دستگاه برای راه رفتن بیماران ام اس

اگر خود یا اطرافیانتان به بیماری ام اس مبتلا شده اید و به دنبال بهترین دستگاه برای راه رفتن بیماران ام اس هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

بیماری MS یا مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی و نا توان کننده مغز و نخاع می باشد که در اثر حمله سیستم ایمنی به رشته های عصبی و از بین بردن غلاف حفاظتی ایجاد می شود. در نتیجه این بیماری انتقال پیام های عصبی به درستی صورت نگرفته و عملکردهای بدن با اختلال مواجه خواهد شد. برای یافتن بهترین روش های درمان این عارضه، با ما در این مطلب همراه باشید.

دستگاه ام اس

بیماری ام اس چیست؟

یکی از بیماری های خود ایمنی شناخته شده، مالتیپل اسکلروزیس می باشد که علت ایجاد آن حمله سیستم عصبی به اعصاب بدن می باشد. در طی این بیماری سیستم ایمنی بدن با حمله به میلین یا غلاف حفاظتی فیبرهای عصبی، از بین رفتن اعصاب و آسیب های دائمی را به همراه خواهند داشت.

نسبت به میزان آسیب عصبی، فرد با علائم متفاوتی مواجه خواهد شد که از دست رفتن توانایی راه رفتن یکی از این علائم می باشد.

علائم بیماری ام اس

همان گونه که ذکر شد، علائم بیماری ام اس نسبت به شدت آن، متفاوت بوده و در برخی از بیماران نیز این علائم غیر قابل پیش بینی می باشد. به طور کلی از علائم اولیه ام اس، می توان به کاهش عملکرد مغز، کاهش بینایی و فلج شدن اشاره نمود. سایر علائم ام اس عبارتند از:

• بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام ها
  • احساس ضعف و خستگی
  • بروز مشکلات بینایی
  • اسپاسم و درد
  • سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • اختلالات شناختی
  • مشکلات مثانه

در ادامه این علائم را شرح خواهیم داد:

مشکلات بینایی

از شایع ترین علائم بیماری ام اس، اختلال در بینایی می باشد، زیرا التهاب با تاثیر گذاشتن روی عصب بینایی سبب مختل شدن بینایی مرکزی خواهد شد. تاری دید، دو بینی یا از بین رفتن بینایی به طور کامل در اثر این بیماری ایجاد خواهد شد. از آن جایی که در پی این بیماری، تخریب دید به کندی صورت می گیرد، ممکن است بیمار سریعا متوجه این مشکل نشود.

بی حسی ‌و سوزن سوزن شدن اندام ها

بیماری مالتیپل اسکلروزیس با تاثیر بر اعصاب مغز و نخاع، سبب ارسال سیگنال های متناقض در بدن شده و در برخی از افراد نیز سیگنال ارسال نخواهد شد که این امر بی حسی در اندام ها را به همراه دارد. احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها، بازوها، صورت و انگشتان از شایع ترین علائم این بیماری می باشد.

درد و اسپاسم عضلانی

طبق مطالعات انجام شده، نیمی از بیماران مبتلا به ام اس از درد رنج می برند. اسپاسم یا سفتی عضلانی از دیگر علائم شایع این بیماری می باشد و در کنار سفتی عضلات پا، احتمال بروز کمر درد نیز وجود دارد.

خستگی و ضعف

تخریب اعصاب ستون فقرات، خستگی مزمن را ایجاد خواهد کرد که معولا در 80 درصد بیماران در مرحله اولیه بروز ام اس دیده می شود.

سرگیجه و اختلال در تعادل

سرگیجه و اختلال در حفظ تعادل و هماهنگی، از جمله علائم ام اس می باشد که سبب کاهش تحرک بیمار خواهد شد. سبکی سر و سر گیجه خصوصا به هنگام ایستادن در بیماران مبتلا به ام اس رایج می باشد.

اختلالات عملکرد جنسی

به دلیل آن که شروع بیماری ام اس از سیستم عصبی مرکزی می باشد، بر انگیختگی جنسی این بیماران را با اختلال مواجه خواهد کرد.

اختلالات شناختی

نیمی از بیمارانی که با بیماری ام اس دست و پنجه نرم می کنند، دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی، مشکل در حافظه و تمرکز و کاهش محدوده توجه می باشند.

اختلال در عملکرد روده و مثانه

بیش از نیمی از بیماران مبتلا به ام اس دچار مثانه ناکارآمد می باشند و با علائمی از قبیل تکرر ادرار، ناتوانی در نگه داشتن ادرار و افزایش ادرار مواجه خواهند شد. یبوست، اسهال و ناتوانی در کنترل روده از دیگر علائمی است که ممکن است فرد را درگیر کند.

سایر علائم ام اس

از دیگر علائم بیماری مالتیپل اسکلروزیس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• لکنت زبان
  • اختلالات تنفسی
  • تشنج و لرزش غیر قابل کنترل
  • از بین رفتن شنوایی

انواع بیماری ام اس

در این قسمت به شرح انواع بیماری ام اس خواهیم پرداخت تا در صورت مواجه شدن با علائم هر یک از آن ها، بهترین روش درمان به کار گرفته شود. انواع این بیماری عبارتند از:

ام اس عود کننده بهبود یابنده

در طی این نوع ام اس علائم قدیمی تشدید شده و گاها علائم جدید بروز می کند. بدتر شدن علائم به عنوان عود یا تشدید بیماری یاد می شود و با کاهش یافتن شدت علائم، ممکن است علائم جدید باقی بمانند. در این میان زمانی که بین عودها فرد بهبود یابد، وضعیت بهبودی بروز می کند که ممکن است از چند ماه تا چند سال به طول بیانجامد. رایج ترین نوع ام اس، ام اس عود کننده  بهبود یابنده می باشد.

ام اس پیش رونده ثانویه

فاز دوم ام اس عود کننده بهبود یابنده، ام اس پیشرونده ثانویه می باشد که با پیشرفت علائم و افزایش ناتوانی همراه است و اکثر بیماران مبتلا به ام اس عود کننده بهبود یابنده در نهایت به این نوع ام اس مبتلا خواهند شد.

ام اس پیشرونده اولیه

در این نوع ام اس، نشانه شروع بیماری وجود نداشته، بلکه علائم به تدریج بروز می کند. بهبودی افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه مشخص نبوده اما کاهش علائم ناشی از آن امکان پذیر می باشد.

ام اس بدخیم

ام اس بدخیم تنها تعدادی کمی از افراد را درگیر کرده و به علت علائم شدید و ناتوانی حتی امکان مرگ نیز وجود دارد.

چه عواملی خطر ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهند؟

از جمله عوامل افزایش دهنده خطر بیماری ام اس عبارتند از:

سن

با وجود این که بیماری ام اس ممکن است در هر سنی بروز کند، اما این بیماری در افراد 16 تا 55 سال دیده می شود.

جنسیت

احتمال ابتلا به ام اس در زنان نسبت به مردان بیش از 2 الی 3 برابر می باشد.

سابقه خانوادگی

در صورتی که یکی از اعضای خانواده به بیماری ام اس مبتلا باشد، فرد در معرض خطر ابتلا به آن قرار خواهد گرفت.

داشتن سطح پایین ویتامین D، دیابت نوع 1، تیروئید، سیگار کشیدن و شرایط آب و هوایی از دیگر عللی است که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد.

تشخیص مالتیپل اسکلروزیس

تشخیص بیماری ام اس کمی دشوار بوده و در صورتی که پزشک علائم این بیماری را مشاهده کند، شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده تا با انجام آزمایشات زیر، ابتلا به این بیماری بررسی شود.

• آزمایش خون
  • بررسی تعادل بدن و قدرت بینایی
  • MRI
  • آنالیز CSF
  • ارزیابی فعالیت الکتریکی مغز

دستگاه برای راه رفتن بیماران ام اس

از آن جایی که محدود شدن حرکات و کاهش قدرت عضلات در بیماران مبتلا به ام اس رایج می باشد، بیماران به جهت بهبود این عوارض، به‌ دنبال دستگاه توانبخشی می باشد. از جمله دستگاه ها برای راه رفتن بیماران ام اس و بهبود الگوی راه رفتن آن ها عبارتند از:

• دستگاه توانبخشی راه رفتن تحریک الکتریکی
  • تکار
  • اولتراسوند
  • لیزر کم توان و پر توان
  • تحریکات الکتریکی

دستگاه اصلاح الگوی راه رفتن تیوان چیست؟

یکی از دستگاه های اصلاح الگوی راه رفتن، دستگاه تیوان می باشد که مشکلات راه رفتن ناشی از بیماری ام اس را رفع خواهد کرد. از مزایای این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• افزایش اعتماد به نفس و سرعت به هنگام راه رفتن
  • کمک به طبیعی شدن حرکات بدن
  • پیشگیری از آتروفی عضلانی
  • تسهیل بالا رفتن از پله
  • افزایش تعادل در بیمار
  • افزایش جریان خون
  • بهبود کیفیت زندگی بیمار
  • بازیابی استقلال فرد
  • کاهش احتمال زمین خوردن

سایر روش های درمان ام اس

در کنار مزایای دستگاه برای راه رفتن بیماران ام اس، روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد که به بهبود این بیماری کمک کرده و علائم آن را کاهش خواهد داد. این روش های درمان عبارتند از:

• داروهای مسکن، ضد اسپاسمی، شل کننده عضلانی و …
  • تمرینات فیزیوتراپی
  • گفتار درمانی

تهیه دستگاه برای راه رفتن بیماران ام اس

بیماری ام اس که یک بیماری خود ایمنی می باشد، با حمله سلول های غلاف میلین به سلول های عصبی علائمی بسیاری را ایجاد خواهد کرد که یکی از آن ها، ناتوانی در راه رفتن و عدم حفظ تعادل می باشد. امروزه به کمک دستگاه های توانبخشی می توان به بهبود این علائم کمک کرد و توانایی های فرد را تا حدی زیادی باز گرداند. یکی از این دستگاه های توانبخشی، دستگاه تحریک الکتریکیه Fes می باشد که می توانید جهت تهیه آن به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید.

در این مطلب به شرح علائم بیماری ام اس و انواع آن پرداختیم تا در صورت مشاهده این علائم در خود یا اطرافیان، سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک روش های درمان را نسبت به نوع این بیماری برای شما به کار گیرد.

دستگاه های توانبخشی از جمله روش های درمان این بیماری می باشد که به راه رفتن بیماران مبتلا به ام اس کمک شایانی خواهد کرد. در صورتی که قصد تهیه این دستگاه ها را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید.