حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل

آیا به دنبال بهترین روش درمان چرخش مچ پا به داخل هستید؟ آیا درمان چرخش مچ پا به داخل با ورزش امکان پذیر است؟ چرخش مچ پا به داخل نوعی ناهنجاری شایع در پا بوده که عدم درمان آن، راستای مفاصل را به هم زده و سبب ایجاد درد در پا خواهد شد. با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به شرح حرکات اصلاحی جهت درمان این ناهنجاری بپردازیم. 

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل

چرخش مچ پا به داخل و دلایل ایجاد آن 

پیش از آن که به شرح حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل بپردازیم، قصد داریم شما را با پرونیشن مچ پا یا چرخش مچ پا به داخل و علل ایجاد آن آشنا کنیم. همان طور که می دانید در حالت طبیعی، افراد پنجه پاها را به طرف جلو قرار می دهند، اما در پی ابتلا به ناهنجاری چرخش مچ پا به داخل، پنجه پا به هنگام راه رفتن، ایستادن و دویدن به سمت داخل می چرخد. علل متعددی در ایجاد این عارضه دخیل می باشند که در زیر به شرح برخی از این علل پرداخته ایم: 

  • متاتارسوس ادکتوس یا چرخش پنجه پا به داخل 
  • تورشن تیبیا یا چرخش ساق پا به داخل 
  • آنته ورژن ران یا چرخش ران به داخل 

متاتارسوس ادکتوس 

چرخش پنجه پا به داخل یا متاتارسوس ادکتوس نوعی بیماری مادرزادی می باشد که در اثر آن پنجه پا به سمت داخل منحرف می شود. لازم به ذکر است که این عارضه در برخی از کودکان اندک و با تغییر شکل کمی همراه بوده و در برخی دیگر این تغییر شکل شدید و پنجه فرد غیر منعطف و سخت می باشد. معمولا متاتارسوس ادکتوس در 4 الی 6 ماهگی به طور خود به خودی رفع خواهد شد، اما در صورت عدم بهبود، نیاز به مداخله پزشکی گچ گرفتن پا می باشد. 

تورشن تیبیا 

از دیگر علل ایجاد چرخش مچ پا به داخل، می توان به تورشن تیبیا اشاره نمود که علت بروز این عارضه چرخش استخوان درشت نی یا استخوان تیبیا در زمان جنینی می باشد. از آن جایی که مچ و کف پاها به استخوان درشت نی متصل هستند، با چرخش استخوان درشت نی به سمت داخل، این نواحی نیز به سمت داخل منحرف شده و ‌سبب چرخش مچ پا به داخل خواهند شد. 

آنته ورژن 

چرخش استخوان ران به داخل در زمان جنینی سبب آنته ورژن خواهد شد که به دنبال آن ساق، مچ و کف پا نیز به سمت داخل خواهند چرخید. اگر این عارضه با رسیدن به سن 10 سالگی بهبود نیابد، احتمالا جراحی ضرورت می یابد. 

تصویر شاخص یافت نشد!

چرخش شدید مچ پا چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟ 

چرخش شدید مچ پا به داخل، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که حتی بر راه رفتن فرد نیز اثر خواهد گذاشت. بنابراین می توان به کمک حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل به درمان این عارضه و پیشگیری از سایر مشکلات کمک نمود. به طور کلی می توان گفت که چرخش مچ پا به داخل سبب بسیاری از مشکلات مچ و قوزک پا می باشد که در ادامه به شرح برخی از آن ها پرداخته ایم:

  • فاشئیت پلانتار و درد در پاشنه 
  • انگشت چکشی 
  • اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی 
  • دردهای قدامی پا 
  • ایجاد محدودیت در حرکت انگشت شست 
  • فشرده شدن اعصاب مچ و قوزک پا 

سایر عوارض چرخش مچ پا به داخل 

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، هایپر پرونیشن عوارض دیگری را نیز به همراه خواهد داست که عبارتند از:

  • کشیده شدن زنجیروار برخی رباط ها، عضلات و تاندون ها و تاثیر آن ها بر زانو، مفاصل ران، کمر و لگن 
  • کوتاه شدن فاصله بالای استخوان قوزک و کف پاشنه و نهایتا کوتاه شدن طول پا بر اثر بسته شدن سینوس تارسی 
  • ساییده شدن رباط های پشتیبانی کننده و کشیده شدن بافت های نرم درون زانو بر اثر چرخش قوزک 
  • ابتلا به بیماری آرتروز به دلیل تخریب غضروف 
  • افتادگی لگن و کوتاه شدن پا 
  • ایجاد سندرم نوار ایلیوتیبیال 
  • وارد آمدن فشار به دیسک های بین مهره های کمر و در نتیجه بیرون زدگی دیسک 

انواع حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل 

حال که با عوارض متعدد چرخش مچ پا به داخل آشنا شدید، باید در صورت مواجه شدن با این ناهنجاری سریعا روند درمان را آغاز نمایید تا از بروز عوارض ذکر شده در بالا پیشگیری شود. یکی از بهترین روش های درمان هایپر پرونیشن، حرکات اصلاحی می باشد که عبارتند از:

تمرین استقامتی پا 

به جهت کاهش هایپر پرونیشن و افزایش انعطاف و استقامت انگشتان، می توانید تمرین پیچاندن انگشتان را انجام دهید. جهت انجام این تمرین ابتدا روی زمین بنشینید و یک حوله را جلوی پای خود قرار دهید و سپس حوله را به سمت خود بکشید. می توانید این تمرین را برای هر پا به صورت جداگانه انجام دهید. 

تمرین استقامت پشت ساق پا 

هدف از انجام این حرکت اصلاحی، استقامت ماهیچه پشت ساق پا و حفظ مچ و بهبود حرکات این ناحیه می باشد. بدین جهت ابتدا روی پاهای خود ایستاده و پاشنه پاها را به مدت 5 ثانیه بالا نگه دارید، سپس به حالت اولیه بازگشته تا وزن روی همه نقاط پا تقسیم شود. 

تمرین ناحیه خارجی ران 

در صورتی که از ضعف در ماهیچه های خارجی ران رنج می برید و علت چرخش مچ پا به داخل نیز در شما همین مورد بوده است، می توانید این تمرین را انجام دهید. ابتدا روی یک تشک دراز کشیده و ساق پاها را به یکدیگر نزدیک و سپس از هم دور کنید (باز و بسته کردن ساق پا).

لازم به ذکر است که به جهت انجام هر گونه حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل، مراجعه به فیزیوتراپیست و تجویز ایشان الزامی می باشد، زیرا هر گونه حرکت اشتباه در حین انجام این تمرینات سبب آسیب های بیشتری در پای شما خواهد شد. بنابراین تمامی تمرینات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل را تحت نظر فیزیوتراپیست انجام دهید.

حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل

درمان چرخش مچ پا به داخل با ورزش

همان گونه که گفته شد، تمرینات ورزشی کمک شایانی به بهبود مشکلات پای شما خواهند کرد. همچنین تقویت مچ پا با کمک حرکات ورزشی، زندگی سالم تر و پویاتری را برای شما ایجاد می کند. به همین جهت در ادامه تمریناتی را شرح خواهیم داد که به تقویت مچ پا و تاندون مچ پای شما کمک خواهد کرد. 

کشش تاندون آشیل 

ابتدا روبه یک دیوار ایستاده، یک پا را جلو قرار دهید و ‌زانوها را کمی خم نمایید. سپس پای دیگر را به طور کامل صاف و کشیده بگذارید به گونه ای که پاشنه و کف پا روی زمین باشد. سپس لگن خود را به سمت دیوار و جلو فشار دهید و 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید. پس از آن 30 ثانیه استراحت کرده و این حرکات را مجددا تکرار نمایید.

فراموش نکنید که عضلات هدف در این تمرین، عضلات پست ساق می باشد و در صورتی باید آن را انجام داد که چرخش مچ پا به داخل ناشی از مشکلاتی در ساق باشد. بنابراین حتما پیش از انجام هر یک از تمرینات ذکر شده با فیزیوتراپیست مشورت نمایید تا نسبت به علت ایجاد چرخش مچ پا به داخل بهترین تمرین را به شما توصیه کند.

غلطاندن توپ تنیس 

هدف از انجام این تمرین کشش نیام کف پا می باشد که جهت انجام آن ابتدا باید روی یک صندلی نشسته و پاها را به صورت صاف روی زمین قرار دهید. پس به مدت دو هفته توپ تنیس را زیر کف پا بغلطانید. این تمرین را هر روز یک بار انجام دهید. 

تمرین دامنه حرکتی مچ پا 

جهت انجام این تمرین به گونه ای بنشینید که پاها به زمین نرسند. سپس با انگشت شست پای خود اقدام به ترسیم حروف الفبا در هر دو پا نمایید. عضلات هدف این تمرین، عضلات چرخاننده ران پا به داخل و خم کننده های مچ پا به بالا و پایین می باشد.

تمرین تقویت پنجه پا 

آخرین تمرینی که قصد داریم در این مطلب به شرح آن بپردازیم، تمرین تقویت پنجه پا می باشد. ابتدا روی زمین نشسته و پاها را صاف جلوی خود بگذارید. سپس یک سمت کش ورزشی را به پایه صندلی یا میز و سمت دیگر آن را دور پا بپیچید. انگشتان پا را به سمت خود بالا آورده و پس از آن به حالت اولیه باز گردید و این تمرین را 10 بار انجام دهید. همان طور که گفته شد با مراجعه به پزشک، علت چرخش مچ پا را تشخیص داده و سپس به کمک فیزیوتراپیست به درمان چرخش مچ پا به داخل با ورزش بپردازید. 

نتیجه نهایی 

چرخش مچ پا نوعی ناهنجاری در پا بوده که عدم درمان به موقع آن عوارض متعددی و جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. به همین جهت در این مطلب از کاویان طب به شرح حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به داخل پرداختیم تا به کمک آن ها به درمان این عارضه بپردازید. درمان چرخش مچ پا به داخل با ورزش از دیگر مواردی بود که در این مطلب آن را شرح دادیم. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *