از ارتزهای افتادگی پا به کار گرفته می شود، عبارتند از: 

  • حداقل هفته ای یک بار ارتز را تمیز کنید. 
  • اتصالات فلزی ارتز را روغن کاری نمایید. 
  • از سشوار یا منابع حرارتی جهت خشک کردن ارتز استفاده نکنید. 
  • تنظیمات ارتز را دستکاری نکنید. 
ارتز افتادگی مچ پا

سخن پایانی

در این مطلب از کاویان طب به معرفی انواع ارتز افتادگی مچ پا، ویژگی ها، نحوه مراقبت و استفاده از این ارتزها پرداختیم تا در صورت نیاز از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار باشید. شایان به ذکر است که کلینیک کاویان طب انواع ارتزهای افتادگی مچ پا را با بالاترین کیفیت به صورت سفارشی طراحی و تولید می کند تا هر چه سریع تر بهبودی در پای شما حاصل گردد. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *