بهترین سن درمان پا پرانتزی

آیا احساس می کنید که کودکتان دچار پای پرانتزی شده است؟ بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چند سالگی است؟ اگر نگران پای پرانتزی در کودکان هستید و نمی دانید از چه سنی درمان را آغاز کنید، با ما در این مطلب همراه باشید.

مرکز تخصصی ساخت ارتز و پروتز، وسایل کمک حرکتی و درمانی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه همراه شما عزیزان است. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
بهترین سن درمان پا پرانتزی

پای پرانتزی در کودکان چیست؟

یکی از بیماری های استخوانی که منجر به بدشکلی های استخوانی و خمیده شدن پاها می شود، پای پرانتزی نام دارد. در برخی از کودکان دلیل بروز این عارضه کمبود فسفر، کلسیم و ویتامین D می باشد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته، عوامل دیگری در ایجاد این عارضه دخیل می باشند. 

بهترین سن جهت درمان و تشخیص پای پرانتزی

یکی از پرسش های اکثر والدین، بهترین سن برای درمان پای پرانتزی می باشد. در پاسخ به این پرسش باید گفت که در اکثر کودکان دچار پای پرانتزی با تغییرات طبیعی رشد و بدون هیچ گونه مداخله درمانی، این عارضه بهبود می یابد. به طور کلی پای پرانتزی باید تا رسیدن به سن 4 سالگی اصلاح شود، در غیر این صورت باید برای درمان آن اقدام نمود.

هر چه در سنین پایین تر درمان آغاز شود، نتیجه دلخواه راحت تر حاصل می گردد. قطعا موکول کردن درمان به سنین بالاتر، درمان را پیچیده و سخت خواهد کرد. بنابراین پس از 4 سالگی در صورت عدم اصلاح پای پرانتزی با مراجعه به متخصصین ارتوپدی درمان را آغاز نمایید. 

درمان پای پرانتزی

اکنون که با پای پرانتزی و بهترین سن برای درمان پای پرانتزی آشنا شدید، قصد داریم به شرح روش های درمانی این عارضه بپردازیم تا در صورت عدم بهبود پای پرانتزی در کودکان پس از 4 سالگی، این روش های درمان را با صلاحدید پزشک به کار گیرید. به طور کلی روش های درمانی پای پرانتزی را می توان به دو دسته درمان پای پرانتزی به کمک جراحی و درمان پای پرانتزی با روش های غیر جراحی تقسیم نمود. ابتدا روش جراحی را شرح خواهیم داد: 

درمان پای پرانتزی به کمک جراحی 

جراحی را می توان به عنوان آخرین روش درمان پای پرانتزی به کار گرفت، زیرا که جراحی پای پرانتزی همانند سایر جراحی ها عوارضی از قبیل عفونت استخوان ها، آسیب عصبی و … را به همراه خواهد داشت. بنابراین این روش در موارد حاد تجویز می شود. در زیر به شرح روش های غیر جراحی پای پرانتزی خواهیم پرداخت: 

درمان پای پرانتزی با کفی های طبی

در پی عارضه پای پرانتزی، فرد به هنگام راه رفتن با مشکل مواجه خواهد شد، به همین جهت پزشکان ارتوپد، استفاده از کفی طبی برای پای پرانتزی را جهت اصلاح راه رفتن، کاهش درد و کاهش فشار زیاد به پا توصیه می کنند. استفاده مداوم از این کفی ها سبب افزایش سرعت درمان پای پرانتزی خواهد شد. لازم به ذکر است که از خریدن کفی هایی که استانداردهای لازم در آن رعایت نشده جدا خودداری نمایید، زیرا می تواند این عارضه را در پای شما بدتر کند. 

درمان پای پرانتزی با لیزر 

از جمله روش های درمان پای پرانتزی، می توان استفاده از لیزر را نام برد. به کمک لیزر می توان روند درمان را بهبود بخشید و بدون هیچ عارضه ای به رفع پای پرانتزی کمک نمود. از جمله مزایای لیزر درمانی برای پای پرانتزی می توان به روش های زیر اشاره نمود: 

  • کاهش التهابات مفاصل زانو 
  • جلوگیری از تورم در استخوان ها و مفاصل 
  • جلوگیری از ساییدگی غضروف زیر کشکک و کاهش عوارض مخرب آن 

درمان پای پرانتزی با حرکات اصلاحی 

یکی از بهترین روش های درمان پای پرانتزی، به کارگیری حرکات اصلاحی می باشد. آن دسته از حرکات اصلاحی تمرینی که بر پایه یوگا می باشد، تغییرات چشمگیری را در نحوه جای گیری مفاصل و شکل استخوان ها ایجاد می کند. شایان به ذکر است که جهت نتیجه گیری از این روش درمان باید صبور باشید، زیرا در طی یک یا دو جلسه نمی توان تاثیرات مثبت این روش ها را مشاهده کرد. 

درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی در منزل 

فیزیوتراپی در منزل را می توان از دیگر روش های درمان موثر پای پرانتزی دانست که این روش سبب تقویت عضلات پا و افزایش تحریک پذیری مفصل زانو می شود. از مزایای ان روش نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • عدم نیاز به صرف دارو در طی درمان 
  • نداشتن دوره نقاهت و درد 
  • نداشتن هیچ گونه عوارض 

بهترین حرکات اصلاحی جهت درمان پای پرانتزی 

همان طور که در بالا اشاره شد، بهترین سن برای درمان پای پرانتزی پس از 4 سالگی می باشد، بنابراین در صورتی که این عارضه در پای کودکان به طور خود به خودی رفع نشد، می توانید با صلاحدید پزشک، یکی از روش های ذکر شده در بالا را به کار گیرید. همچنین در این بخش برخی از بهترین حرکات اصلاحی را شرح خواهیم داد تا به کمک آن ها بهبودی هر که سریع تر حاصل شود. 

حرکت بالا آوردن پا 

ابتدا روی پهلو به گونه ای که تمام بدن در ک راستا قرار گیرد، دراز بکشید و تا جای ممکن پای چپ را بالا آوردید. در طی انجام این تمرین باید بالا تنه ثابت و بدون حرکت باقی بماند. در این حالت به مدت 5 ثانیه باقی بمانید و سپس پا را پایین آوردید. این تمرین را برای هر پا در 2 ست 10 تایی به کار گیرید. 

حرکت راه رفتن با کش به صورت ایکس 

جهت انجام این تمرین ابتدا بایستید و یک کش پیلاتس را زیر پا قرار دهید. سپس دو طرف آن را با دست گرفته و به صورت ضربدری بچرخانید. سعی کنید با این کش زیر پای خود راه بروید. جهت درمان پای پرانتزی، این تمرین را در 3 ست 12 تایی انجام دهید. حرکات اصلاحی جهت درمان پای پرانتزی متعدد می باشند، به همین جهت در مطالب بعد به طور کامل به شرح این روش ها خواهیم پرداخت. 

ورزش های موثر در درمان پای پرانتزی 

انجام تمرینات ورزشی به صورت اصولی یکی از روش های موثر در درمان ناهنجاری پای پرانتزی می باشد. در ادامه چند ورزش که جهت درمان پای پرانتزی توسط پزشکان توصیه می شود را ارائه خواهیم داد. 

یوگا 

اگر قصد افزایش انعطاف پذیری و اصلاح فرم بدن را دارید، حتما حرکات یوگا را به کار گیرید. در صورت مواجه شدن با پای پرانتزی، یوگا یک ورزش چالشی و عالی برای افراد محسوب می شود. بنابراین با به کارگیری این ورزش و انجام حرکات مختلف، به اصلاح مشکلات پای خود بپردازید. 

پیلاتس

ورزش پیلاتس که شباهت زیادی به ورزش یوگا دارد، سبب بهبود بخشیدن عضلات حیاتی بدن شده و به برطرف کردن نقص های بدن و پا و فرم دهی پاها می پردازد. 

بدنسازی 

ورزش بدنسازی از جمله ورزش هایی است که به همه افراد توصیه می شود، چون علاوه بر درمان بسیاری از ناهنجاری ها از قبیل پای پرانتزی و پای ضربدری، به تناسب اندام نیز کمک می کند. البته توجه به این نکته ضروری است که باید تمامی این ورزش ها زیر نظر مربی متبحر و با تجربه انجام دهید، زیرا که انجام حرکات اشتباه صدمات جبران ناپذیری را به جای خواهد گذاشت. 

بهترین سن درمان پا پرانتزی

چه زمانی برای درمان پای پرانتزی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

با وجود این که معیارهای مشخصی جهت ارجاع به ارتوپد وجود ندارد، اما در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در زیر باید به پزشک مراجعه نمود تا هر چه زودتر روش های درمان مناسب به کار گرفته شود. این علائم عبارتند از: 

  • دیر راه افتادن کودک 
  • تغییر شکل نامتقارن پاها 
  • داشتن سابقه خانوادگی پای پرانتزی پاتولوژیک 
  • مشاهده علائم قدیمی تر از 24 ماه 
  • پیشرفت زاویه واروس با گذشت 18 ماه 

اگر با علائم زیر در کودک خود مواجه شدید، به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا بهترین سن برای درمان پای پرانتزی در کودک شما را مشخص نماید و مناسب ترین روش درمان را به کار گیرید. 

بهترین کلینیک ارتوپدی برای درمان پای پرانتزی در تهران 

یکی از بهترین و معتبرترین کلینیک های ارتوپدی در تهران، کلینیک کاویان طب می باشد که در صورت مواجه شدن با پای پرانتزی در خود یا کودکانتان، می توانید به این مجموعه تخصصی مراجعه نمایید تا پس از بررسی پای شما توسط متخصصین این مجموعه، بهترین روش درمان به کار گرفته شود. همچنین در این کلینیک انواع بریس، ارتز، کفش طبی و … با کیفیت بالا جهت بهبود وضعیت پاها با بهره گیری از بهترین متریال و به روزترین تجهیزات طراحی و تولید می شود. 

نتیجه نهایی

در این مطلب به شرح بهترین سن برای درمان پای پرانتزی پرداختیم تا در صورت مواجه شدن با این ناهنجاری در پای کودکان به موقع اقدام به درمان نمایید. بی شک با درمان به موقع این عارضه، دیگر نیازی به جراحی پای پرانتزی نمی باشد. در صورتی که با هر گونه پرسش در این زمینه مواجه شدید، می توانید با کارشناسان کلینیک کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *