اگر یکی از چشم های خود را در طی سوانح مختلف یا بر اثر عفونت از دست داده اید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا ضمن معرفی پروتز چشم، نحوه سفارش و خرید پروتز چشم را نیز شرح دهیم.
آسیب غیر قابل جبران به چشم در اثر حادثه یا بیماری، منجر به تخلیه چشم خواهد شد. از آن جایی که چشم ها نقش مهمی را در زیبایی افراد ایفا می کنند، تخلیه چشم زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار داده که در این صورت برای بازیابی ظاهری، می توان پروتز چشم را تهیه کرد. هدف از نگارش این مطلب آشنایی شما عزیزان با پروتز چشم، چگونگی گذاشتن پروتز چشم و خرید آن از بهترین مرکز پروتز چشم می باشد.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

محتوا پنهان

خرید پروتز چشم

چه دلایلی منجر به تخلیه چشم می شود؟

گاهی اوقات تنها گزینه درمان بیماری های چشمی، تخلیه چشم می باشد که از جمله این عوامل و بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • عفونت شدید و کنترل نشده در چشم
  • آسیب شدید به چشم در اثر حوادث گوناگون
  • تومورهای چشمی نظیر کوروئیدال ملانوما و رتینوبلاستوما
  • وجود درد شدید در چشم آسیب دیده و نابینا
  • تخلیه چشم نابینا به جهت زیبایی
گاهی اوقات عدم تخلیه چشم، سبب آسیب به چشم سالم فرد می شود. در این صورت برای محافظت از چشم سالم، تخلیه چشم ضرورت می یابد. به طور مثال ممکن است جراحت و آسیب دیدگی در یک چشم سبب افتالمی سمپاتیکی در چشم سالم شود و نهایتا منجر به نابینایی گردد که در این بیماران تخلیه چشم آسیب دیده، چشم سالم را نجات خواهد داد. در برخی از بیماران نیز چشم نابینا با درد بسیاری همراه است که پس از تخلیه، درد و ترشحات چشمی بهبود خواهد یافت.

انواع تخلیه چشم 

در صورتی که تخلیه چشم ضرورت یابد، پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار یکی از روش های تخلیه چشم زیر را به کار خواهد گرفت.

تخلیه کامل کره چشم 

در تخلیه کامل کره چشم یا انوکلئاسیون، جراح اقدام به تخلیه تمام کره چشم و محتویاتش خواهد کرد. البته در این روش به مژه ها، پلک، ابرو و پوست آسیبی وارد نشده و دست نخورده باقی می مانند. پس از این جراحی، بیمار جهت بازیابی ظاهر زیبای چشم خود، می تواند چشم مصنوعی را جایگزین چشم از دست رفته خود کند.

تخلیه محتویات داخل کره چشم 

در تخلیه محتویات داخل کره چشم یا اویسراسیون، صلبیه و ماهیچه های اطراف آن باقی مانده و تنها قرینه و محتویات کره چشم تخلیه می شوند. شایان به ذکر است که این جراحی از تخلیه کامل کره چشم ساده تر بوده و پس از آن یک ایمپلنت، درون پوسته صلبیه قرار داده خواهد شد. در این روش نیز همانند روش بالا به مژه، پلک و ابروها آسیبی وارده نشده و سر جای خود باقی می مانند. از آن جایی که اعصاب مژگانی عدسی چشم در این روش باقی مانده اند، سبب از بین بردن درد در چشم نابینا نخواهند شد. همچنین این جراحی احتمال افتالمی سمپاتیکی را نیز افزایش می دهد.

تخلیه کامل چشم به همراه بافت اطراف 

در روش اگزانتراسیون، جراح اقدام به برداشتن کره چشم، پوست اطراف چشم، پلک ها و ابروها می کند. این روش جراحی معمولا در بیمارانی که به سرطان چشم مبتلا هستند و این بیماری به اطراف نیز گسترش یافته است صورت می گیرد.
در صورتی که ناچار به انجام هر یک از جراحی های ذکر شده در بالا شدید، می توانید اقدام به تهیه پروتز چشم، جهت بازیابی زیبایی ظاهری خود نمایید. در ادامه به شرح پروتز چشم و انواع آن خواهیم پرداخت.

پروتز چشم چیست؟ 

اکنون که با انواع روش های تخلیه پروتز چشم آشنا شدید، قصد داریم به شرح چشم مصنوعی و انواع آن بپردازیم تا در صورت نیاز آن ها را تهیه نمایید.
پروتز چشم یا چشم مصنوعی که گاها چشم شیشه ای نیز نامیده می شود، به زیباتر کردن ظاهر افرادی که در اثر حادثه و بیماری چشم خود را از دست داده اند کمک می کند. البته لازم به ذکر است که این پروتزها تنها گودی چشم خود را پر خواهند کرد، اما به فرد قابلیت بینایی را باز نخواهند گرداند. در صورت تخلیه کل چشم، ابتدا یک ایمپلنت درون کاسه چشم جایگزاری می شود و سپس چشم مصنوعی را درون چشم قرار خواهند داد. خوشبختانه امروزه پروتزهای چشم بسیار طبیعی به نظر می رسد و سایر افراد قادر به تشخیص مصنوعی بودن آن نخواهند شد.

انواع پروتز چشم 

پروتزهای چشمی در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک از آن ها جهت اهداف خاصی به کار گرفته می شوند که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم:

پروتزهای شکل دهنده چشمی 

این نوع پروتز چشم، تشکیل دهنده فورنیس های میکروفتالمی یا انوفتالمی کاسه چشم می باشد. در تخلیه کامل کره چشم و تخلیه محتویات داخل کره چشم، کانفورمرها پس از گذشت دو هفته از جراحی، روی چشم نصب شده و به تشکیل فضای حفره ای کاسه چشم و پوسته صلبیه کمک می کنند. این پروتزها علاوه بر کاهش ورم ناشی از جراحی، به عملکرد و کارایی پلک ها نیز کمک می کنند. از دیگر اهداف پروتزهای کانفورمر، می توان به عمل کردن به عنوان پروتز درمانی جهت گسترش بافت در آنوفتالمی یا بافت منقبض شده و میکروفتالمی اشاره نمود. می توان کانفورمرهایی با سایزهای متوالی را جهت رشد بافت استخوانی و نرم مورد استفاده قرار داد.

چشم مصنوعی 

در تخلیه انوکلیشن یا در آنوفتالمیا می توان پروتز چشم سفارشی را به کار گرفت. ساخت این پروتزها توسط پلی متیل متیل متاکریلات با درجه پزشکی پایدار صورت می گیرد.

پروتز کره چشم 

در صورتی که پلک ها با پروتز چشم مصنوعی ناسازگار باشند، می توان پروتزهای اوربیتالی را به کار گرفت. این پروتزها در مواردی نظیر بافت انوفتالموس یا انقباضی و اکستینتریشن نصب می شود. ساخت این پروتزها با سیلیکون درجه پزشکی می باشد و اتصال آن توسط پیوست های مغناطیسی یا چسبی صورت می گیرد.

نکات مهم در رابطه با مراقبت از چشم مصنوعی 

پس از سفارش و تهیه پروتز چشم مصنوعی، رعایت برخی نکات جهت مراقبت از چشم مصنوعی الزامی می باشد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

قرار دادن و بیرون آوردن چشم مصنوعی 

پیش از هر چیز در هنگام استفاده از پروتز چشم، دست ها را شسته و تمیز کنید و تنها زمانی پروتز را از چشم خارج کنید که نیاز به تمیز کردن دارد یا در مواردی که پزشک بیرون آوردن چشم را توصیه کرده باشد. لازم به ذکر است که دستکاری بیش از حد پروتز چشم، علاوه بر ایجاد حساسیت و سوزش کاسه چشم، منجر به تراوش مایعات چشمی نیز خواهد شد.

تمیز کردن پروتز چشم 

مراقبت از پروتز چشم و تمیز کردن آن، ضمن افزایش طول عمر پروتز، به سلامت کاسه چشم نیز کمک خواهد کرد. توصیه پزشکان، خارج کردن پروتز چشم هر دو سه هفته یک بار و تمیز کردن آن می باشد. بدین ترتیب پروتز چشم را به آرامی و با آب گرم تمیز نمایید و سپس با یک دستمال نرم آن را خشک کنید. گاهی اوقات نیز می توانید جهت شستشوی پروتز چشم از صابون های ملایم یا شامپو بچه استفاده کنید. به هیچ عنوان جهت شستشوی پروتز چشم از محلول های الکلی استفاده نکنید، زیرا احتمال آسیب به پروتز چشم را افزایش می دهند.

استفاده از قطره ها ‌‌و مواد روان کننده 

عوامل متعددی نظیر گرد و غبار، باد کولر، آلرژی، تغییرات جسمانی و … ممکن است منجر به خشکی، حساسیت و سوزش در چشم فرد شوند که در این صورت می توان از روان کننده های روغن سیلیکون مخصوص پروتز چشم استفاده کرد. همچنین استفاده از روغن سیلیکون به همراه اشک مصنوعی در این زمینه کمک کننده می باشد.

مراقبت از بافت 

افرادی که از چشم مصنوعی استفاده می کنند، بیشتر با تراوش مایعات در چشم خود مواجه می شوند. همچنین عفونت های سینوسی و سرماخوردگی، موجب افزایش تراوش مایعات در این افراد خواهد شد که در این صورت استفاده از داروهای آنتی بیوتیک ضرورت می یابد.

استفاده از عینک و لنز محافظ 

استفاده از لنزهای محافظ پلی کربنات در بیمارانی که یکی از چشم ها سالم است، بسیار توصیه می شود. همچنین این دسته از افراد باید در حین فعالیت های ورزشی نیز عینک های محافظ مخصوص را مورد استفاده قرار دهند.

سفارش پروتز چشم

خرید پروتز چشم 

یکی از موارد مهم پس از تخلیه چشم، خرید پروتز چشم از کلینیک های معتبر می باشد. بسیاری از افراد در هنگام تهیه پروتز چشم در انتخاب کلینیک دچار تردید می شوند. توصیه ما به شما خرید پروتز چشم از کلینیک کاویان طب می باشد. مجموعه تخصصی ارتز و پروز کاویان کلینیک با داشتن سابقه طولانی در زمینه ساخت انواع ارتز و پروتزها، ظاهر طبیعی و زیبایی چشمان شما را باز خواهد گرداند و اعتماد به نفس شما را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. بنابراین با آسودگی خاطر سفارش پروتز چشم از این کلینیک را نهایی کنید و از زندگی خود با پروتزهای این کلینیک لذت ببرید. در صورت مواجه شدن با هر گونه پرسش در این زمینه، می توانید از کارشناسان کلینیک کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

نتیجه نهایی 

متاسفانه گاهی اوقات آسیب دیدگی و وارد شدن ضربه به چشم، بیماری هایی نظیر تومورهای چشمی یا ناهنجاری های مادرزادی منجر به از دست دادن چشم می شود که جراح نسبت به نوع و میزان آسیب دیدگی یکی از روش های جراحی را به کار گرفته و چشم آسیب دیده را تخلیه می کند. در این صورت به جهت رفع نقص ظاهری ایجاد شده در فرد، پروتزهای چشم به کار گرفته می شوند که انتخاب آن ها نیز بستگی به نوع تخلیه چشم دارد.
انتخاب بهترین مرکز ساخت پروتز چشم در تهران، به جهت تهیه پروتز چشم از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین این کلینیک ها، کاویان طب می باشد که انواع پروتزهای مصنوعی را با بالاترین کیفیت ساخته و به متقاضیان ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید اقدام به سفارش پروتز چشم مورد نیاز خود از این کلینیک نمایید و به بازیابی ظاهر زیبای چشم خود کمک کنید.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *