پروتز اکسترنال سینه

پروتز اکسترنال سینه چیست؟ چه زمانی می توان از پروتز سینه اکسترنال استفاده کرد؟ جهت یافتن پاسخ پرسش های ذکر شده، با ما در این مطلب از کاویان طب آشنا همراه باشید.

پس از جراحی برداشتن سینه به جهت احساس راحتی بیشتر، می توان از یک پروتز خارجی سینه که پروتز اکسترنال سینه نیز نامیده می شود استفاده کرد. البته انتخاب این پروتز کاملا شخصی بوده و بستگی به معیارهای فرد دارد. پس این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا بیشتر با این پروتز سینه آشنا شوید. 

مجموعه تخصصی ساخت پروتز اکسترنال سینه کاویان کلینیک, با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز مصنوعی سینه و پروتز خارجی سینه

پروتز اکسترنال سینه چیست؟

در پی ابتلا به سرطان سینه گاها جراحی ماستکتومی ضرورت می یابد که این جراحی، تغییر شکل ساختار سینه را به همراه خواهد داشت. به جهت بهبود ظاهر طبیعی سینه، نوعی پروتز به نام پروتز سینه مصنوعی یا پروتز اکسترنال سینه در کلینیک های ارتوپدی طراحی و تولید می شود که استفاده از آن ها، علاوه بر تغییر ظاهر سینه زیر لباس، به بهبود ظاهر و تمایلات بدنی نیز کمک خواهد کرد. بر اساس میزان بافت برداشته شده از سینه، می توان پروتزهای متفاوتی را تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد. 

پروتز اکسترنال سینه

مزایای پروتز سینه اکسترنال 

همان گونه که گفته شد، پروتز سینه اکسترنال با هدف بازگرداندن ظاهر سینه پس از جراحی ماستکتومی تهیه می شود. از جمله مزایای این پروتزهای خارجی سینه که سبب برتری آن نسبت به سایر روش های درمانی شده است، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • کمتر بودن هزینه پروتز اکسترنال سینه نسبت به جراحی تغییر شکل سینه 
  • عدم نیاز به جراحی مجدد جهت استفاده از آن 
  • بازگشت سریع به زندگی روزمره بلافاصله پس از ماستکتومی 

همچنین در برخی از افراد، دیگر امکان جراحی مجدد وجود نداشته و به همین دلیل بهترین گزینه برای این افراد، استفاده از این پروتزها می باشد. 

انواع پروتز اکسترنال سینه 

پروتز خارجی سینه را می توان نسبت به نحوه ساخت، شکل و متریال به کار رفته در آن ها در دسته بندی های متفاوتی قرار داد که در این بخش انواع این پروتزهای خارجی سینه را شرح خواهیم داد. انواع پروتز سینه بر اساس نحوه ساخت عبارتند از: 

پروتزهای اکسترنال انحصاری 

پروتزهای سینه انحصاری یا سفارشی به طور خاص و نسبت به بافت باقی مانده سینه در کلینیک های ارتوپدی فنی طراحی و تولید می شوند. این‌ نوع پروتزهای سینه سازگاری بالایی با انحنای طبیعی بدن داشته و همچنین از لحاظ شکل، اندازه و رنگ نیز کاملا مطابقت خواهد داشت.

پروتز اکسترنال آماده 

امکان تهیه پروتزهای خارجی به صورت نمونه موجود در بازار نیز وجود دارد و می توان آن ها را با شکل ها و اندازه های مختلفی به صورت آماده تهیه نمود.

پروتزهای اکسترنال سینه را می توان بر اساس شکل نیز در دسته بندی دیگری قرار دارد که به شرح زیر می باشند: 

پروتز قابل اتصال به سینه 

این دسته از پروتزها دارای چسب نواری می باشند که می توان آن را به راحتی به قفسه سینه چسباند. 

فرم نرم کامیزول پس از جراحی 

پس از جراحی ماستکتومی می توان از یک پروتز نرم استفاده کرد که با داشتن قابلیت جا به جایی امکان استفاده از در سوتین های مجلسی را نیز می دهد. از فرم نرم کامیزول می توان بلافاصله پس از جراحی ماستکتومی، اشعه درمانی و … استفاده کرد. 

پروتز سینه تکه ای یا جزئی

پروتز جزئی سینه که حالت دهنده نیز نامیده می شود، از متریالی نظیر الیاف پر کننده سیلیکون و فوم ساخته شده و هدف آن پر کردن ظاهر سینه و بهبود بخشیدن به اندازه کلی سینه می باشد. این پروتز گزینه مناسبی برای آن دسته از بانوانی است که بخشی از سینه خود را از دست داده اند.

آخرین دسته بندی پروتز اکسترنال سینه که قصد داریم به شرح آن بپردازیم، پروتز اکسترنال بر اساس جنس آن می باشد. 

پروتزهای خارجی سیلیکونی سینه 

این دسته از پروتزها از جنس سیلیکون بوده که به دلیل وزن سنگینی که دارند، از افتادن شانه ها پیشگیری کرده و حالت بدنی و مشکلات تعادلی را بهبود می بخشند. 

پروتزهای خارجی غیر سیلیکونی سینه 

از آن جایی که این پروتزهای خارجی سینه از فوم یا رشته های پر ساخته اند، دارای وزن سبکی بوده و ‌‌گاها می توان پس از جراحی ماستکتومی آن را مورد استفاده قرار داد. از مزایای این پروتز خارجی، می توان امکان استفاده از آن در حین ورزش و شنا و در آب و هوای گرم اشاره نمود. 

چگونه پروتز اکسترنال سینه را انتخاب کنیم؟ 

با وجود این که انتخاب پروتز سینه اکسترنال کاملا شخصی می باشد، اما در هنگام انتخاب آن ها، می توان موارد زیر را در نظر گرفت: 

عملکرد 

نسبت به نوع عملکردهای روزانه فرد، پروتزهای متفاوتی به کار گرفته می شوند. به طور مثال آن دسته از افرادی که قصد استفاده از پروتز اکسترنال سینه در استخر و به هنگام شنا را دارند، ملزم به تهیه پروتزهای خاصی می باشند. 

احساس فرد

معیارها و احساس هر فرد از دیگر عواملی است که در انتخاب نوع پروتز اکسترنال سینه دخیل می باشد. به طور مثال آن دسته از بانوانی که به پروتزهایی با ظاهر طبیعی علاقه مند هستند، می توانند اقدام به تهیه پروتز اکسترنال سینه سیلیکونی نمایند، زیرا این پروتزها از اندازه و وزن طبیعی برخوردار می باشند. 

هزینه

ممکن است برخی از بیمه ها بخشی از هزینه های پروتز سینه را پرداخت نمایند، البته این احتمال وجود دارد که هزینه پروتزهای سفارشی توسط بیمه پرداخت نشود. 

اندازه و شکل

از دیگر مواردی که در انتخاب پروتز اکسترنال سینه دخیل می باشد، شکل و سایز پروتز می باشد که بیمار می تواند با امتحان کردن این پروتزها، مناسب ترین آن را انتخاب نماید. 

مقدار بافت برداشته شده از سینه 

نسبت به بافت برداشته شده سینه در طی جراحی ماستکتومی، می توان پروتزهای متفاوتی را مورد استفاده قرار داد. پروتزهای متقارن به افرادی که در طی جراحی ماستکتومی سینه آن ها به طور کامل برداشته شده است، توصیه می شود.

چه زمانی از پروتز سینه اکسترنال استفاده می شود؟

قطعا تا به این جای این مطلب متوجه شده اید که از پروتز خارجی سینه یا پروتز سینه اکسترنال در حین درمان های شیمی درمانی یا پرتو درمانی و پس از جراحی تخلیه سینه یا ماستکتومی استفاده می شود. همچنین آن دسته از افرادی که متقاضی پروتز سینه داخلی هستند، باید به مدت یک سال پس از جراحی ماستکتومی این جراحی را انجام دهند. به همین جهت می توانند در این مدت زمان از پروتزهای خارجی سینه استفاده نمایند. 

چرا پس از تخلیه سینه از پروتز استفاده می شود؟

همان گونه که در بالا نیز به این موضوع پرداخته شد، پروتز سینه به جهت بالا بردن اعتماد به نفس بیمار و بازسازی ظاهر فرد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن جایی که برداشتن یکی از سینه ها منجر به اختلالات تعادلی و آسیب به ستون فقرات و کمر می شود، به جهت پیشگیری از این عوارض، بیماران پروتز سینه خارجی با وزن سنگین را تهیه می کنند. 

نحوه نگهداری از پروتز سینه اکسترنال 

از آن جایی که پروتز اکسترنال سینه در انواع متفاوت و با متریال مختلفی ساخته می شود، نحوه نگهداری و مراقبت از آن ها به یک صورت نخواهد بود. در همین راستا باید بدانید که پروتزهای سیلیکونی نسبت به سایر پروتزها نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت. بنابراین از خیس شدن و استفاده از این پروتزها در حمام آب گرم خودداری نمایید، زیرا احتمال چسبندگی پروتز به دلیل تجزیه و نازک شدن وجود دارد.

پروتزهای غیر سیلیکونی نسبت به پروتزهای سیلیکونی نیاز به مراقبت زیادی ندارد، بلکه می توان آن ها را در حمام آب گرم و استخر نیز مورد استفاده قرار داد. بهتر است در هنگام تهیه پروتزهای خارجی سینه، نحوه نگهداری را از متخصصین مربوطه بپرسید تا پروتز شما حداکثر ماندگاری را داشته باشد. 

پروتز اکسترنال سینه

هزینه پروتز اکسترنال سینه چقدر است؟ 

با وجود تفاوت در نوع و مدل های پروتز سینه خارجی، قطعا تفاوت در قیمت آن ها دور از انتظار نمی باشد. بنابراین می توانید پس از مراجعه به کلینیک های ارتوپدی معتبر از قبیل کلینیک کاویان طب، بهترین پروتز مورد نیاز و مناسب خود را انتخاب نمایید و سپس از قیمت آن ها آگاه شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید. 

نحوه سفارش پروتز خارجی سینه 

جهت سفارش پروتز سینه اکسترنال می توانید به کلینیک کاویان طب که یکی از بهترین و معتبرترین کلینیک ها در این زمینه می باشد مراجعه نمایید و از خدمات بی نظیر این مجموعه بهره مند شوید. شایان به ذکر است که در این کلینیک امکان تهیه پروتز خارجی سینه هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین وجود دارد. بنابراین می توانید به راحتی از خدمات از راه دور این کلینیک بهره مند شوید. 

نتیجه نهایی

پس از جراحی ماستکتومی، بانوان احساس ناقص بودن کرده و از نگاه های خیره سایر افراد عذاب خواهند کشید. پروتز اکسترنال سینه این امکان را به این دسته از بیمارن خواهد داد که علاوه بر برطرف نمودن نقوص ظاهری، از بروز بیماری های بیشتر از قبیل کمر درد ‌‌و مشکلات ستون فقرات پیشگیری نمایند. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *