حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج

علت چرخش مچ پا به خارج چیست؟ بهترین حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج کدام اند؟ اگر قصد دارید جهت درمان چرخش مچ پا به خارج از ورزش و حرکات اصلاحی کمک بگیرید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید.

بی شک درمان مچ پا به خارج با ورزش در صورت انجام درست تمرین، هیچ گونه عوارضی را به همراه نداشته و می توان آن را یکی از بهترین روش های درمان این عارضه دانست.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج

چرخش مچ پا به خارج به چه علت ایجاد می شود؟ 

به طور کلی می توان علت چرخش مچ پا به خارج را ناشی از اختلالاتی در ساختار استخوانی یا عضلانی پا دانست. یکی از این اختلالات استخوانی چرخش استخوان کف پا به سمت خارج می باشد که صافی کف پا را نیز در پی خواهد داشت. همچنین گاهی اوقات به دلیل عدم مقاومت لازم در عضله ها، عضلات چرخاننده ران دچار تغییر می شوند.

سایر علل ایجاد چرخش مچ پا به خارج

 از دیگر علت های چرخش مچ پا به خارج می توان به کوتاهی ماهیچه ران پا، وارد آمدن صدمه به تاندون های مچ پا، افزایش بیش از حد وزن و ورزش هایی از قبیل بسکتبال و فوتبال اشاره نمود. 

انحراف مچ پا به خارج و عوارض آن 

همانند سایر عارضه های موجود در پا، عدم درمان انحراف مچ پا به خارج عوارضی را به همراه خواهد داشت که سبب مختل کردن زندگی فرد می شود. خستگی بیش از حد در پا، انحراف در لگن و زانو، ابتلا به آرتروز مفاصل، سایش کفش در مدت زمان کوتاه، ظاهر ناخوشایند و درد در پاها از جمله عوارض ناشی از چرخش مچ پا به خارج می باشد. بنابراین به جهت پیشگیری از این عوارض باید هر چه سریع تر درمان این عارضه را آغاز کرد تا پاها در حالت طبیعی خود قرار گیرند. 

تصویر شاخص یافت نشد!

بهترین حرکات اصلاحی انحراف مچ پا به خارج 

همان طور که در بالا گفته شد، عدم درمان به موقع انحراف مچ پا به خارج با عوارضی همراه بوده که فرد را از انجام بسیاری از امور باز خواهد داشت. به همین جهت در این بخش به شرح حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج پرداخته ایم تا با به کارگیری این حرکات و با صلاحدید پزشک، بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود: 

حرکت اول 

ابتدا مقابل یک دیوار بایستید و پنجه های پا را کاملا صاف نگه دارید. سپس زانوی پای جلو را به گونه ای که پای عقب کاملا کشیده شود خم کرده و به لگن خود سوی دیوار فشار آوردید. فراموش نکنید که در هنگام انجام این تمرین باید پاشنه و کف پا کاملا روی زمین قرار داشته باشد. از آن جایی که عضله هدف در این تمرین، عضلات پشت ساق می باشد، باید کشش را در این ناحیه احساس کنید. این تمرین را در دو ست ده تایی تکرار کنید. 

حرکت دوم 

دومین حرکت اصلاحی چرخش مچ پا به خارج که قصد شرح آن در این مطلب را داریم، حرکت تقویت ساق پا به کمک کش یا حوله می باشد. جهت انجام این تمرین ابتدا نشسته و پاها را دراز کنید. سپس یکی از پاها را درون کش یا حوله قرار داده و از چرخش مچ پا به سمت داخل جلوگیری نمایید. 30 ثانیه در این وضعیت باقی مانده و سپس استراحت کنید. این حرکت را روی پای دیگر نیز تکرار کرده و در طی انجام آن، پاهای خود را صاف و کشیده نگه دارید. انجام این حرکت در دو ست ده تایی توصیه می شود. 

حرکت سوم 

همانند حرکت قبل روی زمین نشسته و پس از دراز کردن پاها یک حوله یا پارچه را کف پا قرار داده و دو سر آن را با دست بگیرید. سپس به کمک آن پنجه های پا را از هم دور و سپس نزدیک کنید. نکنه حائز اهمیت در طی انجام این حرکت اصلاحی، چرخش مچ پا به داخل و خم نبودن زانوها می باشد. 

حرکت چهارم 

روی زمین نشینه و پاها را از یکدیگر دور کنید. سپس اقدام به حرکت دادن پا یه سمت چپ و راست نمایید و این حرکت را چند مرتبه تکرار کرده و پس از آن استراحت نمایید. 

حرکت پنجم

پنجمین حرکت اصلاحی که به بهبود چرخش مچ پا به خارج کمک می کند، به شرح زیر می باشد: 

ابتدا روی زمین بنشینید و پاها را از یکدیگر کمی دور کنید. سپس بالشی را میان کف پا قرار داده و سعی کنید با پنجه های پا به آن فشار وارد کنید. 6 ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس به پاها استراحت دهید. 

حرکت ششم 

یک خط صاف فرضی را در نظر گرفته و به آرامی ده قدم به سمت جلو، خارج پا، داخل پا، روی پنجه و روی پاشنه حرکت کنید. سعی کنید جهت درمان چرخش مچ پا به خارج، پنجه پا را به داخل متمایل کرده و سپس روی خط صاف حرکت نمایید. 

حرکت هفتم 

آخرین حرکت جهت درمان چرخش مچ پا به خارج شاید کمی سخت به نظر برسد، اما قطعا به بهبود عارضه ایجاد شده در پای شما کمک خواهد کرد. به همین جهت به گونه ای روی زمین بنشینید که زانوها خمیده قرار گیرند. سپس بدون استفاده از دست ها با گام های کوتاه بدن خود را به سمت جلو بکشید. فراموش نکنید که هیچ یک از حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج را بدون مشورت با پزشک و فیزیوتراپیست انجام ندهید، زیرا هر گونه اشتباه در طی انجام این تمرینات احتمال تشدید عارضه ایجاد شده در پای شما را افزایش می دهد.

سایر روش های درمان انحراف مچ پا به خارج 

اکنون که با روش درمان چرخش مچ پا به خارج با ورزش آشنا شدید، قصد داریم به شرح سایر روش های درمانی این عارضه نیز بپردازیم. قطعا انجام ترکیبی روش های درمانی زیر نظر پزشک، کمک شایانی به درمان این ناهنجاری خواهد کرد. 

استفاده از بریس 

همان طور که می دانید در پی ابتلا به چرخش مچ پا به خارج در کودکان، استخوان های پا در راستای صحیح قرار نخواهد داشت، به همین جهت می توان در کنار درمان چرخش مچ پا به خارج با ورزش، از بریس پا، زانوبند و مچ بند طبی نیز استفاده کرد. با وجود این که گاها استفاده از این بریس ها به جهت جلوگیری از بازگشت این عارضه تا پایان عمر توصیه می شود، اما بریس ها تا زمان رشد کودک نقش موثری را در بهبود عارضه ایجاد شده ایفا خواهند کرد. 

ماساژ دادن پا 

یکی از علل پرونیشن پا، سفت شدن عضلات ساق پا می باشد که منجر به کاهش دامنه حرکتی و در نتیجه گرفتگی عضله و درد در این ناحیه خواهد شد. تمرینات کششی به همراه ماساژ دادن این عضلات، ضمن تسریع روند بهبودی، به افزایش جریان خون و اکسیژن عضلات کمک شایانی خواهد کرد. 

استفاده از کفش طبی مناسب 

وارد آمدن فشار به پا در افراد دچار چرخش مچ پا به خارج، سبب تشدید این عارضه خواهد شد. به همین جهت می توان به کمک کفش های طبی مخصوص پرونیشن پا این فشارها را محدود کرد و به بهبود چرخش مچ پا به خارج کمک نمود. دارو درمانی، فیزیوتراپی، ارتز، تحرک مفاصل و ضربه زدن از دیگر روش های درمانی پرونیشن پا می باشد. 

حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج

درمان چرخش مچ پا به خارج با ورزش 

در بالا به حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج و سایر روش های درمان این عارضه اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم برخی از حرکات اصلاحی ورزشی دیگری را جهت بهبود چرخش مچ پا به خارج شرح دهیم. در صورتی که چرخش مچ پا به خارج ناشی از ضعف در عضلات به داخل چرخاننده ران باشد، انجام تمرینات زیر توصیه می شود:

  • این تمرین را می توانید هم در حالت نشسنه و هم در حالت ایستاده انجام دهید. بنابراین جهت انجام این تمرینات در حالت خوابیده روی شکم قرار گیرید و سپس سعی کنید پا را از ناحیه ران به سمت داخل بچرخانید. 
  • به پشت دراز بکشید و زانو را خم کنید. در این حالت سعی کنید که پاشنه پا را از سمت خارح به زمین برسانید. جهت انجام این حرکت باید تراپیست حضور داشته باشد تا حین انجام آن در پای شما مقاومت ایجاد کند.

خرید کفش و بریس چرخش مچ پا به خارج 

بی شک استفاده از کفش طبی و بریس های مخصوص در کنار درمان چرخش مچ پا، کمک شایانی به بهبود این ناهنجاری خواهد کرد. به همین جهت می توانید کفش طبی و بریس مخصوص را با بالاترین کیفیت از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

نتیجه نهایی

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما عزیزان با حرکات اصلاحی چرخش مچ پا به خارج و درمان چرخش مچ پا به خارج با ورزش بوده و همچنین در کنار این ورزش ها سایر روش های درمانی این عارضه را شرح داده ایم تا با به کارگیری آن ها به بهبودی دست یابید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *