عمل تعویض مفصل زانو

هدف از انجام عمل پروتز زانو پا چیست؟ چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت عمل تعویض مفصل زانو هستند؟ اگر در ناحیه مفصل زانو دچار آسیب دیدگی شده اید و از درد و عدم تحرک در این ناحیه رنج می برید، با ما در این مطلب همراه باشید تا بدانید که آیا جراحی مفصل زانو برای شما مناسب است یا خیر؟ 

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند... نمایش
عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو چیست؟ 

پیش از هر چیز قصد داریم شما را با جراحی تعویض مفصل زانو آشنا کنیم تا به کمک این روش درمان عملکرد مفصل زانوی شما بهبود یافته و درد ایجاد شده در این ناحیه که با سایر روش های درمانی بهبود نیافته است، تسکین یابد. 

در طی این جراحی نواحی آسیب دیده زانو از قبیل کاسه زانو، استخوان ران و ساق پا برداشته شده و مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین آن می شود. شایان به ذکر است که در صورت عدم درمان مفصل های بدن با روش های غیر جراحی، می توان از عمل آرتروپلاستی کمک گرفت. 

هدف از عمل پروتز زانو پا چیست؟ 

به طور کلی هدف از جراحی تعویض مفصل زانو را می توان درمان ساییدگی غضروف مفصل دانست که معمولا در پی این عارضه التهاب مزمن مفصل زانو یا آرتروز ایجاد می شود. ابتلا به ساییدگی غضروف یا آرتروز، سبب محدود شدن دامنه حرکتی شده به گونه ای که بیمار قادر به حرکت دادن زانو به طور طبیعی نخواهد بود. به همین جهت بیمار ملزم به عمل پروتز پا خواهد بود.

همچنین با افزایش سن، برخی افراد با کاهش طول عمر مفاصل و پوکی استخوان مواجه می شوند که به جهت کاهش عوارض ناشی از این بیماری ها، روش های درمانی نظیر فیزیوتراپی، دارو درمانی و تمرینات ورزشی به کار گرفته می شود. در صورت عدم درمان درد زانو به کمک روش های ذکر شده و با صلاحدید پزشک و متخصص ارتوپدی عمل تعویض مفصل زانو انجام می شود.

چه افرادی کاندیدای عمل تعویض مفصل زانو می باشند؟

از آن جایی که عمل تعویض مفصل زانو همانند سایر جراحی ها، عوارض و معایبی را به همراه دارد، برای همه افراد با مشکلات مفصلی گزینه مناسبی نمی باشد. در صورتی که موارد ذکر شده در زیر در بیمار صدق کند، احتمال تجویز آرتروپلاستی توسط پزشک وجود دارد: 

  • عدم بهبود درد مفصل با روش های درمانی از قبیل دارو، بریس، فیزیوتراپی، تزریق و استراحت 
  • اختلال در انجام فعالیت های روزمره به دلیل سفتی مفاصل و محدود شدن تحرک 
  • عدم بهبود تورم و التهاب حتی با مصرف دارو یا تغییر سبک زندگی 

عمل پروتز زانو در چه بیماری هایی ضرورت می یابد؟ 

در صورتی که در اثر برخی بیماری ها که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد با موارد ذکر شده در بالا مواجه شدید، احتمال انجام عمل تعویض مفصل زانو در شما افزایش می یابد. این بیماری ها به شرح زیر می باشند: 

بیماری آرتروز 

آرتروز زانو نوعی بیماری است که بر اثر آن غضروف بین مفاصل فرسایش می یابد و استخوان ها به دلیل نزدیک شدن به یکدیگر دچار فرسایش می شوند. این عارضه ورم مفصل، زانو درد، بی تحرکی، خشکی و کاهش توانایی حرکتی را به همراه خواهد داشت.

عدم بهبود این عارضه منجر به درد شدید خواهد شد، به گونه ای که فرد نیمه شب از شدت درد بیدار خواهد شد، در این صورت پزشک عمل پروتز زانو پا را توصیه می کند. 

دیسپلازی مفصل ران 

از دیگر اختلالات مفاصل می توان به دیسپلازی مفصل ران اشاره نمود که در طی آن سوکت ران قادر به پوشش بخش گوی شکل استخوان ران نمی باشد. این عارضه با علائمی نظیر لنگیدن، درد شدید به هنگام راه رفتن یا نشستن، درد کشاله ران، دشواری در انجام فعالیت های شدید همراه می باشد. در اکثر بیماران، دیسپلازی با جراحی قابل درمان می باشد. 

نکروز آواسکولار 

همان طور که می دانید استخوان ها، بافت زنده ای هستند که جهت ادامه فعالیت به مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارند که تامین این دو به عهده جریان خون می باشد. در صورتی که مسیر تغذیه سلول های استخوانی به هر دلیلی مسدود شود، این سلول ها به دلیل نرسیدن خون به آن ها دچار مرگ بافتی بیشتر خواهند شد که نکروز آواسکولار یا استئونکروز نامیده می شود.

شایان به ذکر است که استخوان های محدود مفصلی نسبت به سایر بخش ها در معرض مرگ بافتی هستند، بنابراین در صورتی که این عارضه در ناحیه زانو بروز کند و از طریق روش های غیر جراحی قابل درمان نباشد، عمل پروتز پا ضرورت می یابد. 

روماتیسم مفصلی 

از دیگر بیماری هایی که بر اثر آن ممکن است عمل تعویض مفصل زانو ضرورت یابد، روماتیسم مفصلی زانو می باشد. این بیماری که یک مشکل شایع اسکلتی عضلانی است، می تواند در یک یا هر دو زانو بروز کند و انجام فعالیت های روزمره فرد را با دشواری مواجه نماید.

در اثر این عارضه فرد با علائمی نظیر تورم، درد و سفتی مفاصل مواجه شده و در اثر التهاب پیشرونده و آسیب شدید به زانو، حتی شاهد ناتوانی دائمی در فرد خواهیم بود. بنابراین با درمان به موقع این عارضه، می توان بسیاری از این علائم را کاهش داد. 

پوکی استخوان

یکی از بیماری هایی که امروزه میان سالمندان رایج می باشد، پوکی استخوان است. پوکی استخوان در نواحی لگن و زانو منجر به کاهش دامنه حرکتی و سختی فعالیت های روزمره خواهد شد. شکستگی و ترک در استخوان ها را می توان از دیگر علائم پوکی استخوان در ناحیه زانو دانست.

در وهله اول جهت بهبود این بیماری دارو درمانی به کار گرفته می شود. در صورتی که روش های غیر جراحی مسمر ثمر واقع نشود، ممکن است پزشک جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه کند. 

انواع عمل تعویض مفصل زانو 

نسبت به نوع بیماری و آسیب دیدگی مفصل زانو، آرتروپلاستی زانو به دو طریق انجام می شود. در برخی از افراد در طی این جراحی، تعویض کامل مفصل صورت می گیرد و در برخی دیگر تعویض جزئی. در ادامه هر دو این جراحی ها را شرح خواهیم داد: 

تعویض کامل مفصل زانو 

از آن جایی که برخی بیماران دچار آسیب دیدگی شدید در ناحیه مفصل زانو می باشد، تمامی مفاصل آسیب دیده برداشته شده و استخوان ران، کشکک زانو و درشت نی تعویض می گردد. 

تعویض جزئی مفصل زانو 

در آن دسته از بیمارانی که تنها در برخی نقاط زانو دچار آسیب دیدگی شده اند، تنها ناحیه آسیب دیده حذف شده و سایر استخوان های سالم مفصل حفظ خواهند شد.

نحوه انجام حراحی تعویض مفصل زانو

طبق نتایج حاصله از جراحی های پروتز زانو پا، درصد قابل توجهی از این جراحی ها با موفقیت همراه بوده و زانوی فرد تا سالیان طولانی بهبود یافته است. در زیر مراحل آرتروپلاستی زانو را شرح داده ایم: 

  • ابتدا متخصصین بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی اقدام به بیهوشی یا بی حسی فرد کرده تا در طی جراحی بیمار دردی را احساس نکند.
  • سپس جراح ارتوپد در ناحیه مفصل زانو شکاف کوچکی را ایجاد می کند تا به نواحی داخلی دسترسی پیدا کند. 
  • در مرحله بعد به کمک ابزارهای مخصوص نواحی آسیب دیده حذف می شوند. 
  • سپس در این مرحله نسبت به میزان و نحوه آسیب، از پروتز و ایمپلنت های مخصوص استفاده می شود. 

انواع پروتزهای به کار رفته در جراحی تعویض مفصل زانو 

جهت انتخاب نوع پروتز زانو، پزشک عواملی از قبیل وزن بیمار، سن، نوع فعالیت، وضعیت سلامتی و شدت آسیب به مفصل را بررسی می نماید و سپس مناسب ترین پروتز را انتخاب می کند. 

انواع پروتز زانو بر اساس جنس 

  • سرامیک روی پلاستیک 
  • سرامیک روی سرامیک 
  • فلز روی فلز 
  • فلز روی پلاستیک 
عمل تعویض مفصل زانو

آیا عمل تعویض مفصل زانو نتیجه دائمی دارد؟ 

همان گونه که در این مطلب شرح داده شد، عمل پروتز زانو پا، یکی از کارآمدترین و موثرترین روش های درمان ناهنجاری های زانو می باشد. در این میان جهت دستیابی به بهترین نتیجه از جراحی، انجام برخی اقدامات الزامی می باشد که عبارتند از: 

  • انتخاب بهترین جراح جهت تعویض مفصل زانو
  • تقویت عضلات پیش از جراحی 
  • انتخاب بهترین کلینیک ارتوپدی جهت خرید پروتز زانو 
  • مراقبت در دوره نقاهت 
  • مراقبت از پروتز پس از جراحی و فشار نیاوردن به زانو 

نتیجه نهایی 

یکی از بهترین روش های درمان جهت کاهش درد زانو و بهبود عملکرد آن، عمل تعویض مفصل زانو می باشد. البته باید بدانید که در صورت عدم درمان این عارضه با روش های غیر جراحی، به عنوان آخرین روش درمان، عمل پروتز زانو پا انجام می شود. بی شک تهیه پروتز زانو از کلینیک های ارتوپدی معتبر از قبیل کلینیک کاویان طب در نتیجه جراحی شما بسیار موثر خواهد بود. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *