ارتز پا

چه افرادی به ارتز پا نیاز دارند؟ انواع ارتز پا کدام اند؟ اگر به دلیل حوادث گوناگون دچار آسیب دیدگی در ناحیه پا شده اید یا از مشکلات ژنتیکی رنج می برید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا شما را با انواع ارتزهای پا و افراد واجد شرایط استفاده از آن ها آشنا کنیم. بی شک با خواندن این مطلب و پس از مشورت با پزشک، ارتز پا مناسب با شرایط خود را خواهید یافت. 

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ارتز پا

ارتز پا چیست؟

پیش از آن که شما را با انواع ارتز پا و موارد استفاده از آن ها آشنا کنیم، قصد داریم به معرفی کلی ارتزهای پا بپردازیم. ارتزها نوعی وسایل کمک حرکتی و درمانی ارتوپدی بوده که نقش مهمی را در بازگرداندن توانایی های از دست رفته فرد ایفا می کنند. به طور کلی ارتزها را می توان به 3 دسته کلی ارتزهای اندام فوقانی، ارتزهای نخاعی و ارتزهای اندام تحتانی تقسیم کرد که موضوع بحث ما در این مطلب، ارتز اندام تحتانی می باشد.

اهداف درمانی ارتز ارتوپدی پا چیست؟ 

همان طور که گفته شد، ارتزها نوعی وسیله پزشکی و ارتوپدی هستند که به افزایش توانایی اندام ها و بهبود عملکرد بیمار کمک شایانی می کنند. در زیر به شرح اهداف درمانی ارتزهای پا پرداخته ایم: 

  • التیام مفاصل آسیب دیده و کمک به بازیابی عملکرد از دست رفته بیمار 
  • کاهش حرکات اضافی مفاصل 
  • کنترل حرکات مفصل 
  • بهبود آسیب دیدگی های رباط زانو و مچ 
  • اصلاح دفورمیتی های ساختاری نظیر صافی کف پا و انحراف زانو 
  • کمک به حرکت فرد 
  • ثابت نگه داشتن بخش آسیب دیده 

افراد واجد شرایط استفاده از ارتزهای پا 

از آن جایی که ارتزهای پا در طیف گسترده ای طراحی و تولید می شوند، به بهبود بسیاری از مشکلات پا کمک می کنند که در زیر برخی از آن ها را شرح داده ایم: 

افرادی با آسیب دیدگی در ناحیه پا 

ارتزهای پا را به دلایل مختلفی می توان مورد استفاده قرار داد که یکی از آن ها آسیب دیدگی بافتی نظیر سندرم باندالیو تیبیال و فاشیای پلانتار می باشد. ارتزهای پا با ایجاد پشتیبانی لازم در ناحیه آسیب دیده، درد را به طور چشمگیری کاهش خواهند داد. 

افرادی با مشکلات ژنتیکی 

افراد دچار صافی کف پا یا قوس بیش از حد کف پا از دیگر بیماران واجد شرایط در استفاده از ارتزهای پا می باشند. ارتزهای پا در این افراد سبب کنترل چرخش پا و جلوگیری از خمش و پیش شدید در پا می شوند. همچنین آن دسته از بیمارانی که به طور مادرزادی و ژنتیکی از مشکلاتی نظیر بلند بودن یک پا نسبت به پای دیگر رنج می برند، می توانند به کمک ارتز بالا بر پاشنه، از صدمات ناشی از این ناهنجاری جلوگیری نمایند. 

انواع ارتز پا 

ارتزها را می توان نسبت به نحوه ساخت، تهیه و کاربرد در دسته بندی های مختلفی قرار داد که در ابتدا به شرح ارتزهای سفارشی و ارتزهایی با قالب گیری حرارتی خواهیم پرداخت. 

ارتزهای سفارشی 

همان طور که از نام ارتزهای سفارشی هویدا است، ساخت آن ها برای هر فرد به صورت جداگانه‌ و سفارشی سازی توسط متخصص انجام می شود و معمولا استفاده از آن ها در موارد پیشرفته به کار گرفته خواهد شد. جهت استفاده از این ارتزها، ابتدا باید توسط متخصص معاینه شوید تا پس از بررسی کف پاها و معاینه دقیق، ناهنجاری تشخیص داده شده و سپس ارتز سفارشی جهت بازگرداندن موقعیت صحیح پا طراحی و تولید شود. ارتزهای سفارشی را می توان سریع ترین روش درمان مشکلات و ناهنجاری های پا دانست. 

ارتزهای آماده یا ارتزهایی با قالب گیری حرارتی 

ارتزهای آماده را می توان به عنوان یک جایگزین برای ارتزهای سفارشی معرفی کرد که البته استفاده از آن ها در مشکلات خفیف پا توصیه می شود. روش تهیه این ارتزها با ارتزهای سفارشی تقریبا به یک صورت بوده، اما باید جهت تهیه آن ها به فروشگاه های لوازم طبی یا داروخانه ها مراجعه کرد. اغلب این ارتزها از جنس اتیلن وینیل استات بوده و به خوبی از ناحیه آسیب دیده پشتیبانی می کنند. با این وجود بهتر است پیش از استفاده از ارتزهای آماده نیز با پزشک مشورت نمود.

ارتز ارتوپدی پا از نظر عملکرد در دسته بندی دیگری قرار می گیرد که به شرح زیر می باشند: 

ارتزهای AFO

ارتزهای AFO که به اصلاح بدشکلی و کنترل اختلالات مچ و پا کمک می کنند را می توان به دو صورت اسپلینت مخصوص شب و اسپلینت قابل استفاده در کفش به جهت اصلاح تدریجی اختلالات پا تهیه کرد. این ارتزها خود شامل ارتزهای نرم، ارتزهای سخت و ارتزهای مفصل دار می شوند. 

ارتز KAFO

ارتز KAFO، مفاصل زانو، مفصل مچ پا و بخش شل ران را در بر گرفته و از افزایش اسپاسم جلوگیری می کنند. این ارتزها از جنس ترموپلاستیک بوده و به درمان کوتاهی عضلات کمک خواهند کرد. 

Hip Adbaction Brace

آن دسته از افرادی که دچار ناهنجاری های شکستگی لگن، تعویض مفصل سر ران و دیسپلازی لگن شده اند، می توانند به کمک این نوع ارتز، پروسه درمان را تسریع بخشند.

Hip Knee Ankle Foot Orthoses یا H.K.A.F.O

این نوع ارتز به افرادی که از عدم کنترل بر اندام تحتانی رنج می برند توصیه می شود و کاربرد اصلی آن را می توان کمک به درمان آسیب اعصاب محیطی در بیماران مبتلا به ام اس دانست.

قوزک بند آتل دار ANKLE SUPPORT

قوزک بند آتل دار نوعی ارتز بوده که قابل استفاده در صدمات ورزشی، آرتریت روماتوئید و دیستروفی عضلانی می باشد. از دیگر کاربردها این ارتز، می توان به جلوگیری از بی ثباتی شدید مچ پا یا پیچ خوردن مجدد پا اشاره نمود.

WALKER AFO

وظیفه این نوع ارتز، ثابت نگه داشتن مفصل مچ، پس از شکستگی یا جراحی می باشد. شایان به ذکر است که این نوع ارتز ارتوپدی پا حداکثر ساپورت را برای مفصل مچ و پا فراهم کرده و از مفصل قابل تنظیم در درجات مختلف برخوردار می باشد. 

زانوبند فنردار

زانوبندهای فنر دار را می توان در ورزشکاران، پس از جراحات زانو یا کشیدگی، به جهت کاهش فشار و نیروهای کششی ناخواسته در ناحیه زانو مورد استفاده قرار داد. 

KNEE CAGE

KNEE CAGE از دیگر ارتزهای است که برای تسهیل حرکت زانو، عقب زدگی زانو و درمان آسیب لیگمان به کار گرفته می شود. 

Point Knee BRACE

استفاده از این ارتز پا در مبتلایان به آرتروز سبب برداشته شدن فشار از روی مفصل زانو شده و درد و التهاب در این ناحیه را تسکین می دهد. از دیگر کاربردهای این ارتز ارتوپدی پا، می توان به کنترل انحرافات زانو نظیر زانوی پرانتزی و ضربدری اشاره نمود. سایر ارتزهای پا عبارتند از: 

  • CHARCOT AFO
  • PATELLAR STRAP
  • PATELLAR SUPPORT
  • DENNIS BROWN
  • پاولیک هارنس

در این میان از جمله پر کاربردترین ارتزهای ارتوپدی پا، می توان کفی طبی کفش، ارتز عملکردی زانو، ارتز مچ پا، ارتز پشتیبانی از مچ، ارتز شکستگی اندام تحتانی، ارتز راه رفتن متقابل و ارتز اصلاح موقعیت لگن را نام برد. 

فواید استفاده از ارتز پا 

قطعا تا به این جای مطلب به فواید و مزایای متعدد ارتزهای پا پی برده ایم، اما در این بخش آن ها را به طور کلی شرح خواهیم داد. 

  • تسکین دهنده درد در حین تمرینات و فعالیت های ورزشی 
  • جلوگیری از آسیب های ورزشی 
  • افزایش ثبات در مچ پا آسیب دیده 
  • اصلاح ناهنجاری های انگشتان پا، کف، مچ و ظاهر پا 

موارد کاربرد ارتز ارتوپدی پا 

از جمله کاربردهای ارتز ارتوپدی پا عبارتند از: 

استفاده از ارتز برای کودکان 

یکی از پرسش های ایجاد شده در رابطه با ارتزهای پا، استفاده از آن ها برای کودکان می باشد. از آن جایی که کودکان به دلیل عدم تشکیل استخوان های بدن به درستی آسیب ‌پذیرتر از بزرگسالان هستند، در صورت ایجاد اختلال در عملکردهای مفصلی پا باید سریعا روش های درمانی نظیر ارتزهای پا به کار گرفته شود تا سبب ایجاد مشکلی جدی تر و غیر قابل جبران نشود. 

ارتز پا

خرید ارتز ارتوپدی پا از کلینیک های ارتوپدی 

در صورتی که قصد تهیه ارتز پا را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب که یکی از بهترین و معتبرترین کلینیک های ارتوپدی است مراجعه کرده و با صلاحدید پزشک، ارتز پای مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت تهیه نمایید. کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع انواع ارتز، پروتز و تجهیزات کمک حرکتی با کیفیت بالا می باشد. در صورت مواجه شدن به هر گونه پرسش می توانید از طریق شماره 91008881-021 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

سخن پایانی 

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما عزیزان با انواع ارتز ارتوپدی پا، کاربرد و ویژگی های این ارتزها بوده تا در صورت نیاز با تهیه مناسب ترین ارتز پا از کلینیک کاویان طب به درمان عارضه ایجاد شده در پا کمک نمایید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *