بهترین روش درمان صافی کف پا چیست؟

آیا از مشکل صافی کف پا رنج می برید؟ بهترین درمان صافی کف پا چیست؟ قوس کف پا با حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر خود سبب جذب حرکات ناگهانی، حفظ تعادل بدن و توزیع یکنواخت وزن روی پاها شده، بنابراین صافی کف پا در افراد عوارض بسیاری را به همراه داشته که از مهم ترین آن درد کمر و زانو می باشد. کاهش قوس کف پا یا صافی کف پا منجر به درد در نواحی مچ پا، پا و سایر نقاط بدن خواهد شد. بنابراین جهت درمان کف پای صاف، پزشک استفاده از کفش و کفی های طبی، تمرینات کششی، فیزیوتراپی و … را توصیه می کند. با ما در این مطلب همراه باشید تا به شرح علت ایجاد کف پای صاف، علائم و درمان آن بپردازیم.

در مرکز تخصصی ساخت کفی طبی کاویان کلینیک متخصصین با ارزیابی دقیق کف پا، بهترین راه درمان، متناسب با مشکل بیمار را ارائه می نمایند. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

محتوا پنهان
درمان صافی کف پا

صافی کف پا چیست؟

عدم وجود قوس مناسب در کف پاها، صافی کف پا نامیده می شود. در این عارضه تاندون های کف پا فاقد کارایی لازم می باشند و سبب کاهش قوس کف پا می شوند. در ابتدا صافی کف پا درد و علائمی را به همراه نداشته، اما فرد به مرور با عوارض آن مواجه خواهد شد. در بسیاری از موارد درمان کف پای صاف در بزرگسالان امکان پذیر نبوده و تنها می توان به کمک حرکات اصلاحی و استفاده از کفش و کفی های طبی، علائم ناشی از این عارضه را کاهش داد. صاف بودن کف پا در کودکان بیشتر ناشی از ژنتیک بوده و احتمال مواجه شدن با صافی کف پا در کودکانی که والدین آن ها به این عارضه مبتلا هستند، ۵۰ درصد افزایش می یابد.

انواع صافی کف پا

نسبت به این که صافی کف پا در کودکان ایجاد شده است یا بزرگسالان، می توان آن را به انواع زیر تقسیم کرد:

کف پای صاف انعطاف پذیر

کف پای صاف انعطاف پذیر را می توان شایع ترین نوع صافی کف پا دانست که در حالت نشسته قوس کف پا مشخص بوده ، اما در حالت ایستاده وزن بدن سبب ناپدید شدن قوس خواهد شد. این نوع صافی کف پا در کودکی یا نوجوانی ایجاد شده و به تدریج شدت آن افزایش می یابد. در این حالت احتمال کشیده شدن و متورم شدن تاندون ها و رباط های قوس پا وجود دارد.

کف پای صاف سخت

افرادی با کف پای صاف سفت و سخت، چه در صورت نشسته و چه در صورت ایستاده، فاقد قوس کف پا می باشند. این وضعیت که معمولا در دوران نوجوانی بروز می کند با افزایش سن شدن یافته و عوارضی نظیر درد و دشواری در خم کردن پا به بالا و پایین را به همراه خواهد داشت. این عارضه ممکن است بر یک یا هر دو پا اثر بگذارد.

کف پای صاف در بزرگسالان

در بزرگسالان ممکن است به صورت غیر منتظره ای قوس پا افتاده شود که این امر سبب کف پای صاف در بزرگسالان خواهد شد. این عارضه موجب چرخیدن پا به سمت بیرون شده و درد در این ناحیه را ایجاد خواهد کرد. از شایع ترین علت صافی کف پا در بزرگسالان می توان به التهاب یا پارگی تاندون ساق پا اشاره نمود. لازم به ذکر است که احتمال ایجاد این عارضه در یکی از پاها وجود دارد.

تالوس عمودی

نوعی نقص مادرزادی سبب جلوگیری از تشکیل قوس در پاها شده که تالوس عمودی گفته می شوند. این عارضه که پای تکان دهنده نیز نامیده می شود، موجب قرار گیری اشتباه استخوان تالوس در مچ پا می شود.

علل ایجاد کف پای صاف

به طور معمول افراد از بدو تولد با کف پای صاف به دنیا می آیند و به مرور زمان قوس پای آن ها مشخص می شود. اما در صورتی که با گذشت زمان قوس کف پا ایجاد نشود، ممکن است همانند سایر ویژگی های فیزیکی ارثی باشد. به طور کلی از علل صافی کف پا، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • پیاده روی یا دویدن نادرست
  • ایستادن به مدت طولانی
  • اختلال در رشد استخوان های پا
  • کشیدگی بافت های پا بر اثر عواملی نظیر اضافه وزن، افزایش سن و آسیب
  • اختلال در عملکرد تاندون تیبیال خلفی
  • پوشیدن کفش نا مناسب هنگام پیاده روی
  • وارد شدن آسیب به تاندونیت آشیل
  • شل شدن لیگامان ها در کل بدن
  • ضعیف شدن عضلات در پی بیماری هایی از جمله فلج مغزی، فلج اطفال و دیستروفی عضلانی
  • بیماری هایی نظیر اسکولیوز، سندرم مارفان، آرتریت روماتوئید و آرتروز
  • اضافه وزن‌
  • آسیب دیدگی در ناحیه استخوان یا مچ پا

کف پای صاف چه علائمی را به همراه دارد؟

اکثر افرادی که با صافی کف پا دست و پنجه نرم می کنند، با درد یا مشکل خاصی مواجه نخواهند شد، اما در برخی از انواع خاص کف پای صاف، علائم زیر در فرد بروز می کند:
  • درد در نقاط مختلف پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • درد در مچ، پاشنه یا قوس پا
  • ایجاد درد در هنگام عوض کردن وضعیت پا
  • عدم هماهنگی در پوشیدن کفش
  • عدم تعادل یا احساس وجود صافی کف پا
  • رانش انگشتان پا
  • ایجاد انگشت چکشی

عوارض کف پای صاف

از جمله اصلی ترین عوارض صافی کف پا، می توان به تغییر در نحوه راه رفتن اشاره نمود کرد که با پیشرفت، این عارضه بدتر خواهد شد. به دنبال این مشکل، تعادل در پاها کاهش یافته و به تدریج درد کمر و پا بروز می کند. از آن جایی که عدم درمان صافی کف پا منجر به تغییر در نحوه قرار گرفتن پاها روی زمین می شود، اختلالاتی نظیر میخچه، پینه و خمیدگی شست ایجاد می شود. صافی کف پا در ورزشکاران منجر به عدم جذب ضربه توسط پاها شده و در نتیجه درد و تورم ساق پا را در این دسته افراد افزایش می دهند.

تشخیص کف پای صاف

همان گونه که گفته شد، صافی کف پا در بسیاری از افراد مشکلی را ایجاد نکرده و فرد می تواند به راحتی به انجام امور روزمره خود بپردازد، اما باید بدانید که احتمال شدت یافتن این عارضه وجود داشته که در این صورت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین در صورتی که احتمال می دهید به این عارضه مبتلا هستید، علائم ذکر شده در بالا را در پای خود بررسی نمایید و در صورت وجود به درمان صافی کف پا بپردازید. همچنین دو روش زیر را در تشخیص صافی کف پا می توان به کار گرفت:

روش اول

ابتدا کف پاها را خیس کرده و سپس بر روی سطوح خشک نظیر کاغذ، به گونه ای راه بروید که رد پای خود بر روی آن به جای بماند. در صورتی که کف پاها صاف باشد، پهنای جلوی پا و پشت پا حتما به یک میزان بوده و به عبارتی کف پا یکدست به نظر خواهد رسید. در صورتی که قوس کف پا نرمال باشد، پهنای نوار نصف عرض جلوی پا خواهد بود.

روش دوم

از دیگر روش هایی که به تشخیص صافی کف پا کمک می کند، می توان به بررسی کفش ها اشاره نمود. بدین جهت باید یک جفت کفشی را که زیاد پوشیده شده، بر روی سطحی صاف بگذارید و داخل کفش را از پشت پاشنه نگاه کنید. در صورت وجود صافی کف پا، قسمت های داخلی ‌کناری کفش ساییدگی بیشتری داشته و همچنین احتمال جمع رویه کفش به سمت داخل وجود دارد. شایان به ذکر است که تنها به این روش ها اطمینان نکنید و در صورتی که احتمال وجود این عارضه را می دهید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا پس از بررسی های لازم و با رادیولوژی و ام آر آی، بهترین روش درمان کف پای صاف در بزرگسالان را برای شما تجویز کند.

انواع روش های درمان صافی کف پا

نسبت به علائم و علت ایجاد صافی کف پا، روش های درمانی متفاوتی به کار گرفته می شود که در این بخش به شرح آن ها پرداخته ایم. انواع روش های درمان صافی کف پا و درمان کف پای صاف در بزرگسالان عبارتند از:

کاهش وزن و استراحت کردن

از جمله روش های بهبود دهنده صافی کف پا، استراحت کردن می باشد، به ویژه در افرادی که فعالیت های بیش از حد مانند دویدن روی سطوح ناهموار این عارضه را تشدید کرده است. کاهش وزن نیز از دیگر روش هایی است که درد ناشی از کف پای صاف را در افراد دارای اضافه وزن تسکین می دهد.

پوشیدن کفش و کفی طبی

پوشیدن کفش و کفی های طبی به دلیل محافظت از قوس کف پا منجر به کاهش فشار به این ناحیه شده و پیشگیری کننده از چرخش پاها به سمت داخل یا خارج می باشند. بنابراین تهیه کفش و کفی های طبی نقش مهمی را در کاهش درد ناشی از صافی کف پا ایفا می کند.

استفاده از بریس مخصوص

در صورت تورم رباط تیبیال خلفی، می توان بریس های مچ پا را مورد استفاده قرار داد. همچنین در مشکلات عصبی یا ضعف عضلانی که منجر به صافی کف پا می شود، استفاده از بریس ها موثر خواهند بود.

فیزیوتراپی یکی از درمان های کف پای صاف در بزرگسالان می باشد که در طی آن فیزیوتراپیست پس از ارزیابی علائم این بیماری، تمرین های لازم را توصیه می کند. گاهی اوقات نیز صافی کف پا به دلیل سایر مشکلات در بدن فرد ایجاد می شود که فیزیوتراپیست به ارزیابی علائم و علت صافی کف پا و درد در این ناحیه خواهد پرداخت. به طور کلی ساختار عضلانی مفصل ران و ضعف هسته مرکزی بدن سبب افزایش فشار بر پاها و قرار گیری کف پا روی زمین می شود که فیزیوتراپیست با یک برنامه تمرینی به برطرف نمودن این مشکلات خواهد پرداخت.
از دیگر روش های درمان صافی کف پا عبارتند از:
  • درمان با اولتراسوند تراپی
  • ماساژ درمانی
  • تمرینات ورزشی
  • جراحی

درمان کف پای صاف در بزرگسالان

خرید کفش و کفی طبی

در صورتی که دچار صافی کف پا شده اید به هیچ عنوان نباید کفش های پاشنه بلند و غیر استاندارد را بپوشید بلکه جهت بهبود عارضه ایجاد شده، تهیه کفش و کفی طبی ارتوپدی ضروری می باشد، زیرا کفش های طبی تولید شده در کلینیک های ارتوپدی به خوبی قوس کف پا را پر کرده و از پا محافظت می کنند. بنابراین سعی کنید کفش و کفی طبی را از بهترین برند و‌ کلینیک تهیه نمایید. یکی از کلینیک های فعال در این زمینه، کلینیک کاویان طب می باشد که ارائه دهنده کفش و کفی های طبی جهت درمان انواع بیماری های پا با بالاترین کیفیت می باشد.

صافی کف پا عارضه ای است که در صورت عدم درمان ممکن است به تدریج شدت یابد و عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین در صورتی که با علائم صافی کف پا مواجه شده اید، پس از مراجعه به پزشک و تشخیص صافی کف پا با صلاحدید پزشک، روش های درمانی ذکر شده در این مطلب را به کار گیرید. استفاده از کفش و کفی های طبی کمک شایانی به بهبود این عارضه و درد ناشی از آن خواهند کرد. بمابراین در صورت لزوم می توانید کفش و کفی های طبی را به کلینیک کاویان طب سفارش دهید و محصول مورد نیاز خود را به صورت سفارشی با کیفیت بالا تهیه نمایید.