اصلاح الگوی راه رفتن و رفع افتادگی پا چگونه است؟

حرکت ارادی افراد به چه دلایلی دچار اختلال می شود؟ روش های رفع افتادگی پا (فوت دراپ) کدام اند؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی روش های اصلاح الگوی راه رفتن و درمان فوت دراپ بپردازیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمایید. فرآیند راه رفتن امری پیچیده بوده و انجام این فرآیند نیازمند تعامل بین اعصاب محیطی، نخاع، مغز، مفاصل و استخوان ها می باشد. گاهی اوقات فرد در بالا آوردن بخش جلویی پا دچار مشکل است و این مشکل بر راه رفتن نیز اثر می گذارد، این اختلال افتادگی پا یا foot drop نامیده می شود. در صورت دچار شدن به عارضه افتادگی پا، در حین حرکت بخش جلویی پا بر روی زمین کشیده خواهد شد. عارضه فوت دراپ را نمی توان بیماری نامید، بلکه بروز این اختلال ناشی از مشکلات عضلانی، آناتومی یا عصبی خواهد بود. افتادگی پا می تواند موقتی یا دائمی باشد که در ادامه دلیل بروز این عارضه و روش های درمان را ذکر خواهیم کرد تا در صورت مواجه شدن با این مشکل، هر چه سریع تر بهبودی حاصل شود.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

فوت دراپ

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d8%af%d9%88/

دلایل بروز افتادگی پا

همان طور که گفته شد، افتادگی پا یا فوت دراپ در مواقعی به کار برده می شود که فرد در بلند کردن قسمت پنجه پا دچار مشکل باشد. افتادگی پا دلایل متعددی دارد که از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آسیب عصبی: یکی از شایع ترین علل فوت دراپ، وارد شدن فشار بر عصب کنترل کننده ماهیچه های درگیر در بلند کردن پا می باشد. این عصب ممکن است به دلایل دیگری نظیر جراحی لگن یا زانو دچار آسیب شود. از دیگر آسیب های عصبی که منجر به افتادگی پا می شود، آسیب به ریشه ستون فقرات را می توان نام برد.
  • اختلالات مغز و نخاع: سکته مغزی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و مولتیپل اسکلروزیس (MS)، از جمله اختلالاتی هستند که مغز و نخاع را درگیر کرده و منجر به افتادگی پا می شوند.
  • اختلالات عصبی یا عضلانی: از جمله اختلالات عضلانی می توان به دیستروفی عضلانی که ضعف شدید عضلات را به همراه دارد اشاره نمود. بیماری شارکو ماری توث و فلج اطفال، از دیگر عللی است که افتادگی پا را ایجاد می کند.

برای تهیه و خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و مشاوره رایگان، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با شماره تماس 02191008881 در ارتباط باشید.

نشانه های افتادگی پا

به دلیل این که افراد مبتلا به فوت دراپ در بالا بردن پنجه پای خود با مشکل مواجه هستند، به هنگام گام برداشتن، ران بیش از حد بالا آورده می شود. foot drop سایر نشانه ها و علائم زیر را به همراه دارد:

  1. کشیده شدن انگشتان و پا
  2. وارد آوردن ضربه به زمین به صورت ناخودآگاه توسط کف پا
  3. احساس درد در کف پا
  4. اختلال در برخی فعالیت ها که مربوط به جلوی پا می شود مانند رانندگی و پیاده روی
  5. احساس سوزش و خارش اندک در کف پا
  6. بی حسی پا
  7. تاب برداشتن لگن
  8. بی حسی پوست ساق و  پا

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d8%af%d9%88/

تشخیص فوت دراپ 

معمولا جهت تشخیص افتادگی پا، از یک آزمون فیزیکی استفاده می شود. به این صورت که پزشک شما را به هنگام راه رفتن تماشا کرده و وضعیت پای شما (ضعف عضلانی و کرختی ساق پا) را بررسی می کند. از روش های دیگری که وضعیت پای شما را به طور دقیق تعیین می کند، می توان آزمایشات عکس برداری و آزمایشات عصبی را نام برد که در زیر به شرح هر یک از آن ها پرداخته ایم:

آزمایشات عکس برداری

گاهی اوقات دلایلی مانند تنگی کانال نخاعی یا وارد آمدن فشار کیست یا تومور زانو و ستون فقرات بر روی عصب، منجر به افتادگی مچ پا می شود که می توان از طریق آزمایشات عکس برداری به شناسایی این مشکلات پرداخت:

  1. رادیوگرافی ساده یا اشعه ایکس: در این نوع تصویر برداری با استفاده از مقدار کمی اشعه و تابش های سطح پایین، از ضایعه استخوانی یا بافت نرم ایجاد کننده عارضه، تصویر برداری می شود.
  2. اولتراسوند: با استفاده از امواج صوتی، می توان از ارگان های داخلی بدن، تورم در عصب و کیست های روی عصب تصویر برداری کرد.
  3. سی تی اسکن: این فناوری توسط اشعه ایکس، از زوایای مختلف ساختار داخلی بدن، تصاویر مقطعی می گیرد.
  4. ام آر آی (MRI): در ام آر آی از نوعی میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی جهت تصویر برداری استفاده می شود. MRI به ویژه در تصویر سازی از صدمات وارد شده بر بافت های نرم که به اعصاب فشار وارد می کنند، بسیار مفید و کاربردی می باشد.

https://kavianclinic.com/%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%84%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c-%d8%a7%da%a9%d8%b3%d9%88%d9%be%d8%af/

تست اعصاب

فعالیت های الکتریکی در عضلات و عصب ها را از طریق برق نگاری ماهیچه ای (EMG) و مطالعات هدایت عصبی، می توان اندازه گیری کرد. این آزمایش ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و باعث ایجاد درد شود، اما نهایتا محل آسیب را به درستی و دقیق تعیین می کند. بریس افتادگی مچ پا

درمان سریع افتادگی پا و حرکات اصلاحی راه رفتن

نسبت به علت ایجاد Foot drop، روش های درمانی متفاوتی وجود دارد. در صورتی که سریعا پس از تشخیص علت افتادگی پا، شروع به درمان کنید، شانس بهبودی بیشتری خواهید داشت. در زیر به ذکر انواع روش های درمان پرداخته ایم، تا مناسب ترین روش را به کار گیرید و هر چه سریع تر افتادگی پای شما درمان و راه رفتن شما اصلاح شود.

  • فیزیوتراپی: یکی از روش های درمان که به رفع افتادگی پا کمک می کند، فیزیوتراپی می باشد. در این روش با به کار بردن تمریناتی که به کاهش سفتی مفاصل، تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی مچ پا و زانو کمک می کنند، می توان فوت دراپ را درمان و عوارض ناشی از آن را بهبود بخشید.
  • بریس: نوعی بریس وجود دارد که با قرار دادن پای بیمار در زاویه 90 درجه نسبت به ساق، موجب صاف نگه داشته شدن پا به هنگام پیچیدن می شود. با تجویز این بریس توسط پزشک، الگوی راه رفتن فرد بهبود یافته و از زمین خوردن جلوگیری می شود.
  • ارتوز مچ پا: با جای گذاری این دستگاه درون کفش، پا در وضعیت نرمالی قرار خواهد گرفت.
  • تحریک الکترونیکی اعصاب: گاهی اوقات می توان از ابزارهای تحریک الکتریکی جهت بهبود افتادگی پا کمک گرفت. امواج الکتریکی ایجاد شده توسط محرک، موجب تحریک عصب جهت انقباض ماهیچه آسیب دیده خواهد شد و به بالا آوردن پا کمک می کند.
  • ارتوز قوزک-کف پا: به منظور کنترل قوزک و کف پا، این ارتوز (AFO) را در قسمت پایینی پا می پوشند. استفاده از این ارتوز، موجب اصلاح الگوی راه رفتن و کمک به رفع افتادگی پا می شود.
  • جراحی: در مواردی که افتادگی پا بسیار شدید باشد و فرد قادر به راه رفتن نباشد، می توان جراحی را به عنوان یکی از آخرین راه های درمان انتخاب کرد. در این جراحی، یک رشته تاندون از عضلات قوی تر پا به عضله ای که باید قوزک را به بالا بکشد، انتقال می یابد. از دیگر جراحی های کمک کننده به افتادگی پا، می توان همجوشی استخوان های کف پا یا قوزک را نام برد که موجب ایجاد ثبات در قوزک پا می گردد.
  • دستگاه تحریک الکتریکیه: یکی از دستگاه های جدیدی که به رفع افتادگی پا کمک می کند، دستگاه تحریک الکتریکیه است. این دستگاه در مواقع مورد نیاز با بالا بردن مچ و انگشتان پا، راه رفتن را طبیعی تر کرده و به فرد کمک می کند تا انرژی کمتری را جهت گام برداشتن صرف کند.

در ادامه این مطلب، بیشتر به شرح این دستگاه جدید و کارآمد خواهیم پرداخت. همچنین تمریناتی را جهت بهبود افتادگی پا ارائه خواهیم داد. https://kavianclinic.com/%d8%a8%d9%87%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%81%d9%84%d8%ac-%d9%85%d8%ba%d8%b2%db%8c/

اصلاح الگوی راه رفتن با دستگاه تحریک الکتریکیه

در این دستگاه یک سیستم اعمال تحریک های الکتریکی عملکردی وجود دارد که با استفاده از آن عصب های پا و عضلات، تحریک و فعال می شوند. با استفاده از دستگاه تحریک الکتریکیه، می توان با سرعت و اعتماد به نفس بیشتری راه رفت و به راحتی به زندگی روزمره خود پرداخت. با بستن دستگاه تحریک الکتریکیه زیر زانو احتمال زمین خوردن فرد کاهش یافته و از آتروفی عضلانی جلوگیری می شود.

تمرینات افتادگی پا 

با به کارگیری تمارین افتادگی پا، می توانید به بهبود قدرت ماهیجه ها و عضلات کمک کنید و الگوی راه رفتن را اصلاح نمایید. از جمله این تمرین ها شامل موارد زیر می شود:

  • تمرین با استفاده از نوار کشی: ابتدا نوار کشی را به جسم ثابتی متصل کنید. سپس حلقه ای در آن ایجاد کرده و کمی پایین تر از انگشتان پا ببندید. جهت جلوگیری از سرخوردن پا، حوله ای را زیر پاشنه قرار دهید. اکنون زانو را صاف نگه داشته و سعی کنید انگشتان پا کشیده شود. در این تمرین فقط قوزک پا را حرکت دهید و تا جایی که قادر هستید پا را به سمت بالا کشیده و این حالت را یک تا دو ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید. (این تمرین 10 الی 15 مرتبه تکرار شود)
  • استفاده از وزنه های پوشیدنی جهت تقویت تیبالس قدامی: نخست وزنه ها را پوشیده و بر روی یک صندلی بنشینید. سپس قوزک پا را حرکت داده، به نحوی که کف پا و انگشتان به سمت بالا باشد. پس از بالا آوردن انگشتان تا حد ممکن، چند ثانیه در همان حالت باقی بمانید و به حالت اولیه بازگردید. (این تمرین نیز 10 تا 15 مرتیه انجام شود)

از دیگر تمرین های کمک کننده در این زمینه، می توان به تمرینات ایزومتریک و کشش ماهیچه ساق پا اشاره نمود.

سخن پایانی

در این مقاله دلایل بروز افتادگی پا و و روش های رفع افتادگی پا و اصلاح الگوی راه رفتن را ذکر کردیم. در صورت مواجه شدن با عارضه فوت دراپ، می توانید با انجام برخی تمرینات، فیزیوتراپی، استفاده از بریس، ارتوزها و دستگاه تحریک الکتریکیه، مشکل راه رفتن و افتادگی پای خود را رفع نمایید. جهت خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و سایر ارتوزها و بریس، با کارشناسان کاویان طب در تماس باشید و از مشاوره رایگان و خدمات با کیفیت این کلینیک بهره ببرید.

برای تهیه و خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و مشاوره رایگان، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با شماره تماس 02191008881 در ارتباط باشید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *