حرکات اصلاحی پا پرانتزی

بهترین حرکات اصلاحی پای پرانتزی کدامند؟ ورزش چه تاثیری بر پای پرانتزی خواهد گذاشت؟ در صورت مواجه شدن با پای پرانتزی که عارضه ای شایع در میان کودکان ‌بزرگسالان می باشد، می توان با انجام حرکات اصلاحی به تقویت عضلات و بهبود استقامت زانوها کمک نمود. با ما در این مطلب همراه باشید تا انواع حرکات اصلاحی و ورزشی موثر جهت درمان پای پرانتزی را شرح دهیم. 

مرکز تخصصی ساخت ارتز و پروتز، وسایل کمک حرکتی و درمانی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه همراه شما عزیزان است. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

حرکات اصلاحی پا پرانتزی

علل ایجاد زانوی پرانتزی

پاهای پرانتزی که در برخی از کودکان و بزرگسالان دیده می شود، به دلایل مختلفی بروز می کند. از شایع ترین علت این عارضه می توان به ژنوواروم فیزیولوژیک اشاره نمود. معمولا این عارضه پس از دو سالگی بهبود می یابد، اما در صورتی که پاهای کودک پس از این سن صاف نشود، ممکن است دلایل زیر باعث ایجاد پای پرانتزی شده باشد: 

  • راشیتیسم 
  • بیماری بلانت 
  • بیماری پاژه 

نحوه تشخیص زانوی پرانتزی 

پیش از آن که به شرح روش های درمانی پای پرانتزی از قبیل حرکات اصلاحی پای پرانتزی و ورزش برای پای پرانتزی بپردازیم، بهتر است با نحوه تشخیص این عارضه آشنا شوید. به طور کلی ناهنجاری زانوی پرانتزی از روی ظاهر قابل تشخیص خواهد بود، اما برای اطمینان بیشتر ارزیابی و اندازه گیری طول پاها توسط پزشک انجام می شود. تصویر برداری با اشعه ایکس، آزمایش خون و سایر روش های تصویر برداری از جمله روش های تشخیص ناهنجاری زانوی پرانتزی می باشند. 

حرکات اصلاحی پای پرانتزی در بزرگسالان 

همان طور که گفته شد، یکی از بهترین روش های درمان پای پرانتزی، حرکات اصلاحی و ورزش می باشد. بنابراین در این بخش قصد داریم به شرح درمان پای پرانتزی با ورزش و حرکات اصلاحی بپردازیم. به کمک این روش می توان درد ‌و محدودیت های ایجاد شده توسط پای پرانتزی را بهبود بخشید. این حرکات اصلاحی به شرح زیر می باشند: 

حرکت اسکات 

ابتدا صاف بایستید و پاها را با فاصله چند سانتی متر از یکدیگر قرار دهید. سپس پاها را به گونه ای به سمت داخل بچرخانید که انگشتان شست هر دو پا با یکدیگر در تماس باشند. بعد از آن تا حد امکان بدن خود را به آرامی پایین آورده و 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید. سپس به آرامی بلند شده و این حرکت را 10 بار تکرار نمایید. لازم به ذکر است که در طول انجام این حرکت اصلاحی پای پرانتزی، اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه دردی در بدن شما ایجاد نشود. 

حرکت لانژ

دومین حرکت اصلاحی پای پرانتزی که قصد داریم به شرح آن بپردازیم، حرکت لانژ یا لانچ می باشد. این حرکت نقش مهمی در تقویت عضلات پایین تنه از قبیل عضله ساق پا، عضله همسترینگ پشت ران و عضله چهار سر جلوی ران ها دارد. برای انجام این حرکت بایستید و پای راست را حدود 60 الی 90 سانتی متر، جلوتر از پای چپ قرار دهید.

در طول انجام این تمرین، بالا تنه را صاف نگه دارید و سپس زانوهایتان را همانند تصویر زیر خم کنید و بدن خود را پایین آوردید. لازم به ذکر است که ران پای جلو باید موازی با زمین و زانو دیگر باید به سمت زمین باشد. در هنگام بازگشت از این حالت، وزن خود را روی پاشنه پای جلویی قرار دهید. 

حرکات اصلاحی پا پرانتزی

کشش همسترینگ 

جهت انجام این حرکت اصلاحی، روی زمین بنشینید و یکی از پاها را مقابل خود دراز کرده و دیگری را به سمت داخل خم کنید، به گونه ای که پاشنه پا با زانوی پای دیگر در تماس باشد. سپس مچ پایی که دراز کرده اید را به سمت خود خم کرده و به مدت یک دقیقه در این حالت باقی بمانید. سپس حالت پاها را جا به جا کرده و مجددا این تمرین را برای پای دیگر تکرار کنید. این حرکت اصلاحی پای پرانتزی را برای هر پا 3 بار تکرار نمایید. 

بالا کشیدن ساق پا 

ابتدا روی یک تشک ورزشی بایستید و پس از باز کردن پاها به اندازه عرض شانه، پشت خود را صاف و شکم را داخل دهید و سپس به آرامی پاشنه ها را بالا بیاورید. یک ثانیه روی نوک انگشتان ایستاده و پس از آن با گذاشتن پاشنه ها روی زمین، به حالت اولیه خود بازگردید. 

کشش پیریفورمیس 

اگر قصد انجام حرکت اصلاحی کششی پیریفورمیس را دارید، باید ابتدا روی سطحی نیمه سفت یا سفت دراز کشیده و پس از صاف کردن شانه ها، بازوها را در یک خط با شانه قرار داده‌ و به طرفین دراز کنید. به عبارتی می توان گفت که باید بدن شما در حالت T شکل قرار گیرد. سپس پای راست را بلند کرده و تا جای ممکن به دست چپ نزدیک کنید. در حین انجام این حرکت، اطمینان حاصل کنید که شانه ها صاف باشد. پس از گذشت 30 ثانیه در این حالت، می توانید به آرامی به حالت اولیه بازگردید. 

کشش گروین 

جهت انجام کشش گروین، صاف بایستید و پاها را به سمت جلو باز کنید. سپس با بردن وزن خود به سمت چپ بدن، زانوی چپ را تا حد ممکن خم کرده و 30 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سپس این ورزش برای پای پرانتزی را روی پای دیگر انجام داده و برای هر پا این تمرین پا را 3 بار تکرار کنید. 

پلانک از پهلو

از دیگر حرکات اصلاحی پای پرانتزی، می توان به پلانک از پهلو اشاره نمود. هدف از انجام این ورزش برای پای پرانتزی، بهبود تعادل و تقویت عضله های لگن می باشد. پس برای انجام این تمرین به پهلو دراز کشیده و آرنج را به گونه ای که با شانه در یک خط باشد، روی زمین بگذارید.

همچنین پاها را به صورت کاملا کشیده روی هم قرار داده و به کمک ساعد، لگن خود را به بالا ببرید. اطمینان حاصل نمایید که بدن روی یک خط مستقیم قرار گرفته است. پس از 20 ثانیه باقی ماندن در این وضعیت، به حالت اولیه باز گردید و این حرکت را 15 بار و برای هر دو طرف بدن تکرار کنید. 

چرخش لگن به سمت داخل 

پس از دراز کشیدن روی یک سطح سفت یا نیمه سفت، بدن خود را به یک سمت چرخانده و ‌بالا تنه را صاف روی زمین قرار دهید، به گونه ای که یکی از پاها روی پای دیگر باشد. سپس زانوها را حدود 90 درجه به عقب خم کرده و در حالتی که سر زانوها در یک خط صاف قرار داشته باشند و پاها پشت بدن باشند. سپس زانوها را در کنار یکدیگر قرار داده پای بالا را حدود چند سانتی متر بلند کنید. با انجام این حرکت، لگن به سمت داخل خواهد چرخید. این حرکت را 10 بار تکرار کرده و پس از چرخیدن به سمت دیگر بدن، این حرکت اصلاحی پای پرانتزی را مجددا تکرار کنید. از سایر حرکات اصلاحی پای پرانتزی می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • لغزش روی دیوار 
  • کشش زانو به سمت جلو 
  • چهار قوس کوتاه 
  • کشش عضلات فلکسور لگن 
  • بالا بردن پاها در حالت نشسته 
  • کشش شکل چهار 
  • لمس کردن حوله لوله شده با انگشتان پا 
  • استپ آپ یا بالا رفتن از پله

لازم به ذکر است که جهت درمان پای پرانتزی با ورزش و حرکات اصلاحی باید حتما به پزشک مراجعه نمود و تمامی این حرکات اصلاحی پای پرانتزی را زیر نظر فیزیوتراپیست انجام داد. 

اصلاح پای پرانتزی با کش 

حرکات اصلاحی متعددی جهت درمان پای پرانتزی وجود دارد که در این بخش قصد داریم یکی از تمرینات اصلاح پای پرانتزی با کش را شرح دهیم. استفاده از کش در طی حرکات اصلاحی پای پرانتزی بسیار موثر می باشد. به همین جهت یکی از این تمرینات را در زیر شرح داده ایم: 

ابتدا روی پهلو دراز کشیده و یک کش را کمی بالاتر از زانوها، دور پا قرار دهید. سپس سعی کنید پاهای خود را به گونه ای که کف پاها به یکدیگر بچسبند، باز کرده و تا جای ممکن به کش ورزشی و پاهای خود فشار آورید. 5 ثانیه در این حالت باقی مانده و مجددا به حالت اولیه بازگردید. تکرار این تمرین 15 تا 20 مرتبه توصیه شده است. 

سایر روش های درمان پای پرانتزی 

اکنون که با درمان پای پرانتزی با ورزش و حرکات اصلاحی آشنا شدید، قصد داریم سایر روش های درمان پای پرانتزی را شرح دهیم تا با به کار گیری این روش ها در کنار ورزش برای پای پرانتزی، بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.

استفاده از کفش یا بریس های طبی 

به کمک کفش یا بریس های طبی، می توان از تشدید انحراف زانوها جلوگیری نمود و ضمن بهبود وضعیت پاها، درد ناشی از این ناهنجاری را بهبود بخشید. جهت خرید این تجهیزات ارتوپدی، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید. 

رژیم غذایی غنی از ویتامین و موارد معدنی 

همان طور که می دانید استخوان ها به جهت فعالیت و سوخت و ساز به برخی مواد مغذی نیاز دارند. بنابراین با داشتن یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر بهبود ناهنجاری پای پرانتزی، می توان از بروز بسیاری از بیماری های استخوان پیشگیری نمود. 

استفاده از زانوبند 

در کنار سایر روش های درمان پای پرانتزی، می توان زانوبندهای طبی مخصوص پای پرانتزی را از کلینیک های معتبری نظیر کلینیک کاویان طب تهیه نمود و از مزایای متعدد آن نظیر تسکین درد، کمک به بهبود وضعیت زانو، بهبود گردش خون و تقویت عضلات بهره مند شد. 

مرکز تخصصی ساخت ارتز و پروتز، وسایل کمک حرکتی و درمانی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه همراه شما عزیزان است. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

نتیجه نهایی 

در این مطلب به شرح حرکات اصلاحی پای پرانتزی، ورزش برای پای پرانتزی و اصلاح پای پرانتزی با کش پرداختیم تا در صورتی که به ناهنجاری پای پرانتزی دچار شده اید، به درمان پای پرانتزی با ورزش و حرکات اصلاحی ذکر شده در این مطلب بپردازید. البته فراموش نکنید که تمامی تمرینات ذکر شده، باید زیر نظر متخصص انجام شود. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *