پیچ خوردگی مچ پا

تا به حال دچار پیچ خوردگی مچ پا شده اید؟ از روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا آگاه هستید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا علت، علائم و درمان پیچ خوردگی را شرح دهیم.
پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که مچ پا به شکل نادرستی چرخانده شود. این کار سبب آسیب دیدگی رباط های اطراف مچ پا خواهد شد. نسبت به شدت این عارضه، درمان آن چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد. در ادامه این مطلب به شرح این عارضه خواهیم پرداخت.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ 

به کشیده شدن بیش از حد رباط پا یا آسیب دیدگی رباط های خارجی مچ پا، پیچ خوردگی مچ پا گفته می شود که سبب ایجاد درد زیادی در پای فرد خواهد شد. در محل مفصل، رباط ها به کنار هم قرار گرفتن استخوان ها کمک می کنند و در صورتی که به هر دلیلی به مچ پا آسیب وارد شود و در موقعیت نامناسب قرار گیرد، رباط ها کشیده شده و درد زیادی را در پا ایجاد خواهند کرد. نسبت به میزان آسیب وارده به پا، شدت درد متغییر خواهد بود. همچنین مدت زمان بهبودی نیز به شدت این آسیب بستگی دارد.
https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D8%B7%D8%A8%DB%8C/

علت پیچ خوردگی مچ پا 

حرکت مچ پا در خارج از محدوده طبیعی خود، سبب پیچ خوردگی مچ پا می شود که در طی آن رباط های مچ پا دچار آسیب دیدگی یا پارگی خواهند شد. به طور کلی موارد زیر را می توان علل پیچ خوردگی مچ پا دانست:
  • انجام تمرینات ورزشی یا پیاده روی روی سطوح نا هموار
  • پریدن از ارتفاع و فرود آمدن ناشیانه روی پاها
  • قدم گذاشتن فردی دیگر بر روی پای شما در هنگام ورزش
  • افتادن و زمین خوردن که سبب پیچ خوردگی مچ پا شود.
  • استفاده از کفش نامناسب و غیر استاندارد
  • آسیب های اینورژن یا اورژن
  • ضعیف بودن مچ پا از بدو تولد 
https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D9%BE%D8%A7/

انواع پیچ خوردگی مچ پا 

نسبت به شدت و میزان آسیب دیدگی رباط، پیچ خوردگی مچ پا را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

پیچ خوردگی درجه یک مچ پا 

در این نوع پیچ خوردگی، رباط های مچ پا کشیده شده و علائمی نظیر درد و ورم را به همراه خواهند داشت.

پیچ خوردگی درجه دو مچ پا 

پیچ خوردگی درجه دو در پی پارگی جزئی یا شدید رباط ایجاد می شود و در پی آن فرد با علائمی مانند کبودی و ورم مواجه خواهد شد. این نوع پیچ خوردگی، راه رفتن را برای فرد دشوار خواهد کرد.

پیچ خوردگی درجه سه مچ پا

پارکی کامل رباط، پیچ خوردگی درجه سه مچ پا را ایجاد می کند که در این آسیب می توان گفت که راه رفتن تقریبا غیر ممکن خواهد بود.
https://kavianclinic.com/%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی مچ پا نسبت به شدت آسیب وارده به پا در هر فرد متفاوت می باشد، اما ممکن است در طی بروز این عارضه، برخی از علائم زیر در فرد بروز کند:
  • درد عضلات پا به خصوص هنگام قرار دادن وزن بدن روی پای آسیب دیده
  • درد شدید به هنگام لمس مچ پا 
  • ورم و بی ثباتی مچ پا
  • ایجاد محدودیت حرکت
  • کبودی در مچ پا و اطراف آن
  • سفتی مفاصل 

در صورتی که در مچ پا دچار آسیب و مشکل شده اید به پزشک مراجعه نمایید تا نوع و میزان آسیب دیدگی تشخیص داده شود و بهترین روش درمان به کار گرفته شود.

علت درد مچ پا چیست؟ بهترین درمان درد مچ پا هنگام راه رفتن

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا 

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا با انجام معاینه فیزیکی توسط پزشک امکان پذیر می باشد. پزشک جهت تشخیص این عارضه به بررسی مچ پا، کف و ساق پا خواهد پرداخت و با لمس کردن اطراف ناحیه آسیب دیده، نقاط دردناک را پیدا خواهد کرد. به جهت تشخیص روش درمان، دامنه حرکتی مچ پا و حالت های دردناک آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در صورتی که آسیب دیدگی ایجاد شده در پا شدید باشد، پزشک برای اطمینان از میزان آسیب و تشخیص شکستگی استخوان و پارگی رباط، روش های تشخیص زیر را تجویز می کند:

اشعه ایکس 

جهت بررسی شکستگی مچ پا از تصاویر حاصل از اشعه ایکس (از نوع امواج الکترومغناطیسی) استفاده می شود.

ام آر آی

آزمایش ام آر آی به جهت بررسی ساختارهای نرم پا نظیر رباط به کار گرفته می شود. برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن، از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی استفاده می شود.

سی تی اسکن

در سی تی اسکن نیز از اشعه ایکس استفاده می شود، اما در این روش تشخیص، تصاویری از زوایای مختلف گرفته می شود که ارائه جزئیات دقیق تر به پزشک، آسیب های استخوان و مفاصل را مشخص خواهد کرد.

سونوگرافی

از دیگر روش های تصویر برداری، می توان سونوگرافی را نام برد که جهت ارائه تصاویر ساختار بدن، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود. به کمک این روش می توان به بررسی وضعیت تاندون ها در موقعیت های مختلف پرداخت.

درمان افتادگی مچ پا: علت افتادگی مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی مچ پا چگونه درمان می شود؟ 

همانند سایر موارد ذکر شده در بالا، انتخاب روش درمان پیچ خوردگی مچ پا نیز به شدت این عارضه وابسته است. هدف از به کار گیری روش های درمان در پیچ خوردگی مچ پا، باز گرداندن عملکرد مچ پا و کاهش درد و تورم می باشد. در آسیب دیدگی های شدید، مراجعه به متخصص ارتوپد و فیزیوتراپی امری ضروری می باشد.
در این بخش ابتدا به شرح درمان های خانگی پیچ خوردگی مچ پا خواهیم پرداخت و سپس سایر روش های درمان را شرح خواهیم داد. اگر پیچ خوردگی پای شما خفیف باشد و درد کمی را در این ناحیه متحمل شده اید، می توانید از روش های خانگی کمک بگیرید تا بهبودی حاصل شود. این روش های درمان عبارتند از:

استراحت کردن 

سعی کنید وزن خود را روی پای آسیب دیده قرار ندهید و از انجام فعالیت هایی که سبب ناراحتی مچ پا و درد در این ناحیه می شود بپرهیزید.

استفاده از یخ 

بلافاصله پس از آسیب دیدگی مچ پا و پیج خوردگی آن از کمپرس یخ به مدت 15 الی 20 دقیقه استفاده کنید. این کار را هر 2 الی 3 ساعت تکرار کرده تا علاوه بر تسکین درد، کبودی و ورم کاهش یابد. البته در صورتی که به بیماری های عروقی یا دیابت مبتلا هستید، پیش از استفاده از یخ با پزشک خود مشورت کنید.

قرار دادن مچ پا بالاتر از سطح بدن 

مچ پا را به گونه ای قرار دهید که از سطح بدن بالاتر باشد تا با تخلیه مایعات اضافی، تورم کاهش یافته و علائم پیچ خوردگی بهبود یابد. انجام این کار به ویژه در شب توصیه می شود.

استفاده از حمام نمک اپسوم 

یکی از روش های درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا، نمک اپسوم می باشد. از آن جایی که نمک اپسوم حاوی منیزیم می باشد، قرار دادن مچ پا در وان نمک اپسوم به کاهش درد و التهاب ناشی از این عارضه کمک خواهد کرد.

بستن مچ پا 

از دیگر روش های کاهش تورم ناشی از پیچ خوردگی مچ پا، باند الاستیک می باشد؛ اما باید توجه کرد که بستن محکم این باندها جریان خون در آن ناحیه را کاهش خواهد داد.
سایر روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:

درمان دارویی

به جهت کنترل درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا، داروهایی نظیر ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن تجویز می شود.

انجام فیزیوتراپی 

پس از ارزیابی وضعیت مچ پا توسط پزشک و فیزیوتراپیست، تمرینات ذکر شده در زیر تجویز می شود:
  • تمرینات مرتبط با دامنه حرکتی
  • تمرینات مقاومتی
  • تمرینات ورزشی ایزومتریک
  • تمرینات جهت بهبود تعادل
  • تمرینات پلیومتریک 

لوازم کمکی 

نسبت به شدت عارضه ایجاد شده، ممکن است راه رفتن فرد دشوار و دردناک باشد. بنابراین به جهت کاهش درد و ثابت نگه داشتن مچ پا، استفاده از عصا، باند الاستیک، بریس مچ پا و … توصیه می شود.

عمل جراحی

در صورتی که روش های درمانی ذکر شده در بالا مسمر ثمر واقع نشود و علائم این عارضه بهبود نیاید، انجام جراحی به جهت ترمیم و بازسازی رباط صورت می گیرد.
پیچ خوردگی مچ پا
 

اقدامات بعد از پیچ خوردگی مچ پا 

اکنون که با انواع علائم و روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا آشنا شده اید، قصد داریم اقدامات فوری پس از بروز این عارضه را شرح دهیم تا در صورت مواجه شدن با آن، از آگاهی لازم در این زمینه برخوردار باشید.
  1. از تکان دادن مچ پای آسیب دیده خودداری کنید.
  2. مچ پا را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  3. جهت مراقبت از مفصل آسیب دیده از آتل استفاده کنید.
  4. هنگام حرکت از عصا کمک بگیرید.
  5. گذاشتن یخ روی محل آسیب دیده، درد و ورم پای شما را کاهش خواهد داد.
  6. استفاده از نوار الاستیک نیز در بی حرکت نگه داشتن پا موثر خواهد بود.
شما عزیزان می توانید آتل مورد نیاز خود را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید. همچنین جهت جلوگیری از ایجاد این عارضه پوشیدن کفش های طبی و با کیفیت توصیه می شود که می توانید این کفش ها را نیز به کلینیک کاویان طب سفارش دهید تا به صورت سفارشی برای شما طراحی و تولید شود.

خرید کفش طبی: تهیه کفش طبی از مراکز ارتوپدی

نتیجه نهایی 

پیچ خوردگی پا عارضه ای است که در موارد خفیف و جزئی به کمک روش های خانگی قابل درمان می باشد. در صورتی که این آسیب شدید باشد، مراجعه به پزشک ضرورت می یابد. پزشک پس از ارزیابی های لازم، بهترین روش درمان را به شما توصیه می کند. جهت پیشگیری از بروز پیچ خوردگی مچ پا می توانید کفش های طبی و با کیفیت را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید و سلامت پاهای خود را تضمین کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *