انواع ارتز و پروتز

اهداف استفاده از انواع ارتز و پروتز چیست؟ آیا با انواع ارتز و پروتز آشنایی دارید؟ به طور کلی می توان ارتز و پروتزها را از جمله وسایل ارتوپدی دانست که به عنوان جایگزینی برای عضو از دست رفته یا برای بهبود حرکت اعضای بدن به کار گرفته می شود. با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا به شرح انواع این ارتز و پروتزها و سایر اطلاعات در این زمینه بپردازیم. 

مرکز ارتوپدی فنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

انواع ارتز و پروتز

با انواع ارتزها آشنا شوید 

ارتز و پروتز چیست؟ یکی از تجهیزات پزشکی مهم به جهت بهبود عملکرد عضلات یا اصطلاح وضعیت اندام ها، ارتز نامیده می شود که از جمله مزایای آن ها می توان به کاهش درد و بهبود عملکرد اشاره نمود. ارتزها در انواع مختلفی در کلینیک های ارتوپدی فنی تولید می شوند که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم. 

همان طور که می دانید ارتزها را می توان به دو دسته کلی ارتز اندام تحتانی و ارتز اندام فوقانی دسته بندی کرد که از جمله ارتزهای اندام تحتانی عبارتند از: 

ارتز پا یا کفی کفش 

یکی از پر کاربردترین ارتزهای پا، کفی طبی کفش می باشد که نقش مهمی را در توزیع مساوی فشار به تمامی سطح کف پا ایفا می کند؛ این امر سبب بهبود تراز کلی پا و ناهنجاری های پا خواهد شد. از دیگر ویژگی های این نوع ارتز، می توان به کاهش درد، توزیع متوازن وزن و جلوگیری از دفورمیتی پا اشاره نمود. ارتزهای پا خود در دسته بندی دیگری نیز قرار می گیرند که شامل ارتر سخت، نیمه سخت و نرم می باشد. 

کفش طبی 

از دیگر ارتزهای اندام تحتانی، می توان کفش طبی را نام برد که به توزیع متوازن وزن، جلوگیری از تغییر شکل در پا، اصلاح تغییر شکل و بهبود برخی بیماری های پا کمک می کنند. 

ارتز مچ پا

دسته ای از ارتزهای اندام تحتانی با هدف هماهنگی میان مفاصل مچ و پا ساخته می شوند که ارتزهای مچ پا یا AFO نامیده می شوند. این محافظت کننده پا، کمک شایانی به بهبود عملکرد اندام ها کرده و در ساخت آن پلاستیک و فلز به کار برده می شود. ارتزهای مچ پا نیز در سه نوع مفصل دار، سخت و نیمه سخت قابل تهیه می باشند و انتخاب آن به عارضه ایجاد شده در پا و تجویز پزشک بستگی دارد. 

ارتز شکستگی اندام تحتانی

ارتز شکستگی اندام تحتانی در مواردی به کار گرفته می شود که فرد به هر دلیلی دچار شکستگی در ناحیه ساق پا یا استخوان ران شده باشد. به کمک این نوع ارتز، می توان عارضه ایجاد شده را بهبود بخشید. شایان به ذکر است که ارتزهای شکستگی در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک کارایی متفاوتی داشته و به جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع آن باید با پزشک مشورت کرد. 

ارتز عملکردی زانو 

چهارمین ارتزی که قصد داریم در این مطلب به معرفی آن بپردازیم، ارتز عملکردی زانو می باشد که علاوه بر کمک به ثبات مفصل زانو، به درمان آسیب های رباط، آسیب های مینیسک، بازسازی مفصل پس از جراحی و مقاومت حداکثری برای زانو کمک خواهد کرد. بنابراین در صورتی که به هر دلیلی دچار آسیب دیدگی در ناحیه زانو شده اید و زانوی شما عملکرد صحیحی ندارد، می توانید این‌ نوع ارتز را به جهت بازسازی و بهبود عملکرد مفصل زانو مورد استفاده قرار دهید. 

ارتز اصلاح موقعیت لگن 

هدف از طراحی ارتز اصلاح موقعیت لگن، حفظ آناتومی صحیح لگن و پروتز لگن می باشد. از اجزای تشکیل دهنده این ارتز، می توان به کاف ران، کمربند لگن و مفصل ران اشاره نمود. در صورت آسیب دیدگی مفصل لگن، فرد در خوابیدن، راه رفتن و نشستن دچار مشکل شده که به کمک این نوع ارتز، می توان عوارض ناشی از این آسیب دیدگی را کاهش داد و دامنه حرکتی خود را حفظ نمود.

همان طور که گفته شد، ارتزها در دو دسته کلی ارتز اندام تحتانی و ارتز اندام فوقانی وجود دارند که در ادامه انواع ارتز اندام فوقانی را نیز شرح خواهیم داد: 

اسپلینت شست 

ارتزهای اندام فوقانی در انواع مختلفی برای شانه، مچ دست، بازو، آرنج و دست طراحی و تولید می شوند که ابتدا اسپلینت شست را معرفی خواهیم کرد. این نوع ارتز به جهت درمان ناهنجاری ها و اختلالاتی از قبیل انگشت ماشه ای، سندروم دکورون و آرتریت مفصل شست به کار گرفته می شود. همچنین از این ارتز در کشیدگی تاندون شست و کشیدگی های خفیف نیز استفاده می شود.

مچ بند 

مچ بندها دسته دیگری از ارتزهای اندام فوقانی می باشند که نقش مهمی را در کنترل و درمان انحرافات و اختلالات مچ دست ایفا می کنند. این مچ بندها را می توان در انواع کوتاه، بلند، سخت و نیمه سخت نسبت به نیاز بیمار تهیه کرد. 

اسپلینت آنتی اسپاسم 

هدف از طراحی و تولید اسپلینت های آنتی اسپاسم، بهبود اسپاسم های ایجاد شده بر اثر بیماری هایی از قبیل فلج مغزی و سکته مغزی می باشد. این نوع ارتز علاوه بر ساپورت دست، به کنترل مفاصل دست و مچ نیز کمک خواهند کرد. 

بریس آرنج 

از بریس آرنج ها به جهت اصلاح بد شکلی ها، بهبود بافت نرم، تقویت عضلات، کاهش درد، بهبود جراحی پارگی تاندون، تقویت عضلات و … استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که به کمک این ارتزها، مفصل آرنج و ساعد بی حرکت نگه داشته شده و از نیروهای طرفی در آرنج محافظت می شود. از سایر ارتزهای اندام فوقانی، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • ناکل بندر 
  • سارمینتو اسپلینت انگشت 
  • استرپ تنیس البو 
  • اسپلینت داینامیک دست 

با انواع پروتزها آشنا شوید 

حال که با انواع ارتزها آشنا شدید، قصد داریم به شرح انواع پروتزها نیز بپردازیم تا در صورت نیاز از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشید. همان طور که می دانید پروتزها نیز در کلینیک های ارتوپدی با هدف جایگزینی اندام های از دست رفته بدن طراحی و تولید می شوند که نسبت به نیاز خود می توانید پروتزهای عملکردی یا زیبایی را تهیه نمایید. از انواع پروتزها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

پروتز دست 

پروتز دست با هدف جایگزینی بخش قطع شده دست، مورد استفاده قرار می گیرند. با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه تولید پروتزها، امروزه شاهد پروتزهایی با عملکردهای بسیار بالا و ظاهر طبیعی و زیبا هستیم که به افراد دچار قطع عضو کمک خواهند کرد تا ضمن بازگرداندن زیبایی، عملکردهای از دست رفته خود را نیز بازیابند. پروتزهای دست خود در انواع مختلفی قابل تهیه می باشند که عبارتند از: 

  • پروتز غیر فعال 
  • پروتز با انرژی بدن 
  • پروتز برقی 
  • پروتزهای هیبریدی 
  • پروتز مخصوص فعالیت 

پروتز پا 

پروتزهای اندام تحتانی را می توان به طور کلی در دو دسته پروتزهای زیر زانو یا پروتزهای بالای زانو قرار داد که انتخاب آن به میزان ناحیه قطع شده بستگی دارد. پروتزهای پا از بخش های مختلفی از جمله ساق پا، سیستم تعلیق و سوکت تشکیل شده اند و در کنار زیبایی، امکان راه رفتن، دویدن و پریدن را برای بیمار فراهم کرده و نقش حمایتی را برای بیمار ایفا می کنند. 

پروتزهای زیبایی

دسته ای از پروتزها تنها با هدف رفع عیوب ظاهری مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ گونه عملکردی نخواهند داشت. از جمله این پروتزها، می توان به چشم مصنوعی، پروتز گوش، پروتز بینی، پروتز سینه خارجی، پروتز انگشت دست، پروتز انگشت پا و … اشاره نمود. پروتزها را می توان خود دسته بندی دیگری از نظر عملکرد قرار داد که انواع پروتزهای فاکنشنال و عملکردی نیز شامل پروتزهای هوشمند و پروتزهای مکانیکی و هیدرولیکال می شوند. 

انواع ارتز و پروتز

هدف استفاده از انواع ارتز و پروتز 

هدف کلی استفاده از ارتزها، بازگرداندن توانایی از دست رفته و جلوگیری از دفرمه شدن بدن و بدشکلی اندام ها می باشد، این در حالی است که پروتزها با هدف رفع عیوب ظاهری و بازگرداندن عملکردهای از دست رفته جایگزین می شوند. 

تهیه انواع ارتز و پروتز از بهترین کلینیک ارتوپدی 

در این مطلب به شرح انواع ارتز و پروتز پرداختیم تا به کمک آن ها به رفع ناهنجاری ایجاد شده در بدن کمک نمایید. در صورتی که قصد تهیه هر یک از انواع ارتزها و پروتزهای ذکر شده در این مطلب را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و این محصولات ارتوپدی را با بالاترین کیفیت تهیه کنید. شایان به ذکر است که در این مطلب تنها به شرح برخی از این محصولات پرداخته شده، اما شما می توانید با مشورت پزشک محصول مورد نیاز خود را به کلینیک کاویان طب سفارش داده و توانایی های خود را همانند گذشته بازیابید. 

نتیجه نهایی 

ارتزها و پروتزها محصولات ارتوپدی کمک حرکتی هستند که به درمان اختلالات یا آسیب های بدن کمک می کنند. در این مطلب انواع ارتز و پروتزها را شرح دادیم تا نسبت به نیاز خود بهترین نوع آن از کلینیک کاویان طب تهیه کرده و بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *