درد وسط پا: علت درد قوس کف پا چیست؟

از آن جایی که اکثریت افراد در طول زندگی درد کف پا را تجربه می کنند، می توان این درد را رایج دانست. درد در این ناحیه از پا زندگی فرد را از جوانب مختلف تحت تاثیر قرار داده که در این مطلب به شرح علت و درمان این درد خواهیم پرداخت.
عوامل مختلفی می توانند در ایجاد درد کف پا دخیل باشند که از جمله آن ها، می توان به فاسیای کف پا، شکستگی، گرفتگی پا و … اشاره کرد. با ما در این مطلب همراه باشید تا به طور کامل به شرح علت درد کف پا و بهترین روش های درمان آن بپردازیم.

در مرکز تخصصی ساخت کفی طبی کاویان کلینیک متخصصین با ارزیابی دقیق کف پا، بهترین راه درمان، متناسب با مشکل بیمار را ارائه می نمایند. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

درد کف پا

درد کف پا نشانه چیست؟

به جهت یافتن پاسخ این پرسش، ابتدا باید از دلایل درد کف پا مطلع شوید. شایان به ذکر است که گاهی وجود بیماری در سایر بخش های بدن، سبب درد کف پا خواهد شد. به طور مثال دیسک کمر، می تواند علائمی نظیر درد کمر و درد کف پا را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات نیز این درد را نمی توان به درد سایر نقاط بدن مرتبط دانست بلکه اختلالات خود پا سبب بروز این درد شده اند.

علل و دلایل رایج درد کف پا 

همان طور که گفته شد، علل مختلفی سبب ایجاد درد کف پا می شوند که در این بخش به شرح رایج ترین و متداول ترین این علت ها پرداخته ایم.

فاسئیت کف پا 

فاسیای کف پا که یک نوار فیبری ضخیم در امتداد کف پا می باشد، سبب حفظ انحنای کف پا و انتقال نیرو در هنگام حرکت می شود. کشیدگی بیش از حد در فاسیای کف پا، سبب التهاب و تورم در این ناحیه شده و احتمال بروز خارپاشنه را افزایش می دهد. فشار مداوم فاسئیت پلانتار به استخوان پاشنه، سبب ایجاد یک زائده استخوانی می شود. بنابراین می توان فاسئیت کف پا را یکی از رایج ترین علل درد کف پا دانست. در ادامه این مطلب به درمان نحوه درمان این عارضه خواهیم پرداخت.

شکستگی تنشی استخوان

فعالیت های بیش از حد، می تواند سبب آسیب به استخوان های میانه، تاسی، میخی و استخوان متاتارس شود و نهایتا شکستگی تنشی را ایجاد نمایند. این نوع شکستگی ناشی از فعالیت های مکرر و بیش از حد می باشد و ضربه مستقیم نقشی در ایجاد آن ندارد. افزایش سطح فعالیت، درد ناشی از این عارضه را افزایش داده که جهت بهبود و درمان آن، استراحت و پوشیدن کفش های طبی مخصوص پیاده روی موثر خواهد بود.

صافی کف پا 

در صورتی که در هنگام ایستادن کف پای فرد مماس با زمین باشد، فرد دارای کف پای صاف است. این عارضه می تواند در همان کودکی ایجاد شود یا در سنین بزرگ سالی بر اثر وارد آمدن فشار زیاد به پا، بارداری، اضافه وزن و … ایجاد شود. از عوارض صافی کف پا، می توان به درد کمر، درد زانو و درد کف پا اشاره نمود. استفاده از کفش و کفی های طبی و انجام تمرین های حرکتی، به رفع عوارض ناشی از این مشکل کمک خواهد کرد.

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی رباط 

استخوان های پا توسط شبکه پیچیده ای از رباط به یکدیگر متصل شده اند که ممکن است بر اثر برخورد ناگهانی پا با زمین و چرخش پا این رباط ها دچار آسیب شوند. استراحت و بی حرکت نگه داشتن مچ پا، به درمان درد ناشی از این عارضه از جمله درد کف پا کمک می کند.

تاندونیت تیبیال خلفی 

انجام ورزش هایی نظیر تنیس یا فوتبال با زمین خوردن می توانند سبب مشکل تاندونیت تیبیال خلفی شود که در پی آن احتمال التهاب تاندون و پارگی آن و درد کف پا وجود دارد. ایستادن طولانی مدت یا انجام برخی فعالیت ها این درد را شدید کرده و ادامه داشتن این مشکل صافی کف پا را ایجاد خواهد کرد. یخ درمانی، استراحت، فیزیوتراپی، تمرین های حرکتی و پوشیدن کفش و کفی های طبی از جمله روش های درمان این عارضه می باشد.

گرفتگی پا 

اسپاسم غیر قابل کنترل و ناگهانی عضلات پا، گرفتگی پا را ایجاد می کند که سبب بروز درد در کف پا خواهد شد. از دلایل احتمالی گرفتگی پا می توان به ضعیف شدن عضلات، خستگی، از دست دادن آب و  رژیم غذایی اشاره نمود. از آن جایی که ممکن است این عارضه، هشدار دهنده ابتلا به یک بیماری دیگر باشد، باید در صورت مواجه شدن مکرر با آن به پزشک مراجعه کرد تا علت ایجاد آن مشخص شود. تمرینات ورزشی، استفاده از استرچر انگشت، گرما درمانی، پوشیدن کفش های نا مناسب و … از حمله روش های درمان این عارضه می باشد.

سندرم تونل تارسال 

وارد شدن فشار به عصب تیبیال، سندرم تونل تارسال را ایجاد خواهد کرد. این سندرم علائمی نظیر گز گز کردن پا و درد کف پا را به همراه دارد. زائده های استخوانی، برآمدگی، کیست و ورم در ناحیه قوزک، از جمله علل ایجاد این بیماری می باشند. هدف به کارگیری روش های درمانی در این عارضه، درمان درد کف پا می باشد.

پای ورزشکار

عدم رعایت بهداشت پا و مرطوب ماندن طولانی مدت پا یک عفونت قارچی را ایجاد می کند که اصطلاحا به آن مشکل پای ورزشکار گفته می شود. درد کف پا، ایجاد خشکی، پوسته شدن و … از جمله علائمی است که بر اثر این عارضه ایجاد می شود. راه رفتن با پای برهنه، رعایت مناسب بهداشت و مصرف داروهای ضد قارچ به درمان این عارضه کمک می کند.

نورومای مورتون 

ایجاد یک توده غیر طبیعی از سلول های عصبی، میان انگشتان پا، نوروما نامیده می شود که این عارضه درد در کف پا را ایجاد خواهد کرد. از جمله عواملی که احتمال ابتلا به نوروما را افزایش می دهد، شامل موارد زیر می شوند:
  • ورزش های پر تحرک نظیر پریدن یا دویدن
  • پوشیدن کفش های نامناسب، کفش های پاشنه بلند یا کفش های تنگ به صورت مکرر
  • عارضه انگشت چکشی یا بونیون

فیروماتوز کف پا 

فیبروماتوز کف پا از دیگر دلایل احتمالی بروز درد در کف پا می باشد. شرایط مختلف پزشکی، ژنتیک یا آسیب رسیدن به پا در بروز این عارضه دخیل هستند. از علائم معمول فیبروماتوز  کف پا، می توان به درد کف پا، ایجاد توده کوچک در زیر پا و پیچیده شدن انگشت پا اشاره نمود. از دیگر علل درد کف پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • قوس زیاد کف پا
  • نوروپاتی محیطی
  • سزاموئیدیت
  • چرخش مچ پا به داخل
  • تغییرات ناگهانی وزن 
  • پوشیدن کفش نا مناسب
  • آرتروز
  • متاتارسالژیا 
  • بد شکلی پا

تشخیص علت درد کف پا 

به جهت تشخیص دقیق علت درد کف پا، مراجعه به یک پزشک ارتوپد در کلینیک های ارتوپدی معتبر الزامی می باشد. پزشک متخصص به بررسی التهاب، کبودی، کشش و درد کف پا هنگام راه رفتن می پردازد و در صورتی که ایشان احتمال نوروپاتی محیطی را دهند، تست نوار عصب را تجویز می کند. از دیگر روش های تشخیص علت درد کف پا عبارتند از:
  • عکس برداری از طریق اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
عکس برداری از طریق اشعه ایکس به تشخیص عفونت، آرتروز و دلیل شکستگی کمک می کند. تصویر سی تی اسکن نیز در تشخیص عفونت، آرتروز، دلیل شکستگی و مشکلات بافت نرم موثر می باشد.

علت درد کف پا

درمان درد کف پا 

اولین قدم جهت درمان درد کف پا، مراجعه به پزشک است. به طور کلی از جمله موارد توصیه شده توسط پزشک برای درمان درد کف پا، موارد زیر می باشد:

داشتن رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن

در پی کم کردن وزن، فشار وارده بر بافت تاندون و فاسیای کف پا کاهش یافته و به درمان درد کف پا کمک خواهد کرد. همچنین مصرف غذاهای ضد التهابی نظیر آب لیمو، زردچوبه و انتی اکسیدان کاهش دهنده التهاب درد کف پا خواهد بود.

مصرف داروهای مسکن 

مصرف داروهایی مانند تایلنول، اپیوئید، هیدروکدون و اکسی کدون به کاهش درد کف پا کمک خواهند کرد. البته استفاده از این داروها به شدت درد شما بستگی دارد.

اصلاح حالت بدن 

از جمله مواردی که به کاهش فشار وارده به پاها و درد پا کمک می کند، بهبود حالت بدن می باشد. بنابراین تقسیم کردن وزن روی پاها، عقب بردن شانه و … به بهبود حالت بدن کمک شایانی خواهد کرد. استفاده از بریس و انجام حرکات کششی و تقویتی در اصلاح وضعیت بدن شما موثر می باشد.

فیزیوتراپی 

فیزیوتراپی از دیگر روش هایی است که سبب کاهش درد کف پا ناشی از تورم، سزاموئیدیت، متاتارسالژی، خار پاشنه و … می باشد. هدف از انجام فیزیوتراپی، بهبود کیفیت زندگی بیمار با کاهش علائم و درد است.

پوشیدن کفش مناسب

حمایت از قوس کف پا توسط کفش و کفی از اهمیت بالایی برخوردار است. افردای که در طولانی مدت روی پاهای خود می ایستند، بانوان باردار، افراد دارای اضافه وزن و ورزشکاران می توانند به جهت بهبود درد کف پا از کفش های طبی استفاده کنند. دیگر روش های درمان درد کف پا عبارتند از:
  • ماساژ درمانی
  • الکتروتراپی 
  • استفاده از ارتز
  • تزریق کورتیزون
  • جراحی
در صورت نیاز به کفش و کفی های طبی و ارتزها، جهت بهبود درد کف پا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید. در ساخت محصولات این کلینیک از بهترین متریال و تجهیزات روز دنیا استفاده می شود. بنابراین بدون هیچ تردیدی محصول مورد نیاز خود را از کاویان طب خریداری نمایید.

نتیجه نهایی 

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما عزیزان با دلایل ایجاد درد کف پا و به کار گیری بهترین روش درمان برای بهبود این عارضه می باشد. بنابراین در صورت درد کف پا به پزشک مراجعه نمایید تا به طور دقیق علت درد شما تشخیص داده شود و سپس به جهت درمان این درد، می توانید کفش و کفی های طبی را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید و سلامت را به پای خود باز گردانید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *