مچ بند سکته مغزی

اگر در اثر سکته مغزی توانایی حرکتی خود را از دست داده اید و به دنبال بهترین روش جهت بازیابی حرکات بدن هستید، با ما در این مطلب همراه باشید تا به شما مچ بند سکته مغزی و سایر وسایل کمک درمانی سکته مغزی را معرفی کنیم.

پاره شدن عروق خونی مغز یا انسداد این عروق، منجر به سکته مغزی خواهد شد که عدم درمان به موقع این عارضه، ناتوانی های جدی و حتی مرگ را به همراه خواهد داشت.

سکته مغزی چیست؟

مسدود شدن خونرسانی به مغز یا پاره شدن و خونریزی رگ خونی، سبب جلوگیری از رسیدن خون و اکسیژن به مغز می شود که در این صورت بافت و سلول های مغزی دچار آسیب دیدگی شدید و نهایتا مرگ می شوند. در پی این عارضه اعضای بدن که تحت کنترل مغز بوده اند، فعالیت خود را از دست خواهند داد.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد که در ادامه به شرح جزئیات آن خواهیم پرداخت:

حمله ایسکمیک گذرا

حمله ایسکمیک گذرا یا TIA در اثر مسدود شدن جریان خون به طور موقت رخ می دهد. با وجود این که علائم این نوع حمله ایسکمیک مشابه سکته کامل می باشد، اما با گذشت چند ساعت انسداد برطرف شده و تمامی علائم از بین خواهد رفت.

سکته مغزی ایسکمیک

در اثر لخته شدن خون در شریان های خونرسان به مغز، سکته ایسکمیک روی می دهد؛ البته گاهی اوقات این نوع سکته در اثر گرفتگی عروق به دلیل رسوب چربی رخ می دهد. به طور کلی سکته مغزی ایسکمیک را می توان به دو نوع سکته ترومبوتیک و سکته آمبولیک تقسیم کرد که سکته آمبولیک ناشی از حرکت لخته خون ایجاد شده در سایر نقاط بدن به سمت مغز می باشد.

سکته هموراژیک

پاره شدن شریان مغز یا نشت خون در آن ناحیه منجر به سکته مغزی هموراژیک می شود. در اثر این عارضه مغز متورم شده و به بافت های مغزی آسیب می رسد. آنوریسم عروق یا ناهنجاری شریانی، مصرف بیش از حد داروهای ضد انعقاد، رسوب پروتئین در دیواره رگ های خونی و تروما از دلایل پارگی عروق خونی و در نتیجه سکته مغزی هموراژیک می باشد.

علل بروز سکته مغزی چیست؟

نسبت به نوع سکته مغزی، علت بروز آن متفاوت خواهد بود که در زیر به ذکر آن ها پرداخته ایم:

• اضافه وزن و کم تحرکی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • کلسترول بالا
  • بیماری های قلبی عروقی
  • داشتن سابقه خانوادگی یا شخصی سکته مغزی

علائم سکته مغزی

در صورتی که درمان سکته مغزی به موقع صورت گیرد، می توان بسیاری از عوارض سکته مغزی را کاهش داد. به طور کلی از علائم سکته مغزی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• اختلالات حرکتی یا فلج شدگی اندام ها
  • بی حسی در یک طرف بدن
  • احساس ضعف در صورت، بازو و پا
  • اختلال در گفتار
  • صحبت کردن به صورت مبهم
  • اختلالات بینایی
  • گیجی و سرگیجه
  • عدم تعادل در حرکت
  • سر درد ناگهانی و شدید

در صورت مشاهده علائم ذکر شده در خود یا نزدیکان، سریع به پزشک مراجعه نمایید تا از بروز آسیب دیدگی های شدید، پیشگیری شود.

علائم سکته مغزی در زنان

اگر چه علائم سکته مغزی در همه افراد به یک صورت می باشد، اما برخی از این علائم در بانوان شایع تر است. این علائم عبارتند از:

• ضعف عمومی و درد
  • اختلالات تنفسی
  • تشنج یا از دست دادن هوشیاری
  • افزایش تحریک پذیری و گیجی

علائم سکته مغزی در مردان

از علائم رایج سکته مغزی در مردان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• مشکل در گفتار و تکلم نامفهوم
  • ضعف و ناتوانی در یک طرف بدن
  • فلج موقتی در یک طرف صورت

روش های درمان سکته مغزی

دو فاکتور اصلی در انتخاب روش درمان سکته مغزی، نوع و مدت زمان سکته مغزی می باشد. متداول ترین روش های درمان سکته مغزی عبارتند از:

دارودرمانی

مصرف داروهایی از قبیل وارفارین (داروی ضد انعقاد)، آسپرین (داروی ضد پلاکت)، داروی TPA، آتورواستاتین و … کمک شایانی به بهبود این عارضه خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که مصرف تمامی این داروها تنها با تجویز پزشک امکان پذیر می باشد.

اندوواسکولار

در این روش پزشک جهت درمان کردن رگ مسدود شده به طور مستقیم اقدام خواهد کرد که این روش نقش مهمی را در بهبود وضعیت بیمار ایفا می کند.

خارج کردن لخته خونی

برای آن دسته از بیمارانی که دارای لخته بزرگ خون در مغز می باشند، این شیوه درمان بسیار موثر خواهد بود، زیرا این لخته ها تنها با مصرف دارو از بین نرفته و قابل درمان نخواهد بود.

توانبخشی سکته مغزی

از آن جایی که پس از سکته مغزی، توانایی های حرکتی فرد دچار اختلال می شود، می توان به کمک توانبخشی به بهبود این عوارض کمک کرد. از اشکال مختلف توانبخشی سکته مغزی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• گفتار درمانی
  • فیزیوتراپی
  • کار درمانی
  • شناخت درمانی

استفاده از مچ بند سکته مغزی و بریس های سکته مغزی به بهبود عوارض ناشی از این بیماری کمک خواهند کرد. در ادامه این مطلب به شرح این وسایل کمک درمانی سکته مغزی خواهیم پرداخت.

مچ بند سکته مغزی چیست؟

در این بخش قصد داریم به معرفی مچ بند هوشمند برای افرادی که سکته مغزی کرده اند بپردازیم تا با کمک آن توانایی های حرکتی فرد بازگردد. خوشبختانه با پیشرفت های صورت گرفته در علم روبوتیک، مچ بندهای هوشمند طراحی و تولید شده اند که از معمولیت فرد دچار سکته مغزی جلوگیری کرده و سبب افزایش قابلیت تحریک در فرد می شوند.

بنابراین به کمک این مچ بند سکته مغزی، می توان از عوارض ناشی از عدم توانایی در راه رفتن از قبیل زمین خوردن و شکستگی دست و پا جلوگیری کرد.

نحوه عملکرد مچ بند سکته مغزی

مچ بند سکته مغزی که در افراد دچار فلجی در عضلات به کار برده می شود، زیر زانوی بیمار متصل شده و از طریق سیگنال های الکتریکی موجب تحریک الکتریکی عملکردی عصب های عضلات خواهد شد.

این دستگاه هوشمند، سیگنال های عصبی عضلات را به مغز رسانده و به تحرک بیشتر فرد و حرکت دادن پا با قدرت بیشتر کمک می کند. سوئیچ فشاری این دستگاه در پاشنه کفش بیمار قرار داده می شود تا پس از هر بار قدم زدن، سیگنال های عصبی را به مغز ارسال کند.

انواع بریس های سکته مغزی

پس از سکته مغزی اختلالات متعددی در فرد بروز می کند که از شایع ترین آن ها می توان افتادگی پا و انگشتان دست را نام برد. جهت بهبود این عوارض و بالا کشیدن پنجه به بالا از اسپلینت کششی دراپ فوت و اسپلینت کوک آپ بلند استفاده می شود. سایر بریس های سکته مغزی عبارتند از:

ارتز مچ به پای فیبر کربن

این ارتزها با مدیریت قدم برداشتن بیمار، به بازگرداندن ثبات راه رفتن و حرکت دادن پا به جلو کمک می کند. طراحی پایه قدامی این ارتز به گونه ای است که ثبات بیشتری را جهت برطرف نمودن ضعف خمش زانو ارائه می دهد.

ارتز مچ به پای سفارشی

آن دسته از بیماران دچار سکته مغزی که با بد شکلی چند بعدی نظیر پا چنبری دو سویه دست و پنجه نرم می کنند یا با چاقی و نامتناسب شدن اندام تحتانی مواجه اند، باید ارتزهای مچ به پای سفارشی را از کلینیک های ارتوپدی تهیه نمایند.

ارتزهای زانو_مچ_پا

در افرادی که بر اثر سکته مغزی دچار ضعف در قوزک و زانو شده اند، به جهت نیاز به ثبات بیشتر، استفاده از ارتزهای مچ_زانو_پا توصیه می شود.

ارتز الکترونیکی

این ارتز الکترونیکی تک کاناله که تامین انرژی آن توسط باتری صورت می گیرد، به برطرف نمودن فوت دراپ یا افتادگی مچ پا کمک می کند. این دستگاه، زیر زانو متصل شده و با تحریک عصب پرونئال به عصب دهی برخی از عضلات کمک می کند.

ارتز بالا تنه

هدف استفاده از این ارتز ها، پیشگیری و کاهش شلی دست و تثبیت موقعیت می باشد.

به طور کلی پس از مراجعه به پزشک و بررسی شرایط شما، بهترین نوع بریس انتخاب شده و می توانید ان ها را از کلینیک ارتوپدی فنی معتبر تهیه نمایید.

فیزیوتراپی پس از سکته مغزی

در کنار استفاده از بریس ها و مچ بند سکته مغزی، جلسات فیزیوتراپی به تغییر سبک زندگی فرد و بهبود عوارض ایجاد شده کمک شایانی خواهد کرد. متخصص فیزیوتراپی نسبت به محل آسیب دیدگی ناشی از سکته مغزی، حرکات اصلاحی را با هدف افزایش دامنه عملکرد به بیمار ارائه خواهند داد.

خرید مچ بند سکته مغزی از کلینیک های ارتوپدی

شاید اکنون از خود بپرسید که مچ بند سکته مغزی و انواع وسایل کمک درمانی سکته مغزی را باید از کجا تهیه کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که یکی از بهترین کلینیک ها جهت تهیه این ابزارهای کمک حرکتی و درمانی، کلینیک کاویان طب می باشد که ارائه دهنده انواع وسایل ارتوپدی از قبیل ارتز، بریس و پروتز می باشد.

بنابراین پس از مراجعه به پزشک و تشخیص ایشان در نوع وسایل کمک درمانی سکته مغزی، می توانید آن را با کیفیت بسیار بالا از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

انسداد عروق خونی در مغز یا پاره شدن این عروق، منجر به سکته مغزی خواهد شد که در پی آن احتمال بروز عوارضی نظیر به هم خوردن تعادل و اختلال در گفتار و حرکت وجود دارد. روش های متعددی جهت درمان عوارض ناشی از این عارضه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به مچ بند سکته مغزی و بریس های سکته مغزی اشاره نمود.

جهت خرید انواع این بریس ها می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید یا از طریق شماره 91008881-021 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.