چرخش مچ پا به داخل

چرخش مچ پا به داخل به چه علت ایجاد می شود؟ بهترین روش درمان چرخش مچ پا به داخل چیست؟ اگر با عارضه چرخش مچ پا به داخل مواجه شده اید و به دنبال روش های درمان این عارضه هستید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

چرخش مچ پا به داخل

چرخش مچ پا به داخل پا هایپر پرونیشن چیست؟ 

به جهت درک بهتر هایپر پرونیشن یا چرخش مچ پا به داخل، ابتدا به مفهوم پرونیشن خواهیم پرداخت. به طور کلی پرونیشن اشاره به عملکرد طبیعی پاها دارد. بدین ترتیب با قرار دادن پاها روی زمین، وزن کلی بدن روی مچ پا قرار گرفته و این حالت طبیعی بدن از پاها در مقابل ضربات سخت به هنگام راه رفتن روی سطوح ناهموار محافظت خواهد کرد. با این وجود افزایش حرکات داخلی زانو سبب اختلال در عملکرد مفاصل و عدم توازن میان استخوان پشتی و استخوان زانو خواهد شد که در این حالت هایپرپرونیشن یا چرخش مچ پا به داخل به وقوع می پیوندد. 

علت انحراف مچ پا به داخل 

اگر شما نیز به دنبال علت انحراف مچ پا به داخل هستید، این بخش را مطالعه نمایید، زیرا در ادامه به شرح رایج ترین علل چرخش مچ پا به داخل خواهیم پرداخت: 

چرخش استخوان فمور 

یکی از علل انحراف مچ پا به داخل، چرخش استخوان فمور یا ران می باشد که این نوع چرخش در کودکان زیر 7 سال مشخص نمی باشد، اما در اکثریت کودکان دچار این عارضه تا سن 9 الی 10 سالگی بهبودی حاصل می یابد. در صورتی که در پی چرخش استخوان فمور، فرد دچار اختلال در راه رفتن و بدشکلی شدید شود، تنها راه درمان عمل جراحی می باشد. البته شایان به ذکر است که این حراحی در کودکان بالای 10 سال انجام می شود و در طی آن استخوان ران به جهت قرار گیری در زاویه مناسب بریده ‌خواهد شد. 

چرخش استخوان درشت نی 

در برخی از کودکان علت چرخش مچ پا به سمت داخل، چرخش استخوان درشت نی می باشد. اگر کودک با رسیدن به سن مدرسه همچنان با این عارضه دست و پنجه نرم کند و بهبودی تا این سن حاصل نشود، احتمالا عمل جراحی ضرورت می یابد.

متاتارسوس اداکتوس 

از شایع ترین علت انحراف مچ پا به داخل، می توان به متاتارسوس اداکتوس اشاره نمود که عوارض خفیف تا شدیدی را در فرد ایجاد خواهد کرد. نسبت به شدت این آسیب، روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته می شود که از جمله آن ها می توان به استفاده از کفش طبی اشاره نمود. لازم به ذکر است که به علت شباهت چرخش مچ پا به داخل به پای ضربدری، برخی از افراد این ناهنجاری ها را به جای یکدیگر به کار می برند، در حالی که این ناهنجاری ها کاملا متفاوت بوده و جهت تشخیص دقیق این عارضه باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. 

تصویر شاخص یافت نشد!

علائم هایپر پرونیشن یا چرخش مچ پا به داخل 

از جمله علائم چرخش مچ پا به داخل، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد درد در کف پا و پاشنه 
  • درد کمر، لگن و زانو 
  • انگشت چکشی 
  • بونیون یا بیرون زدگی انگشت شست پا 
  • درد در پا که به مرور شدید می شود 
  • صافی کف پا 

چرخش مچ پا به داخل چه مشکلی را به همراه خواهد داشت؟ 

چرخش بیش از حد مچ پا به داخل سبب بروز مشکلات و ناهنجاری هایی خصوصا در ورزشکاران خواهد شد که در ادامه به شرح برخی از این ناهنجاری ها خواهیم پرداخت: 

درد ساق پا 

عوامل متعددی در ایجاد درد ساق پا یا شین اسپلینت دخیل هستند که یکی از آن ها چرخش مچ پا به داخل می باشد. این درد در جلوی ساق پا و در ناحیه استخوان درشت نی ایجاد شده که ناشی از فشار به استخوان تبیالی میانی یا کشش تیبیا و التهاب استخوان می باشد. 

سندرم پتلا فمورال یا زانوی دوندگان 

گاهی اوقات در پی انحراف مچ پا به داخل، دردی در جلوی زانو و اطراف کشکک زانو ایجاد خواهد شد که با نام زانوی دوندگان یا سندرم پتلا فمورال از آن یاد می شود. 

سندرم کمپارتمنت قدامی 

این عارضه که بر اثر بزرگ شدن بیش از حد قسمت قدامی یا بیرونی ساق پا ایجاد می شود، به غلاف اطراف فشار وارد کرده و در نتیجه سبب ایجاد درد در این ناحیه خواهد شد. 

سندرم تارسال تونل 

از دیگر مشکلات ‌ناهنجاری های ناشی از چرخش مچ پا به داخل می توان به سندرم تارسال تونل اشاره نمود که عارضه ای دردناک بوده و علت ایجاد آن، فشار به عصب تیبیال خلفی می باشد. 

خارپاشنه 

خارپاشنه یا فاسیت پلانتار، نوعی آسیب مزمن بوده که علت ایجاد آن فشار آوردن بیش از حد به تاندون کف پا و انجام حرکات تکراری می باشد. چرخش مچ پا به داخل، احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد. 

هالوس والگوس یا بونیون 

بونیون که یک برآمدگی دردناک در کنار شست پا می باشد، به دلایلی نظیر چرخش بیش از حد مچ پا به داخل ایجاد می شود. البته علل دیگری نیز در ایجاد این عارضه دخیل می باشند که از جمله آن ها می توان به پوشیدن کفش های باریک و نامناسب و ایستادن به مدت طولانی اشاره نمود. 

التهاب تاندون آشیل 

آخرین عارضه ایجاد شده در پی چرخش مچ پا به داخل که در این بخش قصد داریم به شرح آن بپردازیم، التهاب تاندون آشیل می باشد. با وجود این که عللی از قبیل استفاده مکرر از تاندون آشیل و وارد کردن فشار بیش از حد به این ناحیه منجر به ایجاد التهاب تاندون آشیل می شود، اما چرخش مچ پا به داخل نیز احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش خواهد داد. التهاب تاندون آشل با درد و فرسایش این تاندون در پشت مچ پا همراه خواهد بود. 

روش های تشخیص هایپر پرونیشن 

چرخش مچ پا به داخل عارضه ای است که حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود. به همین جهت پزشک معالج ابتدا به بررسی نحوه برخورد پا به زمین به هنگام دویدن یا راه رفتن می پردازد. همچنین به کمک روش های زیر نیز می توان به تشخیص این عارضه پرداخت:

تست تاندون آشیل 

در این تست بیمار باید به صورت صاف پشت به آینه بایستد؛ در این حالت باید تاندون آشیل به طور مستقیم از پا به داخل پاشنه برود، اما در صورت وجود ناهنجاری هایپر پرونیشن مچ پا، تاندون مستقیما به پایین حرکت کرده، اما به هنگام رسیدن به پاشنه پا به سمت بیرون چرخیده است. بنابراین در پی این تست مشاهده خواهید کرد که استخوان داخلی مچ، نسبت به استخوان خارجی دچار بیرون زدگی شده است. 

تست کفش استفاده شده 

یک جفت کفش مخصوص دویدن که مدت زمان زیادی از آن استفاده شده است را روی میز قرار داده و سپس روی زمین زانو زده و موازی با کفش ها قرار گیرید. در صورتی که کفش متمایل به سمت داخل باشد، شما دچار چرخش مچ پا به داخل شده اید. همچنین ساییدگی شدید در قسمت سینه کفش نیز نشان از وجود این عارضه در پای شما دارد. 

درمان چرخش مچ پا به داخل 

همان گونه که در بالا به این نکته اشاره شد، عارضه هایپر پرونیشن یا چرخش بیش از حد مچ پا به داخل سبب ناهنجاری های متعددی در پا خواهند شد. به همین جهت درمان به موقع این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله این روش های درمان عبارتند از: 

کفش های طبی مخصوص

در کلینیک های ارتوپدی فنی معتبر، کفش های طبی مخصوصی برای افراد دچار عارضه چرخش مچ پا به داخل طراحی و تولید می شود که. این کفش ها به خوبی از ناحیه میانی کف پا پشتیبانی می کنند و از وارد آمدن فشار به قسمت داخلی کفش جلوگیری می نمایند. 

استفاده از بریس 

از دیگر روش های درمان چرخش مچ پا به داخل، می توان به استفاده از بریس جهت قرار گیری استخوان پا در راستای مناسب اشاره نمود. همچنین استفاده از بریس به جهت بازگشت حالت چرخیدن پا به داخل نیز توصیه می شود. 

فیزیوتراپی 

انجام چند جلسه فیزیوتراپی کمک شایانی به بهبودی عارضه ایجاد شده در پای افراد خواهد شد. فیزیوتراپی به تقویت عضلات پا و مچ پا کمک کرده و استفاده همزمان از این روش درمان به همراه کفش ‌‌و کفی های طبی از بروز مشکلات ناشی از چرخش مچ پا به داخل جلوگیری خواهد کرد. از سایر روش های درمان این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • کفی و ارتز مناسب پا 
  • انجام حرکات اصلاحی 
  • جراحی ترمیمی پشت پا 
  • ماساژ درمانی 
چرخش مچ پا به داخل

خرید کفش و کفی طبی مخصوص هایپر پرونیشن 

یکی از بهترین روش های درمان چرخش مچ پا به داخل، پوشیدن کفش و کفی های مخصوص این ناهنجاری می باشد. جهت خرید این محصولات طبی، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا پس از بررسی های دقیق توسط متخصصین این مجموعه، بهترین روش درمان به کار گرفته شود. شایان به ذکر است که در این کلینیک امکان تهیه انواع بریس و ارتز نیز وجود دارد. در صورتی که با هر گونه پرسش در این زمینه مواجه شدید، می توانید با کارشناسان ما در این مجموعه از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید. 

نتیجه نهایی 

از جمله عارضه های موجود در پا که بسیاری از افراد به هنگام مراجعه به کلینیک های ارتوپدی از آن رنج می برند، چرخش مچ پا به داخل می باشد که در این مطلب به شرح علل، علائم و درمان این عارضه پرداختیم تا در صورت مواجه شدن با آن به کمک روش های درمانی ذکر شده و با صلاحدید پزشک بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *