انواع پروتز مچ دست و نحوه استفاده از مچ مصنوعی بعد از قطع دست

آیا مچ دست خود را در حوادثی همچون تصادف یا برخورد با ماشین آلات برنده از دست داده اید؟ قطعا این عارضه زندگی شما را بسیار تحت تاثیر قرار داده و شما را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. با ما در ادامه همراه باشید تا انواع پروتز مچ دست را جهت بازیابی توانایی های شما معرفی کنیم.
از آن جایی که ساختار دست و عملکرد آن بسیار پیچیده می باشد، طراحی پروتز دست کاری دشوار بوده و به همین علت تا چند دهه شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت پروتزهای دست نبودیم. امروزه در اکثر مواقع از پروتزهای مکانیکی که دارای چنگک و قلاب می باشد استفاده می شود تا بلند کردن اشیا و نگه داشتن آن ها توسط پروتز مچ دست تسهیل یابد. به طور کلی پروتزهای دست به انجام فعالیت های ساده و روزمره فرد کمک خواهند کرد. اگر شما نیز کاندیدای مناسبی جهت دریافت پروتز مچ دست هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

چه عواملی منجر به قطع دست خواهد شد؟ 

پیش از هر چیز بهتر است شما را با عواملی که احتمال قطع دست را افزایش می دهد آشنا کنیم. در یک دسته بندی کلی می توان آسیب های وارد شده به مچ دست را در دو دسته نقص های مادرزادی و حوادثی همچون تصادف یا قرار گرفتن دست زیر اجسام برنده یا سنگین جای داد. معمولا در صورت مواجه شدن فرد با مصدومیت نوع دوم، حفظ بافت دست توسط پزشک امکان پذیر نبوده و قطع مچ دست ضرورت می یابد. در این موارد پزشکان استفاده از پروتز مچ دست را به بیمار توصیه می کنند تا ضمن بازگشت توانایی های حرکتی فرد، اعتماد به نفس بیمار جهت حضور درجامه نیز افزایش یابد.
در ساخت پروتز مچ دست پزشک ارتوپد تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا پروتز ساخته شده، هماهنگ با ساختار کلی دست بیمار باشد. البته دریافت پروتز دست پس از حذف تمامی بافت های صدمه دیده و مرده و بهبود محل زخم صورت می گیرد.

آشنایی با پروتز مچ دست 

یکی از مهم ترین انواع پروتز دست، پروتز مچ دست می باشد که به انجام فعالیت های روزمره کمک شایانی خواهد کرد. استفاده از این پروتز مزایا و کارایی بالایی نظیر نگه داشتن اجسام در دست، کار با تلفن و لپ تاپ را به همراه دارد. علاوه بر کارایی بالای پروتزهای مچ دست، از زیبایی چشمگیر آن نمی توان چشم پوشی کرد. از آن جایی که قطع مچ دست ظاهر نامتعارفی را در فرد ایجاد می کند، منجر به کاهش اعتماد به نفس بیمار شده که با استفاده از پروتز مچ دست، می توان فرد را به زندگی پیش از قطع عضو باز گرداند. پروتزهای مچ دست را می توان به بخش درونی و بیرونی تقسیم بندی کرد.
کلینیک های ارتوپدی در ساخت بخش بیرونی مچ دست تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا تمامی جزئیات دست طبیعی را در پروتز اعمال کنند و دستی کاملا مطابق با دست سالم از تمامی جهان نظیر رنگ، شکل، ناخن و مو را طراحی و تولید نمایند. اما شاید با این سوال مواجه شوید که انواع پروتز مچ دست کدام اند و کدام یک از آن ها مناسب نیاز شما می باشد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ادامه این مطلب را مطالعه کنید.
پروتز دست و دست مصنوعی

انواع پروتز مچ دست 

خوشبختانه امروزه پروتزهایی ساخته می شوند که ظاهر بسیار طبیعی داشته و سایر افراد به سختی مصنوعی بودن آن را تشخیص خواهند داد. همچنین پروتزهایی با عملکرد بالا نیز به صورت منحصر به فرد طراحی و تولید می شوند که به بیماران امکان بازگشت به زندگی و کار را خواهند داد. به دلیل متعدد بودن پروتزهای مچ دست با کارایی ها و ظاهرهای متفاوت، جهت انتخاب بهترین نوع آن، مراجعه به پزشک و مشورت با ایشان الزامی می باشد. به طور کلی انواع پروتز مچ دست عبارتند از:

پروتزهای غیر فعال مچ دست 

یکی از پروتزهای مچ دست که صرفا جنبه زیبایی داشته و فاقد عملکرد می باشند، پروتز غیر فعال نامیده می شود. افرادی که تنها به دنبال بازگشت ظاهر زیبای دست خود هستند و به دنبال بازیابی توانایی های دست و عملکرد آن نظیر کنترل یا گرفتن اجسام نمی باشند، می توانند از پروتزهای غیر فعال مچ دست استفاده نمایند.

پروتزهای مکانیکی 

یکی از پروتزهای پرطرفدار میان افراد دچار عارضه قطع عضو دست، پروتزهای مکانیکی می باشد. این پروتزها توسط یک مهار دور کمر یا شانه به طور محکم قرار گرفته و با کمک حرکات بدن کنترل می شوند. بسیاری از افراد معتقدند که با استفاده از این پروتز، طیف وسیعی از عملکردهای اولیه و کنترل دست خود را باز یافته اند. یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی که اکثر مواقع کار دستی انجام می دهند، پروتز مکانیکی یا پروتز عمل کننده با نیروی بدن می باشد.

پروتزهای الکتریکی 

پروتزهای الکتریکی دسته ای دیگر از پروتز مچ دست هستند که با استفاده از موتورهای الکتریکی در آن ها، دست قابلیت باز و بسته شدن و چرخش مچ را باز می یابد. فرد دچار عارضه قطع عضو از ناحیه مچ دست،با استفاده از این پروتز کنترل بالایی را در دست خود به دست می آورد.

پروتزهای مایوالکتریک 

از دیگر پروتزهای محبوب و پرطرفدار میان بیماران دچار قطع عضو دست، پروتزهای مایوالکتریک می باشد که با استفاده از بافت های باقیمانده در دست و انقباض عضلانی فعال می شود. شایان به ذکر است که پروتزهای مایوالکتریک  نسبت به سایر پروتزها دارای ظاهری طبیعی تر، دامنه حرکتی بیشتر و عملکرد بالاتر می باشد. همچنین از دیگر مزایای این پروتزها، می توان به استفاده راحت تر از آن ها اشاره نمود.

پروتزهای هیبریدی 

امروزه با ترکیب پروتزهای مکانیکی و پروتزهای الکتریکی، پروتزی برای مچ دست ساخته شده است که پروتزهای هیبریدی نامیده می شوند. استفاده از این پروتزها امکان حرکت همزمان آرنج و مچ دست را به کاربر خواهد داد. این ویژگی توانایی های حرکتی فرد را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.
در کنار پروتزهای ذکر شده پروتزهایی طراحی و تولید می شوند که دارای کارکرد ویژه بوده و در فعالیت های خاص به کار برده می شود. برای مثال افرادی که در یک ورزش خاص نظیر بیسبال، بسکتبال، گلف و … فعالیت دارند، می توانند پس از قطع عضو از ناحیه دست، اقدام به تهیه این نوع پروتزها نمایند. در مراکز ارتوپدی فنی با در نظر گرفتن شغل و شرایط کاربر، تغییراتی را در پروتز اعمال خواهند کرد تا پروتز جوابگوی نیازهای فرد باشد.

قیمت پروتز مچ دست چقدر است؟ 

هزینه پروتز مچ دست چقدر است؟ حتما تا به این جای مطلب متوجه شده اید که در ساخت پروتزها پیشرفت های زیادی صورت گرفته است که این امر عملکرد افراد را به طور قابل توجهی افزایش داده است. اما سوالی که ذهن بسیاری از متقاضیان مچ دست را به خود درگیر کرده است، قیمت این پروتزها می باشد. همان طور که می دانید، قیمت پروتزها به عوامل متعددی نظیر میزان قطع عضو، نوع پروتز، متریال به کار برده شده در پروتز، کلینیک سازنده پروتز و … بستگی دارد؛ اما می توان گفت که پروتز مچ دست هوشمند به دلیل کنترل شدن توسط مغز و ‌طبیعی بودن حرکات، هزینه های بالاتری را نسبت به سایر پروتزها در بر می گیرد.
ساختار این نوع پروتزها به گونه ای است که با دریافت پیام های ارسالی از مغز، پروتز به حرکت در می آید. این مکانیسم عمل موجب کنترل بیشتر روی پروتز خواهد شد. در کنار ویژگی های این نوع پروتز، قیمت بالای آن یک عیب محسوب می شود. در مقابل این گونه پروتزهای هوشمند، پروتز غیر فعال مچ دست وجود دارد که تنها جنبه زیبایی داشته به همین دلیل هزینه های کمتری را در بر خواهد گرفت. در صورتی که قصد آگاهی یافتن از قیمت دقیق این پروتزها را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا پس از مشاوره رایگان و انتخاب مناسب ترین پروتز مچ دست، قیمت آن توسط کارشناسان برآورد شود.
پروتز دست
 

چه عواملی در ساخت پروتز مچ دست دخیل هستند؟ 

همان طور که گفته شد پروتزهای مچ دست انواع مختلفی دارند که کلینیک های ارتوپدی فعال در این زمینه با در نظر گرفتن برخی عوامل، این پروتزها را طراحی و تولید خواهند کرد.
  • یکی از عوامل تعیین کننده و مهم در انتخاب نوع و نحوه ساخت پروتز مچ دست، شرایط بیمار و وضعیت جسمانی می باشد. با بررسی عواملی نظیر میزان باقیمانده از اندام بدن، وضعیت سلامتی فرد و … توسط پزشک، نوع پروتز مشخص شده و ساخت پروتز مچ دست آغاز خواهد شد.
  • از دیگر عوامل مهم در ساخت پروتز مچ دست، شغل و‌ نوع فعالیت بیمار می باشد. سازندگان پروتز با توجه به این مورد اقدام به طراحی و ساخت پروتز می کنند.
  • همچنین پروتوزیست ها با در نظر گرفتن بودجه بیمار، مناسب ترین نوع پروتز را پیشنهاد داده و آن را با کیفیت بالا خواهند ساخت.
البته برای کسب بهترین نتیجه از پروتز مچ دست، ساخت آن را به کلینیک های معتبر و با سابقه در این زمینه بسپارید. در کلینیک کاویان طب که یک مجموعه تخصصی در زمینه ساخت انواع ارتوز و پروتز می باشد، متریال با کیفیت در ساخت پروتزها به کار برده می شود. بنابراین با اطمینان خاطر ساخت پروتز مچ دست خود را به کارشناسان این کلینیک با تجربه و با سابقه درخشان بسپارید و به زندگی خود همانند گذشته ادامه دهید.

نتیجه نهایی 

پروتز مچ دست یکی از انواع پروتزهای اندام فوقانی می باشد که در صورت قطع مچ دست در محل کار یا در تصادفات به کار گرفته می شود. این پروتزها دارای انواع مختلفی هستند که پزشک ارتوپدی با توجه به شغل و فعالیت های روزمره شما، مناسب ترین نوع آن را پیشنهاد خواهد داد. افراد پس از قطع مچ دست در اولین قدم باید جهت انتخاب یک کلینیک ارتوپدی معتبر و با سابقه اقدام نمایند تا پروتزی با کیفیت و کاربرد بالا را تهیه نمایند. یکی از بهترین کلینیک ها، کلینیک کاویان طب می باشد که می توانید با آسودگی خاطر ساخت پروتز مچ دست را به آن ها بسپارید و به فعالیت های روزمره خود همانند گذشته ادامه دهید. در صورتی که با هر گونه ابهام در این زمینه مواجه شدید با کارشناسان ما از طریق شماره ۹۱۰۰۸۸۸۱ -۰۲۱ در ارتباط باشید.
 
 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *