پای مصنوعی

پای مصنوعی چیست؟ پروتز پا برای چه کسانی مناسب است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به طور کامل به شرح پای مصنوعی، مراحل ساخت و نحوه خرید پای مصنوعی بپردازیم. 

پروتز پا مصنوعی جایگزینی مناسب برای افرادی است که به هر دلیلی دچار قطع عضو از ناحیه پا شده اند، اما سوال این جا است که کدام پای مصنوعی مناسب فرد می باشد؟ 

مرکز تخصصی ساخت پای مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

پای مصنوعی چیست؟ 

از دست دادن یکی از اعضای بدن خصوصا پا، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده که به جهت کاهش عوارض ناشی از این عارضه، پای مصنوعی تجویز می شود. پای مصنوعی یا پروتز پا را می توان یکی از موثرترین راهکارها جهت بهبود شرایط حرکتی بیمار دانست. امروزه با پیشرفت های فناوری و پزشکی، سایر افراد حتی متوجه مصنوعی بودن پای فرد نیز نخواهند شد. 

انواع پای مصنوعی

نسبت به سطح قطع عضو، شرایط و توقعات بیمار، می توان پروتزهای پای مصنوعی مختلفی را مورد استفاده قرار داد. در این بخش قصد داریم انواع پای مصنوعی را شرح دهیم تا هر فرد به هنگام خرید پای مصنوعی، بهترین گزینه را انتخاب کند. ابتدا انواع پای مصنوعی را بر اساس محل قطع عضو شرح خواهیم داد: 

پروتز مصنوعی بالای زانو 

در صورتی که بیمار بخش زیادی از پای خود نظیر زانو را از دست داده باشد، به جهت کنترل بهتر حرکتی، ملزم به تهیه پروتز مصنوعی بالای زانو می باشد. این دسته از پروتزها متحمل فشار وزن زیادی می باشند، به همین دلیل متریال با کیفیتی در ساخت آن ها به کار برده می شود. 

پروتز زیر زانو 

پروتز زیر زانو در شرایطی به کار برده می شود که فرد در قسمت های زیر زانو دچار قطع عضو شده باشد. سوکت، پنجه و فیلر (پدیلین) از جمله اجزای تشکیل دهنده این پروتز می باشد. از مهم ترین قسمت های این پروتز، می توان به سوکت اشاره کرد که طراحی و قالب گیری دقیق آن جهت رفع مشکلات حرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است. پای مصنوعی را بر اساس کاربرد، می توان در دسته بندی دیگری قرار داد که عبارتند از: 

پای مصنوعی کنترل شونده با ریزپردازنده 

نوع جدیدی از پروتز پا، پای کنترل شونده با ریزپردازنده است که مناسب شکستگی مچ پا یا پایلون می باشد. در این نوع پروتز سنسور کوچکی در پایین پا قرار می گیرد که کنترل آن توسط رایانه صورت گرفته و به پردازش اطلاعات دریافتی جهت وفق با شرایط فرد و عملکرد مطلوب می پردازد. از آن جایی که این پروتز تطبیق پذیری بالایی دارد، راه رفتن روی سطوح ناهموار و شیب دار را تسهیل خواهد کرد. 

پای مصنوعی تک محوری و چند محوری

در صورتی که فرد نیاز به پای مصنوعی مفصل دار با قطعات متحرک داشته باشد، می تواند دو مدل پروتز تک محوری و چند محوری را تهیه کند. هدف از طراحی این نوع پروتزها، شبیه سازی حرکات طبیعی پا می باشد. پای مصنوعی چند محوری با امکان حرکت در دو یا سه محور، به افزایش توانایی حرکت بیمار کمک کرده و تعادل فرد روی سطوح ناهموار را افزایش خواهد داد. 

پای مصنوعی پنجه کربنی

از دیگر انواع پای مصنوعی، می توان به پای مصنوعی پنجه کربنی اشاره نمود که به افرادی که در طی قطع عضو، اعصاب خود را در آن ناحیه از دست داده اند، توصیه می شود. این نوع پروتز نسبت به سایر پروتزهای قدیمی، مزایای بیشتری داشته که از جمله آن ها می توان به وزن کم پروتز و خاصیت ارتجاعی آن اشاره نمود. همچنین به جهت پیشگیری از هر گونه مشکل در انتقال انرژی به هنگام راه رفتن، مچ پا به طور ثابت طراحی شده است. 

پای مصنوعی سبک 

در گذشته پروتزها وزن سنگینی داشتند که این امر منجر به خستگی فرد و آسیب دیدگی استامپ می شد، اما امروزه پروتزهایی طراحی و تولید می شوند که وزن بسیار کمی داشته و ضمن راحت تر کردن حرکت برای افراد، از ظاهر بسیار شبیه به اندام اصلی برخوردارند. 

پروتز پای مکانیکی

از ساده ترین پای مصنوعی، می توان پروتز پای مصنوعی را نام برد که حول یک محور امکان چرخش را فراهم می کنند. از آن جایی که کنترل این پروتز دشوار است، جهت استفاده از آن نیاز به قدرت عضلانی بالایی می باشد. از مزایای این پروتز می توان وزن سبک، دوام بالا، هزینه پایین و طراحی ساده آن اشاره نمود. البته شایان به ذکر است که این پروتز به دلیل دارا بودن طراحی تک محوره، از الگوی راه رفتن غیر طبیعی پیروی می کند. 

پروتز پای کنترل وزن فعال 

این نوع پروتز نیروی اصطکاک ثابت را فراهم می کند و از افتادن به هنگام ایستادن روی پا جلوگیری می کند. این پروتز بسیار پایدار بوده و مناسب افرادی با مشکلات عدم تعادل می باشد. پروتز پای کنترل وزن فعال در کنار مزایا، معایبی دارند که از جمله آن ها می توان به راه رفتن آهسته و قدم های کوچک به دلیل اصطکاک مداوم در زانو اشاره نمود. 

پروتز پای هیدرولیک یا پنوماتیک 

از جمله اجزای پنوماتیک می توان به پیستون هایی با سیلندرهای هوا یا مایع اشاره نمود. افزودن این اجزا به زانوهای تک محوره یا چند محوره به افزایش قابلیت تحرک و کنترل پا کمک می کند تا فرد قادر به تجربه راه رفتن با سرعت های مختلفی باشد.

زانوهای هیدرولیک بسیار مناسب افراد فعال و پر جنب و جوش می باشد و امکان راه رفتن طبیعی را برای فرد فراهم می کند. لازم به ذکر است که این پروتز نسبت به زانوهای کامپیوتری ارزان تر و سبک تر می باشد. 

پروتز پای کامپیوتری 

آخرین پای مصنوعی که در این مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت، پروتز پای مصنوعی می باشد که دارای ریزپردازنده بوده و نشستن و برخاستن و بالا و پایین رفتن از پله ها را تسهیل می کند. در کنار مزایای متعدد این پروتز نظیر سازگاری با شرایط خاص و تغییرات حرکتی و سرعت، از معایبی مانند وزن سنگین تر، هزینه بالاتر و آسیب پذیری بیشتر نیز برخوردار است. 

مراحل ساخت پای مصنوعی 

هدف از تهیه پای مصنوعی، شبیه سازی حداکثر عملکرد و راحتی پای طبیعی می باشد. بدین جهت نسبت به شرایط هر فرد، پای مصنوعی در کلنیک های ارتوپدی کاملا منحصر به فرد طراحی و تولید می شود. در زیر به طور مختصر به شرح مراحل ساخت پای مصنوعی خواهیم پرداخت. 

ارزیابی و قالب گیری 

در وهله اول، پروتوزیست پس از ارزیابی وضعیت عمومی بدن و اندام باقی مانده و بررسی طول استامپ، اقدام به قالب گیری از اندام باقی مانده خواهد کرد. پس از تهیه قالب و انجام اصلاحات مربوطه، ساخت سوکت آغاز می گردد. 

ساخت سوکت آزمایشی

در این مرحله پروتوزیست اقدام به ساخت سوکت آزمایشی کرده تا احساس راحتی فرد با سوکت را بسنجد. فیت و دقیق بودن سوکت با استامپ سبب بهره وری بیشتر فرد از پای مصنوعی خواهد شد. 

ساخت سوکت اصلی

پس از تایید سوکت آزمایشی، سوکت اصلی ساخته شده و قطعات و تجهیزات لازم روی سوکت قرار خواهند گرفت. 

آموزش استفاده از پروتز 

نهایتا به جهت استفاده از پروتز، آموزش های لازم به فرد داده می شود تا فرد به راحتی اقدام به راه رفتن با پای مصنوعی در اجتماعات نماید. 

بازدیدهای دوره ای پس از دریافت پای مصنوعی 

از آن جایی که پس از تهیه پای مصنوعی، اندام باقی مانده به مرور تغییر شکل داده و روند بهبودی را طی می کند، نیاز به مراجعه دوره ای به پزشک می باشد تا تغییرات لازم توسط ایشان اعمال شود. 

پای مصنوعی

پای مصنوعی مناسب چه افرادی است؟ 

از آن جایی که جهت دریافت پروتز پای مصنوعی نیاز به پیش شرط هایی می باشد، همه افراد قادر به استفاده از پای مصنوعی نمی باشند. وضعیت پوست اندام، دامنه حرکت اندام باقیمانده، اهداف بیمار از دریافت پای مصنوعی و … از جمله مواردی است که پروتوزیست قبل از تهیه پای مصنوعی آن ها را در نظر می گیرد.

بنابراین در صورتی که قصد تهیه پروتز پا را دارید، باید ابتدا توسط پروتوزیست معاینه شوید تا تشخیص داده شود که آیا شما کاندیدای مناسبی جهت استفاده از پروتز پا هستید یا خیر؟ 

پای مصنوعی

سفارش و خرید پای مصنوعی از بهترین کلینیک ارتوپدی

اگر قصد تهیه پای مصنوعی را دارید و به دنبال مناسب ترین پروتز برای جایگزینی اندام از دست رفته خود هستید، ما به شما کلینیک کاویان طب را توصیه می کنیم. در این کلینیک ابتدا پای شما توسط متخصصین مجرب بررسی می شود و در صورتی که کاندیدای مناسبی جهت دریافت پروتز باشید، بهترین و با کیفیت ترین پای مصنوعی برای فرد طراحی و تولید می شود. 

نتیجه نهایی 

امروزه موثرترین روش جبران قطع عضو پا، تهیه پای مصنوعی می باشد. به کمک این پروتزها، توانایی های حرکتی فرد تا حد زیادی بازگشته که این امر تاثیر بسیاری در افزایش اعتماد به نفس بیمار خواهد داشت. در این مطلب به شرح انواع پای مصنوعی پرداختیم تا در صورت نیاز، از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشید.   

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *