راه رفتن نوک انگشت

علت راه رفتن روی پنجه پا در کودکان چیست؟ عوارض راه رفتن سر پنجه چیست؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به پرسش های ذکر شده پاسخ دهیم.

راه رفتن روی پنجه پا نوعی الگوی راه رفتن بوده که در طی آن کودک پاشنه پا را روی زمین نگذاشته و تنها روی انگشتان راه می رود. البته این نوع راه رفتن در میان کودکانی که در حال یادگیری راه رفتن هستند رایج می باشد.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

راه رفتن نوک انگشت

راه رفتن سر پنجه

اکثریت کودکان در ابتدای یادگیری راه رفتن، پاشنه پا را با زمین تماس نداده و تنها روی پنجه گام برمی دارند. به طور معمول این الگو راه رفتن نشان از وجود بیماری نمی باشد و پس از مدتی بر طرف خواهد شد، اما در برخی از کودکان می تواند ناشی از یک بیماریه زمینه ای باشد. ادامه دادن این مدل راه رفتن در طولانی مدت منجر به کوتاه شدن عضلات و تاندون های ساق پا خواهد شد.

علت راه رفتن روی پنجه پا در کودکان

معمولا کودکان نو پا بدون دلیل خاص و مشخصی روی پنجه و نوک پا راه می روند، اما برای اطمینان بیشتر باید در صورت دائمی بودن این الگو راه رفتن در کودکان با پزشک مشورت نمود. در ادامه به شرح دلایل احتمالی راه رفتن روی پنجه و انگشتان پا پرداخته ایم.

کوتاه بودن تاندون آشیل 

در صورتی که کودک به طور مداوم روی پنجه پا راه رود، ممکن است نشان از کوتاه بودن تاندون آشیل باشد که این امر علاوه بر محدود کردن دامنه حرکتی در مچ پا، مانع از ایستادن روی پا به حالت صاف می شود. 

فلج مغزی

در صورتی که کودک قادر به راه رفتن روی پای صاف نباشد، ممکن است دچار نوعی اختلال حرکتی به نام فلج مغزی باشد. اغلب فلج مغزی در کودکانی که زودتر از موعود متولد شده اند، دیده می شود. بر اثر فلج مغزی، تاندون های آشیل سفت شده و ‌سبب کشیده شدن پاشنه به سمت بالا می شود.

جهت تشخیص علت این عارضه باید به پزشک مراجعه نمود، زیرا در برخی از مواقع کودک علاوه بر این که از تونوس عضلانی خوبی برخوردار است، در ناحیه مچ پا نیز دامنه حرکتی متعادلی دارد و ممکن است راه رفتن سر پنجه نشان از نوعی ایدیوپاتیک راه رفتن روی انگشت پا باشد.

دیستروفی عضلانی و ناهنجاری طناب نخاعی از دیگر بیماری های زمینه ای است که منجر به بروز این عارضه خواهد شد. 

عوارض راه رفتن روی پنجه پا

راه رفتن روی پنجه پا در کودکان اثرات منفی را به جای خواهد گذاشت که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • انقباض مداوم و سفتی مچ پا 
  • اختلال در تعادل و زمین خوردن به صورت مکرر 
  • عدم تعادل عضلانی و کاهش قدرت آن ها 
  • سفت شدن عضلات ساق پا 
  • بروز درد در نواحی باسن، زانو و مچ پا 

در کودکانی که راه رفتن نوک انگشت ایدیوپاتیک باشد، با به کارگیری روش های درمانی به طور کامل بهبود خواهد یافت. 

راه رفتن روی انگشتان پا ایدیوپاتیک چیست؟ 

در صورتی که راه رفتن روی پنجه پا علت دقیق و مشخصی نداشته باشد، راه رفتن ایدیوپاتیک نامیده می شود. حتی کودک ممکن است پس از گذشت چندین سال، همچنان این الگوی راه رفتن را روی عادت تکرار کند که به آن راه رفتن انگشت پا ایدیوپاتیک گفته می شود. 

آیا راه رفتن روی نوک پنجه نشانه ای از اوتیسم است؟ 

راه رفتن روی پنجه پا می تواند بدون هیچ علتی انجام شود یا به دلیل بیماری های زمینه ای که در بالا آن ها را ذکر کرده ایم ایجاد شود، اما این الگوی راه رفتن را نمی توان به تنهایی نشانه ای از بیماری اوتیسم دانست، بلکه باید آن را در کنار سایر علائم مشاهده کرد. به طور کلی مشکلات حسی، مشکلات حرکتی و بینایی را می توان دلیل راه رفتن کودکان مبتلا به اوتیسم روی پنجه پا دانست. 

راه رفتن روی پنجه و انگشتان پا در بزرگسالان 

با وجود این که عارضه راه رفتن روی پنجه و انگشتان پا را معمولا در کودکان شاهد بوده ایم، اما ممکن است این عارضه در بزرگسالان نیز دیده شود و اقدامات اصلاحی به درمان آن کمک نکند. در مواردی ممکن است راه رفتن روی پنجه و نوک پا در بزرگسالان به دلایلی از قبیل میخچه، پینه پا و نوروپاتی محیطی باشد که در صورت مواجه شدن با آن ها باید جهت برطرف نمودن آن به پزشک اشاره نمود. 

تصویر شاخص یافت نشد!

چه زمانی باید از راه رفتن کودک روی پنجه نگران شد؟ 

در صورتی که فرزندتان روی پنجه راه می رود و موارد ذکر شده در زیر را دارا می باشد، باید جهت درمان و بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود. 

  • اگر کودک بیشتر مواقع روی نوک پنجه راه می رود.
  • اگر ماهیچه های پای کودک سفت باشد. 
  • اگر کودک حالتی نامتعادل و ناهماهنگ دارد. 
  • اگر کودک به هنگام راه رفتن غیر عادی بوده و تلو تلو می خورد.
  • اکر قادر به تحمل وزن خود روی پای صاف نمی باشد. 
  • اکر دارای سابقه خانوادگی اوتیسم و دیستروفی عضلانی می باشد. 
  • اگر راه رفتن روی پنجه پا را اخیرا شروع کرده است. 
  • اکر رفتارهای تکراری از قبیل چرخیدن و تکان خوردن را انجام می دهد. 
  • اگر زودتر از زمان موعود متولد شده است. 

درمان راه رفتن روی پنجه و نوک پا

در صورتی که راه رفتن روی انگشت و نوک پا همچنان تا سن 5 سالگی ادامه داشته باشد، احتمال اختلال در راه رفتن در بزرگسالی نیز وجود دارد. به طور کلی جهت درمان این عارضه در کودکان 2 تا 5 سال روش های درمان غیر جراحی به کار گرفته می شود. روش های درمان نوک پنجه راه رفتن، عبارتند از: 

فیزیوتراپی 

یکی از روش هایی که به درمان راه رفتن روی پنجه پا در کودکان کمک می کند، فیزیوتراپی می باشد. در طی این روش درمان، پزشک تمرینات لازم را به جهت اصلاح الگوی راه رفتن و گام برداشتن صحیح ارائه خواهد داد. همچنین فیزیوتراپیست قادر به به رفع تاخیر در رشد خواهد شد و با ارائه برنامه تقویتی و کششی به بهبود سفتی عضلات ساق پای کودک کمک می کند. 

نایت اسپلینت یا آتل شبانه 

در برخی از بیماران فیزیوتراپیست جهت کشش عضلات پشت ساق پا، استفاده از اسپلینت و آتل شبانه را توصیه می کند تا به هنگام خواب کودک عضلات پشت ساق پا کشیده شوند. 

ارتز قوزک-کف پا 

ارتز AFO یا ارتز کف پا-قوزک یکی از ابزارهای کمک حرکتی جهت کمک به کشش عضلات و تاندون ها می باشد. همچنین این ارتز به بهبود دامنه حرکتی مچ پای کودک کمک کرده و کشش لازم را در عضلات پشت ساق ایجاد می کند. 

گچ گرفتن پا 

از دیگر روش های درمان راه رفتن روی پنجه پا در کودکان، پوشیدن قالب یا گچ مخصوص می باشد. هدف استفاده از قالب گچی کوتاه پا، بهبود وضعیت پا ‌‌و مچ پا می باشد. شایان به ذکر است که کودک در طی استفاده از این ابزارهای کمک حرکتی می تواند در برخی از فعالیت ها شرکت کرده و راه برود. 

تزریق بوتاکس 

در صورتی که راه رفتن روی پنجه ناشی از عضلات پای ضعیف باشد، می توان با تزریق بوتاکس به عضلات پای ضعیف و سفت کمک کرده و موجب کشش راحت تر آن ها شد. 

جراحی 

در صورت ادامه داشتن این وضعیت پس از 5 سالگی و عدم توانایی کودک در زمین گذاشتن پاها به دلیل سفتی بیش از حد عضلات و تاندون ممکن است جراحی به جهت کشیده تر کردن بخشی از تاندون آشیل انجام شود. 

پوشیدن کفش مناسب 

تهیه کفش های مناسب و‌ حمایت کننده از مچ پا برای کودکان می توانند از راه رفتن کودک روی انگشت پا جلوگیری کند. بنابراین می توانید این کفش ها را حتی در خانه مورد استفاده قرار داد. 

راه رفتن نوک انگشت

تهیه ارتز و بریس برای درمان نوک پنجه راه رفتن

همان گونه که در بالا ذکر شد، استفاده از ارتز و بریس های مخصوص کمک شایانی به درمان راه رفتن روی نوک پنجه و انگشت خواهد کرد. اگر جهت تهیه این بریس ها به دنبال کلینیکی معتبر و با سابقه هستید، به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

نتیجه نهایی 

راه رفتن سر پنجه نوعی الگوی راه رفتن بوده که در آن فرد به جای گذاشتن پاشنه روی زمین به هنگام راه رفتن تنها روی انگشتان پا راه می رود. با وجود این که این عارضه پس از مدتی از بین خواهد رفت، اما در برخی از کودکان پس از 5 سالگی نیز ادامه داشته و منجر به بروز عوارض حرکتی خواهد شد. به جهت بهبود راه رفتن روی پنجه پا در کودکان روش های درمانی از قبیل فیزیوتراپی، تزریق بوتاکس، نایت اسپلینت، ارتز قوزک-کف پا به کار گرفته می شود. 

مجموعه تخصصی ارتوپد فنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. جهت ردیابی مشکلات ارتوپدی، گزینش بهترین راه درمان، اسکن کف پا و سفارش و ساخت انواع کفی طبی با ما در ارتباط باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *