راه رفتن قطع نخاعی

آسیب دیدگی های شدید در نخاع، سبب تغییرات دائمی در عملکرد و قدرت فرد خواهد شد. در این مطلب به شرح روش های درمان راه رفتن قطع نخاعی خواهیم پرداخت.

ضایعات نخاعی به دلیل عوارض متعددی که به همراه دارد، جوانب مختلف زندگی بیمار را تحت الشعاع قرار خواهد داد و به همین دلیل پزشکان روش های درمانی متعددی را جهت کاهش این علائم به کار می گیرند.

قطع نخاع چیست؟

نخاع از انتهای سر تا بالای لگن کشیده شده و در محافظی به نام ستون فقرات قرار گرفته است. در اثر حوادثی نظیر تصادفات رانندگی، سقوط از بلندی و ضربات شدید، ممکن است فرد دچار شکستگی در ستون فقرات و آسیب نخاعی شود.

مهم ترین عارضه ای که در اثر آسیب نخاعی در فرد بروز می کند، مشکلات حسی حرکتی می باشد که تغییراتی را در عملکرد های مختلف بدن ایجاد می کند. عارضه نخاعی زندگی انسان را از جوانب مختلفی تحت تاثیر قرار داده و سبب مشکلاتی برای بیمار و اطرافیان خواهد شد.

عملکرد طناب نخاعی در بدن

بخشی از سیستم عصبی بدن را طناب نخاعی تشکیل داده است که حفاظت از آن ها توسط مهره های ستون فقرات صورت می گیرد. این سیستم عصبی پس از دریافت پیام های حسی از سایر اندام ها این پیام ها را به مغز هدایت کرده و همچنین انتقال دهنده دستورات مغز به اندام ها می باشد. بنابراین آسیب دیدگی در نخاع به دلیل قطع این ارتباط، عملکردهای بدن را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.

انواع آسیب نخاعی

آسیب های نخاعی را می توان از جهات مختلف تقسیم بندی کرد. نسبت به ناحیه صدمه دیده، ضایعه نخاعی در دسته بندی زیر قرار می گیرد:

آسیب به اندام تحتانی

در صورتی که در طی حوادث مختلفی، مهره های سینه ای و پایین تر دچار آسیب نخاعی شوند، اندام های تحتانی فلج شده و منجر به بروز مشکل و اختلال در نواحی شکمی، اندام های سینه ای و روده و مثانه خواهد شد.

آسیب به اندام فوقانی

بروز ضایعه نخاعی در ناحیه گردن، فلج شدن دست و پاها را به همراه داشته و هر چه این آسیب دیدگی نزدیک تر به مغز باشد، شاهد آسیب در اندام های بیشتری خواهیم بود. آسیب دیدگی میان مهره های اول تا چهارم گردن، مشکلات تنفسی و ‌گاها مرگ را به همراه خواهد داشت.

آسیب های نخاعی را می توان در دسته بندی دیگری قرار داد که عبارتند از:

آسیب نخاعی کامل

قطع شدن ارتباط نخاع با مغز، آسیب نخاعی کامل را ایجاد خواهد کرد. این عارضه مختل کردن عملکرد حسی حرکتی را به همراه داشته که امکان بازگشت آن ضعیف می باشد. از جمله مواردی که سبب آسیب نخاعی کامل می شود، می توان قطع عرضی، فشار شدید به نخاع و کشش های طولی طناب نخاعی را نام برد.

آسیب نخاعی ناکامل

بر خلاف آسیب نخاعی کامل، در این نوع آسیب دیدگی نخاع، بخشی از عملکرد حسی حرکتی فرد حفظ شده و با به کار گیری برخی از روش های درمان، امکان بازگشت وجود دارد. سندرم طناب پسین، سندرم طناب مرکزی، سندرم طناب پیشین و براون سکوارد، آسیب نخاعی ناکامل را ایجاد خواهند کرد که در پی آن فرد با ضعف اندام های حسی حرکتی مواجه خواهد شد.

از دیگر عوارض آسیب نخاعی ناکامل، می توان به تنفس دشوار، خستگی شدید، از دست دادن احساس گرما و سرما و تغییر در عملکرد جنسی اشاره نمود.

علل آسیب نخاعی

موارد زیادی می تواند سبب آسیب نخاعی شود که برخی از آن ها را در زیر شرح داده ایم:

• زمین خوردن و وارد شدن ضربه به کمر و گردن
  • آسیب حین زایمان
  • تصادفات رانندگی
  • آسیب دیدگی حین ورزش
  • آسیب دیدگی به هنگام غواصی
  • آسیب نخاعی به دلیل فرو رفتن چاقو یا گلوله در طناب نخاعی
  • برق گرفتگی
  • بیماری ام اس
  • بیماری های مادرزادی
  • آرتروز ستون فقرات پیشرفته
  • تومورهای ستون فقرات
  • سقوط از ارتفاع

تمامی موارد گفته شده ممکن است سبب آسیب دیدگی دیسک، شکستگی ستون فقرات، در رفتگی مهره ها، بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال نخاعی و در نتیجه آسیب نخاعی و اختلال در راه رفتن بیمار شود.

علائم آسیب نخاعی چیست؟

نسبت به شدت و محل آسیب دیدگی نخاع، علائم و نشانه های این عارضه متفاوت خواهد بود. به طور کلی از علائم آسیب نخاعی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• فلج شدن و ناتوانی حرکتی نظیر بی حرکتی از پایین کمر یا بی حرکتی از زیر فک
  • مشکلات تنفسی
  • اختلال در عملکرد روده و مثانه و عدم کنترل ادرار و مدفوع
  • عفونت های مکرر و زخم بستر
  • کمر درد و دردهای مزمن
  • تغییر در شخصیت و خلق و خو
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • درد عصبی و عضلانی
  • ذات الریه

در زیر به شرح برخی از این علائم خواهیم پرداخت:

اختلالات دستگاه تنفسی

همان گونه که ذکر شد، اختلالات دستگاه تنفسی و گاها سرفه از علائم و عوارض ضایعه نخاعی می باشد، خصوصا اگر عضلات سینه و شکم آسیب دیده باشند. نسبت به میزان آسیب دیدگی عصبی، شدت و نوع مشکلات تنفسی تعیین می گردد. به طور کلی در صورتی که نخاع گردنی دچار ضایعه نخاعی شده باشد، احتمال این که فرد به التهاب ریه و مشکلات ریوی مبتلا شود، افزایش می یابد.

درد عصبی و عضلانی

ممکن است فرد پس از دچار شدن به ضایعه نخاعی، با درد عضلانی و عصبی مواجه شود. این دردها خصوصا در افرادی که دچار آسیب دیدگی ناقص شده اند، شایع می باشد.

از دست دادن حس لامسه

در برخی از افراد احتمال از دست دادن حس لامسه در کل بدن یا برخی از نقاط پوست وجود دارد. این بیماران سرما و گرمای شدید را به دلیل عدم ارسال پیام از نخاع به مغز احساس نخواهد کرد.

اختلالات روده و مثانه

آسیب دیدگی نخاع (انتقال دهنده پیام به مغز) گاها سبب عدم کنترل مثانه می شود که در پی آن احتمال عفونت مجاری ادراری، عفونت کلیه و سنگ کلیه افزایش می یابد.

درمان قطع نخاع و راه رفتن آسیب نخاعی

یکی از پرسش های رایج افراد در رابطه با بیماران قطع نخاعی این است که آیا این بیماری درمان دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که درمان این عارضه به شدت و محل آسیب دیدگی بستگی دارد. به طور کلی روش های زیر جهت درمان راه رفتن آسیب نخاعی به کار گرفته می شود:

یکی از روش های درمان جهت بازیابی توانایی حرکتی و حسی بیماران و راه رفتن آسیب نخاعی، فیزیوتراپی می باشد. بهبود شرایط جسمی و تقویت عضلات از دیگر اهداف به کارگیری تمرینات فیزیوتراپی می باشد: در طی جلسات فیزیوتراپی بیمار دچار آسیب نخاعی از تمرینات دامنه حرکتی، گرما درمانی، تحریک الکتریکی و … کمک گرفته می شود. بنابراین راه رفتن قطع نخاعی به کمک فیزیوتراپی امکان پذیر می باشد.

طب سنتی

از دیگر روش های موثر و کارآمد جهت بهبود علائم ناشی از قطع نخاع، طب سنتی می باشد. البته شایان به ذکر است که این روش درمان را نمی توان یک روش قطعی معرفی کرد، بلکه این روش بیشتر کاهش دهنده علائم آسیب نخاعی می باشد. طبق تحقیقات انجام شده، طب سنتی به کاهش درد، کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود عملکرد مثانه و روده کمک خواهد کرد.

گاهی اوقات تنها روش جهت آزاد سازی فشار در ناحیه آسیب دیده جراحی می باشد.

بریس و ابزار کمک حرکتی

خوشبختانه امروزه بریس ها و ابزار کمک حرکتی در کلینیک های ارتوپدی به جهت راه رفتن آسیب نخاعی تولید می شوند که نسبت به شدت آسیب دیدگی، به بازگشت برخی از توانایی های حرکتی فرد کمک خواهند کرد.

از سایر روش های درمان ضایعه نخاعی و بهبود راه رفتن، می توان به تحریک الکتریکی و کاردرمانی اشاره نمود.

تهیه بریس برای راه رفتن قطع نخاعی

همان گونه که ذکر شد، می توان به کمک بریس، راه رفتن برخی از بیماران دچار ضایعه نخاعی را بهبود بخشید که در صورت نیاز استفاده از آن ها در جلسات فیزیوتراپی یا در کلینیک ارتوپدی به بیمار آموزش داده می شود. جهت خرید این بریس ها می توانید به مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید.

آسیب نخاعی ممکن است بر اثر سقوط از ارتفاع، تصادفات رانندگی و … بروز کند و عوارض متعددی را در فرد به جای بگذارد. عدم حرکت در اندام های فوقانی یا تحتانی، فلج اندام ها، از دست دادن قدرت عضلات و … از جمله علائم این عارضه می باشد که جهت بهبود راه رفتن آسیب نخاعی و بهبود این علائم روش های درمانی از قبیل بریس، فیزیوتراپی، طب سنتی و در صورت لزوم جراحی به کار گرفته می شود.