کفی طبی برای پای پرانتزی

پای پرانتزی که عارضه ای غیر متعارف در پاها می باشد، عملکرد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و عوارضی را به همراه خواهد داشت که به جهت کاهش آن ها، می توان کفی طبی برای پای پرانتزی را تهیه کرد. اما شاید با این پرسش مواجه شوید که کفی طبی برای پای پرانتزی چه مزایایی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا همه ابهامات شما در این زمینه را برطرف نماییم. 

مرکز تخصصی ساخت کفی های طبی سفارشی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

کفی طبی برای پای پرانتزی

پای پرانتزی چیست؟ 

پیش از آن که با روش های درمان پای پرانتزی آشنا شوید، بهتر است به شرح این ناهنجاری بپردازیم تا نسبت به شرایط پای خود، بهترین روش درمان را انتخاب نمایید. 

تمایل زانوها به خارج یک ناهنجاری اسکلتی محسوب می شود که آن پای فرد خمیده و کمانی به نظر می رسد. در پی این عارضه با نزدیک کردن مچ پاها به یکدیگر، زانوها به هم نرسیده که جهت اصلاح آن نیاز به مداخله پزشکی می باشد. 

علت ایجاد پای پرانتزی چیست؟

دلایل متعددی منجر به ایجاد پای پرانتزی در سنین مختلف می شوند که در زیر برخی از آن ها را ذکر کرده ایم: 

  • مسمومیت فرد با سرب و فلوراید 
  • صافی کف پا 
  • اصافه وزن 
  • بدجور خوردن استخوان های ران یا زانو پس از شکستگی 
  • پارگی رباط زانو 

در ادامه علل های پای پرانتزی را به طور مفصل شرح خواهیم داد. 

بیماری های استخوانی اولین علت بروز پای پرانتزی 

در کنار موارد ذکر شده در بالا، برخی از بیماری های استخوانی نیز در ایجاد پای پرانتزی دخیل هستند که عبارتند از:

روماتیسم

از آن جایی که افراد مبتلا به روماتیسم ناچار به مصرف کورتون می باشند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر پوکی استخوان و در نتیجه پای پرانتزی خواهند بود. 

پوکی استخوان

یکی از بیماری های شایع متابولیک استخوان، پوکی استخوان می باشد که در طی آن فرد با کاهش توده استخوانی مواجه خواهد شد. شایان به ذکر است که احتمال بروز این عارضه با بالا رفتن سن افزایش می یابد و در نتیجه آن ممکن است فرد دچار پای پرانتزی شود. 

دیسپلازی استخوان 

از جمله اختلالات رشد استخوان، می توان به دیسپلازی استخوان اشاره نمود که در آن افراد مبتلا از کوتاهی بیش از حد استخوان های طویل پاها و بازو رنج می برند. این عارضه گاها پای پرانتزی را نیز ایجاد خواهد کرد.

صافی کف پا 

صافی کف پا را می توان یک منشا اصلی در اختلالات پای پرانتزی دانست. بدین جهت باید در کودک عارضه صافی کف پا را جدی گرفت و به درمان آن پرداخت تا از بروز عوارض بیشتر جلوگیری شود. از سایر بیماری های استخوانی که احتمال ابتلا به ناهنجاری پای پرانتزی را افزایش می دهند، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • بیماری بلانت 
  • بیماری پاژه 
  • استئو آرتریت 
  • فلج عضلانی 
  • عدم هماهنگی در صفحه رشد 
  • ضربه وارد شده به صفحه رشد 

بیماری های ارثی دومین علت بروز پای پرانتزی

گاهی اوقات عارضه پای پرانتزی به عوامل خارجی مرتبط نبوده، بلکه زمینه ارثی دارد، اما باید بدانید که ناهنجاری های پای پرانتزی به هر علتی که ایجاد شده باشد به کمک علم پزشکی و روش های درمان از جمله کفی طبی برای پای پرانتزی و حرکات اضافی بهبود خواهد یافت. 

عادات رفتاری غلط سومین علت بروز پای پرانتزی 

انجام برخی از عادات و رفتارهای نادرست، تاثیرات منفی را روی شکل و فرم بدن به جای خواهد گذاشت که در زیر برخی از این عادات را شرح داده ایم:

  • الگوی راه رفتن نادرست 
  • بستن پوشاک حجیم برای نوزاد 
  • اضافه وزن و چاقی 
  • درصد چربی بالا در بدن 
  • بد ایستادن و بد نشستن 
  • زود راه افتادن کودک 

ضعف عضله چهارمین علت بروز پای پرانتزی 

ضعف برخی از عضلات که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم، منجر به بروز پای پرانتزی خواهد شد: 

  • ضعف یا کوتاهی عضله همسترینگ 
  • کوتاهی عضله نیم غشایی
  • ضعف در عضلات دو سر رانی 

پای پرانتزی چه علائمی را به همراه دارد؟ 

اکنون که با علل ایجاد پای پرانتزی آشنا شدید، قصد داریم به شرح علائم این عارضه نیز بپردازیم تا در صورت مشاهده آن در خود یا کودکان، ضمن مراجعه به پزشک، روش های درمانی لازم را به کار گیرید و در صورت نیاز کفی طبی برای پای پرانتزی را تهیه کنید. این علائم عبارتند از: 

  • کمانی شدن ساق پا 
  • بی ثباتی زانو 
  • اختلال در راه رفتن و دویدن 
  • کاهش دامنه حرکتی لگن 
  • احساس درد در نواحی زانو و لگن 

درجات پای پرانتزی 

عارضه پای پرانتزی نسبت به فاصله میان دوکندیل داخلی ران یا فاصله زانو در دسته بندی های زیر قرار می گیرد: 

پای پرانتزی درجه اول یا خفیف 

در صورتی که فاصله دوکندیل داخلی ران از 5/2 کمتر باشد، پای پرانتزی از نوع درجه اول یا خفیف می باشد. 

پای پرانتزی درجه دوم یا متوسط 

اگر فاصله زانو بین 5/2 تا 5 سانتی متر باشد، این ناهنجاری از نوع درجه دو خواهد بود. 

پای پرانتزی درجه سه یا شدید 

در صورتی که فاصله ذکر شده از 5 تا 5/7 سانتی متر باشد، فرد دچار پای پرانتزی شدید می باشد. 

نحوه تشخیص پای پرانتزی در کودکان 

پس از مراجعه به پزشک و ارزیابی و بررسی وضعیت پاها، این عارضه توسط ایشان تشخیص داده می شود. در صورتی که زانو پرانتزی در کودکان زیر 2 سال ایجاد شده باشد و کودک در وضعیت نرمالی قرار داشته باشد، پزشک تنها نظارت بر وضعیت پاهای کودک را توصیه می کند، اما در صورتی که کودک دچار این عارضه با مشکلاتی نظیر ضعف در پاها، مشکل در راه رفتن، انحراف بیش از حد پا و لنگیدن دست ‌پنجه نرم کنند، پزشک آزمایشات تصویربرداری را تجویز خواهد کرد.

همچنین اگر احتمال بروز راشیتیسم در فرد وجود داشته باشد، آزمایش خون انجام می شود. 

روش های درمان پای پرانتزی 

عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمان بیماران دچار پای پرانتزی دخیل هستند که سن فرد یکی از مهم ترین این عوامل می باشد. در زیر به شرح برخی از روش های درمان پای پرانتزی پرداخته ایم: 

کفی و کفش طبی 

در صورتی که کودک از پای پرانتزی خفیف تا متوسط رنج می برد، می توان به کمک کفی طبی مخصوص پای پرانتزی به اصلاح این ناهنجاری پرداخت. همچنین کفش های طبی نیز نقش موثری در بهبود عوارض ناشی از این عارضه خواهند داشت. 

بریس 

در برخی از افراد کفی طبی برای پای پرانتزی به تنهایی قادر به اصلاح ناهنجاری پای پرانتزی نخواهند بود که در این صورت پزشک استفاده از بریس را توصیه می کند. از آن جایی که در کودکان استخوان ها به طور کامل رشد نکرده اند، به کمک بریس ها می توان به اصلاح آن ها کمک شایانی کرد.

تمرینات اصلاحی و فیزیوتراپی 

از دیگر روش های درمان پای پرانتزی، می توان حرکات اصلاحی را نام برد که یک راهکار موثر بوده و تحت نظر فیزیوتراپیست انجام می شود. معمولا حرکات تقویتی و کششی نقش موثری را در بهبود این عارضه ایفا می کند. 

جراحی 

اگر روش های درمانی ذکر شده از قبیل کفی طبی برای پای پرانتزی، بریس و تمرینات اصلاحی تغییری را در وضعیت پای بیماران دچار پای پرانتزی ایجاد نکرد، به ناچار جراحی به روش استئوتومی انجام می شود.

مزایای استفاده از کفی طبی برای پای پرانتزی 

همان گونه که گفته شد، پای پرانتزی علائمی نظیر درد، اختلالات حرکتی و راه رفتن را به همراه دارد که به کمک کفی طبی برای پای پرانتزی، می توان این علائم را کاهش داد. به طور کلی از جمله مزایای کفی های طبی مخصوص پای پرانتزی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حمایت بهتر از پاها
  • کاهش درد 
  • افزایش راحتی 
  • کمک به رفع چرخش مچ پا 

کفی های طبی مخصوص پای پرانتزی از هر سه قوس پا حمایت کرده و منجر به کاهش درد در این دسته از افراد خواهد شد. همچنین از آن جایی که این کفی ها همانند ضربه گیر عمل می کنند، به بهبود وضعیت بهتر در بیمار کمک شایانی خواهند کرد. 

کفی طبی برای پای پرانتزی

فروش کفی طبی پای پرانتزی 

حال که با مزایای کفی طبی برای پای پرانتزی آشنا شدید، بهتر است به شما کلینیکی را معرفی کنیم تا با تهیه این کفی ها به بهبود وضعیت پای خود کمک نمایید. کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک های طبی در این زمینه می باشد که کفی های طبی را با کیفیت بسیار بالا طراحی و تولید می کند. بنابراین با آسودگی خاطر به این کلینیک مراجعه نمایید و از محصولات این مجموعه بهره مند شوید. 

نتیجه نهایی 

در این مقاله به شرح کفی طبی برای پای پرانتزی و مزایای آن پرداختیم تا با خرید این کفی ها از کلینیک های طبی معتبر نظیر کلینیک کاویان طب، سلامت پاهای خود را باز گردانید. در صورتی که با هر گونه پرسش در این زمینه مواجه شدید، می توانید با کارشناسان کلینیک کاویان طب در تماس باشید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *