مفصل مچ پا

پروتز مچ پا چیست؟ آیا از مزایای تعویض مفصل مچ پا مطلع هستید؟ قیمت مفصل مصنوعی مچ پا چقدر است؟ اگر در ناحیه مفصل مچ پا دچار آسیب دیدگی و محدودیت عملکرد شده اید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به شرح جراحی تعویض مفصل مچ پا بپردازیم.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش

ساختمان مفصل مچ پا

پیش از آن که به موضوع اصلی این مطلب که مفصل مصنوعی مچ پا می باشد بپردازیم، بهتر است با ساختمان مفصل مچ پا آشنا شوید. مفصل مچ پا از اعصاب، رگ ها، عضلات، مفاصل و استخوان هایی تشکیل شده است که امکان حرکت و راه رفتن روی پاشنه و پنجه را برای فرد فراهم می کند. همچنین غضروف های مفصلی سبب تسهیل حرکات در مفصل مچ پا خواهند شد. گاهی اوقات شکستگی یا ضربات شدید در ناحیه مچ پا، جراحی تعویض مفصل مچ پا را الزامی می کند.

آرتروپلاستی مچ پا چیست؟

ایجاد مشکلات اساسی در مچ پا و عدم درمان به موقع آن ها، آسیب های جدی را در پی خواهد داشت که معمولا به عنوان آخرین روش درمان، آرتروپلاستی مچ پا با عمل تعویض مفصل مچ پا انجام می شود. البته این جراحی نسبت به تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل لگن رایج نبوده و در صورتی به کار گرفته می شود که بیمار از درد شدیدی رنج ببرد.

نحوه تعویض مفصل مچ پا

در طی حراحی آرتروپلاستی مچ پا، مفصل مصنوعی مچ پا جایگزین مفصل آسیب دیده خواهد شد. مراحل انجام این جراحی به شرح زیر می باشد:

ابتدا بیمار تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار خواهد گرفت و سپس در جلوی زانو برشی ایجاد شده و مفصل مصنوعی جایگزین مفاصل آسیب دیده می شود. پس از قرار گیری مفصل مصنوعی در موقعیت درست، سایر قطعات در جای خود قرار گرفته و نهایتا موضع جراحی توسط بخیه بسته خواهد شد.

مراقبت های پس از آرتروپلاستی مچ پا

پس از آن که جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل مچ پا انجام شد، به جهت تسریع بهبود و کسب بهترین نتیجه از عمل مراقبت های زیر ضروری می باشد:

استراحت

استراحت کامل به مدت چند روز پس از جراحی آرتروپلاستی مچ پا از الزامات می باشد. بدین جهت بیمار باید تا مدتی که پزشک مشخص کرده است، از ایستادن روی پاها خودداری نمایید و همچنین با کنترل وزن در حین ایستادن فشار کمی را به پاها وارد نماید.

استفاده از یخ

از دیگر مراقبت های پس از این جراحی، می توان به استفاده از یخ جهت کاهش درد و التهاب اشاره نمود. بنابراین بیمار می تواند هر 20 دقیقا یک بار یخ را روی موضع قرار دهد.

استفاده از بانداژ

پوشش دادن منطقه تحت جراحی به کمک بانداژ و بالا بردن پاها به کاهش درد و التهاب کمک خواهد کرد.

تمرینات فیزیوتراپی

با توجه به راهنمایی های پزشک و فیزیوتراپیست. می توان پس از جراحی آرتروپلاستی و به جهت تقویت عضلات و بافت های مفصلی مچ، تمرینات ورزشی را انجام داد.

مصرف برخی داروهای خاص

به جهت کاهش درد و التهاب و تسریع بهبودی پس از جراحی، پزشک داروهایی را تجویز خواهد کرد که باید به موقع مصرف شود.

رعایت رژیم غذایی

از دیگر مراقبت های پس از جراحی آرتروپلاستی، می توان به رعایت رژیم غذایی سالم اشاره نمود که این امر علاوه بر افزایش سلامتی بیمار از چاقی و فشار به مچ پاها جلوگیری می کند.

علت جراحی تعویض مفصل مچ پا چیست؟

آرتروز یا ساییدگی مفصل مچ پا را می توان از شایع ترین علت جراحی آرتروپلاستی مچ پا دانست که در اثر ابتلا به آن، مچ پاها متورم و دردناک شده و محدودیت های حرکتی را نیز به همراه خواهد داشت. با تعویض مفصل مچ پا با مفصل مصنوعی مچ پا، می توان این عوارض را تا حد زیادی کاهش داد. از سایر علل جراحی تعویض مفصل مچ پا، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آسیب مفصلی در اثر ابتلا به بیماری های روماتیسم، لوپوس و …
  • ناهنجاری های استخوانی در مچ پا
  • کاهش خونرسانی در ناحیه مچ پا یا نکروز
  • تروما یا شکستگی مچ پا
  • جراحی ناموفق در ناحیه مچ پا
  • عفونت و ضربه

عوارض تعویض مفصل مچ پا

همانند سایر جراحی های آرتروپلاستی، جراحی تعویض مفصل زانو، عوارضی را به همراه دارد که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم:

عفونت

پس از قرار دادن مفصل مصنوعی مچ پا در طی جراحی آرتروپلاستی احتمال بروز عفونت وجود دارد. شایان به ذکر است که احتمال بروز عفونت از چند هفته تا چند سال پس از جراحی وجود دارد. عدم درمان این عفونت، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و گاها خارج کردن مفصل مصنوعی مچ پا ضرورت می یابد.

لق شدن

از دیگر عوارض تعویض مفصل مصنوعی مچ پا، می توان به لق مفصل مصنوعی اشاره نمود. دلیل ایجاد این عارضه جذب شدن استخوان در محل اتصال و در نتیجه شل شدن اتصال بین مفصلی می باشد. لازم به ذکر است که احتمال لق شدن مفصل مصنوعی مچ پا در افرادی با اضافه وزن و افراد جوان افزایش می یابد. بنابراین به این دسته از افراد خشک کردن مفصل به جای آرتروپلاستی توصیه می شود.

آسیب های عصبی و عروقی

از آن جایی که تمام عروق و اعصاب کف پا از مچ عبور می کنند، ممکن است در حین جراحی آسیب ببینند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت انجام تعویض مفصل مچ پا هستند؟

از آن جایی که جراحی آرتروپلاستی مچ پا، عمل بزرگ و مهمی می باشد، نداشتن شرایط مناسب برای انجام آن، عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، بنابراین در صورتی که از شرایط زیر برخوردار می باشید، می توانید از مفصل مصنوعی مچ پا بهره ببرید.

• اگر کمترین تغییر شکل در ناحیه مچ پا را دارید یا دامنه حرکتی به خوبی در مچ پای شما حفظ می شود، می توانید جراحی تعویض مفصل مچ پا را انجام دهید.
  • در صورتی که دچار بد شکلی جدی در مچ پا، عضلات ضعیف و سابقه جوش مچ پا را دارید، انجام این جراحی توصیه نمی شود.
  • داشتن سابقه عفونت در مفصل مچ پا، بیماری های عصبی عضلانی یا استخوان های ضعیف سبب محدودیت شما در انجام این جراحی خواهد شد.

چه زمانی مراجعه به پزشک الزامی می باشد؟

اگر دچار آرتریت در مفصل مچ پا شده اید و از درد و تورم در این ناحیه رنج می برید، می توانید جهت انجام جراحی به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. پزشک ابتدا روش های درمان غیر جراحی نظیر کفش های ارتوپدی، داروهای خاص، بریس و ارتز و توانبخشی را توصیه می کند و در صورتی که تمامی این روش های درمان با شکست مواجه شود، تعویض مفصل مچ پا ضرورت می یابد.

سن مناسب جهت تعویض مفصل مچ پا

پیش از آن که سن مناسب جهت آرتروپلاستی مچ پا را شرح دهیم، بهتر است بدانید که عمر مفصل مصنوعی مچ پا 10 تا 20 سال می باشد. قطعا با دانستن این نکته متوجه شده اید که انجام این جراحی به جوانان توصیه نمی شود و بیشتر در افراد مسن به کار گرفته می شود. پزشک معالج در ابتدا جهت بهبود آسیب دیدگی های مفصل مچ پا در جوانان، روش های غیر تهاجمی و تمرینات فیزیوتراپی را توصیه می کند ودر صورت عدم درمان با این روش ها، خشک کردن مفصل مچ پا توصیه خواهد شد.

خرید مفصل مصنوعی مچ پا از کلینیک معتبر ارتوپدی

پیش از آن که قیمت مفصل مچ پا را شرح دهیم، بهتر است شما را با یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی ارائه دهنده مفصل مصنوعی مچ پا آشنا کنیم. زیرا کیفیت مفصل مصنوعی نقش مهمی را در نتیجه نهایی این جراحی ایفا خواهد کرد. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک های تخصصی در این زمینه می باشد که ارائه دهنده انواع مفاصل مصنوعی با کیفیت بسیار بالا است.

با ما در ارتباط باشید

قیمت مفصل مصنوعی مچ پا

از آن جایی که مفصل مصنوعی مچ پا در انواع مختلف و کیفیت های متفاوتی وجود دارد، جهت برآورد قیمت این پروتزها باید ابتدا به کلینیک ارتوپدی مد نظر خود مراجعه نمایید تا پس از مشاوره و ارزیابی پای شما توسط متخصصین، قیمت نهایی اعلام گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت مفصل مصنوعی مچ پا، می توانید با کارشناسان کلینیک کاویان طب در ارتباط باشید.

جراحی تعویض مفصل مچ پا بسیار حساس و مهم می باشد، بنابراین قیمت مفصل مصنوعی مچ پا و هزینه جراحی را مهم ترین عامل تصمیم گیری خود قرار ندهید، بلکه با مراجعه بهرکلینیک های ارتوپدی معتبر، نظیر کلینیک کاویان طب اقدام به تهیه مفصل مصنوعی مچ وا با بالاترین کیفیت نمایید و به بهبود دامنه حرکتی مچ پای خود کمک نمایید.