ساخت چشم مصنوعی

کاربرد پروتز چشم چیست؟ آیا با مراحل ساخت چشم مصنوعی آشنایی دارید؟ امروزه بسیاری از افرادی که چشم خود را بر اثر حوادث گوناگونی از دست داده اند، چشم مصنوعی را مورد استفاده قرار می‌دهند. علی رغم استفاده طولانی مدت از پروتز چشم، بسیاری از این افراد اطلاعی از نحوه ساخت چشم مصنوعی ندارند. با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا علاوه بر شرح مراحل ساخت پروتز چشم، کاربرد و مزایای این پروتز را شرح دهیم. 

مرکز تخصصی ساخت چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ساخت چشم مصنوعی

ضرورت استفاده از پروژه چشم

پیش از آن که مراحل ساخت چشم مصنوعی را شرح دهیم قصد داریم به ضرورت و اهمیت نصب این پروتزها در چشم بپردازیم. چشم مصنوعی که یک وسیله مصنوعی می باشد، مناسب افرادی است که ناچار به تخلیه چشم شده اند. هدف از نصب این پروژه ها در چشم بیشتر جنبه زیبایی آن می باشد، اما علاوه بر آن حفظ کاسه چشم، پر کردن حفره چشم و محافظت از ساختار باقی مانده چشم از دیگر مواردی است که استفاده از پروتز چشم را ضروری می‌کند.

چشم مصنوعی مناسب چه افرادی است؟

علت متعددی وجود دارد که منجر به از دست دادن چشم فرد می شود که یکی از آن ها تصادفات رانندگی می باشد. اما بیماری های ارثی نیز از دیگر علل از دست رفتن چشم می باشند که فرد را ملزم به استفاده از چشم مصنوعی خواهند کرد. آن دسته از افرادی که با بیماری هایی از قبیل میکروفتالمیا، آنوفتالمیا، کاتاراکت، گلوکوم و رتینوپلاسما یا تومور مادرزادی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است یک یا هر دو چشم خود را از دست دهند که در این صورت تهیه چشم مصنوعی ضرورت می یابد. طبق تحقیقات انجام شده 63 درصد از افرادی که پیش از 50 سالگی چشم خود را از دست داده اند 

ویژگی های چشم مصنوعی 

استفاده از چشم مصنوعی ویژگی های متعددی را به همراه دارد که در بالا به شرح برخی از آن ها پرداختیم. در این بخش به طور کامل ویژگی های پروتز چشم را ذکر خواهیم کرد. این موارد عبارتند از:

  • پروتزهای چشم سبب بهبود ظاهر چشم شده و حفره ایجاد شده را به طبیعی ترین حالت ممکن پر خواهد کرد و جایگزین بسیار مناسبی برای باندها و چشم بندها بوده و اکثریت افراد پروتزهای چشم را به سایر روش ها ترجیح می دهند.
  • در مواردی که کل چشم تخلیه شده، استفاده از پروتز چشم از پر شدن فضای خالی توسط بافت ها جلوگیری می نماید. 
  • چشم مصنوعی اعتماد به نفس بیمار را به طور چشمگیری افزایش داده و نگهداری و استفاده از آن ساده می باشد. 

مراحل ساخت پروتز چشم 

همان طور که در بالا نیز به این نکته اشاره شد، چشم مصنوعی نوعی وسیله پزشکی بوده و به افراد کمک می کند تا ظاهر زیبای چشم خود را بازیابند. پروتزهای چشم را می توان به دو صورت جزئی یا کامل تهیه کرد که در این بخش به طور کلی به ذکر مراحل ساخت پروتز چشم می پردازیم و در ادامه مراحل ساخت چشم مصنوعی جزئی و کامل را شرح خواهیم داد. مراحل ساخت پروتز چشم جزئی در کلینیک های ارتوپدی معتبر به شرح زیر می باشد: 

ارزیابی و اندازه گیری 

در مرحله اول متخصص پروتز چشم اقدام به معاینه و ارزیابی چشم بیمار کرده و سپس چشم بیمار را به جهت ساخت پروتز مناسب اندازه گیری خواهد کرد.

طراحی و ساخت قالب 

پس از اندازه گیری چشم به طور دقیق، قالب پروتز چشم متناسب با اندازه و شکل چشم طراحی شده و سپس با به کارگیری مواد مرغوبی از قبیل سیلیکون، پلاستیک و … قالب پروتز ساخته خواهد شد. 

ساخت پروتز 

با طراحی و ساخت قالب پروتز، آکولاریست اقدام به ساخت پروتز نهایی خواهد کرد. شایان به ذکر است که در کلینیک های ارتوپدی معتبر از متریالی بسیار باکیفیت جهت ساخت این پروتزها استفاده می شود. 

رنگ آمیزی 

به جهت تطابق پروتز چشم با چشم طبیعی، چشم مصنوعی ساخته شده، رنگ آمیزی خواهد شد. 

نصب پروتز

در نهایت پروتز ساخته شده درون چشم بیمار نصب شده که در نصب این پروتزها، از چسب چشم استفاده می شود. نهایتا پس از نصب پروتز، سایر افراد به راحتی قادر به تشخیص مصنوعی بودن چشم نخواهند بود، خصوصا در مواردی که پروتز چشم متحرک درون چشم قرار داده شود. 

در بخش قبل مراحل ساخت چشم مصنوعی جزئی را شرح دادیم، اما در صورتی که فرد ناچار به تخلیه کل چشم شده باشد، ملزم به استفاده از چشم مصنوعی کامل خواهد بود که در ادامه مراحل ساخت آن را شرح خواهیم داد. به جهت ساخت چشم مصنوعی نیاز به ظرافت و دقت بسیار بالایی می باشد که در کلینیک کاویان طب این مراحل به بهترین نحو انجام می شود. به طور کلی مراحل ساخت پروتز چشم کامل عبارتند از: 

مرحله اول 

در ابتدا نوع چشم مورد نیاز بیمار با توجه به شرایط بیمار انتخاب و تعیین می گردد تا پروتز چشم بالاترین تطابق را با چشم سالم فرد داشته باشد. شایان به ذکر است که فرآیند ساخت پروتز چشم امری دشوار بوده و آکولاریست باید از تبحر بالایی در این زمینه برخوردار باشد. 

مرحله دوم 

پس از تعیین نوع پروتز چشم، آکولاریست اقدام به اندازه گیری و طراحی قالب چشم خواهد کرد و قالبی مطابق با چشم فرد را خواهد ساخت. 

مرحله سوم

در این مرحله به کمک قالب تهیه شده، پروتز چشم ساخته می شود که البته کیفیت متریال به کار برده شده در این مرحله بسیار حائز اهمیت بوده و در طبیعی بودن ظاهر پروتز و دوام آن نقش مهمی را ایفا می کنند. به جهت تطابق بیشتر پروتز چشم با چشم سالم، عنبیه رنگ آمیزی می شود، به گونه ای که حتی رگ های پروتز چشم با چشم سالم منطبق می باشد. 

مرحله چهارم 

در نهایت پروتز چشم ساخته شده درون حفره چشم قرار داده می شود تا علاوه بر زیبایی چشم، از بروز هر گونه آسیب به چشم جلوگیری شود. پس از ساخت پروتز چشم و نصب، مراقبت و نگهداری از آن و مراجعه منظم به پزشک به جهت چکاپ الزامی می باشد. 

مواد به کار رفته در ساخت پروتز چشم 

پیش از آن که متریال به کار رفته در ساخت چشم مصنوعی را شرح دهیم، جالب توجه است که تاریخچه استفاده از پروتز چشم به ایران باز می گردد. در طول زمان متریال ساخت پروتز چشم تغییر کرده و امروزه از موادی نظیر آکریلیک، پلی اتیلن و هیدروکسی آپانیت استفاده می شود. خوشبختانه تکنولوژی ساخت پروتزهای چشم رو به رشد بوده، به گونه ای که تا چند دهه آینده امکان استفاده از پروتزهای چشم با قابلیت دیدن برای همه بیماران فراهم شده است. 

مراقبت از پروتز چشم 

اکنون که با مراحل ساخت چشم مصنوعی آشنا شدید، بهتر است روش های نگهداری از پروتز چشم را نیز به کارگیرید تا علاوه بر بالا رفتن کارایی پروتز، دوام پروتز چشم نیز افزایش یابد.

مطابق با نظر پزشک خود، هر چند مدت یک بار قسمت آکریلیک چشم را جدا نموده و با آب و صابون آن را شسته و تمیز نمایید.

  • پیش از قرار دادن پروتز درون چشم، آن را خشک نمایید. 
  • از مواد شیمیایی به هنگام تمیز کردن و شستن پروتز استفاده نکنید. 
  • در آوردن و قرار دادن پروتز چشم را با دست های تمیز انجام دهید. 
  • استفاده از قطره های چشمی روان کننده را زیر نظر پزشک فراموش نکنید. 
  • هر 5 سال یک بار اقدام به تعویض پروتز نمایید. 

آیا امکان تهیه پروتز چشم به صورت آماده وجود دارد؟ 

یکی از پرسش هایی که برخی از بیماران با آن مواجه می شوند، امکان تهیه چشم مصنوعی به صورت آماده می باشد. در پاسخ به پرسش این افراد باید گفت که به دلیل متفاوت بودن ابعاد حفره چشم و تفاوت در رنگ عنبیه چشم ها و ..  این پروتزها را باید تنها به صورت سفارشی در کلینیک های ارتوپدی فنی تهیه کرد. در کلینیک های ارتوپدی به جهت ساخت پروتز چشم،  تمامی شرایط شما در نظر گرفته شده و پروتزی کاملا مطابق با چشم سالم طراحی و تولید خواهد شد. 

ساخت چشم مصنوعی

قیمت ساخت چشم مصنوعی در کلینیک های ارتوپدی 

عوامل متعددی در تعیین قیمت چشم مصنوعی دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به کیفیت متریال به کار برده شده در ساخت پروتز چشم، میزان آسیب وارده به چشم، نوع تخلیه چشم، کلینیک انتخابی شما و … اشاره نمود. یکی از کلینیک های ارتوپدی معتبر که ارائه دهنده انواع پروتزهای چشم با کیفیت بسیار بالا می باشد، کلینیک کاویان طب نام دارد که در ساخت چشم مصنوعی متریالی با کیفیت و متخصصانی متبحر را به کار گرفته و پروتزی بسیار طبیعی را ارائه خواهد داد. 

نتیجه نهایی 

پروتزهای چشم به آن دسته افرادی که به دلایلی از قبیل تصادف یا بیماری چشم خود را از دست داده اند کمک می کند تا علاوه بر بازیابی ظاهر طبیعی و زیبا، از بروز هر گونه آسیب به چشم نیز جلوگیری شود. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین و معتبرترین کلینیک های ارتوپدی می باشد که مراحل ساخت چشم مصنوعی را مطابق با استانداردهای جهانی پیش برده و انواع پروتز چشم را با کیفیت بسیار بالا خواهد ساخت. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *