مفصل انگشت دست

علل جراحی تعویض مفصل انگشت دست چیست؟ چه عواملی سبب آسیب دیدگی مفصل انگشت دست می شوند؟ اگر به هر دلیلی در ناحیه مفصل انگشت دست دچار آسیب دیدگی شده اید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به شرح درمان این عارضه بپردازیم.

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

علل آسیب دیدگی مفاصل انگشتان دست

دلایل زیادی وجود دارند که به آسیب دیدگی مفاصل انگشتان دست منجر می شوند که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم:

• آسیب رباط ها
  • آرتروز
  • انگشت ماشه ای
  • رگ به رگ شدن
  • در رفتگی مفصل
  • شکستگی
  • متاستازها
  • دیسکتوز

آسیب رباط انگشت دست

یکی از علل آسیب دیدگی مفاصل انگشت به رباط مربوط می شوند. رباط که به کنار هم نگه داشتن مفاصل کمک می کند، در صورت آسیب به انگشت و در رفتگی یا رگ به رگ شدن دچار مشکل و اختلال خواهند شد. پاره شدن رباط ها ممکن است به صورت جزئی یا کامل صورت گیرد که عدم بهبود این آسیب دیدگی در رباط یا شل بودن بیش از حد آن، احتمال آسیب دیدگی مفصل را نیز افزایش می دهد. از علائم شایع این عارضه می توان به تورم و درد در ناحیه مفصل انگشت دست یا مفصل انگشت شست دست اشاره نمود که اگر به درستی درمان شود، مشکلات جدی را در مفاصل ایجاد خواهند کرد.

آرتروز انگشت دست

از دیگر علل آسیب دیدگی مفصل انگشت دست که گاها منجر به جراحی تعویض مفصل انگشت دست نیز می شود، می توان به آرتروز انگشت دست اشاره نمود. منظور از آرتروز یا استئوآرتریت انگشت، ساییدگی غضروف انگشتان می باشد. عدم درمان و تشدید آرتریت منجر به ایجاد درد به هنگام حرکات مفاصل و تورم در بند انگشتان شود. شایان به ذکر است که این عارضه در زنان بالای 50 سال بیشتر دیده می شود و سابقه ژنتیکی ژنتیکی یا کار بیش از حد با دست، سبب بروز این بیماری خواهند شد.

تریگر فینگر یا انگشت ماشه ای

عارضه ای که در پی آن انگشتان دست در حالت خمیده باقی می مانند، انگشت ماشه ای نامیده می شود. این عارضه زمانی بروز می کند که به دلیل التهاب، فضای میان غلاف پوشانده تاندون ها تنگ شده باشد. شدید بودن تریگر فینگر سبب قفل شدن انگشتان در یک موقعیت خمیده خواهد شد. از جمله درمان های این عارضه می توان تزریق استروئید، مصرف داروهای ضد التهابی، استراحت و جراحی تعویض مفصل انگشت دست اشاره نمود.

رگ به رگ شدن

از جمله علل شایع آسیب دیدگی و درد در مفاصل دست، می توان به پیج خوردگی یا رگ به رگ شدن انگشتان اشاره نمود.در پی کشیده شدن ماهیچه ها یا تاندون ها در حین انجام ورزش، فعالیت های سنگین، زمین خوردن و … فشار زیادی به انگشت وارد شده و علائمی نظیر تورم و درد مفاصل را به همراه خواهد داشت.

در رفتگی مفصل

عدم قرار گیری استخوان ها در موقعیت صحیح، در رفتگی استخوان نامیده می شود که جهت بازگشتن استخوان ها به جای خود باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

شکستگی

شکستگی یا ترک خوردن استخوان ها در نزدیکی مفاصل سبب ایجاد درد مفاصل، محدودیت های حرکتی و بی حسی انگشت خواهد شد.

متاستازها

از دیگر علل آسیب به مفاصل می توان به متاستازهای استخوانی اشاره نمود که سبب ضعف اندام و درد استخوان خواهد شد.

دیسکتوز

گاهی اوقات انجام حرکات نامناسب، منجر به خروج مفصل از مکان خود و آسیب دیدگی مفصل م شود که جهت درمان آن باید به موقع اقدام نمود تا از عوارض ناشی از این عارضه پیشگیری شود.

درمان آسیب های مفصل انگشت دست

حال که با علل آسیب دیدگی مفاصل انگشت آشنا شدید، قصد داریم روش های درمان این عارضه را نیز شرح دهیم تا در صورت مواجه شدن با هر یک از این ناهنجاری ها بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. به طور کلی روش درمان آسیب دیدگی مفصل انگشت شست یا انگشت دست را می توان به دو دسته غیر جراحی و جراحی تقسیم نمود که در ادامه به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت:

جراحی تعویض مفصل انگشت دست

در آسیب دیدگی های شدید مفصل انگشت، ممکن است روش های غیر جراحی مسمر ثمر واقع نشوند و جهت درمان آسیب ایجاد شده، مداخله جراحی نیاز باشد. بنابراین جراح پس از بررسی و معاینات لازم ممکن است جراحی تعویض مفصل انگشت دست را تجویز کند. البته انتخاب روش حراحی به شدت آسیب دیدگی مفصل انگشت دست بستگی دارد.

جهت انجام جراحی تعویض مفصل انگشت دست، مفصل مصنوعی انگشت دست جایگزین مفصل آسیب دیده خواهند شد. از روش های درمان غیر جراحی این عارضه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• دارودرمانی
  • آتل بندی
  • فیزیوتراپی
  • استراحت
  • یخ درمانی
  • رژیم غذایی مناسب

دارو درمانی

در صورتی که آسیب ایجاد شده در مفصل، ناشی از بیماری آرتریت باشد، استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کمک شایانی به کاهش درد و تورم مفاصل خواهد کرد.

آتل بندی

در برخی از بیماران به جهت بی حرکت ماندن ناحیه آسیب دیده، استفاده از آتل تجویز می شود.

همان طور که گفته شد، عدم درمان آسیب دیدگی های مفصل انگشت دست و به تعویق انداختن آن ها سبب تشدید آسیب دیدگی خواهد شد. یکی از روش های موثر در درمان این عارضه، فیزیوتراپی می باشد که می توان به کمک فیزیوتراپیست و انجام چند حرکت ساده، درد ناشی از مفاصل انگشت دست را برطرف نمود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

در پی آسیب دیدگی مفصل انگشت دست یا مفصل انگشت شست، علائمی بروز می کند که در صورت مشاهده آن ها باید سریعا به پزشک مراجعه نمود. لازم به ذکر است که عدم درمان به موقع این آسیب دیدگی ها، سبب تشدید عارضه و نهایتا ضرورت یافتن جراحی تعویض مفصل انگشت دست خواهد شد. این علائم به شرح زیر می باشند:

• تغییر رنگ، تورم یا التهاب در مفصل انگشت دست
  • عدم امکان دراز کردن انگشت دست به طور کامل
  • ایجاد بی حسی در نوک انگشتان
  • وجود حساسیت در امتداد کف انگشت
  • به طول انجامیدن سفتی صبحگاهی حدود 30 دقیقه
  • تغییر شکل در مفاصل انگشتان
  • احساس سوزش در انگشتان
  • حساسیت در مفاصل
  • از دست دادن انعطاف پذیری انگشت یا احساس خستگی انگشت دست

انواع جراحی آسیب دیدگی مفصل انگشت دست به دلیل آرتریت

همان گونه که گفته شد، یکی از علل ایجاد آسیب دیدگی مفاصل انگشت، بیماری آرتریت می باشد که ابتلا به آن علاوه بر ایجاد درد و تغییر شکل در انگشتان موجب محدودیت های حرکتی و اختلال در فعالیت های روزانه خواهد شد. در صورتی که روش های درمانی غیر جراحی جهت درمان این عارضه در انگشتان موثر واقع نشود، یکی از روش های جراحی زیر به کار گرفته خواهد شد:

خشک کردن مفصل

آرترودز، فیوژن یا جراحی خشک کردن مفصل نوعی جراحی جهت درمان آرتریت ‌آسیب دیدگی مفصل انگشت دست می باشد که در پی آن جراح اقدام به اتصال دو استخوان تشکیل دهنده مفصل به یکدیگر خواهد کرد. البته باید بدانید که این روش، حرکت مفصل را از بین خواهد برد، اما سبب کاهش درد بیمار خواهد شد. این نوع جراحی بیشتر به افراد جوان و فعال که در طول روز فعالیت های سنگینی را انجام می دهند، توصیه می شود.

تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل انگشت دست از دیگر روش های درمان آرتریت مفاصل می باشد که این نوع جراحی بیشتر در افراد مسن به کار گرفته می شود، زیرا این دسته از افراد به حرکت مفصل نیازی نداشته و بیشتر به پایداری مفاصل نیاز دارند. جهت انجام این جراحی به مفصل مصنوعی انگشت دست نیاز می باشد که در انتهای این مطلب نحوه خرید آن را شرح خواهیم داد.

بازسازی مفصل

نوع دیگری از جراحی جهت درمان آرتریت انگشتان دست، بازسازی مفصل می باشد که در طی آن جراح اقدام به خارج کردن سطوح خراب شده غضروفی از دو سر استخوان کرده و سپس بافت نرمی را بین آن ها قرار خواهد داد. این جراحی به کاهش درد و حفظ حرکات مفصل کمک خواهد کرد. البته باید بدانید که استفاده از این روش جراحی بیشتر در بازسازی مفصل انگشت شست دست صورت می گیرد.

خرید مفصل مصنوعی انگشت دست

در صورتی که پزشک جراحی تعویض مفصل انگشت دست را برای بیمار تجویز کند، خرید مفصل مصنوعی انگشت دست الزامی می باشد. یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی که این مفاصل مصنوعی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد، کلینیک کاویان طب می باشد. بنابراین با آسودگی خاطر به این کلینیک مراجعه کرده و علاوه بر تهیه مفصل مصنوعی انگشت دست، ارتز و بریس را نیز تهیه نمایید تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.

در این مطلب از کاویان طب به شرح علل و علائم آسیب دیدگی مفصل انگشت دست پرداختیم تا در صورت مواجه شدن با این علائم سریعا به پزشک مراجعه نموده تا بهترین روش درمان جراحی یا غیر جراحی برای شما به کار گرفته شود. بی شک درمان به موقع، احتمال انجام جراحی تعویض مفصل انگشت دست را کاهش خواهد داد.