چرخش مچ پا به خارج

چرخش مچ پا به خارج چیست؟ چرخش مچ پا به خارج چه علائمی را به همراه دارد؟ اگر از عارضه پرونیشن رنج می برید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا ضمن آشنایی با عارضه چرخش مچ پا، اطلاعات لازم در زمینه و روش های درمان آن را نیز کسب نمایید.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پرونیشن پا چیست؟

پرونیشن مچ پا یا چرخش مچ پا به خارج عارضه ای است که ممکن است در بسیاری از کودکان دیده شود. این اختلال معمولا پس از دو سالگی بهبود خواهد یافت، اما در صورتی که پس از سن دو سالگی همچنان پاها به سمت خارج بدن متمایل باشند، نیاز به مداخله پزشکی و به کارگیری روش های درمان می باشد. لازم به ذکر است که عدم درمان پرونیشن پا، عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت و سبب اختلال در سایر نقاط پا نیز خواهد شد. این مشکل بیومکانیکی هنگامی ایجاد خواهد شد که قوس روی پا در اثر فشار وزن زیاد از بین رفته باشد.

انحراف مچ پا به خارج چه علائمی را به همراه خواهد داشت؟

از رایج ترین علائم انحراف مچ پا به خارج، می توان به ایجاد درد و ناراحتی در پاها، زانوها، ساق، باسن و کمر اشاره نمود. نادیده گرفتن این علائم، عوارضی را به همراه خواهد داشت که اثر منفی آن ها کل بدن را درگیر خواهد کرد. از سایر علائم انحراف مچ پا به خارج می توان به موارد زیر را نام برد:

انحراف پاها

از علائم رایج و شایع چرخش مچ پا به خارج، می‌توان انحراف پاها را نام برد که در همه افراد مبتلا به این عارضه دیده می شود.

خمیدگی تاندون آشیل

در افراد مبتلا به چرخش مچ پا به خارج از نمای پشت سر، مچ و پاها به خارج متمایل بوده که این عارضه در طولانی مدت، خمیدگی تاندون های آشیل را به همراه خواهد داشت.

چرخش داخلی زانوها، کف پای صاف و ناهموار بودن پاشنه پا از سایر علائم انحراف مچ پا به خارج می باشد.

تصویر شاخص یافت نشد!

علت پرونیشن یا چرخش مچ پا به خارج چیست؟

انعطاف پذیری بیش از حد قوس کف پا گاها منجر به پرونیشن خواهد شد، اما به طور کلی علت انحراف مچ پا به خارج را می توان به ساختار استخوانی یا عضلانی مرتبط دانست. کوتاهی ماهیچه ران، عدم مقاومت لازم در ماهیچه ها، صدمه به تاندون های آشیل کف پا، بارداری در خانم ها یا افزایش بیش از حد وزن را می توان از جمله علل ایجاد این عارضه دانست. شایان به ذکر است که گاهی اوقات راه رفتن بر سطوح سخت به مدت طولانی این عارضه را تشدید خواهد کرد.

عوارض انحراف مچ پا به خارج

حال که با علائم و علل ایجاد چرخش مچ پا به خارج آشنا شدید، در صورت تشخیص این عارضه، سریعا درمان را آغاز نمایید و جهت درمان تعلل نکنید، زیرا عدم رفع انحراف مچ پا به خارج، عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم:

• انحراف زانو و لگن
  • ضربدری شدن پاها
  • ابتلا به آرتروز مفاصل
  • وارد شدن فشار بیش از حد به یک نقطه از پا
  • پارگی و ‌ساییدگی کفش پس از مدت زمان کوتاه
  • ظاهر ناخوشایند پاها
  • راه رفتن غیر طبیعی و نامطلوب

درمان چرخش مچ پا به خارج

به جهت درمان چرخش مچ پا به خارج روش های متعددی به کار گرفته می شود که معمولا انجام ترکیبی از این روش ها بهبودی را هر چه سریع تر میسر خواهد کرد. از جمله های روش های درمان این عارضه به شرح زیر می باشند:

ضربه زدن به پا

یکی از روش های درمان مچ پا به خارج که به عنوان خط اول درمان این عارضه نیز از آن یاد می شود، وارد آوردن ضرباتی به پا می باشد که جهت انجام آن نیاز به روش های خاصی است که باید زیر نظر پزشک انجام شود. به کمک این روش می توان تعادل و حمایت را در پا ایجاد کرد.

ماساژ درمانی

دومین روش درمان چرخش مچ پا به خارج که در این بخش به معرفی آن خواهیم پرداخت، ماساژ درمانی می باشد. از آن جایی که سفت شدن عضله پا از جمله عضلات ساق پا منجر به پرونیشن پا می شود و در پی آن فرد عوارضی نظیر درد، گرفتگی عضله و کاهش محدوده حرکتی را تجربه خواهد کرد، به کمک ماساژ و کشش عضلات می توان به افزایش جریان خون، انعطاف پذیری بهتر و اکسیژن رسانی به عضلات و نهایتا بهبود انحراف مچ پا به خارج کمک نمود.

حرکات کششی

از دیگر روش های درمان پرونیشن، می توان حرکات کششی را نام برد که به نرم شدن ماهیچه ها و رباط های سفت و انبساط آن ها کمک خواهند کرد و در نتیجه از وارد آمدن فشار زیاد به مچ پا جلوگیری خواهد شد.

استفاده از کفش ‌کفی طبی مناسب

پزشک به جهت کنترل پرونیشن پا در برخی از بیماران، کفش های مخصوص این ناهنجاری را تجویز خواهد کرد. این کفش های طبی به دلیل جذب ضربه و دارا بودن کفی محکم و با کیفیت، فشار وارده به مفاصل و پاها را کاهش خواهند داد. توجه به این نکته ضروری می باشد که کفش های طبی را می توان به دو صورت آماده در بازار یا به صورت سفارشی در کلینیک های ارتوپدی تهیه نمود که نمونه های موجود در بازار برای همه افراد به یک صورت بوده و تهیه آن ها توصیه نمی شود، بلکه به جهت بهبودی هر چه سریع تر می توان به کلینیک های ارتوپدی مراجعه نمود تا کفش مناسب پاهای شما طراحی و تولید شوند.

تحرک مفاصل

در صورتی که مفاصل کم تحرک و آسیب دیده باشند، می توان به کمک حرکات مفاصل، به نرم و منعطف تر شدن آن ها کمک نمود که این موارد سبب عملکرد بهتر پا خواهند شد.

دارودرمانی

در صورتی که فرد بر اثر انحراف مچ پا به خارج، درد شدیدی را در این ناحیه متحمل شود، پزشک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز خواهد کرد.

در مواردی که چرخش مچ پا به خارج شدید و بیش از حد باشد، فیزیوتراپیست حرکاتی را به بیمار آموزش می دهد تا به کمک آن وزن در پاها به طور متعادلی توزیع شود و وضعیت چرخش پا بهبود یابد.

ارتز

از دیگر روش های درمان چرخش مچ پا، می توان به ارتزهای مخصوص این عارضه اشاره نمود که سبب حمایت از قوس کف پا شده و با حمایت از پاها از ایجاد پرونیشن بیش از حد پیشگیری خواهند کرد. در صورتی که عارضه ایجاد شده در پا شدید باشد و به کمک روش های درمانی ذکر شده در بالا قابل درمان نباشد، ممکن است پزشک جراحی را به عنوان آخرین راه درمان تجویز نماید.

تمرینات اصلاحی جهت درمان پرونیشن پا

در کنار روش های درمانی ذکر شده، می توان تمرینات اصلاحی را نیز که توسط فیزیوتراپیست و پزشک معالج تجویز می شوند به کار گرفت تا عارضه ایجاد شده هر چه سریع تر بهبود یابد. در زیر به شرح یکی از این حرکات اصلاحی خواهیم پرداخت:

کشش پاشنه

جهت انجام این تمرین روی زمین به صورت صاف بایستید و یکی از پاها را یک قدم جلو آورید. سپس ستون فقرات را صاف کرده و یک قدم به جلو خم شوید تا تمام وزن روی پای جلویی شکل قرار گیرد. در حین این تمرین باید کشش روی تاندون آشیل و پای عقب احساس شود. 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس پاها را عوض کرده و چهار بار این تمرین را تکرار نمایید.

خرید کفش طبی و ارتز جهت چرخش مچ پا به خارج

اگر قصد خرید کفش طبی یا ارتز برای درمان چرخش مچ پا به خارج را دارید، ما به شما کلینیک کاویان طب را توصیه می کنیم. در این مجموعه تخصصی انواع ارتز، پروتز، کفش و کفی طبی با کیفیت بسیار بالا به صورت اختصاصی طراحی و تولید می شوند. بنابراین با آسودگی خاطر به این کلینیک مراجعه نمایید تا پس از بررسی شرایط و وضعیت پای شما، متخصصین این مجموعه به صورت سفارشی اقدام به طراحی و تولید کفش یا ارتز مورد نیاز شما نمایند.

قیمت کفش و کفی طبی در کلینیک کاویان طب

از آن جایی که کفش های طبی در انواع مختلفی وجود دارند و هر یک از آن ها به صورت اختصاصی جهت درمان ناهنجاری های موجود در پا ساخته می شوند، نمی توان به طور دقیق قیمت این کفش های طبی ساخته شده در کلینیک کاویان طب را تعیین کرد. بنابراین اگر از عارضه چرخش مچ پا به خارج رنج می برید، و به دنبال قیمت کفش طبی هستید، می توانید با کارشناسان این کلینیک از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

درمان چرخش مچ پا به خارج و تشخیص به موقع این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین جهت در این مطلب به علت، علائم و درمان چرخش مچ پا به خارج پرداختیم تا در صورتی که از این عارضه رنج می برید، اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید.