بهبود راه رفتن پس از سکته مغزی چگونه است؟

سکته مغزی چه عوارضی به همراه دارد؟ کدام وسایل کمکی در بهبود راه رفتن پس از سکته مغزی موثر هستند؟ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت تا در صورت مواجه شدن با این عارضه، بهبودی حاصبل شود.

سکته مغزی می تواند بر اثر اختلال در خون رسانی به سلول های مغز، انسداد سرخرگ یا پارگی رگ های خونی ایجاد شود. در صورتی که تامین خون به سلول های مغز با مشکل مواجه شود و خون رسانی به درستی انجام نشود، سلول های مغز اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت نکرده و دچار آسیب خواهند شد که عوارضی نظیر عدم کنترل عضلات، دست ها و پاها، بی حسی و فلج، دشواری در صحبت کردن، سرگیجه و سردرد، تاری دید و تغییر در هوشیاری را به همراه خواهد داشت. افرادی که تحرک کافی نداشته و فشار خون، دیابت و کلسترول بالایی دارند، بیشتر در معرض بروز سکته مغزی هستند. همچنین افرادی که دارای سابقه خانوادگی یا شخصی سکته مغزی هستند، احتمال بروز این عارضه در آن ها بیشتر است. یکی از عوارضی که بیشتر در این بیماری دیده می شود، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن است که زندگی فرد را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. عدم حفظ تعادل در این عارضه، احتمال زمین افتادن بیمار و ایجاد شکستگی را افزایش می دهد. درمان هایی نظیر فیزیوتراپی و استفاده از وسایل کمک حرکتی برای این بیماران توصیه می شود که در ادامه به طور کامل به شرح این درمان ها خواهیم پرداخت.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

زاه رفتن بیمار سکته مغزی

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d8%af%d9%88/

راه رفتن بیمار سکته مغزی

از آن جایی که در سکته مغزی، سلول های مغز دچار آسیب می شوند، این عارضه مشکلات حرکتی و تعادلی را به همراه خواهد داشت. سکته مغزی به اشکال مختلفی توانایی های بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  1. کاهش تعادل یکی از مشکلات مربوط به این عارضه می باشد که در پی آن فرد تنها با کمک دیگران قادر به راه رفتن خواهد بود.
  2. سکته مغزی منجر به ضعیف شدن بخش زیادی از اندام های تحتانی و اختلال در راه رفتن خواهد شد. همچنین قدرت عضلات بر اثر این بیماری کاهش خواهد یافت.
  3. از دیگر عوارض شایع این بیماری، خستگی عضلانی می باشد که این ضعف و خستگی عضلانی، مدت زمان بهبود را افزایش می دهد.

پس از سکته مغزی، بهبود تعادل نقش مهمی را در ارتقا کیفیت زندگی بیمار و تخفیف عوارض سکته مغزی ایفا می کند. بسیاری از عوارض سکته مغزی از جمله عدم تعادل و راه رفتن را می توان با استفاده از کاردرمانی که یکی از روش های توانبخشی است بهبود بخشید. کاردرمانی سبب تقویت عضلات، بهبود تعادل و کاهش مشکلات حرکتی خواهد شد. کاردرمانی با کمک به بازیابی توانایی سیستم عصبی و بازآموزی مجدد سیستم مغزی، به بهبود توانایی های حسی و حرکتی کمک می کند. البته لازم به ذکر است که برنامه کاردرمانی نسبت به عوارض ایجاد شده در هر فرد و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود. در ادامه تمریناتی که توسط کاردرمانگران برای این بیماران توصیه می شود را ذکر خواهیم کرد تا بیماران سکته مغزی آن ها را در خانه انجام دهند و به نحو موثری بهبودی حاصل شود.

  1. صاف کردن (اکستنشن) زانو: بر روی یک صندلی نشسته و یکی از پاهای خود را موازی با سطح زمین، بالا بیاورید (زانوهای خود را قفل نکنید). سپس پا را به آرامی پایین آورده و تمرین ذکر شده را با پای دیگر تکرار کنید. (این تمرین برای هر پا 20 بار تکرار شود)
  2. بالا آوردن زانو: روی یک صندلی بنشینید و یکی از پاهای خود را به سمت سینه بالا آورید. سعی کنید این حرکت را به طور کنترل شده انجام دهید. سپس پا را پایین آورده و با پای دیگر این تمرین را انجام دهید. (هر پا 10 مرتبه)
  3. خم کردن زانو به سمت قفسه سینه: ابتدا دراز کشیده و سپس یکی از پاهای خود را به سمت سینه بالا آورده و با دست نگه دارید و پس از آن پا را پایین آورید و با پای دیگر این تمرین را انجام دهید. (هر پا 10 مرتبه)

علاوه بر کاردرمانی روش هایی نظیر فیزیوتراپی و تجهیزات کمک حرکتی به بهبود راه رفتن پس از سکته مغزی کمک می کند.

برای تهیه و خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و مشاوره رایگان، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با شماره تماس 02191008881 در ارتباط باشید.

وسایل کمکی برای بیماران سکته مغزی

پس از سکته مغزی، وسایل کمکی متعددی وجود دارد که استفاده از هر کدام بستگی به آسیب وارد شده به بخش های مختلف مغز دارد. از جمله این وسایل کمکی می توان به واکر، ویلچر، عصا و بریس مچ پا اشاره نمود که پس از تهیه، آموزش های لازم به بیمار داده می شود. شما عزیزان می توانید جهت تهیه این دسته از وسایل کمکی برای راه رفتن و بهره مندی از آموزش های رایگان، به کلینیک کاویان مراجعه نمایید تا هر چه سریع تر بهبودی حاصل شود. یکی از عوارض سکته مغزی افتادگی مچ پا می باشد که با استفاده از ارتز foot-up می توان به بهبود راه رفتن کمک کرد. از سایر ویژگی های این ارتز، می توان به ایجاد گشتاور جهت بالا آوردن مچ پا، استفاده آسان در زیر کفش و طراحی مطابق با وضعیت پا اشاره نمود. سایر بریس های سکته مغزی شامل ارتز مفصل شانه، ارتز زانو، مچ و پا و ارتز الکتریکی می باشد که نسبت به وضعیت جسمی بیمار و پس از معاینه دقیق پزشکی، می توان آن را تهیه کرد. متخصص ارتز یا فیزیوتراپ، بعد از معاینات لازم، وسیله کمکی مناسب شما را انتخاب خواهد کرد. دستگاه های فیزیوتراپی و دستگاه توانبخشی راه رفتن، از دیگر دستگاه های کمک حرکتی هستند که نقش مهمی را در بهبود راه رفتن بیمار سکته مغزی ایفا می کنند.

دستگاه فیزیوتراپی

قیمت دستگاه فیزیوتراپی برای سکته مغزی

همان طور که در بالا به این مورد اشاره کردیم، دستگاه های فیزیوتراپی عوارض ناشی از سکته مغزی را کاهش خواهند داد. شاید با این سوال مواجه شوید که کدام دستگاه فیزیوتراپی در درمان عوارض سکته مغزی کمک کننده خواهد بود؟ ما در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت. پس از سکته مغزی ممکن است برخی از نواحی بدن بی حس شود که برای درمان آن علاوه بر حفظ روحیه بیمار باید از تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده کرد. دستگاه های فیزیوتراپی مناسب سکته مغزی باید دارای قابلیت های فرکانس فرادیک و tens باشند تا سبب کاهش درد شده و حرکت ماهیچه ها و عضلات را تحریک کنند. با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی و کلینیکال می توانید عدم تحرکات ناشی از این عارضه را درمان کنید. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که پس از مراجعه به پزشک می توانید دستگاه فیزیوتراپی مورد نیاز خود را انتخاب کرده و به درمان بیماری خود کمک نمایید. جهت آگاهی از قیمت این دستگاه ها، می توانید با کارشناسان کاویان طب تماس گرفته و این دستگاه را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

https://kavianclinic.com/%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%84%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c-%d8%a7%da%a9%d8%b3%d9%88%d9%be%d8%af/

دستگاه توانبخشی راه رفتن

با وجود این که اغلب بیماران سکته مغزی، در راه رفتن با اختلال مواجه می شوند، با استفاده از درمان های ذکر شده و استفاده از دستگاه توانبخشی راه رفتن می توانند به زندگی مستقل خود باز گردند. دستگاه تحریک الکتریکیه یکی از جدیدترین دستگاه های موجود می باشد که موجب بهبود و اصلاح الگوی راه رفتن بیماران سکته مغزی می شود. سنسورهای پیشرفته به کار برده شده در این دستگاه، حرکات بدن را شبیه سازی می کند. با بستن این دستگاه زیر زانو، می توان مچ و انگشتان پا را بالا برد. دستگاه تحریک الکتریکیه مزایای بسیاری دارد که از جمله این مزایا، می توان کمک به رفع مشکل راه رفتن، طبیعی جلوه دادن حرکات بدن، پیشگیری از تحلیل عضلات، کاهش احتمال زمین خوردن، افزایش اعتماد به نفس به هنگام راه رفتن، افزایش سرعت راه رفتن، بالا بردن تعادل بدن، کمک به بالا رفتن از پله و بلندی، بالا بردن جریان خون، کمک به بازیابی استقالا فردی و بهبود سطح کیفیت زندگی بیمار را نام برد. این دستگاه به دلیل کوچکی، سبکی و بی سیم بودن، به راحتی در زیر لباس قرار گرفته و به بهبود راه رفتن کمک می کند. دستگاه تحریک الکتریکیه توسط اپلیکیشن اختصاصی قابل کنترل می باشد. شما عزیزان می توانید اطلاعات بیشتر را در زمینه بیماری خود و استفاده از این دستگاه، در اپلیکیشن مطالعه نمایید. در صورتی که قصد تهیه این دستگاه جدید و کارآمد را دارید، با مشاورین کلینیک کاویان در ارتباط باشید.

https://kavianclinic.com/%d8%a8%d9%87%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%81%d9%84%d8%ac-%d9%85%d8%ba%d8%b2%db%8c/

درمان جدید راه رفتن بیماران سکته مغزی 

همان طور که پیش از این گفته شد، از مهم ترین عوارض ناشی از سکته مغزی، اختلال حرکتی می باشد که خوشبختانه امروزه روش های درمان متعددی برای آن وجود دارد. دستگاه تحریک الکتریکیه یکی از جدیدترین دستگاه هایی است که اختلالات حرکتی را در بیماران سکته مغزی بهبود می بخشد. سیستم های محافظتی موجود در کفش های طبی و قالب بریس نیز امروزه در برنامه های توانبخشی استفاده می شوند تا علاوه بر بهبود کیفیت زندگی بیمار، راه رفتن را برای بیماران فلج مغزی تسهیل کنند. البته از سایر روش های درمان نظیر فیزیوتراپی و کادرمانی نیز نباید غافل شد.

سخن نهایی

بهبود راه رفتن پس از سکته مغزی، یکی از چالش های مهم بیماران مواجه شده با این عارضه می باشد که ممکن است نسبت به وضعیت بیمار، مدت زمان زیادی طول بکشد تا راه رفتن بهبود یابد. بهبود شرایط بیماران سکته مغزی و توانبخشی آن ها، نیاز به تجهیزات پیشرفته و تیم با تجربه و متبحر دارد. کلینیک کاویان طب از جدیدترین دستگاه ها و تجهیزات به روز دنیا جهت درمان عوارض ناشی از سکته مغزی برخوردار است و شما با اطمینان خاطر می توانید از خدمات این کلینیک بهره مند شوید.

برای تهیه و خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و مشاوره رایگان، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با شماره تماس 02191008881 در ارتباط باشید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *