ارتز و پروتز

آیا از کاربرد ارتز و پروتز مطلع هستید؟ تفاوت ارتز و پروتز در چیست؟ بهترین ارتز و پروتز را از کدام کلینیک تهیه کنیم. به جهت یافتن پاسخ پرسش های ذکر شده، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید. در این مطلب علاوه بر شرح ارتز و پروتز، انواع آن ها را نیز معرفی خواهیم کرد. 

مرکز ارتوپدی فنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

ارتز و پروتز

ارتز چیست؟

در ابتدا قصد داریم شما را با ارتز، انواع و کاربرد ارتزها آشنا کنیم. ارتز نوعی وسیله ارتوپدی بوده که به جهت بهبود عملکرد اندام و عضو آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند. به کارگیری ارتزها علاوه بر بهبود عملکرد، نقش مهمی را در کاهش درد و جلوگیری از بدشکلی اندام ها ایفا می کند. این وسیله کمک حرکتی در کلینیک های ارتوپدی فنی و توسط ارتزیست ساخته می شود. 

هدف استفاده از ارتز چیست؟

همان طور که گفته شد، ارتز نوعی وسیله کمک حرکتی خارجی بوده که با هدف اصلاح عملکرد و ساختار اندام ها به کار گرفته می شود. از سایر اهداف اصلاحی ارتزهای تولید شده در کلینیک های ارتوپدی، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • کنترل کردن حرکات غیر طبیعی یا اسپاستیک 
  • محدود نمودن حرکات مفاصل 
  • تقویت و اصلاح حرکات مفاصل 
  • ثابت کردن مفصل فلج یا ضعیف 
  • حمایت از مفصل آسیب دیده 
  • کمک به کاهش بار از ناحیه دیستال 

ارتزها کاربردهای متعددی دارند و می توان از آن ها در ناهنجاری هایی از قبیل انحراف ستون فقرات، دفورمیتی کف پا، دفورمیتی های شدید مادرزادی و فلج اطفال استفاده نمود. 

انواع ارتزها 

حال که با ارتز و اهداف استفاده از آن آشنا شدید، قصد داریم به شرح انواع ارتزها بپردازیم. شایان به ذکر است که ارتزها انواع مختلفی داشته و هر یک کارایی متفاوتی دارند که در این بخش به شرح رایج ترین آن ها پرداخته ایم: 

زانوبند 

یکی از پر کاربردترین ارتزها، زانوبندها هستند که در انواع مختلفی قابل تهیه می باشند. از رایج ترین زانوبندها، می توان به زانوبند کشی اشاره نمود که از طریق ایجاد گرما و فشرده سازی سبب کاهش تورم آسیب های مفصلی و درد در این ناحیه خواهد شد. از سایر زانوبندها می توان موارد زیر را نام برد: 

  • زانوبند طبی پیشگیری کننده 
  • زانوبند طبی عملکردی یا فانکشنال 
  • زانوبند تخلیه کننده 
  • زانوبند پد دار برای محافظت از کشکک زانو 
  • زانوبند آتل دار 
  • زانوبند ارتروزی 
  • زانوبند لولا دار 

آرنج بند طبی 

از دیگر ارتزها و ابزار ارتوپدی، می توان آرنج بند طبی را نام برد که کمک شایانی به درمان آسیب دیدگی های مربوطه ناحیه آرنج خواهد کرد. آرنج بندها نیز همانند زانوبندها در انواع مختلفی وجود دارند و هر یک کاربرد متفاوتی خواهند داشت. از انواع آرنج بند طبی می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • آرنج بند آتل دار ارتوپدی 
  • آرنج بند نوزاد 
  • آرنج بند محدود کننده 
  • آرنج بند ورزشی 
  • آرنج بند فشرده کننده 

مچ بند طبی

در برخی از افراد به دلایلی نظیر اعمال فشار و کشش مکرر در ناحیه مچ دست و استفاده نامناسب از دست، مچ آسیب دیده و به جهت کاهش درد، نیاز به استفاده از مچ بند طبی می باشد. همان طور که می دانید، مچ بندهای طبی نوع دیگری از ارتزها هستند که به جهت محافظت از مچ دست، کاهش فشار از روی ناحیه آسیب دیده در مچ، ایجاد محدودیت در مچ، کاهش درد و تسریع فرایند التیام مورد استفاده قرار می گیرند. مچ بندهای طبی را نیز می توان نسبت به نیاز فرد در انواع مختلفی از کلینیک های ارتوپدی فنی تهیه کرد. 

کفی های طبی 

آیا می دانستید که کفی طبی نوعی ارتز محسوب می شوند؟ کفی های طبی دسته دیگری از ارتزها می باشند که به درمان بسیاری از عارضه ها و ناهنجاری های ایجاد شده در پا از قبیل آرتریت، قوس بیش از حد در کف پا، صافی کف پا، بورسیت و التهاب کف پا کمک می کنند. کفی های طبی نیز همانند سایر ارتزها در انواع مختلفی قابل تهیه می باشند که عبارتند از: 

  • کفی طبی سفت یا ریجید
  • کفی طبی نیمه سخت یا سمی ریجید 
  • کفی طبی نرم یا سافت 

بنابراین می توانید نسبت به عارضه ایجاد شده در پا، کفی طبی مناسب را تهیه کرده تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود. 

کمربند طبی، کفش طبی و گردنبندهای طبی را می توان از دیگر انواع ارتزها دانست. ارتزها را می توان همچنین به ارتزهای اندام فوقانی و ارتزهای اندام تحتانی تقسیم نمود که امکان تهیه انواع آن از کلینیک های ارتوپدی فنی نظیر کلینیک کاویان طب وجود دارد. 

پروتز چیست؟

قطع عضو نوعی ناهنجاری در بدن بوده که ممکن است به صورت مادرزادی یا بر اثر حوادث گوناگون ایجاد شود، بیماری هایی از قبیل سرطان، دیابت، تروما، بیماری های عروقی، حوادث و … منجر به از دست دادن اندام های بدن شود که می توان به کمک پروتز که اعضای مصنوعی می باشند، اندام های از دست رفته را جایگزین نمود.

پروتزها را می توان به دو صورت عملکردی و زیبایی تهیه نمود که نوع آن بستگی به میزان قطع عضو و ناحیه آسیب دیده دارد. بنابراین در صورتی که دچار قطع عضو در هر یک از اندام های خود شده اید، می توانید به جهت بازیابی زیبایی ظاهری و عملکردی، پروتزها را از کلینیک های ارتوپدی تهیه نمایید. 

انواع پروتز اندام مصنوعی 

پروتزهای اندام مصنوعی در انواع مختلفی در کلینیک های ارتوپدی طراحی و تولید می شوند که برخی از آن ها با هدف بازیابی زیبایی ظاهری و برخی با هدف بازیابی عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی از انواع پروتزها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

پروتز اندام تحتانی 

پروتز اندام تحتانی نوعی پروتز می باشد که در قطع عضوهای بالای زانو، زیر زانو، مفصل ران، انگشتان پا، مچ پا و زانو مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از پروتزها وزن کل بدن را متحمل شده و به فرد توانایی هایی نظیر ایستادن و راه رفتن را باز خواهد گرداند. بنابراین تهیه این دسته از پروتزها، زندگی فرد را به طور کلی دستخوش تغییرات مثبت قرار داده و کیفیت زندگی این افراد را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. 

پروتز اندام فوقانی 

بیمارانی که دچار قطع عضو در نواحی انگشتان دست، زیر آرنج، بالای آرنج، سطح شانه آرنج، مچ دست و … شده اند، می توانند با تهیه پروتز اندام فوقانی و از سیلیکون ساخته می شوند تا بیمار احساس راحتی بسیاری نمایند. 

پروتزهای زیبایی 

از دیگر پروتزهای اندام مصنوعی که محبوبیت بالایی میان افراد دچار قطع عضو دارند، می توان به پروتزهای زیبایی اشاره نمود که هدف استفاده از آن ها تنها بازگرداندن زیبایی فرد و جایگزینی اندام از دست رفته می باشد. این پروتزها به دلیل ظاهر بسیار طبیعی، اعتماد به نفس افراد را به طور چشمگیری افزایش خواهند داد. 

پروتزهای ورزشی

قطع عضو در افرادی که به طور حرفه ای به ورزش مشغول بوده اند، آثار بسیار مخربی را به همراه خواهد داشت که امروزه به جهت جبران آن و بازگرداندن فرد به زندگی پیش از حادثه، می توان پروتزهای ورزشی را تهیه نمود. از معروف ترین پروتزهای ورزشی، می توان پروتزهای پنجه کربنی زیر زانو را نام برد که مخصوص دویدن بوده و امکان ورزش و فعالیت بدون هیچ محدودیتی را برای بیمار فراهم می کنند. 

پروتزهای مایوالکتریک 

پروتزهای مایوالکتریک نوعی پروتز اندام فوقانی بوده که به دلیل پیشرفته بودن آن، عملکرد طبیعی اندام را باز خواهد گرداند. به کمک این پروتزها، فرد بسیاری از قابلیت های حرکتی خود را باز خواهد یافت، به گونه ای که سایر افراد متوجه مصنوعی بودن این پروتز نخواهند شد. 

ارتز و پروتز

تفاوت ارتز و پروتز در چیست؟ 

به طور کلی استفاده از ارتز و پروتز هدفی مشترک و مشابه داشته که این هدف بهبود عملکرد بیماران و بهبود کیفیت زندگی می باشد. با این وجود ارتز و پروتزها تفاوت هایی با یکدیگر دارند که از جمله آن ها عبارتند از: 

  • ارتزها به صورت موقت به کار گرفته می شوند، در حالی که استفاده از پروتزها به صورت دائمی می باشد. 
  • ارتزها به تصحیح عملکرد و افزایش حرکت بخشی از بدن می پردازند، اما پروتزها به بازیابی عملکرد طبیعی قسمت از دست رفته می پردازند. 
  • ارتزها به جهت حمایت و اصلاح ناهنجاری ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما پروتزها به صورت سفارشی ساخته شده و ظاهر زیبای اندام از دست رفته را باز می گردانند. 

تهیه ارتز و پروتز از کلینیک های ارتوپدی معتبر 

در صورتی که قصد تهیه هر یک از ارتز و پروتزهای ذکر شده در بالا را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نموده و این محصولات را با بالاترین کیفیت و به صورت سفارشی تهیه نمایید. کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع ارتز و پروتز متناسب با نیاز شما می باشد.

نتیجه نهایی 

ارتز و پروتز دو دسته از محصولات کمک حرکتی و درمانی می باشند که بر توانایی ایستادن و راه رفتن بیمار تاثیر مثبتی گذاشته و از بد شکلی اندام ها جلوگیری خواهند کرد. استفاده از این محصولات کمک حرکتی مزایای بسیاری را به همراه داشته که می توانید هر یک از آن ها را در کلینیک کاویان طب با بالاترین کیفیت تهیه نمایید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *