جراحی چشم مصنوعی

آیا با انجام عمل جراحی چشم مصنوعی، زیبایی ظاهری و بینایی فرد باز می گردد؟ از کاربرد پروتز چشم مطلع هستید؟ یکی از گزینه های درمانی رایج برای افرادی که چشم خود را از دست داده اند، عمل پروز چشم می باشد که در این مطلب از کاویان طب به طور کامل به شرح عمل پروتز چشم، کاربرد و مزایای آن پرداخته ایم. 

مرکز تخصصی ساخت چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

جراحی چشم مصنوعی

هدف از جراحی چشم مصنوعی چیست؟

پروتز چشم مزایا و ویژگی های بسیاری داشته، اما از اصلی ترین اهداف به کارگیری عمل جراحی چشم مصنوعی، می توان به ایجاد تعادل در صورت و افزایش راحتی در کاسه چشم اشاره نمود. پروتزهای چشمی که امروزه ساخته می شوند، از همه لحاظ کاملا مطابق با چشم طبیعی فرد بوده و مردمک چشم، عنبیه و حتی رگ ها و سفیدی چشم کاملا شبیه به چشم سالم فرد خواهد بود. با وجود این که به کمک عمل پروتز چشم بینایی فرد باز نمی گردد، اما به دلیل ظاهر بسیار طبیعی، در میان بیماران محبوبیت بسیار بالایی دارد. 

هر آن چه باید درباره عمل جراحی چشم مصنوعی بدانید 

پیش از آن که جراحی نصب پروتز چشم انجام شود، نیاز به جراحی تخلیه چشم می باشد که این عمل معمولا به روش بیهوشی عمومی انجام شده و قبل و بعد از انجام جراحی به جهت کاهش درد و استرس بیمار، قرص های آرامبخش و مسکن تجویز می شود. پس از عمل نیز داروهایی نظیر آنتی بیوتیک و قطره های چشمی تجویز خواهد شد. پزشک توصیه می کند که به جهت التیام کامل چشم، حدقه چشم را تا چند ماه بپوشانید. با التیام یافتن چشم، آکولاریست اقدام به طراحی و ساخت پروتز چشم متناسب با چشم سالم فرد می نماید. 

مراحل گذاشتن پروتز چشم 

همان طور که گفته شد، پس از جراحی تخلیه چشم و حاصل شدن بهبودی، ایمپلنت درون کاسه چشم کاشته شده تا چشم مصنوعی پس از ساخته شدن درون ایمپلنت قرار گیرد. چشم مصنوعی در انواع مختلفی ساخته می شوند که میزان تحرک آن رابطه مستقیمی با میزان عضلات درون چشم دارد. از آن جایی که احتمال تغییر کاسه چشم پس از عمل پروتز چشم وجود دارد، نیاز به مراجعه به پزشک، پس از چند هفته یا چند ماه می باشد. در نهایت پس از جراحی تخلیه چشم و عمل پروتز چشم، امکان مواجه شدن بیمار با چالش های روحی روانی وجود دارد که در این صورت مراجعه به مشاوره و روانشناس الزامی می باشد. 

چه شرایطی عمل جراحی چشم مصنوعی را ضروری می کند؟ 

عوامل متعددی وجود دارند که سبب ضرورت عمل پروتز چشم یا جراحی چشم مصنوعی می شوند که در این بخش به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد: 

انوکلیشن 

انوکلیشن نوعی جراحی تخلیه چشم بوده که در طی آن کل چشم تخلیه شده و بیمار ملزم به جراحی چشم مصنوعی خواهد شد. در این صورت ایمپلنت، درون غشا فیبروزی پوشاننده صلبیه یا کپسول روزنه ها قرار داده شده تا با نصب پروتز چشم بر روی آن، حجم از دست رفته پروتز چشم باز گردد. 

رتینوپاتی دیابتی 

یکی از علل شایع نابینایی در بزرگسالان، رتینوپاتی دیابتی می باشد که به دلیل آسیب عروق خونی در شبکیه ایجاد می شود و نهایتا بینایی فرد را به خطر می اندازد. در این صورت عمل پروتز چشم ضرورت می یابد. 

آب مروارید 

از دیگر بیماری هایی که سبب از بین رفتن بینایی و از دست دادن چشم می شود، بیماری کاتاراکت یا آب مروارید نامیده می شود که بر اثر پیری یا تروما ایجاد خواهد شد.

از دیگر عواملی که عمل جراحی چشم مصنوعی را ضروری می کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • چشمان نابینا و دردناک 
  • ملانوم چشمی 
  • تومورها 
  • تروما یا آسیب دیدگی 
  • ترومای نافذ چشم 
  • پارگی کره چشم 
  • سوراخ شدن چشم 
  • عفونت 
  • اندوفتالمیت 
  • خونریزی زجاجیه 

چه شرایطی استفاده از پوسته صلبیه را ضروری می کند؟ 

همان طور که در بالا اشاره شد، برخی عوامل استفاده از چشم مصنوعی را ضروری می کند. گاهی اوقات نیز فرد به دلایلی ناچار به استفاده از پوسته صلبیه می باشد که در ادامه این عوامل را شرح خواهیم داد. 

اویسریشن 

تخلیه قسمت داخلی چشم، اویسریشن نام دارد که در طی این نوع جراحی، عضلات چشم متصل به صلبیه به صورت سالم باقی مانده و امکان حرکت پروتز چشم، پس از نصب آن وجود دارد. 

پارگی پرده شبکیه 

گاهی اوقات بر اثر تروما یا حوادث گوناگون، پرده شبکیه از بافت های زیرین جدا شده که در این صورت نیاز به جراحی پروتز چشم و نصب پوسته صلبیه می باشد.

گلوکوما 

از دیگر علل اصلی نابینایی در میان افراد، می توان به افزایش فشار داخل چشم و در نتیجه آسیب دیدگی عصب بینایی اشاره نمود. البته احتمال این که گلوکوما به صورت مادرزادی نیز در فرد باشد وجود دارد. به همین جهت ممکن است فرد نیاز به ساخت پوسته صلبیه و نصب آن در چشم داشته باشد.

عواملی از قبیل دیستروفی قرنیه، کوچک شدن چشم یا چروک شدن کره چشم و سانحه یا آسیب دیدگی، می تواند در ضرورت یافتن عمل پروتز چشم دخیل باشد. 

نحوه قرار دادن و بیرون آوردن چشم مصنوعی 

پس از عمل جراحی چشم مصنوعی، فرد ملزم به بیرون آوردن پروتز چشم به جهت تمیز کردن آن می باشد که زمان آن را پزشک تعیین خواهد کرد. بنابراین به جهت بیرون آوردن این پروتزها، ابتدا دست ها را شسته و سپس اطمینان حاصل نمایید که در صورت افتادن پروتز در محیط، آسیبی به آن وارد نمی شود. لازم به ذکر است که دستکاری بیش از حد پروتز، مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد خواهد کرد، از بروز حساسیت در چشم گرفته تا تراوش بیش از حد مایعات از چشم. 

نحوه تمیز کردن پروتز چشم 

مراقبت از پروتز چشم، نقش مهمی را در طول عمر این پروتزها ایفا می کند. بنابراین پس از عمل جراحی چشم مصنوعی، به منظور حذف رسوبات پروتز، تمیز کردن آن الزامی می باشد. به جهت تمیز نمودن پروتز چشم، می توانید آب گرم و نوک انگشتان را به کار گرفته و به آرامی روی پروتز چشم بکشید. نهایتا به کمک یک دستمال نرم و لطیف آن را خشک نموده و مجددا درون چشم قرار دهید. فراموش نکنید که مواد الکلی ممکن است به پروتز شما آسیب برسانند، پس استفاده از آن ها اجتناب کنید. 

جلا دادن پروتز چشم مصنوعی پس از عمل پروتز چشم 

یکی از توصیه پزشکان پس از عمل پروتز چشم، جلا دادن پروتز هر 6 ماه یک بار می باشد. جلا دادن پروتز طبق توصیه پزشک مزایایی را به همراه دارد که از جمله آن ها، می توان به کاهش تراوش مخاط، ایجاد راحتی بیشتر در چشم و ظاهر طبیعی پروتز اشاره نمود. به کمک جلا دادن پروتز می توان باکتری ها، رسوبات پروتئینی و هر گونه خراش را از بین برد و از سلامت پروتز اطمینان حاصل نمود. اما در چه صورت نیاز به جلا دادن پروتز چشم می باشد؟

در صورتی که در ظاهر پروتز چشم با تغییر مواجه شده اید، دچار ناراحتی در چشم یا افزایش آبریزش چشم شده باشید یا با پلک های تحریک پذیر یا خارش دار مواجه شوید، می توانید به پزشک متخصص مراجعه نموده و با صلاحدید ایشان اقدام به جلا دادن پروتز چشم نمایید. 

تعویض پروتز چشم 

از آن جایی که بعد از عمل پروتز چشم، در طولانی مدت احتمال فروپاشی سطح آکریلیک، جا به جایی ایمپلنت، تغییرات بافت و نفوذ باکتری وجود دارد، فرد هر 5 سال یک بار ملزم به تعویض پروتز چشم می باشد. همچنین در صورتی که پروتز چشم برای کودکان به کار گرفته شده است، به دلیل رشد آناتومیک کودک، نیاز به تعویض زود به زود پروتز می باشد. عفونت های مکرر چشم، تغییر در ظاهر پروتز، خشکی یا ناراحتی چشم، افتادگی پلک و افزایش آبریزش در چشم از جمله علائمی است که هشدار دهنده زمان تعویض پروتز چشم می باشد. 

جراحی چشم مصنوعی

مراقبت های مهم پس از عمل جراحی چشم مصنوعی

با وجود این که برخی از مراقبت های عمل پروتز چشم را در بالا شرح دادیم، در این بخش به طور کامل تری به شرح آن ها خواهیم پرداخت: 

  • پس از عمل جراحی چشم مصنوعی به خصوص در 72 ساعت اول، فرد احساس درد و تورم در ناحیه تحت جراحی را احساس خواهد کرد که جای نگرانی نداشته و به مرور زمان رفع می شود. 
  • بهترین جراح و پزشک متخصص به جهت پیشگیری از درد و عفونت، داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک و مسکن را برای شما تجویز خواهد کرد. 
  • به مدت چهار هفته پس از عمل جراحی تخلیه چشم، انجام فعالیت های سنگین و ورزش های شدید خودداری کنید. 
  • از در آوردن چشم آکریلیکی بدون تجویز پزشک خودداری نمایید. 
  • در فواصل زمانی منظم به متخصص پروتز جشم مراجعه کرده و از سلامت چشم پروتز اطمینان حاصل نمایید. 

نتیجه نهایی

عمل پروتز چشم روشی ایمن و مطمئن برای چشم های ناقص یا آسیب دیده می باشد و استفاده از آن ها علاوه بر تقویت اعتماد به نفس، راحتی بسیاری را در بیمار ایجاد خواهد کرد. در صورتی که به دنبال بهترین کلینیک جهت تهیه پروتز چشم مصنوعی هستید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کرده و از خدمات بی نظیر این مجموعه تخصصی بهره مند شوید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *