پروتز مایوالکتریک دست

آیا به دنبال پروتزی هستید که توانایی های حرکتی دست را به شما بازگرداند؟ با پروتز مایوالکتریک دست تا چه اندازه آشنایی دارید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا ویژگی ها و مزایای پروتز مایوالکتریک دست را شرح دهیم. 

در گذشته قطع عضو دست به معنای عدم توانایی در انجام بسیاری از امور بود، اما امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه فناوری و تولید پروتزها روی داده است، فرد به کمک پروتزهای دست نظیر پروتز مایوالکتریک دست، توانایی ها و اعتماد به نفس خود را باز می یابد. 

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
پروتز دست و دست مصنوعی

پروتز دست یا دست مصنوعی چیست؟ 

دست مصنوعی یا پروتز دست جایگزینی برای دست قطع شده می باشد که توسط افراد متخصص و پروتوزیست ها در کلینیک های ارتوپدی در اندازه ها، طرح ها و اشکال مختلف طراحی و تولید می شود. به طور معمول این دست های مصنوعی از سوکت، مچ، انگشتان دست و ساعد تشکیل شده است. البته اجزای تشکیل دهنده دست مصنوعی نسبت به ناحیه قطع شده متفاوت خواهد بود.

ممکن است هدف از ساخت یک پروتز دست تنها زیبایی آن باشد یا فرد علاوه بر زیبایی به عملکرد نیز نیاز داشته باشد که در این صورت پروتزهای عملکردی طراحی و تولید می شوند. انتخاب نوع پروتز دست به عواملی بستگی دارد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد. 

پروتز مایوالکتریک دست

نحوه انتخاب پروتز دست 

پس از استفاده از پروتز باید روند درمان بعد از جراحی قطع عضو طی شود و بهبودی در آن ناحیه حاصل شود که این روند حدود دو الی سه هفته به طول می انجامد. در حالت ایده آل توصیه می شود که در یک ماه اول پس از جراحی اقدام به تهیه و استفاده از پروتز نمایید تا هر چه سریع تر با پروتز سازگار شوید. به طور کلی انتخاب نوع پروتز به عوامل زیر بستگی دارد: 

سبک زندگی 

یکی از مهم ترین عوامل انتخاب نوع پروتز، سبک زندگی فرد، فعالیت های روزانه و شغل می باشد که پروتوزیست پس از بررسی موارد ذکر شده و نیازهای بیمار، بهترین پروتز را توصیه خواهد کرد. 

میزان قطع عضو 

بسته به ناحیه قطع شده، پروتزهای متفاوتی به کار برده می شوند. به طور مثال در صورتی که قطع عضو تنها در یکی از انگشتان دست ایجاد شده باشد یا از ناحیه آرنج، پروتز به کار برده شده متفاوت خواهد بود. 

بودجه بیمار 

قطعا توانایی بیمار در پرداخت هزینه پروتز، نقش موثری در انتخاب نوع دست مصنوعی خواهد داشت. بی شک پروتز مایوالکتریک دست نسبت به پروتز زیبایی دست هزینه های بیشتری را در بر خواهد گرفت. 

گزینه های موجود برای دست مصنوعی 

افرادی که دچار قطع عضو در ناحیه دست شده اند یا به صورت مادرزادی دارای تفاوت هایی در ناحیه دست بوده اند، می توانند نسبت به شرایط خود یکی از ۵ گزینه موجود در پروتزها را انتخاب نمایند: 

  • پروتز غیر فعال 
  • پروتز مکانیکی یا پروتز فعال با نیروی بدن 
  • پروتز مایوالکتریک یا پروتز الکترونیکی 
  • پروتز هیبریدی 
  • پروتز ویژه فعالیت های خاص 

انواع دست مصنوعی بر اساس سطوح قطع عضو 

پروتز دست را نسبت به سطح قطع عضو، می توان در دسته بندی دیگری قرار داد که عبارتند از: 

  • قطع عضو انگشتان 
  • قطع عضو زیر آرنج 
  • قطع عضو آرنج 
  • قطع عضو بالای آرنج 
  • قطع عضو از ناحیه ساعد 

پروتز مایوالکتریک و نحوه عملکرد آن 

اکنون که با پروتز دست و انواع آن آشنا شدید، قصد داریم به شرح پروتز مایوالکتریک و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا در صورت نیاز اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید. پروتز مایوالکتریک یا پروتز اکسترنال پاور نوعی پروتز است که به جهت ایجاد حرکت در پنجه های پروتز از سیگنال های الکتریکی استفاده می کند.

در این نوع پروتز، الکترودها به برخی از نواحی استند متصل شده و سبب تبدیل انقباض عضلات به سیگنال های الکتریکی خواهند شد و امکان حرکت مستقل را به کاربر خواهند داد. در واقع می توان گفت که پروتز مایوالکتریک دست به کمک تکنولوژی حسگرها به تحلیل سیگنال های الکتریکی عضلات می پردازند و نهایتا منجر به حرکت پنجه ها خواهند شد. این پروتز مزایای متعددی دارد که در ادامه این مطلب به شرح آن ها خواهیم پرداخت. 

مزایای پروتز مایوالکتریک 

پروتز مایوالکتریک دست یا پروتز اکسترنال پاور که پس از قطع عضو، عملکردهای فرد را باز می گرداند، حرکات خود را به صورت هوک (باز و بسته شدن) انجام داده و انجام بسیار از امور را تسهیل می کند. از مزایای این نوع پروتز، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

انجام حرکات به صورت خودکار 

این ویژگی به کاربر کمک می کند که تنها با کمی انقباض در عضلات قادر به حرکت دادن پروتز باشد. 

کنترل دقیق 

از دیگر مزایای پروتز مایوالکتریک دست، می توان به کنترل دقیق پروتز اشاره نمود. بنابراین این پروتز به کاربر کمک می کند تا حرکات بسیار طبیعی و دقیقی را متناسب با سیگنال های عضلانی تولید کند. 

تطابق بالا با حس 

الکترودها و حسگرهای به کار برده شده در پروتز مایوالکتریک دست، سبب هماهنگ شدن حرکات پروتزها و تحریکات حسی طبیعی شده و موجب انتقال احساس طبیعی بودن دست به کاربر می شود. 

معایب پروتز مایوالکتریک دست 

همانند سایر پروتزها، پروتزهای مایوالکتریک دست نیز در کنار مزایا، معایبی دارد که انتخاب آن به ترجیحات کاربر بستگی دارد. از جمله معایب این پروتزها عبارتند از: 

قیمت بالای پروتز

تکنولوژی پیشرفته به کار برده شده در پروتزهای مایوالکتریک و حسگرها و الکترودهای پیچیده موجود در این پروتزها، منجر به قیمت بالای پروتزها شده است که انتخاب را برای برخی از افراد سخت خواهد کرد. 

پیچیدگی فنی 

همان طور که گفته شد، این پروتزها نسبت به سایر پروتزها پیچیده تر بوده که که این امر نصب و استفاده از آن را کمی دشوار کرده و نیاز به آموزش جهت استفاده را الزامی خواهد کرد. 

نیاز به تعویض باتری 

به جهت تغذیه سیگنال های الکتریکی پروتزهای مایوالکتریک از باطری کمک گرفته می شود که این باتری ها باید تعویض شوند. تعویض مکرر باتری را می توان از جمله معایب این پروتزها دانست که برخی مواقع موجب آزار فرد خواهد شد. 

تمرین کردن 

به جهت تطابق با نحوه کارکرد و استفاده موثر از پروتز مایوالکتریک دست، نیاز به تمرین و زمان بیشتری نسبت به سایر پروتزها می باشد. 

حساسیت به محیط 

شرایطی نظیر خشکی، رطوبت و به طور کلی دما، ممکن است بر پروتز مایوالکتریک اثر بگذارد و کارکرد آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

از دیگر معایب این پروتز، می توان به قابلیت نسبی در حرکت و وابستگی به تکنولوژی اشاره نمود. 

چه افرادی می توانند از پروتز دست استفاده کنند؟ 

همان طور که می دانید، عوامل مختلفی در ایجاد قطع عضو دخیل هستند که این امر استفاده از پروتز دست را الزامی می کند. از جمله افرادی که کاندیدای مناسبی جهت استفاده از پروتز دست هستند، عبارتند از: 

  • افرادی که در طی حوادثی نظیر تصادف یا به دلیل عدم ایمنی در کار و مشکلات ژنتیکی، دچار قطع عضو در ناحیه دست شده اند. 
  • افرادی که قابلیت تحرک دست خود را بر اثر سکته مغزی یا صدمه به نخاع از سیت داده اند. 
  • افراد مشغول به کار با دستگاه های صنعتی یا ورزشکاران ممکن است دچار آسیب در عضله یا عصب شوند که گاهی اوقات این دسته از افراد ملزم به استفاده از پروتز دست می باشند. 
  • از دست دادن حس لامسه در برخی بیماران نیز سبب ضرورت یافتن تهیه پروتز دست در این افراد خواهد شد. البته در تمامی موارد ذکر شده، بیمار ابتدا تحت نظر پزشک قرار گرفته و پس از بررسی های لازم و انجام آزمایشات، بهترین نوع پروتز دست توصیه می شود. 
پروتز مایوالکتریک دست

قیمت پروتز دست مایوالکتریک 

یکی از پرسش هایی که متقاضیان پروتز دست مایوالکتریک با آن مواجه اند، قیمت این پروتزها می باشد. همانند سایر پروتزها، قیمت پروتز دست مایوالکتریک را نیز نمی توان به طور دقیق تعیین کرد، زیرا عوامل متعددی در تعیین قیمت آن ها دخیل هستند که از جمله آن ها، می توان به میزان ناحیه قطع شده، فعالیت های روزمره بیمار، نیازها و توقعات بیمار از پروتز و … اشاره نمود. بنابراین پیش از هر چیز بیمار باید توسط متخصص معاینه شود تا پس از بررسی های لازم، قیمت دقیق پروتز تعیین گردد. 

تهیه پروتز مایوالکتریک دست 

از آن جایی که جهت تهیه پروتز مایوالکتریک دست، نیاز به پرداخت هزینه بالایی می باشد، باید در انتخاب کلینیک ارتوپدی جهت تهیه این پروتزها توجه ویژه ای کرد. یکی از بهترین کلینیک های فعال در این زمینه، کلینیک کاویان طب می باشد که بیش از 10 سال در ساخت پروتزها و اعضا مصنوعی سابقه داشته و محصولات بسیار با کیفیتی را به کاربران ارائه می دهد.

بنابراین جهت تهیه بهترین و با کیفیت ترین پروتز مایوالکتریک دست، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات بی نظیر این مجموعه بهره مند شوید و به زندگی خود همانند گذشته ادامه دهید. 

نتیجه نهایی 

قطع دست از هر ناحیه، عارضه ای است که همزمان عوارض جسمی و روحی را به همراه خواهد داشت و سبب اختلال در زندگی فرد خواهد شد. به همین جهت امروزه با پیشرفت های صورت گرفته، پروتزهای تولید شده اند که در کنار بازیابی ظاهر زیبای دست، عملکردهای حرکتی فرد را نیز به او باز خواهد گرداند.

یکی از این پروتزها، پروتز مایوالکتریک دست می باشد که با بهره گیری از تکنولوژی الکترودها، امکان حرکت و تعامل با محیط را برای فرد فراهم کرده و سبب ارتقا کیفیت زندگی بیمار خواهد شد. جهت تهیه پروتز مایوالکتریک دست، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و این پروتزها را با بالاترین کیفیت تهیه کنید. 

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *