پای پرانتزی در کودکان

اگر احساس می کنید که کودکتان از عارضه پای پرانتزی رنج می برد، اما با این ناهنجاری به درستی آشنا نمی باشید، این مطلب از کاویان طب را از دست ندهید. پای پرانتزی در کودکان، علل ایجاد آن، عوارض، علائم و درمان این ناهنجاری موضوع بحث ما در این مطلب می باشد. 

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای پرانتزی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
پای پرانتزی در کودکان

عارضه پای پرانتزی در کودکان چیست؟ 

یکی از بیماری های استخوانی در کودکان، پای پرانتزی نام دارد که بر اثر آن، پاها خمیده شده و عدم درمان آن سایر بدشکلی های استخوانی را نیز ایجاد خواهد کرد. باید بدانید که عارضه پای پرانتزی معمولا در کودکان پس از 12 تا 18 ماهگی رفع شده و نیاز به درمان ندارد، اما گاهی اوقات این مشکل نشان از ابتلا به بیماری های دیگری می باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد. 

چه عللی در ایجاد پای پرانتزی در کودکان دخیل هستند؟ 

همان طور که گفته شد، در برخی از کودکان پای پرانتزی به طور عادی درمان نشده و کودک به هنگام راه رفتن دچار مشکل می باشد. در زیر برخی علل ایجاد کننده این عارضه را شرح داده ایم: 

نرمی استخوان 

راشیتیسم یا نرمی استخوان، به نوعی اختلال اسکلتی اطلاق می شود که در نتیجه کمبود فسفات، کلسیم و ویتامین D بروز می کند. همان طور که می دانید مواد مغذی ذکر شده، نقش مهمی را در رشد استخوان ها ایفا می کنند، به همین جهت کمبود آن ها منجر به استخوان های نرم و ضعیف و در برخی کودکان پای پرانتزی خواهد شد. 

بیماری بلانت 

بیماری بلانت را می توان از دیگر علل ایجاد پای پرانتزی در کودکان دانست. این بیماری به طور مستقیم بر روند رشد استخوان های اطراف زانو و ساق پا اثر می گذارد و در کودکان کمتر از 3 سال و نوجوانان دیده می شود. اختلال در فرآیند رشد طبیعی در اثر این ناهنجاری، نهایتا پای پرانتزی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین در صورت مواجه شدن با این عارضه در کودکان، باید هر چه سریع تر درمان آن را آغاز کرد تا از بروز ناهنجاری پای پرانتزی پیشگیری شود. 

رشد غیر طبیعی استخوان ها، مسمومیت با سرب یا فلوراید و عدم بهبودی صحیح شکستگی ها را می توان از دیگر علل ایجاد پای پرانتزی دانست. 

پای پرانتزی در کودکان چه علائمی را به همراه دارد؟

پای پرانتزی در کودکان، عارضه ای است که به راحتی تشخیص داده می شود، اما همان گونه که در بالا به این نکته اشاره شد، این عارضه در اکثر کودکان به صورت خود به خودی درمان خواهد شد، اما اگر علائم ذکر شده در زیر حتی پس از 3 سالگی در کودک باقی بماند، ناشی از وجود ناهنجاری جدی تر در پا می باشد. این علائم عبارتند از: 

  • بدتر شدن حالت پای پرانتزی پس از 3 سالگی 
  • کاهش دامنه حرکتی لگن و مفصل ران 
  • احساس درد در زانو یا مفصل ران 
  • خم بودن یکسان پاها 
  • عدم تماس زانوهای کودک با یکدیگر به هنگام تماس مچ و کف پا 
  • ناتوانی در راه رفتن صحیح 
  • اختلال در رشد 

چه زمانی باید برای درمان پای پرانتزی کودک به پزشک مراجعه کرد؟ 

اگر در کودک خود با نشانه های ذکر شده در زیر مواجه شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا عارضه پای پرانتزی و علل ایجاد آن تشخیص داده شود. 

  • ادامه داشتن پای پرانتزی یا ژنو ‌واروم پس از 2 سالگی 
  • پیشرفت پای پرانتزی یا واروس زانو پس از 18 ماهگی 
  • داشتن سابقه خانوادگی در این زمینه 
  • دیر راه رفتن کودک 
  • کوتاه بودن قد کودک نسبت به چارت رشد 
  • پرانتزی بودن در ناحیه استخوان ساق پا 

روش های تشخیص پای پرانتزی در کودکان

به جهت تشخیص عارضه پای پرانتزی در کودک، متخصص ارتوپد کودک مراحل زیر را به کار خواهد گرفت: 

در وهله اول پزشک میزان ویتامین دی، سوابق بیماری کودک و درد و علائم ایجاد شده را بررسی می کند. از طریق مشاهده و معاینات ذکر شده، میزان انحنا و بیرون زدگی ساق پا، قابل تشخیص خواهد بود. شایان به ذکر است که در کودکان تا سن 18 ماهگی تنها معاینه فیزیکی توسط پزشک کافی بوده و نیاز به سایر آزمایشات نمی باشد. در صورت عدم درمان این ناهنجاری پس از سن گفته شده، مراجعه و مشورت با حراح ارتوپد کودک الزامی می باشد. پزشک به جهت تشخیص دقیق، عکس برداری اشعه ایکس و جهت بررسی میزان ویتامین دی، آزمایش خون را تجویز می کند. 

درمان پای پرانتزی در کودکان 

در صورتی که پزشک وجود عارضه پای پرانتزی را در فرد تشخیص دهد، نسبت به سن کودک و علائم ناشی از این ناهنجاری، درمان‌ های متفاوتی به کار گرفته می شوند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد: 

فیزیوتراپی

یکی از درمان های اصلاحی و بی خطر برای کودکان، فیزیوتراپی می باشد. البته شایان به ذکر است که این روش درمان به کودکانی با پای پرانتزی خفیف و در سنین رشد توصیه می شود، زیرا در این سنین استخوان ها نرم و انعطاف پذیر بوده و به کمک فیزیوتراپی می توان علاوه بر جلوگیری‌ از شدت بیماری، آن را اصلاح نمود. 

استفاده از ارتز و بریس 

از دیگر روش های درمان پای پرانتزی در کودکان، می توان به استفاده از بریس و ارتز اشاره نمود. طراحی ویژه این بریس ها در کلینیک های معتبر ارتوپدی به برطرف نمودن و اصلاح تدریجی ناهنجاری پای پرانتزی کمک می کند. بریس ها با تحمل وزن زانوها و اندام تحتانی و اعمال فشار ملایم و کنترل شده به پا، به بهبود حرکت و اصلاح تراز پاها کمک شایانی خواهند کرد. 

کفی طبی پای پرانتزی 

گاهی اوقات پزشک کفش و کفی طبی را برای درمان پای پرانتزی در کودکان تجویز می کند که این تجهیزات ارتوپدی، به تدریج به اصلاح پاها کمک کرده و از بروز درد در پا، لگن و زانو جلوگیری می کنند. همچنین تهیه کفش و کفی های طبی، ایستادن و راه رفتن افراد مبتلا به پای پرانتزی را تسهیل می کند. 

جراحی 

در صورتی که پای پرانتزی در کودک بسیار شدید باشد و روش های درمان ذکر شده، کمکی به بهبود این عارضه نکند، ممکن است جراح ارتوپد اطفال، عمل جراحی را توصیه کند. البته انجام عمل جراحی به موارد زیر بستگی دارد: 

  • سن کودک و مرحله رشد 
  • شدت پای پرانتزی 
  • عدم بهبودی با روش های درمان غیر جراحی 
  • درد و اختلال با عملکرد پاها 
  • بدتر شدن عارضه 
  • وجود بیماری های زمینه ای 

پیشگیری از بروز پای پرانتزی در کودکان 

در خال حاضر نمی توان روشی قطعی جهت پیشگیری از عارضه پای پرانتزی یا ژنوم واروم را معرفی کرد، اما با به کار گیری روش های ذکر شده در زیر. احتمال ابتلا به این عارضه کاهش می یابد. این موارد عبارتند از:

  • قرار گرفتن کودک در معرض نور خورشید و مصرف ویتامین دی (به جهت پیشگیری از راشیتیسم) 
  • دریافت کلسیم به میزان کافی 
  • ماساژ دادن پای کودک به کمک روغن های مخصوص 
  • جلوگیری از اصافه وزن در کودک به جهت کاهش فشار به پاها 
  • تقویت عضلات زانو و اطراف آن 
پای پرانتزی در کودکان

خرید ارتز و بریس برای درمان پای پرانتزی 

ارتز، بریس، کفی و کفش طبی از جمله روش های درمان پای پرانتزی در کودکان می باشند. بنابراین جهت خرید این تجهیزات ارتوپدی باید به کلینیک های معتبر در این زمینه مراجعه نمود که یکی از بهترین این کلینیک ها کاویان طب می باشند. کلینیک کاویان طب با بیش از 10 سال سابقه در زمینه تولید انواع کفش و کفی های طبی به کمک دستگاه اسکن و CNC و طراحی و تولید انواع پروتز، ارتز، بریس و … در ساخت محصولات خود با کیفیت ترین متریال را به کار می گیرد که این امر سبب افزایش طول عمر محصولات و کارایی بالای آن ها شده است. 

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای پرانتزی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

قیمت کفش و کفی طبی پای پرانتزی 

تعیین قیمت کفش و کفی های طبی جهت درمان پای پرانتزی به علل متعددی از جمله متریال به کار رفته در کفی و کفش، نوع کفی و کفش طبی، کلینیک سازنده، تجهیزات کلینیک و … بستگی دارد. بنابراین می توانید با کارشناسان کلینیک کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 تماس گرفته و پس از شرح محصول مورد نیاز خود، از قیمت آن آگاه شوید. 

نتیجه نهایی 

در صورتی که علائم پای پرانتزی یا ژنو واروم را در کودک خود مشاهده کردید، باید به پزشک ارتوپد کودک مراجعه نمایید تا پس از بررسی ها و معاینات لازم، در صورت نیاز بهترین روش درمان پای پرانتزی در کودکان به کار گرفته شود. فیزیوتراپی، ارتز، بریس و کفش و کفی طبی از جمله روش های درمان جهت بهبود پای پرانتزی در کودکان می باشد. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *