فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

اگر به هنگام راه رفتن، مچ پای خود را روی زمین می کشید یا به عبارتی دچار افتادگی مچ پا هستید، با ما در این مطلب همراه باشید تا روش های درمان این عارضه خصوصا فیزیوتراپی افتادگی مچ پا را شرح دهیم. 

افتادگی مچ پا عارضه ای است که در طی آن بالا آوردن قسمت جلویی پا امری دشوار بوده و عدم درمان آن آسیب های بیشتری را به جای خواهد گذاشت. 

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

افتادگی مچ پا یا فوت دراپ چیست؟ 

عدم توانایی فرد در بالا آوردن جلوی پا یا راه رفتن و قدم برداشتن غیر طبیعی پا، افتادگی پا نامیده می شود که در پی بروز این عارضه پا تمایل شدیدی به ماندن روی زمین و پایین افتادن خواهد داشت. افتادگی پا درجات مختلفی دارد که درجه بندی آن نسبت به قدرت و استقامت پنجه پا صورت می گیرد. درجه صفر نشان دهنده از کار افتادگی کامل مچ پا می باشد. 

https://kavianclinic.com/افتادگی-مچ-پا/

دلایل افتادگی مچ پا 

احتمالا شما نیز با این پرسش مواجه خواهید شد که چه عواملی سبب بروز افتادگی مچ پا می شوند؟ در ادامه به شرح بارزترین دلایل این عارضه پرداخته ایم:

ضعف عضلانی 

بارزترین دلیل بروز افتادگی مچ پا، فلج عضلانی یا ضعف عضلانی می باشد. دیستروفی عضلانی که یک بیماری ارثی ژنتیکی می باشد، منجر به ضعف تدریجی عضلات و نهایتا افتادگی مچ پا می شود. همچنین بیماری هایی از قبیل آتروفی عضلانی نخاعی یا بیماری نورون حرکتی با تحلیل رفتن عضلات، افتادگی مچ پا را ایجاد خواهند کرد. 

مشکلات عصبی محیطی 

فشرده شدن عصب ها از دیگر دلایل بروز افتادگی مچ پا می باشد، به طور مثال آسیب دیدن اعصاب اطراف زانو، پایین ستون فقرات، اعصاب پا و … منجر به بروز این عارضه خواهند شد. بیماری شارکو ماری توث و آسیب عصبی مرتبط با دیابت یا نوروپاتی دیابتی نیز ممکن است ضعف عضلانی و نهایتا افتادگی مچ پا را ایجاد کنند. 

اختلالات مغزی و نخاعی 

برخی از بیماری ها نظیر فلج مغزی، سکته مغزی و ام اس با تاثیر بر عملکرد مغز و نخاع، افتادگی مچ پا را به جای خواهند گذاشت. سایر علل افتادگی مچ پا عبارتند از: 

  • آسیب دیدگی پا یا پنجه پا 
  • بیماری پارکینسون 
  • آسیب دیدگی در نواحی پایینی کمر 
https://kavianclinic.com/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86/

علائم افتادگی پا 

از شایع ترین نشانه افتادگی مچ پا، بالا آمدن بیش از حد ران به هنگام گام برداشتن به سوی بالا می باشد که این امر علائمی از جمله خراشیدن انگشتان توسط زمین، کشیده شدن پا و انگشتان و همچنین برخورد غیر قابل کنترل پنجه روی زمین را به همراه دارد. سایر علائم افتادگی پا عبارتند از: 

چرخش شدید لگن

در پی افتادگی پا، لگن به جهت جلوگیری از چسبیدن انگشتان روی زمین، دچار چرخش بسیار زیاد به سمت بیرون از بدن می شود. 

بی حسی و گز گز کردن پنجه پا 

گز گز کردن و بی حسی به مقدار کم یا شدید در پا، از دیگر علائم افتادگی مچ پا می باشد که گاها فرد را در راه رفتن، رانندگی و فعالیت های روزمره دچار مشکل می کند. از آن جایی که بسیاری از این علائم با علائم سیاتیک مشابه است، ممکن است این دردها را با درد کمر مرتبط بدانند. 

دشواری در انجام برخی از فعالیت ها

جهت انجام بسیاری از فعالیت های روزمره به حرکت دادن قسمت جلویی پا نیاز می باشد که افتادگی مچ پا، انجام این فعالیت ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. 

لاغری و ‌ضعف عضلات پا 

کاهش حجم ‌ضعف عضلانی نظیر عضلات تیبالس قدامی، اکستانسور هالوسیس لانگوس و ماهیچه دراز باز کننده عضلات پا، آتروفی عضلانی و افتادگی مچ پا را به همراه خواهد داشت. به جهت کاهش این علائم باید ابتدا به پزشک مراجعه نمود تا پس از معاینه و بررسی های لازم، بهترین روش درمان، نظیر فیزیوتراپی افتادگی مچ پا به کار گرفته می شود.

https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%A2%D9%81%D9%88-afo/

تشخیص افتادگی پا 

افتادگی مچ پا نشان از ایجاد یک مشکل یا اختلال در بیمار می باشد که پزشک جهت تشخیص آن یکی از روش های زیر را تجویز خواهد کرد. 

تصویر برداری اشعه ایکس

هدف از انجام تصویر برداری اشعه ایکس، تشخیص هر گونه شرایط غیر عادی و غیر طبیعی در استخوان پا و به کار گیری بهترین روش درمان می باشد. 

سونوگرافی

گاهی اوقات وجود تومور یا کیست، منجر به اختلال در عملکرد عصب ها و در نتیجه افتادگی مچ پا شده است که با کمک سونوگرافی این تومورها قابل تشخیص خواهد بود.

سی تی اسکن

پزشک به کمک سی تی اسکن به بررسی هر گونه تغییر غیر عادی در بدن یا توده خواهد پرداخت. 

ام آر آی

از این روش تصویر برداری به جهت بررسی جراحت در بافت های نرم بدن استفاده می شود. همچنین به کمک این روش می توان وجود بیماری ام اس را با بررسی مغز تشخیص داد. 

مطالعات هدایت عصبی و الکترومیوگرافی 

به جهت تشخیص محل دقیق اختلالات و آسیب ها، فعالیت های الکتریکی در عضلات و عصب ها تحت بررسی قرار خواهد گرفت. 

https://kavianclinic.com/%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

درمان افتادگی مچ پا 

تشخیص منشا افتادگی پا، کمک شایانی به درمان این عارضه خواهد کرد. عدم تشخیص منشا این عارضه، موجب دائمی شدن عوارض آن خواهد شد. انواع روش های درمان افتادگی پا عبارتند از:

ارتز و بریس پا و مچ پا 

استفاده از ارتز و بریس های مچ پا، یکی از مرسوم ترین روش های درمان این عارضه می باشد که با ثابت نگه داستن حالت پا، قدم برداشتن را برای افراد دچار افتادگی پا تسهیل می کند. 

کفش های مخصوص 

در برخی از کلینیک های ارتوپدی، کفش های مخصوصی طراحی و تولید می شوند که با داشتن حالت فنری سبب جلوگیری از افتادن پا به هنگام راه رفتن می شوند. 

تحریک الکتریکی عصب ها 

امروزه دستگاه هایی وجود دارند که با تحریک الکتریکی عصب ها، توانایی راه رفتن فرد را بهبود می بخشند. به کمک این روش قدم برداشتن راحت تر و سریع تر شده و فرد بدون هیچ گونه مشکل و با اعتماد به نفس بالا راه می رود. 

تحریک الکتریکی عملکردی 

در صورت آسیب دیدگی و اختلال در عصب نازک نی پا، می توان از روش تحریک الکتریکی عملکردی کمک گرفت. در طی این روش با متصل کردن یک وسیله کوچک به پا، عملکرد نازک نی شبیه سازی شده و با انقباض عضلات، از افتادگی پا به هنگام راه رفتن پیشگیری می شود. 

فیزیوتراپی 

اگر افتادگی پا با اختلالات شدید به هنگام راه رفتن همراه باشد، جهت بهبود این عارضه، انجام جلسات فیزیوتراپی الزامی می باشد. قطعا انجام تمرینات فیزیوتراپی افتادگی مچ پا به همراه سایر روش های درمان، تاثیر چشمگیری در بهبود افتادگی پا خواهد داشت. 

جراحی 

در برخی از بیماران دچار افتادگی مچ پا، به جهت ترمیم یا آزاد کردن ناحیه تحت فشار عصب پرونئال یا انتقال تاندون و … عمل جراحی ضرورت می یابد. 

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا 

همان گونه که ذکر شد یکی از بهترین روش های درمانی افتادگی مچ پا، فیزیوتراپی می باشد که فیزیوتراپیست با توجه به وضعیت بیمار، برنامه تمرینی را ارائه خواهد داد. هدف از انجام فیزیوتراپی افتادگی مچ پا، بازیابی قدرت پا و تقویت عضلات پا می باشد تا به هنگام راه رفتن، بیمار قادر به بلند کردن پای خود باشد. 

https://kavianclinic.com/%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

تمرینات توانبخشی افتادگی مچ پا 

به کمک برخی از تمرینات توانبخشی، می توان به افزایش قدرت و استحکام پا کمک کرد و علائم ناشی از این عارضه را بهبود بخشید. از مزایای انجام این تمرینات می توان به افزایش دامنه حرکتی، جلوگیری از خشکی عضلاتی و افزایش تعادل در گام برداشتن اشاره نمود.

در صورت مواجه شدن با افتادگی مچ پا، می توانید به کمک فیزیوتراپیست، تمرینات لازم را در منزل انجام دهید. در زیر به شرح برخی از این تمرینات پرداخته ایم: 

کشیدن پا به کمک حوله 

جهت انجام این تمرین، ابتدا باید روی زمین نشسته و پاها را روی زمین بگذارید. سپس با انداختن یک حوله یا بند مخصوص دور پنجه آسیب دیده، آن را به سمت خود بکشید. این حالت را 30 ثانیه حفظ نمایید و پس از آن 30 ثانیه استراحت کنید. این حرکت را 3 مرتبه تکرار کنید. 

https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

حرکت انگشتان پا به سمت پاشنه پا 

مقابل یک صندلی ایستاده و دست خود را به صندلی تکیه داده و وزن خود را روی انگشتان پا و به سمت جلو قرار دهید. پس از باقی ماندن در این حالت به مدت 10 ثانیه، به حالت قبل و روی پاشنه قرار گیرید و انگشتان را از زمین جدا نمایید. در این حالت نیز به مدت 5 ثانیه باقی بمانید و آن را 6 مرتبه تکرار نمایید. 

بلند کردن اجسام با انگشتان پا 

ابتدا روی یک صندلی نشسته و 20 عدد سنگ یا تیله را به همراه یک کاسه را روی زمین قرار دهید. سپس با انگشتان پا تیله ها را تک تک برداشته و درون کاسه بگذارید. 

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

خرید بریس افتادگی مچ پا 

در صورتی که پزشک استفاده از بریس افتادگی مچ پا را برای شما تجویز کند، باید بریسی را تهیه نمایید که ضمن پوشاندن قسمت های پایین پا، به کنترل مچ پا نیز کمک نماید. با استفاده از این ارتز و بریس ها، مچ پا به حالت صاف قرار گرفته و راه رفتن فرد بهبود می یابد. جهت سفارش بریس افتادگی مچ پا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از خدمات بی نظیر این مجموعه بهره مند شوید. 

https://kavianclinic.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B2-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

نتیجه نهایی

یکی از مشکلات موجود در پا که به دلایلی نظیر اختلال در سیستم عصبی یا مغز و نخاع و ضعف عضلانی بروز می کند، افتادگی مچ پا می باشد که معمولا به کمک روش های درمانی نظیر ارتز، بریس، تحریک الکتریکی عصب ها، جراحی، فیزیوتراپی افتادگی مچ پا و … قابل درمان می باشد.

در این مطلب برخی از تمرینات توانبخشی افتادگی مچ پا را مطرح کردیم تا با انجام آن ها، بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. جهت خرید بریس افتادگی مچ پا نیز می توانید به مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان مراجعه نمایید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *