کفی طبی کفش برای دیسک کمر

آیا می توان کفی طبی را برای درمان دیسک کمر به کار گرفت؟ استفاده از کفی طبی کفش برای دیسک کمر چه مزایایی را به همراه دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا در کنار شرح عارضه دیسک کمر، علائم و عوارض آن، بهترین روش های درمان این بیماری از قبیل کفی طبی را معرفی کنیم.

مرکز تخصصی ساخت کفی های طبی سفارشی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

دیسک کمر چیست؟

با وجود این که موضوع بحث ما در این مطلب کفی طبی کفش برای دیسک کمر می باشد، اما باید پیش از آن به طور کامل با دیسک کمر آشنا شوید. در ستون فقرات 26 مهره قرار دارد که توسط صفحات غضروفی با نام دیسک بین مهره ای از یک دیگر جدا شده و ضربه و فشار به آن منجر به بروز عارضه دیسک کمر خواهد شد که نسبت به شدت آسیب وارده، فرد متحمل درد و علائم متفاوتی خواهد شد.

دیسک کمر با چه علائمی همراه است؟

به طور کلی علائم دیسک‌ کمر در یک طرف بدن بیمار، بیشتر از طرف دیگر بوده و نسبت به محل و میزان فشار وارده به فرد، نشانه های دیسک کمر متفاوت خواهد بود. در زیر به شرح برخی از این علائم پرداخته ایم:

• گرفتگی پاها خصوصا در ناحیه پشت زانو
  • سوزن سوزن شدن و احساس بی حسی در محل عصب آسیب دیده پا و کمر
  • ضعف عضلات ناحیه آسیب دیده و نهایتا عدم توانایی فرد در بلند کردن اجسام
  • درد در ناحیه پا، باسن، ران و ساق
  • فلج از کمر به پایین (در موارد حاد و شدید)

علت دیسک کمر چیست؟

دلایل متعددی در ایجاد دیسک کمر دخیل هستند که از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

چاقی

یکی از عوامل ایجاد کننده دیسک کمر، چاقی می باشد. در واقع می توان گفت که چاقی و اضافه وزن منجر به وارد آمدن فشار به پایین ستون فقرات خصوصا در ناحیه کمر خواهند شد. در نتیجه فشار زیاد به مهره ها، دیسک بین مهره ها آسیب دیده و  مهره ها به یکدیگر نزدیک تر خواهند شد.

ضربه

از دیگر علل دیسک کمر، می توان به وارد شدن ضربه یا فشار به کمر اشاره کرد. پرت شدن از ارتفاع و زمین خوردن شدید ممکن است منجر به جا به جایی دیسک کمر شود.

تصادفات

در طی تصادفات شدید گاها ضربه به ناحیه کمر وارد می شود که این امر سبب شکستگی دیسک کمر خواهد شد.

حرکات اشتباه

گاهی اوقات نیز فرد به دلیل بلند کردن اجسام سنگین یا انجام فعالیت های ورزشی اشتباه و به شدت چرخیدن در طی ورزش، دچار پارگی دیسک کمر می شود.

افزایش سن

بالا رفتن سن، خشک شدن غضروف بین مهره ای را به همراه دارد که در نتیجه آن بخش محیطی توسط هسته داخلی دیسک پاره شده و بیرون می زند. فشار ناشی از بیرون زدگی دیسک روی اعصاب نخاع، منجر به ایجاد درد خواهد شد.

ضعف عضلات پشتی

عضلات پشتی کمر نقش مهمی را در راه رفتن درست و استوار ماندن ایفا می کنند. به همین جهت ضعف در این نواحی، با افزایش فشار بر دیسک های ستون فقرات همراه می باشد.

جراحی های قبلی

در افرادی که قبلا ناچار به جراحی در ناحیه کمر شده اند، ممکن است شاهد تغییراتی در ساختار کمر و توزیع وزن بدن باشیم که این عوامل احتمال ایجاد دیسک کمر را افزایش می دهند.

کفی طبی کفش برای دیسک کمر که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد، یکی از راه های جلوگیری از دیسک کمر و کاهش عوارض ناشی از آن می باشد.

درد دیسک کمر به کجا می زند؟

در پی خارج شدن قسمت داخلی دیسک، مواد شیمیایی آزاد شده که در نتیجه تحریک عصب های اطراف و التهاب و درد در این ناحیه را به همراه خواهد داشت. بنابراین در صورتی که در ناحیه کمر احساس درد دارید، باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت این درد مشخص شده و روش های درمانی موثر از قبیل کفی کفش برای دیسک کمر به کار گرفته شود.

تشخیص دیسک کمر

پیش از شرح روش های درمان دیسک کمر، ابتدا با روش های تشخیص آن آشنا شوید.

معاینه فیزیکی

در مرحله اول پزشک اقدام به گرفتن شرح حال بیمار و تست حرکتی می کند. به همین جهت پزشک از بیمار می خواهد که پاها را دراز کرده و سپس آن ها را بلند کند تا میزان درد در ناحیه کمر بررسی شود. همچنین لمس ناحیه دردناک، میزان حساس بودن دیسک را نشان می دهد.

رادیوگرافی

ثبت تصویر مهره های استخوانی ستون فقرات با اشعه ایکس، داده هایی نظیر فضای کم میان مهره ها، تغییرات آرتریت، شکستگی مهره ها و … را ارائه می دهد. البته شایان به ذکر است که تصویر برداری اشعه ایکس به جهت تشخیص دیسک کمر کافی نمی باشد.

سی تی اسکن

نوع دیگری از تصویر برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن می باشد که با ثبت تصاویر چند مقطعی از ستون فقرات، تغییرات ساختاری را با جزئیات بیشتری نشان می دهد. از سایر روش های تشخیص دیسک کمر، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• MRI
  • میلوگرام
  • نوار عصبی و عضله دیسکوگرافی

روش های درمان دیسک کمر

از جمله روش های درمانی که برای بهبود و درمان دیسک کمر به کار گرفته می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دارو درمانی

داروهایی نظیر ناپروکسن و ایبوپروفن به تسکین درد ناشی از دیسک کمر کمک خواهند کرد، در غیر این صورت، پزشک داروهایی از قبیل کدئین یا ترکیب اکسی کدون و استامینوفن را تجویز می کند. گاباپنتین، پرگابالین، آمی تریپتلین نیز در تسکین دردهای عصبی موثر خواهند بود.

در طی فیزیوتراپی، درمان هایی از قبیل کشش، ماساژ و اولتراسوند به کار گرفته می شود تا ضمن اصلاح فعالیت های روزمره فرد، انعطاف پذیری و تعادل بدن افزایش یابد.

کمربند طبی

به کمک کمربند طبی می توان درد ناشی از دیسک کمر را تسکین داد و به ثابت نگه داشتن ستون مهره ها کمک کرد. کمربند طبی در کنار درمان های غیر جراحی، روشی موثر در کاهش علائم این عارضه می باشد. سایر روش های درمانی دیسک کمر عبارتند از:

• کمپرس سرد و گرم
  • لیزر درمانی
  • طی سوزنی
  • آب درمانی
  • کفی و کفش طبی
  • جراحی

مزایای کفی طبی کفش برای دیسک کمر

همان طور که گفته شد یکی از بهترین روش های بهبود علائم ناشی از دیسک کمر و به طور کلی کمر درد، تهیه کفی طبی دیسک کمر می باشد. استفاده از این کفی ها، درد کمر را تا حدی قابل توجهی کاهش داده و از آن جایی که روشی غیر تهاجمی و غیر دارویی است، هیچ گونه عوارضی را به همراه نخواهد داشت. از جمله مزایای این کفی ها عبارتند از:

ارائه حمایت بیشتر

استفاده از کفی طبی کفش برای دیسک کمر، ضمن حمایت از مچ پاها، مشکلات عضلانی و اسکلتی کمر را به خوبی رفع می کند. به کمک کفی طبی دیسک کمر به خوبی از قوس کف پا، پنجه و پاشنه حمایت می شود.

تسکین درد

پوشیدن کفش و کفی های نامناسب، منجر به ایجاد عارضه های متعددی در پا و کمر، خصوصا در افرادی که طولانی مدت روی پا خود می ایستند خواهد شد. بنابراین تهیه کفی طبی کفش برای دیسک کمر، از گودی کف پا حمایت کرده و با افزایش قدرت پا منجر به کاهش درد و فشار روی کمر خواهند شد.

بهبود گردش خون

گردش خون به حفظ سلامتی اندام های بدن کمک خواهد کرد. عدم گردش خون کافی در پاها سبب بروز ناهنجاری هایی در پا شده و به تدریج حتی انجام ساده ترین کارها دشوار خواهد شد. با قرار دادن کفی طبی در کفش خصوصا کفی طبی کفش برای دیسک ‌کمر، می توان انجام ورزش، راه رفتن یا دویدن را در این افراد تسهیل کرد.

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما عزیزان با دیسک کمر و کفی طبی کفش برای دیسک کمر بود. قطعا با خواندن این مطلب متوجه شده اید که کفی طبی نه تنها در درمان دیسک کمر بلکه به درمان بسیاری از ناهنجاری های پا و زانو نیز کمک کرده و هیچ گونه عوارضی را به همراه نخواهد داشت. بنابراین با تهیه این کفی های طبی از کلینیک کاویان طب، می توانید سلامت را به پاها ‌و کمر خود بازگردانید. در صورت مواجه شدن با هر گونه پرسش و ابهام در این زمینه، می توانید از کارشناسان کلینیک کاویان طب کمک بگیرید.