پروتز سوختگی پا: ویژگی ها و نحوه تهیه پروتز سوختگی پا

اگر شما یا اطرافیانتان در طی حادثه ای دچار سوختگی شدید در ناحیه پا شده اید و تهیه پروتز سوختگی پا برای شما ضرورت یافته است، این مطلب را از دست ندهید.
یکی از دلایل قطع عضو پاها، آسیب دیدگی شدید به دلیل سوختگی می باشد که فرد را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد. در صورتی که تیم پزشکی قادر به بهبود جراحت نباشد، قطع عضو ضرورت می یابد. هدف از نگارش این مطلب، معرفی بهترین پروتزهای سوختگی پا، جهت بهبود عملکرد فرد پس از آمپوتاسیون می باشد.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

سوختگی چه صدماتی را به فرد وارد می کند؟ 

سوختگی را می توان ضایعاتی دانست که در اثر جریان برق، مواد شیمیایی، حرارت شدید و … در پوست فرد ایجاد می شود. بنابراین هر گونه آسیب به پوست و بافت های زیر پوست در اثر سوختگی عوارضی را به همراه خواهد داشت و مشکلاتی را در فرد ایجاد خواهد کرد. در صورتی که سوختگی سبب آسیب شدید و غیر قابل درمان به بدن فرد شود، به عنوان آخرین راه درمان، قطع عضو انجام می شود.

علل سوختگی

همان طور که در بالا ذکر شد، علل مختلفی از قبیل جریان برق در ولتاژهای بالا، مواد شیمیایی (اسید و بازها)، مواد منفجره جنگی، اشعه رادیواکتیو و … می توانند منجر به قطع عضو شوند، اما به طور کلی علل ایجاد کننده سوختگی را می توان به ۴ دسته زیر تقسیم کرد:
  • سوختگی های شیمیایی
  • سوختگی های حرارتی
  • سوختگی های تابشی 
  • سوختگی های الکتریکی
در ادامه به شرح برخی از این عوامل ایجاد سوختگی خواهیم پرداخت:

سوختگی شیمیایی 

اکثریت مواد شیمیایی نظیر اسیدها و بازها در صورت تماس با بدن فرد منجر به ایجاد آسیب های جزئی تا شدید بافتی خواهند شد. تا زمانی که مواد شیمیایی روی پوست خنثی یا غیر فعال نشوند، آسیب به پوست را ادامه داده و صدمات جبران ناپذیری را به جای خواهند گذاشت. لازم به ذکر است که سوختگی های قلیایی نسبت به سوختگی های اسیدی بسیار جدی تر بوده و پس از نفوذ در بدن به مدت طولانی فعال بوده و به تخریب بافت ها می پردازند. شستن قسمت آلوده با آب در سوختگی های قلیایی و اسیدی می تواند به کاهش آسیب ناشی از آن ها کمک نماید.

سوختگی الکتریکی 

سوختگی های الکتریکی بسیار خطرناک بوده و حتی حیات فرد را نیز تهدید می کند. به طور معمول اکثر سوختگی های الکتریکی، سوختگی درجه سه محسوب می شود ‌حتی با یک شوک الکتریکی خفیف، صدمات داخلی شدیدی را به جای می گذراند. ممکن است پس از سوختگی ناشی از جریان الکتریکی در نقاط ورود و خروج جریان برق، نواحی آسیب دیده قابل رویت باشند، اما فراموش نکنید که به احتمال زیاد درون بدن مصدوم نیز آسیب دیدگی داخلی وجود دارد که باید سریعا جهت درمان ناحیه آسیب دیده اقدام نمود.
حال اگر هر یک از این سوختگی ها شدید باشد و خطر قطع عضو را افزایش دهد، چه اقداماتی را باید انجام داد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

پس از سوختگی چه اقداماتی را باید انجام داد؟ 

در این بخش به شرح اقدامات لازم پس از جراحات شدید ناشی از سوختگی خواهیم پرداخت. وارد آمدن آسیب های جدی به پا در پی سوختگی و عدم به کار گیری مراقبت های لازم، خطر آمپوتاسیون پا را افزایش خواهد داد. بنابراین به جهت کاهش خطر قطع عضو مطالب ذکر شده در زیر را به کار گرفته تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.
  • اولین اقدام پس از سوختگی، خارج کردن مصدوم از محل و بیرون آوردن لباس ها، دستبندو، ساعت و … می باشد.
  • روال مراقبت از زخم های ناشی از سوختگی را رعایت نمایید و آن ها را از عفونت مصون نگه دارید تا عفونت ناشی از زخم منجر به قطع عضو نشود. همچنین کلیه امکانات جهت مراقبت از زخم را فراهم نمایید.
  • اکثریت افراد مواجه شده با سوختگی شدید، پس از حادثه به اکسیژن نیاز دارند. لذا دادن اکسیژن به این افراد کمک شایانی در حفظ جان آن ها خواهد کرد.
  • پس از سوختگی تعیین عوامل ایجاد کننده به جهت به کارگیری بهترین روش درمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
در صورتی که پزشک تمامی روش های درمان را به کار گیرد، اما بهبودی حاصل نشود و خطر آسیب به سایر اندام های بدن نیز به دلیل عفونت ناشی از زخم های سوختگی افزایش یابد، قطع عضو صورت می گیرد. در این صورت استفاده از پروتز به جهت بازیابی عملکردهای فردی ضروری می باشد.

انواع روش های قطع عضو پس از سوختگی 

نسبت به ناحیه آسیب دیده و عوارض ناشی از آن، ممکن است جراحی آمپوتاسیون، تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی صورت گیرد. در طی این جراحی پزشک تلاش می کند تا حد ممکن بافت های سالم را حفظ کرده و بافت آسیب دیده را از بین ببرد. پزشک معالج به جهت تعیین محل قطع عضو روش های زیر را به کار می گیرد:
  • وجود نبض در نزدیکی محل قطع عضو بررسی می گردد.
  • دمای پوست اندام دچار سوختگی با اندام سالم مقایسه می شود.
  • حساس بودن به لمس در محل سوختگی و جراحت مورد بررسی قرار می گیرد.
در طی عمل جراحی آمپوتاسیون به دلیل سوختگی مراحل زیر طی می شود:
  • هر گونه بافت و استخوان آسیب دیده برش داده شده و از عضو سالم جدا می شوند.
  • جراح اقدام به صاف کردن قسمت های ناهموار استخوان می نماید.
  • عضلات و استخوان ها به گونه ای برش داده می شوند که فرد پس از جراحی قادر به دریافت پروتز سوختگی پا باشد.
  • نسبت به شرایط بیمار ممکن است زخم بلافاصله بسته شود یا چند روز باز نگه داشته شود.

ارزیابی پس از قطع پا به دلیل سوختگی 

قبل از جراحی آمپوتاسیون، پزشک معالج به طور کامل پای بیمار را ارزیابی کرده تا عوامل موثر بر توان بخشی و در صورت نیاز مناسب ترین نوع قطع عضو را انتخاب نمایید. معمولا این ارزیابی شامل وضعیت تغذیه بیمار، وضعیت جسمانی، سیستم قلبی عروقی اعم از خون، قلب و رگ های خونی، سیستم تنفسی و عملکرد روده و مثانه می شود. همچنین از جمله اقدام های مهم پیش از آمپوتاسیون، بررسی عملکرد اندام سالم می باشد، زیرا گاهی اوقات برداشتن اندام آسیب دیده به کاهش فشار و آسیب بر روی اندام سالم کمک می کند.
قطعا پس از قطع عضو، فرد علاوه بر مشکلات حرکتی، با مشکلات روانشناختی نیز مواجه خواهد شد. به همین جهت ارزیابی روانشناختی به جهت کنار آمدن با تاثیرات روانی پس از این عارضه از همین بالایی برخوردار است. از دیگر اقدامات انجام شده، آشنایی شما با فیزیوتراپیست می باشد، زیرا نقش مهمی را در مراقبت های پس از عمل ایفا خواهد کرد.

انواع پروتز سوختگی پا 

نسبت به این که قطع عضو ناشی از سوختگی در کدام ناحیه از پا باشد، بهترین پروتز سوختگی پا توسط متخصص پروتز توصیه می شود. بدین ترتیب پس از مواجه شدن با عارضه قطع پا به دلیل سوختگی، ابتدا به کلینیک های ارتوپدی مراجعه نمایید تا پس از انجام ارزیابی های لازم، مناسب ترین پروتز سوختگی متناسب با شرایط شما، سبک زندگی و توان مالی طراحی و تولید شود. از انواع پروتز سوختگی پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هزینه پروتز سوختگی پا 

عوامل بسیاری در تعیین قیمت پروتز پا موثر هستند که هزینه نهایی را تحت تاثیر قرار خواهند داد. به طور کلی پزشک بهترین پروتزهای سوختگی پا را در بازه های قیمتی مختلف به بیمار ارائه خواهد داد تا بیمار نسبت به شرایط خود، یکی از آن ها را انتخاب کند. بدین ترتیب عواملی نظیر متریال به کار برده شده در ساخت پروتز، ویژگی های پروتز از قبیل ضد آب بودن، کیفیت و .. بر قیمت نهایی پروتز اثر خواهد گذاشت. البته توجه کنید که گاهی اوقات پرداخت هزینه بیشتر به جهت خرید پروتز با کیفیت تر و کاربردی تر، هزینه ها و مشکلات ناشی از پروتز در آینده را کاهش خواهد داد.

خرید پروتز سوختگی پا

یکی از دغدغه های افراد دچار قطع عضو پا، انتخاب بهترین کلینیک جهت خرید پروتز سوختگی پا می باشد. کلینیک کاویان طب را می توان از بهترین و معتبرترین کلینیک های فعال در این زمینه دانست که با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه تولید انواع ارتز و پروتزها خوش درخشیده است. در این کلینیک به درمان عیوب حرکتی و طراحی و تولید پروتزهای اختصاصی پرداخته می شود و پروتزهایی با کیفیت بسیار بالا و در کمترین زمان ممکن به بیمار ارائه می گردد. علاوه بر طراحی و تولید پروتز، از فعالیت های ارزشمند این کلینیک می توان به ساخت انواع کفش و کفی های طبی، ارتزها و دستگاه های کمک حرکتی، اسپلینت های مخصوص دست و پا و … اشاره نمود.

نتیجه نهایی

یکی از علل قطع عضو، سوختگی های شدید می باشد. از جمله عوامل سوختگی که منجر به قطع عضو از جمله قطع عضو پا می شود، می توان به سوختگی شیمیایی، سوختگی های حرارتی، سوختگی های الکتریکی و سوختگی های تابشی اشاره نمود. در صورت مواجه شدن با هر یک از این سوختگی ها، ابتدا اقدامات لازم توسط پزشک صورت می گیرد، اما در صورتی که سایر روش های درمان موثر نباشد، قطع عضو پا ضرورت می یابد.
پس از این عارضه و به جهت بازیابی توانایی های حرکتی خود، تهیه پروتز سوختگی پا از کلینیک های ارتوپدی معتبر، شما را به زندگی پیشین خود باز خواهد گرداند. بنابراین به جهت خرید پروتز سوختگی پا با کیفیت و کارایی بالا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از خدمات بی نظیر این مجموعه بهره مند شوید. در صورت وجود هر گونه پرسش در این زمینه با کارشناسان این کلینیک از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *