کج و منحرف شدن انگشت شست پا را هالوکس والگوس یا به عبارت دیگر شست کج می گویند. هالوکس والگوس یکی از رایج ترین و شایع ترین ناهنجاری هایی است که پیشرونده بوده و در قسمت جلویی پای افراد رخ می دهد. این بیماری را می توان با استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس درمان کرد.

در ناهنجاری هالوکس والگوس انگشت شست پای فرد مبتلا از شکل و راستای طبیعی و نرمال خود فاصله می گیرد. این انگشت پس از انحراف، به طرف سایر انگشتان تمایل پیدا می کند. احساس درد، ناراحتی و سختی در استفاده از کفش از جمله مهم ترین عوارض این نوع از ناهنجاری می باشد. جالب است بدانید که حدود ۲۵ درصد از جوانان و ۳۵ درصد از افراد دارای سن بالای ۶۵ سال از هالوکس والگوس رنج می برند که غالبا با استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس نجات می یابند.

در مرکز تخصصی ساخت کفی طبی کاویان کلینیک متخصصین با ارزیابی دقیق کف پا، بهترین راه درمان، متناسب با مشکل بیمار را ارائه می نمایند. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

علل بروز هالوکس والگوس

هالوکس والگوس از جمله بیماری هایی است که پزشکان تاکنون موفق به شناخت علت اصلی و دقیق بروز آن نشده اند. اما می توان گفت که عوامل متعددی بر بروز این بیماری تاثیر گذار هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به عملکرد غیر طبیعی پای فرد و مکانیک همچون آناتومی غیر نرمال در ابتدا MTP مشترک و علل های ژنتیکی و وراثتی اشاره کرد. این عوامل موجب شده اند که زمینه ایجاد هالوکس والگوس در میان جوانان تشدید گردد. خوب است بدانید بیومکانیکی که نرمال نباشد، زمینه عدم ثبات ناشی از اختلالاتی نظیر اختلال فالانگال متاتارس و عضلانی را تشدید کرده و سبب می شود که تغییر شکل پذیری رخ دهد.
آناتومی غیر طبیعی در نخستین MTP مفصل از دیگر عوامل بروز ناهنجاری شست کج می باشد که قادر است موجب بروز انحطاط پینه در فرد گردد. نتیجه مطالعات انجام شده بر روی جامعه آماری نژاد قفقاز و اروپایی در این زمینه حاکی از آن است که ژنتیک و وراثت نقشی قابل توجه و چشمگیر در ابتلا به انحطاط پینه دارند.
اگرچه استفاده از کفش مستقیما زمینه ایجاد پینه و تشکیل بر آمدگی استخوان را فراهم نمی کند، اما بی شک موجب خواهد شد که برآمدگی استخوان بسیار دردناک، زجر آور و متورم گردد.
آسیب هایی از قبیل کشش، شکستگی، آسیب عصبی، اختلالات عصبی و عضلانی نظیر بیماری های فلج اطفال و اختلاف در طول اندام ها مانند وضعیتی که یک پای فرد کوتاه تر از پای دیگر است، دارا بودن عضو بلند تر و… از دیگر عوامل ایجاد خم و چرخش حالت انگشتان پا می شود که البته این عوامل شیوع چندانی ندارند. لازم به ذکر است که شرایط مختلف آرتروز نیز از مهم ترین دلایلی است که تشدید خمیدگی انگشتان پا را در پی خواهد داشت.

درمان غیر جراحی هالوکس والگوس

می توان گفت که غالب موارد مشاهده شده از بروز انحراف در انگشت شست پای فرد، برای درمان نیازمند استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس می باشند. متخصصین ارتوپدی که این دسته از بیماران را معاینه می کنند، در مرحله اول سعی خود را بر این می دارند که با استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس، فرد را از شر این مشکل رها سازند که در بیشتر موارد نیز موفق عمل کرده اند. اما گاهی عدم موفقیت در این زمینه پزشک را بر آن می دارد که از جراحی هالوکس والگوس کمک بگیرد.
بر اساس یک قاعده و قانون کلی می توان گفت تا زمانی که هالوکس والگوس موجب ایجاد درد نشود، نیازی به عمل جراحی نخواهد داشت. اما صرفا احساس درد در این ناحیه نیز به معنای نیاز مبرم آن به عمل جراحی نیست و در اکثر موارد می توان با استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس مشکل را حل نمود!
روش های زیادی به منظور درمان غیر جراحی هالوکس والگوس موجود می باشد. اما این که کدام یک از این روش ها برای شرایط فرد مناسب است، توسط جراح ارتوپد مشخص می شود. جراح به این منظور شرایطی نظیر میزان بد شکلی هالوکس والگوس، موقعیت شخصی بیمار و نیز اختلالات موجود را را در نظر گرفته سپس نسبت به اخذ تصمیم روش درمان غیر جراحی هالوکس والگوس اقدام می کند. لازم به ذکر است که بهترین نوع درمان پیشگیری از بروز این اختلال در انگشت شست پا می باشد.

فرد با هدف جلوگیری از بروز هالوکس والگوس می تواند تمرین های مختلفی نظیر حرکت آزادانه انگشت شست پا را انجام دهد. استفاده از این حرکات در تمامی جهات موجب تقویت انگشتان پا شده و از بروز هالوکس والگوس جلوگیری نموده و درمان غیر جراحی هالوکس والگوس را در پی خواهد داشت.
برخی افراد نیز پس از ابتلا به هالوکس والگوس و عبور از دوران جوانی تمرینات نگهدارنده ای را مورد استفاده قرار می دهند. این در حالی است که این اشخاص باید بدانند که هالوکس والگوس یکبار رخ داده و برای همیشه باقی می ماند. این درمان های پیشگیرانه باعث درمان انحراف انگشت شست فرد نشده و تنها علائم ناشی از آن را کاهش می دهند.

عوامل بروز هالوکس والگوس

ابتلا به ناهنجاری هالوکس والگوس در برخی افراد با عوارضی همراه می باشد. بروز این بیماری بی شک با نشانه هایی همراه خواهد بود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به احساس درد در منطقه مورد نظر به هنگام پیاده روی و پوشیدن کفش های تنگ اشاره کرد که استراحت فرد و نیز استفاده از کفش های مناسب به عنوان نمونه هایی از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس زمینه بهبود درد ناشی از شستی کج را فراهم خواهد ساخت. فشاری که کفش نامناسب در این ناحیه ایجاد می کند، موجب احساس دردی متناوب در پای فرد خواهد شد. اما درد ناشی از بیماری هایی همچون آرتروز و توسعه آن، دردی مداوم و در عین حال مزمن می باشد. این دردها غالبا با استفاده از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس پایان می یابند.
گاهی اوقات درد احساس شده در مرکز انگشت شست پای زنای که در دوران یائسگی به سر می برند، ناشی از ابتلا به بیماری هایی نظیر آرتروز و نقرس می باشد. این درد بسیار مشابه دردی است که هالوکس والگوس در پای فرد ایجاد می نماید.

استفاده از انواع درمان غیر جراحی هالوکس والگوس در مراحل اولیه

ارتوپد و پزشک معالج با تشخیص هالوکس والگوس در مراحل اولیه، درمان های نگهدارنده ای را به منظور از بین بردن کجی شست مورد استفاده قرار می دهند. این درمان ها را تحت عنوان درمان غیر جراحی هالوکس والگوس می شناسند.
به عنوان اولین و مهم ترین درمان غیر جراحی هالوکس والگوس که تاثیر بسیار چشمگیری در درمان هالوکس والگوس دارد، باید از کفش های تخت و در عین حال راحتی که فضای کافی برای انگشتان پا را دارا می باشد، استفاده نمایید. اگر هالوکس والگوس در مراحل اولیه به سر ببرد و بسیار خفیف باشد، کفی های هالوکس والگوس به عنوان یکی از رایج ترین انواع درمان غیر جراحی هالوکس والگوس که موجب حمایت از قوس جلوی پا شده و از توسعه صافی کف پا نیز پیشگیری می کنند، می توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. این کفی ها قوس موجود در جلوی پا را به سمت بالا حرکت داده و همین امر موجب می شود که قسمت جلویی پای فرد باریک گردد.
اسپلینت وسیله ای طبی به منظور درمان غیر جراحی هالوکس والگوس است که به راحتی قادر می باشد انحراف ایجاد شده در انگشت شست پای فرد را از بین برده و آن را صاف نماید. این وسیله با هدف درمان غیر جراحی هالوکس والگوس فشار اعمال شده بر روی انگشت شست پا را کاهش داده و مقداری از آن را به انگشتان کناری انتقال می دهد تا بدین ترتیب انگشت شست بیشتر از حد موجود کج نگردد.

درمان غیر جراحی هالوکس والگوس

کفش های هالوکس والگوس دارای پاشنه تخت نمونه ای دیگر از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس می باشد. این دسته از کفش ها دارای قسمت جلویی بسیار پهن تر در مقایسه با کفش های عادی هستند و به عنوان یکی از نمونه های درمان غیر جراحی هالوکس والگوس به انگشتان پا این امکان را می دهند که منعطف بوده و در فضایی آزاد و بدون فشار حضور داشه باشند.
تمرین های هالوکس والگوس و نیز راه رفتن با پای برهنه از دیگر روش های درمان غیر جراحی هالوکس والگوس می باشد که از پیشرفت بیش از حد انحراف در شست پا جلوگیری کرده و موجب بهبود قابل توجه آن خواهد شد. استراحت عضلات موجود در پای بیمار و نیز انگشتان شست وی زمینه قوی نمودن قوس جلویی پای فرد را ایجاد کرده و بدین ترتیب به عنوان یک درمان غیر جراحی هالوکس والگوس بد فرمی ایجاد شده در پا را از بین خواهد برد.
خوب است بدانید که شکل نرمال پا ثابت نمی باشد. بدین معنی که نیاز است فرد در دوران نوجوانی و جوانی نسبت به انعطاف پذیر ساختن قوس پا و نیز حفظ پایداری آن بکوشد. این امر موجب می شود که احتمال ابتلا به بیماری هالوکس والگوس در وی به شدت کاهش پیدا کند.

کدام روش درمانی بهتر است؟

در موارد بسیاری دیده می شود که انحراف شست پای بیمار بسیار پیشرفته می باشد. به گونه ای که شخص درد را در هر قدمی که راه می رود، احساس می کند. لازم به ذکر است که در چنین مواردی فرد تنها با استفاده از عمل جراحی از این کابوس پر درد نجات پیدا خواهد کرد. در افرادی که بالغ هستند، پیشرفت بیماری با به کارگیری تمرینات ورزشی و نیز استفاده از وسایلی طبی تحت عنوان اسپلینت بسیار کند خواهد شد. بنابراین می توان گفت که پزشک معالج با در نظر گرفت شرایط بیمار و سنجیدن موقعیت وی، نسبت به انتخاب نحوه درمان اعم از درمان غیر جراحی هالوکس والگوس و نیز درمان با استفاده از جراحی اقدام خواهد نمود.