چرخش ران به داخل

اگر فرزندتان از آنته ورژن ران یا چرخش ران به داخل رنج می برد، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا ضمن معرفی این عارضه، حرکات اصلاحی جهت بهبود آن را شرح دهیم. چرخش استخوان ران به داخل دردوران جنینی سبب آنته ورژن شده و عدم درمان این دفورمیتی عوارضی را به همراه خواهد داشت. در اکثریت افراد آنته ورژن با بالا رفتن سن بهبود می باید، اما در صورتی که پس از 10 سالگی همچنان این عارضه ادامه داشته باشد، از روش های درمانی نظیر حرکات اصلاحی، بریس، جراحی و … کمک گرفته می شود. 

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

چرخش ران به داخل

آنته ورژن هیپ یا چرخش استخوان ران به داخل چیست؟

به چرخش استخوان ران از ناحیه مفصل هیپ به داخل، آنته ورژن هیپ گفته می شود که در پی آن زانو و به طور کلی پاها به داخل منحرف می شوند. این عارضه ممکن است در یکی از پاها یا هر دو پا ایجاد شود که در اکثریت نوزادان در حین تولد دیده می شود، اما در 99 درصد این نوزادان همزمان با رشد، آنته ورژن هیپ برطرف خواهد شد. در صورتی که چرخش ران پا شدید باشد، ضمن اعمال فشار به مفصل هیپ، فرد با درد و سایش غیر طبیعی مفصل مواجه خواهد شد. 

https://kavianclinic.com/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D9%87/

چرخش استخوان ران به خارج یا فمورال رتروورژن چیست؟ 

به طور طبیعی پاهای جنین در رحم مادر در موقعیت چرخش به خارج ران قرار دارد که گاهی اوقات این وضعیت کنتراکچر و کوتاهی را به همراه دارد. هنگامی که کودک ایستادن را آغاز می کند، والدین متوجه چرخش پاها به خارج خواهند شد که این عارضه در هر دو پا بروز کرده و تا هجده ماهگی برطرف خواهد شد. بر خلاف موارد ذکر شده در این بخش، فمورال رتروورژن یا چرخش ران به خارج پس از سه سالگی در هر دو پا بروز می کند و علت ایجاد آن ارثی می باشد.

شایان به ذکر است که رتروورژن ران در کودکان چاق شایع تر بوده و به صورت خود به خودی بهبود نمی یابد، بلکه باید روش های درمان را جهت بهبود آن به کار گرفت. عدم درمان این عارضه، آرتریت هیپ و زانو، استرس فرکچر و لغزش اپی فیز سر فمور را در بزرگسالان به همراه خواهد داشت. کاهش عملکرد در کودکان در پی چرخش استخوان ران به خارج، ممکن است انجام عمل جراحی را پس از 11 سالگی الزامی کند. 

https://kavianclinic.com/%DA%A9%D8%AC-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84/

علائم چرخش ران به داخل

از جمله علائم آنته ورژن هیپ یا چرخش استخوان ران به داخل عبارتند از: 

  • راه رفتن فرد غیر طبیعی بوده و قدم گذاشتن وی همانند راه رفتن کبوتر خواهد بود. (متمایل شدن پاها به سمت یکدیگر در هنگام گام برداشتن) 
  • به هنگام ایستادن کشکک زانو رو به روی یکدیگر قرار خواهد گرفت.
  • در حین راه رفتن نواحی کشکک و کاسه زانو فرد به سمت داخل پیچ خورده و در هنگام خستگی این شرایط تشدید خواهد شد. 
  • نشستن افراد مبتلا به این عارضه به حالت W خواهد بود. 
  • دویدن کودک غیر طبیعی و نامطلوب خواهد بود. 
  • در صورتی که چرخش به داخل ران، سبب چرخش ساق از ناحیه بالا و پایین شده باشد، کودک به هنگام دویدن لیز خورده یا زمین خواهد خورد. 
  • در ران چپ و راست این دسته از افراد تقارن وجود ندارد. 

از سایر علائم این عارضه می توان به درد در نواحی زانو، هیپ و مچ پا، خمیدگی پا و عدم توانایی در قرار دادن پاها به طور مستقیم اشاره کرد. 

https://kavianclinic.com/%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

علت ایجاد آنته ورژن هیپ 

چرخش ران پا عارضه ای است که به طور مادرزادی پدید می آید و در رحم مادر پیشرفت می کند، با این حال‌ علت دقیق ایجاد آن نا مشخص است. البته نحوه قرار گیری نوزاد و موقعیت او در رحم مادر نیز در ایجاد چرخش ران به داخل نقش بسزایی دارد.

همچنین علل ژنتیکی از دیگر عوامل موثر در ایجاد آنته ورژن هیپ می باشد و می توان آن را در سایر افراد خانواده نیز مشاهده کرد. از دیگر علل ایجاد آنته ورژن هیپ می توان به جراحت شدید و شکستگی استخوان ران اشاره نمود که نهایتا چرخش استخوان ران را به همراه خواهد داشت. 

تشخیص چرخش ران به داخل

در سنین 2 الی 4 سالگی تشخیص آنتی ورژن هیپ یا چرخش استخوان ران به داخل به صورت چشمی امکان پذیر می باشد، زیرا در این سن این عارضه تشدید خواهد شد. همچنین واضح ترین وضعیت آنته ورژن هیپ را در سنین 5 تا 6 سالگی می توان مشاهده کرد. از روش های کلینیکی این عارضه، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • معاینات فیزیکی توسط پزشک (بررسی نحوه راه رفتن فرد) 
  • تصویر برداری X_ray 
  • سی تی اسکن 

در صورتی که همزمان با آنته ورژن هیپ فرد به نوع دیگری از چرخش در استخوان نظیر پیچ خوردگی تیبیا مواجه شود، تشخیص این عارضه مشکل می باشد. 

عوارض دراز مدت چرخش ران پا 

همان طور که پیش از این ذکر شد، اکثریت کودکان در هنگام تولد با عارضه چرخش ران به داخل مواجه هستند که این عارضه در اکثریت آن ها بهبود می یابد. در برخی از افراد نیز آنته ورژن هیپ ماندگار بوده و تا سنین نوجوانی و بزرگسالان فرد را همراهی می کند.

لازم به ذکر است که معمولا این عارضه دردی را به همراه نداشته و فرد را جهت انجام فعالیت های ورزشی با مشکل مواجه نخواهد کرد. در صورتی که در نتیجه این عارضه، فرد دچار اختلال در راه رفتن و امور ورزشی شود، جراحی ضرورت می یابد که جراح پس از شکاف ران، استخوان آن ناحیه را در وضعیت طبیعی و صحیح قرار خواهد داد. 

درمان چرخش داخلی مفصل ران پا

جهت درمان عارضه آنته ورژن هیپ یا چرخش ران به داخل، روش های متعددی به کار گرفته می شود که از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

ارتز و بریس

در صورتی که آنته ورژن هیپ به صورت خود به خودی درمان نشود، پزشک روش های درمانی را توصیه می کند که از جمله آن ها، می توان به بریس، ارتز یا کفش های مخصوص اشاره کرد. بنابراین چرخش ران به داخل در اکثر مواقع با وسایل کمک حرکتی و درمانی بهبود می یابند.

https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

حرکات اصلاحی 

از دیگر روش هایی که به بهبود عارضه چرخش ران به داخل کمک می کند، حرکات اصلاحی چرخش ران به داخل می باشد. انجام حرکات اصلاحی و به کارگیری توصیه های پزشک در رابطه با نحوه خوابیدن و نشستن، نقش موثری در بهبود و کاهش علائم ناشی از این عارضه دارد.

حرکت کشش ناحیه لگن از جمله حرکات اصلاحی می باشد که سبب فشار روی ران و در نتیجه آن چرخش ران به خارج خواهد شد. بازی هایی نظیر بالا رفتن از پله، پیاده روی به عقب و … به استقامت مفصل لگن در کودکان کمک می کند. اسکوات روی دیوار، بالا بردن لگن و حالت پل شدن نیز، از جمله تمرینات استقامتی برای کودکان بزرگ تر می باشد. 

جراحی 

در صورتی که با به کارگیری سایر روش های ذکر شده، چرخش ران به داخل بهبود یابد، ممکن است پزشک جراحی را به بیمار توصیه کند. در طی این حراحی، جراح با شکاف ران، بخش توپکی شکل ران، واقع در حفره لگن را در موقعیت طبیعی خود قرار داده و به بهبود حالت استخوان کمک می کند. در ادامه به شرح حرکت اصلاحی چرخش ران به داخل و حرکت اصلاحی چرخش ران به خارج خواهیم پرداخت. 

https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-ptb/

حرکات اصلاحی چرخش ران پا 

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، چرخش ران به دو صورت آنته ورژن هیپ یا چرخش استخوان ران به داخل و رتروورژن ران یا چرخش استخوان ران به خارج می باشد که در زیر حرکات اصلاحی جهت بهبود این دو عارضه را شرح خواهیم داد. 

حرکت اصلاحی چرخش ران به داخل

حرکت پل: هدف از انجام این حرکت، استحکام ناحیه تورسو با فشار بر روی ران و تنظیم لگن و زانو می باشد. جهت انجام این تمرین ابتدا کودک را به گونه ای که زانوها خم و پاها صاف روی زمین باشد بخوابانید، سپس از کودک خود بخواهید تا لگن را از زمین جدا کرده و در طی انجام آن، عمل دم و بازدم را انجام دهد. (پاها باید کاملا روی زمین فشار داده شود و لگن جمع شود) این تمرین باید هر روز 5 مرتبه تکرار شود. 

پیاده روی به سمت عقب: پیاده روی به عقب یکی از تمرینات استقامتی است که سبب کاهش فشار روی ران و استقامت ماهیچه های ران خواهد شد. بنابراین از کودک خود بخواهید 10 قدم به سمت عقب راه برود و با 9 قدم به سمت عقب باز گردد. انجام این تمرین نیز هر روز توصیه می شود. 

https://kavianclinic.com/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%A2%D9%81%D9%88-afo/

حرکت اصلاحی چرخش ران به خارج

روی پهلوی چپ خوابیده و یک بالش را زیر سر خود قرار دهید. سپس زانو و ران خود را 90 درجه خم کرده و در حالی که مچ پا ثابت است، زانوی راست را از زانوی چپ دور کنید. (در طی این تمرین باید عضلات شکم و باسن منقبض شده و ستون مهره ها صاف نگه داشته شود) این تمرین را تکرار کرده و سپس آن را با پای مقابل انجام دهید. 

چرخش ران به داخل

خرید بریس و ارتز جهت درمان آنته ورژن هیپ

در صورتی که در کنار سایر روش های درمانی، استفاده از بریس، ارتز و کفش های مخصوص برای کودک شما تجویز شده است و به دنبال کلینیکی معتبر جهت خرید آن ها هستید، می توانید این محصولات را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید. کلینیک کاویان طب در ساخت بریس و ارتزها از متخصصان مجرب و با کیفیت ترین متریال استفاده می کند. 

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%AF%DB%8C/

نتیجه نهایی 

چرخش ران به داخل یکی از عارضه هایی است که از بدو تولد کودکان بروز کرده و در اکثر مواقع به صورت خود به خودی بهبود می یابد. اما جهت پیشگیری از دائمی شده این عارضه مراجعه به پزشک و درمان آن توصیه می شود. معمولا پزشکان جهت درمان چرخش ران پا روش هایی نظیر حرکات اصلاحی، بریس و ارتزهای مخصوص را توصیه می کنند که می توانید این ارتز و بریس ها را از کلینیک کاویان طب با کیفیت بالا تهیه نمایید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *