پروتز چشم اوکولار

آیا قصد تهیه پروتز چشم را دارید؟ با پروتز چشم اوکولار آشنایی دارید؟ با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا ضمن معرفی پروتز اوکولار، کاربردهای این پروتز چشم را شرح دهیم. 

یکی از حساس ترین عضوهای بدن، چشم می باشد که همواره در معرض آسیب های گوناگونی قرار دارد. گاهی اوقات بر اثر آسیب های جدی به چشم و به جهت جلوگیری از مشکلات جدی تر، جراحی تخلیه چشم ضرورت می یابد. تهیه پروتزهای چشم از جمله پروتز اوکولار چشم، به بهبود ظاهر این دسته از افراد کمک شایانی خواهد کرد. 

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
پروتز چشم و چشم مصنوعی

انواع تخلیه چشم 

پس از تشخیص مشکلات جدی در چشم و به جهت پیشگیری از سایر آسیب ها، پزشک تخلیه چشم را تجویز می کند. البته در طی تخلیه چشم ممکن است بخشی از چشم یا کل ساختار چشم تخلیه شود که این امر به نوع و میزان آسیب وارده بستگی دارد. به طور کلی می توان تخلیه چشم را در سه دسته بندی زیر قرار داد: 

اویسراسیون 

در این نوع جراحی تنها محتویات کره چشم خارج شده و صلبیه و عضلات چشم دست نخورده باقی می مانند. پس از تخلیه کره چشم، درون پوسته صلبیه ایمپلنت به جهت دریافت پروتز قرار داده می شود. از آن جایی که در طی این جراحی به ماهیچه ها آسیبی وارد نشده و همچنان به صلبیه متصل هستند، صلبیه قادر به حرکت کردن می باشد. 

انوکلئاسیون 

در طی این جراحی تمامی کره چشم و محتویات آن تخلیه شده، اما پلک، ابرو و مژه ها سالم باقی می مانند. به جهت بهبود ظاهر بیمار و محافظت از بخش های باقی مانده چشم، پس از انوکلئاسیون پروتز چشم مصنوعی به کار برده می شود. 

اگزانتراسیون 

جامع ترین جراحی تخلیه چشم، اگزانتراسیون می باشد، زیرا در طی این عمل، جراح ناچار به برداشتن کل کره چشم، پلک ها، پوست، اطراف چشم و ابروها می باشد. به طور معمول این نوع جراحی جهت درمان سرطانی که به اطراف چشم گسترش یافته به کار برده خواهد شد.

پس از انجام تمامی روش های جراحی ذکر شده در بالا، می توان به جهت بهبود وضعیت ظاهری از چشم مصنوعی استفاده کرد. این نوع پروتزهای چشم در درون کاسه چشم قرار گرفته و زیبایی ظاهری فرد را باز خواهند گرداند، اما لازم به ذکر است که ایمپلنت و پروتزها جنبه زیبایی داشته و تاثیری در بازگشت بینایی بیمار نخواهند داشت. 

علت تخلیه چشم چیست؟

چشم ممکن است بر اثر عوامل مختلفی آسیب دیده و نهایتا منجر به تخلیه چشم شود که از جمله این علت ها عبارتند از: 

  • ایجاد تومورهای بدخیم در چشم 
  • مشکلات مادرزادی
  • نابینایی همراه با درد شدید 
  • نابینایی و ظاهر نامناسب چشم  
  • آسیب های شدید فیزیکی 
پروتز چشم اوکولار

عوارض جراحی تخلیه چشم

بی شک یکی از سخت ترین تصمیمات زندگی فرد، تصمیم گیری جهت تخلیه چشم می باشد. با وجود این که هدف از جراحی تخلیه چشم، حفظ زندگی فرد و یا برطرف کردن دردهای شدید در این ناحیه می باشد، اما قطعا همانند سایر جراحی ها، عوارضی را نیز به همراه خواهد داشت. عوارض احتمالی جراحی تخلیه چشم عبارتند از: 

  • خونریزی 
  • بروز عفونت 
  • اختلال و دشواری در بستن چشم ها 
  • خارج شدن ایمپلنت 
  • ضرورت یافتن جراحی تکمیلی 

با به کارگیری مراقبت های لازم پس از جراحی تخلیه چشم، می توان تا حد زیادی از بروز عوارض ذکر شده پیشگیری نمود یا آن ها را کاهش داد. 

مراقبت های لازم پس از جراحی تخلیه چشم 

پس از جراحی، روی چشم بیمار پانسمان فشاری قرار داده خواهد شد که پس از 1 الی 2 روز برداشته می شود. نسبت به وضعیت بیمار، فرد همان روز از بیمارستان ترخیص خواهد شد. سپس باید اقدامات زیر به کار گرفته شود تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود و احتمال بروز عوارض ذکر شده در بالا کاهش یابد: 

  • استراحت مطلق تا چند روز پس از جراحی الزامی می باشد. 
  • در صورت درد شدید در چشم، می توان داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرد. 
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک به جهت جلوگیری از ایجاد عفونت ضروری می باشد. 
  • خشک نگه داشتن بانداژ روی چشم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. 
  • پس از برداشتن بانداژ باید پمادهای آنتی بیوتیک را درون چشم مورد استفاده قرار داد. 
  • شش تا هشت هفته پس از جراحی، می توان اقدام به تهیه پروتز نمود. 
  • باید تا دو هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های سنگین خودداری کرد. 

پروتز چشم مصنوعی چیست؟ 

پس از به کارگیری روش های مراقبتی ذکر شده در بالا، می توان جهت تهیه پروتز چشم اقدام کرد. همان گونه که ذکر شد پروتزهای چشم تولید شده تنها جنبه زیبایی داشته و بینایی فرد را باز نخواهد گرداند. پروتز چشم یا همان چشم مصنوعی تاثیر بسزایی در ظاهر فرد و افزایش اعتماد به نفس خواهد داشت.

از آن جایی که این پروتزها همانند چشم طبیعی ساخته می شوند، تعادل را در چهره بیمار برقرار کرده و از افتادگی پلک پیشگیری خواهد کرد، یکی از انواع پروتز چشم، پروتز چشم اوکولار می باشد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت. 

پروتز چشم اوکولار چیست؟ 

یکی از گروه های اصلی پروتزهای چشمی، پروتز چشم اوکولار می باشد که در نتیجه بیماری یا آسیب های فیزیکی به جای چشم طبیعی به کار گرفته می شود. با وجود این که علی رغم تلاش های متخصصین در این زمینه، هنوز پروتز چشم با قابلیت بینایی ساخته نشده است، اما پروتز چشم اوکولار تاثیر شگفت انگیزی بر چهره فرد داشته و مصنوعی بودن آن برای سایر افراد قابل تشخیص نمی باشد.

پروتزهای اوکولار که امروزه طراحی و تولید می شوند، از نوعی پلیمر به نام P.M.M.A (شیشه کرایولیت) می باشد که به علت نشکن بودن، توجه بسیاری از بیماران را به خود جلب کرده است. بیماران می توانند پروتز چشم اوکولار را با سه روش سفارشی، پیش ساخته و فیتینگ نیمه ساخته تهیه نمایند. 

چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت دریافت چشم اوکولار هستند؟ 

پروتز چشم اوکولار که چشم مصنوعی یا پروتز اربیتال نیز نامیده می شود، با تقلید از ظاهر چشم طبیعی، زیبایی فرد را به وی باز خواهند گرداند. به دلیل غیر قابل بازگشت بودن آن، پزشکان جهت انجام آن و جایگزینی چشم طبیعی با پروتز چشم مصنوعی دقت بالایی را به خرج می دهند.

به طور کلی این جراحی در صورتی انجام می شود که هیچ راه درمان دیگری وجود نداشته و آسیب وارده به چشم و درد آن، کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده باشد. این دسته از افراد پس از جراحی تخلیه چشم، می توانند اقدام به تهیه پروتز چشم اوکولار نمایند. 

ضرورت استفاده از پروتز چشم اوکولار 

اصلی ترین هدف استفاده از پروتز چشم اوکولار، بازگشت زیبایی چشم می باشد. همان گونه که می دانید، چشم ها نقش مهمی را در تقارن صورت ایفا می کنند، بنابراین آسیب و تخلیه یکی از چشم ها، بر زیبایی صورت تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت و نگاه های ناخوشایند سایر افراد را به همراه خواهد داشت. با وجود این که استفاده پروتزهای چشم ضروری نمی باشد، اما یک جایگزین بسیار مناسب برای چشم و محافظت از سایر بافت های باقی مانده می باشد. 

توصیه های لازم جهت مراقبت از پروتز چشم 

پس از دریافت پروتز چشم، اقدامات زیر به جهت بالا بردن طول عمر پروتز و پیشگیری از عوارض احتمالی توصیه می شود: 

  • هیچ گاه با دست های کثیف به پروتز چشم دست نزنید.
  • از دستکاری بیش از حد پروتز خودداری کنید، زیرا این امر سبب سوزش و درد در چشم خواهد شد. 
  • جهت بیرون آوردن پروتز توصیه های پزشک را به کار گیرید. 
  • جهت تمیز کردن پلک ها، آن ها را رو به پایین تمیز کنید، زیرا پاک کردن آن به سمت بالا، احتمال خروج لبه پروتز را افزایش می دهد. 
  • از قرار دادن پروتزهای چشم در دستمال خودداری کنید، زیرا ممکن است پروتز از بین رود.
  • جهت تمیز کردن پروتز چشم از مواد شیمیایی و الکل استفاده نکنید، زیرا منجر به آسیب دیدگی سوکت و پروتز خواهد شد. 
پروتز چشم اوکولار

قیمت پروتز اوکولار 

قیمت پروتز چشم چقدر است؟ همان گونه که گفته شد جهت تهیه پروتز اوکولار می توان یکی از روش های فیتینگ نیمه ساخته، پیش ساخته و ساخت سفارشی را انتخاب کرد که هر یک از آن ها، قیمت های متفاوتی را در بر خواهند گرفت. نوع تخلیه چشم، فرم چشم، کلینیک سازنده پروتز چشم و … از دیگر مواردی است که بر قیمت نهایی پروتز اثر گذار خواهد بود. بنابراین باید جهت آگاهی از قیمت پروتز اوکولار چشم، ابتدا کلینیک ارتوپدی فنی را انتخاب نمایید. 

خرید پروتز اوکولار چشم 

به دلیل حساس بودن چشم، تهیه پروتز چشم با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید در انتخاب کلینیک توجه ویژه ای کرد. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک های فعال در زمینه ساخت پروتزهای چشم و سایر پروتزهای بدن می باشد که در ساخت پروتزهای خود از متریال با کیفیت و به روزترین تجهیزات روز دنیا استفاده می کند. پس بدون هیچ تردیدی ساخت پروتز اوکولار چشم خود را به متخصصین این مجموعه بسپارید. 

نتیجه نهایی 

از ان جایی که چشم نقش مهمی را در بینایی و ظاهر فرد ایفا می کند، محافظت از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات به دلایلی نظیر سرطان یا وارد آمدن آسیب های شدید به چشم، جراحی تخلیه چشم ضرورت می یابد که جهت کاهش عوارض ناشی از آن، اقداماتی را باید انجام داد که  به شرح آن ها در این مطلب پرداختیم. پس از بهبود ناحیه تحت جراحی و با گذشت 6 الی 8 هفته، می توان اقدام به تهیه پروتزهای چشم نظیر پروتز چشم اوکولار کرد. کلینیک کاویان طب با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع پروتزها، بهترین گزینه جهت تهیه پروتز چشم اوکولار می باشد.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *