آیا کودکتان دچار عارضه چرخش مچ پا به داخل شده است؟ بهترین روش درمان چرخش مچ پا به داخل چیست؟ اگر چرخش مچ پا به داخل در کودک شما تا سن 4 سالگی برطرف نشده است، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا با روش های درمانی این عارضه آشنا شوید.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند... نمایش
چرخش مچ پا به داخل در کودکان

انحراف مچ پا به داخل در کودکان چیست؟ 

چرخش مچ پا به داخل وضعیتی است که کودک به هنگام راه رفتن، پاها را به صورت کج و رو به داخل می گذارد. این عارضه اغلب به دلیل نقص های مادرزادی یا ژنتیکی ایجاد شده و در یک یا هر دو پا قابل مشاهده می باشد. 

چرخش مچ پا به داخل در هر گروه سنی چگونه بروز می کند؟ 

انحراف مچ پا به داخل در هر سنی به صورت متفاوتی بروز کرده که در زیر به شرح آن ها خواهیم پرداخت: 

انحراف مچ پا به داخل در نوزادن

در طی بروز این ناهنجاری در نوزادان، پنجه و جلو پا به سمت داخل چرخیده و سمت بیرونی کف پا به شکل هلال ماه در هر دو پا قابل مشاهده می باشد.

انحراف مچ پا به داخل در خردسالان یک تا سه سال 

چرخش مچ پا در خردسالان یک الی سه ساله معمولا ناشی از چرخش استخوان درشت نی تا استخوان ساق پا به داخل می باشد که در پی آن پاها به صورت کمانی می شود.

انحراف مچ پا به داخل در کودکان سه تا ده سال

شایع ترین علت عارضه چرخش مچ پا به داخل در گروه سنی سه تا ده سال معمولا ناشی از چرخش استخوان ران به داخل می باشد. معمولا این دسته از کودکان به صورت W می نشینند.

علت چرخش مچ پا به داخل در کودکان

به طور کلی سه علت اصلی چرخش مچ پا به داخل در کودکان را می توان ناشی از موارد ذکر شده در زیر دانست:

چرخش فمورال به سمت داخل 

یکی از علل شایع چرخش مچ پا به داخل در کودکان را می توان چرخش فمورال به سمت داخل یا آنته ورژن دانست که معمولا در ده درصد کودکان دیده می شود. این عارضه در کودکان اغلب در سنین 4 الی 6 سالگی قابل تشخیص می باشد و می توان گفت که با بالا رفتن سن و رسیدن به سن 8 تا 10 سالگی این ناهنجاری در 99 درصد کودکان بهبود می یابد، اما در صورت ماندگار شدن آن، نیاز به درمان هایی از قبیل ورزش یا جراحی می باشد. 

چرخش استخوان درشت نی 

در پی چرخش ساق پای کودک به طرف داخل که چرخش استخوان درشت نی نیز نامیده می شود، عارضه چرخش مچ پا به داخل در کودکان ایجاد خواهد شد. روش های درمانی محافظه کارانه ای از قبیل وسایل طبی، فیزیوتراپی و اسپلینت معمولا در اکثر این کودکان مسمر ثمر واقع نشده، بلکه گاها احتمال انجام جراحی وجود دارد. هدف از جراحی در چرخش استخوان درست نی، چرخاندن این استخوان و قرار گیری در وضعیت و زاویه مناسب می باشد. 

متاتارسوس اداکتوس

متاتارسوس اداکتوس را می توان از دیگر علل ایجاد چرخش مچ پا به داخل در کودکان دانست. این عارضه از خفیف تا شدید در افراد متفاوت بوده و معمولا نوزاد با رسیدن به سن 6 ماهگی بهبود خواهد یافت. جهت درمان این عارضه به ندرت از جراحی استفاده شده و روش های درمانی دیگری نظیر کفش های طبی و ارتز به رفع این مشکل کمک خواهند کرد. به دلیل شباهت متاتارسوس اداکتوس به عارضه پاچنبری، برخی از افراد در تشخیص این دو ناهنجاری دچار مشکل می شوند که برای تشخیص و درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه شود. 

در صورت مشاهده چه علائمی در کودک باید به پزشک مراجعه شود؟ 

اگر احساس می کنید که کودکتان دچار چرخش مچ پا به داخل شده است، در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه نمایید: 

  • اگر پس از سن 3 سالگی همچنان کج گذاشتن پا را در کودکتان مشاهده می کنید. 
  • اگر فرزندتان به هنگام راه رفتن احساس درد می کند. 
  • اگر کودک یک پا را بیشتر از پای دیگر به سمت داخل یا خارج می گذارد. 
  • اگر به هنگام راه رفتن پاها را کج گذاشته و این عارضه به مرور زمان بدتر می شود. 

تشخیص چرخش مچ پا در کودکان 

همان طور که در بالا گفته شد، در صورت مشاهده برخی از علائم در پای کودکان باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا پزشک با بررسی های دقیق، وجود این عارضه در پا را تشخیص دهد. پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را جهت تشخیص این ناهنجاری در پای کودکتان به کار گیرد: 

  • ابتدا از کودک خواسته می شود که روی شکم خوابیده و سپس زانوها را خم کند. هدف از انجام این تست، بررسی تراز پا با ران، اندازه گیری چرخش مفصل لگن و میزان انحراف چرخش انگشتان به داخل می باشد. 
  • ممکن است از کودک خواسته شود که روی یک خط صاف راه برود تا نحوه قرار گیری پنجه یا ساق پا را بررسی نماید. 
  • همچنین پزشک با نحوه نشستن کودک، متوجه چرخش ران به داخل خواهد شد. در صورتی که کودک الگوی W را برای نشستن انتخاب کند، چرخش مچ پا به داخل ناشی از ناهنجاری در استخوان ران می باشد. 

روش های درمان چرخش مچ پا به داخل

همان طور که در این مطلب گفته شد، انحراف مچ پا به داخل در اکثر کودکان به طور خود به خودی رفع خواهد شد و نیازی به روش های درمانی نخواهد بود، اما سوال این جا است که اگر این عارضه رفع نشود باید چه کرد؟

در این بخش به شرح روش های درمان چرخش مچ پا به داخل در کودکان خواهیم پرداخت تا با به کارگیری آن ها بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.

گچ گیری یا آتل بندی 

اگر چرخش مچ پا به داخل در کودکان ناشی از متاتارسوس اداکتوس باشد، پزشک گچ یا آتل را تجویز خواهد کرد. هدف از انجام این روش، صاف نگه داشتن کف پا می باشد. شایان به ذکر است که انجام این روش درمان، پیش از راه رفتن کودک تجویز می شود. 

استفاده از بریس 

از دیگر روش های درمان چرخش مچ پا در کودکان، استفاده از بریس های مخصوصی می باشد که سبب اصلاح وضعیت استخوان های پا خواهد شد. جهت تهیه این بریس ها باید به کلینیک های معتبر ارتوپدی مراجعه شود تا متخصصین پس از بررسی شرایط کودک، بهترین بریس را تجویز کنند.

[18954835″]

جراحی 

جراحی را می توان به عنوان آخرین روش درمانی چرخش مچ پا به داخل در کودکان نام برد که البته به ندرت این روش به کار گرفته می شود. از آن جایی که استخوان ها در کودکان تا 8 سالگی رشد می کنند، در صورت نیاز به جراحی، پس از پایان یافتن سن رشد جراحی انجام خواهد شد. 

کفش طبی 

در صورتی که گچ گرفتن پاها در درمان چرخش مچ پا به داخل کمک نکرده و موثر واقع نشود، به جهت نگه داشتن پنجه کفش های صاف با کفی طبی و قالب گیری شده تجویز خواهد شد. در مراکز معتبر ارتوپدی، انواع کفش طبی کودکان به صورت سفارشی طراحی و تولید می شود. 

حرکات کششی

از روش های موثر در درمان انحراف مچ پا به داخل در کودکان می توان به حرکات کششی و فیزیوتراپی اشاره نمود. حرکات کششی با تحریک عضلات کودک به اصلاح پا کمک خواهند کرد. 

چرخش مچ پا به داخل در کودکان

عوارض ناشی از چرخش مچ پا در کودکان 

عدم درمان ناهنجاری انحراف مچ پا به داخل، عوارض متعددی را به همراه خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • ضربدری شدن زانو ها 
  • انحراف لگن 
  • کایفوز 
  • اسکولیوز 
  • دردهای پا و ساق 

ضربدری شدن زانوها 

در برخی از کودکان عدم درمان هایپر پرونیشن با انحراف چرخش مچ پا به داخل سبب ناهنجاری زانو ضربدری خواهد شد که در پی ابتلا به این عارضه، زانوها به سمت داخل خواهند چرخید. البته علل دیگری نیز در بروز زانو ضربدری دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به آرتروز، روماتیسم و اضافه وزن اشاره نمود.

کایفوز

از دیگر عوارض انحراف چرخش مچ پا به داخل، کایفوز می باشد که منجر به انحنای غیر طبیعی در قسمت فوقانی ستون فقرات خواهد شد و خستگی عضلات، درد گردن، قوز گردن، تغییر حالت بدن و … را به همراه خواهد شد. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده در صورت مشاهده هر یک از علائم چرخش مچ پا به داخل در کودکان به پزشک مراجعه نمایید تا پس از بررسی ها و معاینات لازم، این عارضه به طور دقیق تشخیص داده شود، زیرا عدم درمان این ناهنجاری عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.  

تهیه کفش طبی و بریس برای درمان چرخش مچ پا به داخل در کودکان

از روش های درمان چرخش مچ پا به داخل در کودکان، پوشیدن کفش های طبی، استفاده از بریس و ارتز می باشد که می توانید جهت خرید آن ها به کلینیک های ارتوپدی معتبر نظیر کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که متخصصین پس از بررسی عارضه ایجاد شده در پای کودک شما، اقدام به تولید کفش طبی یا بریس به طور اختصاصی می نمایند. همچنین در این کلینیک انواع تجهیزات پزشکی و پروتز با بالاترین کیفیت تولید و به فروش می رسد. در صورت مواجه شدن با هر گونه پرسش در این زمینه، با کارشناسان ما در کلینیک کاویان طب در تماس باشید. 

نتیجه نهایی 

چرخش مچ پا به داخل در کودکان عارضه ای شایع بوده که در صورت عدم بهبود آن به صورت خود به خودی باید روش های درمانی که در این مطلب شرح داده ایم را به کار گیرید. البته باید بدانید که تمامی این روش های درمان باید با تجویز پزشک و تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شود. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *