پروتز پنجه کربنی

پروتز پنجه کربنی چیست؟ آیا از مزایای پنجه کربنی مصنوعی مطلع هستید؟ اگر دچار قطع عضو از ناحیه پا شده اید و در تهیه پروتز پنجه کربنی دچار تردید هستید، با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا علاوه بر شرح مزایای این پروتز، اطلاعات جامع و کاملی را در این باره شرح دهیم. 

مرکز تخصصی ساخت پنجه کربنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

پروتز پنجه کربنی

با پروتز پنجه کربنی آشنا شوید 

پای انسان ساختار پیچیده  ای داشته و 25 درصد از کل استخوان های بدن را شامل می شود. به همین جهت قطع عضو در ناحیه پا سبب دشواری در راه رفتن و حفظ تعادل بدن خواهد‌ شد. امروزه می توان پروتز پنجه کربنی را که از فیبر کربن ساخته شده و اساس کار آن ذخیره انرژی ‌و بازگشت موثر آن می باشد را جایگزین ناحیه قطع شده کرد. این پروتزها با قرار گرفتن تحت فشار وزنی، علاوه بر تغییر شکل دادن، انرژی را ذخیره کرده و با فشار دادن پنجه پا بر زمین، این انرژی برگشت داده می شود. این عملکرد به بازیابی نیروی رانشی کمک خواهد کرد. 

مزایای پروتز پنجه کربنی 

همان گونه که در بالا گفته شد، در ساخت پروتز پنجه کربنی از فیبر کربن استفاده شده که این امر موجب افزایش مزایا و قابلیت های پروتز پنجه کربنی شده است. از جمله مزایای پنجه مصنوعی کربنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

استحکام بسیار بالا 

هدف از ساخت پروتزها از جمله پروتز پنجه کربنی، بازگرداندن عملکرد استخوان ها و تسهیل راه رفتن بیمار می باشد. به همین جهت پروتز ساخته شده باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد تا مشابه با استخوان فرد عمل نماید. از آن جایی که در پنجه مصنوعی کربنی از فیبر کربن استفاده شده است، این پروتزها از استحکام بالایی برخوردار بوده و بسیاری از توانایی های از دست رفته فرد را باز خواهند گرداند. از دیگر متریالی که ممکن است در ساخت پروتز به کار برده شود، می توان به کامپوزیت های فایبرگلاس، کامپوزیت های شیشه ای، پلی استر و فلزات و آلیاژهای آن ها اشاره نمود. 

توزیع ایده آل وزن 

استحکام بالای فیبر کربن، سبب شده است که پروتز کربنی از استحکامی برابر با پای طبیعی برخوردار باشد، اما 60 درصد سبک تر از پای خود فرد. به دلیل ویژگی های ذکر شده، پروتزهای پنجه کربنی به توزیع ایده آل وزن کمک کرده و حرکات نواحی باقی مانده از پا را تسهیل می کنند. 

کاهش احتمال زمین خوردن 

اگر بخواهیم دیگر مزیت های مهم پنجه مصنوعی کربنی را شرح دهیم، کاهش زمین خوردن و ‌افتادن فرد به هنگام استفاده از پروتز می باشد. این نوع پروتز قدرت بالایی داشته و به همین جهت به هدایت و کنترل انرژی و وزن فرد کمک می کند.

بنابراین در صورتی که قصد تهیه این پروتز را دارید، از بابت گیر کردن پا و زمین خوردن نگرانی نداشته باشید، زیرا پروتز پنجه کربنی تعادلی را در پای شما ایجاد می کند که از لغزیدن به هنگام راه رفتن جلوگیری خواهد کرد. احساس آسودگی بیشتر به هنگام راه رفتن، انعطاف پذیری بالا و خستگی کمتر از دیگر مزیت های پنجه مصنوعی کربنی می باشد. 

انواع پروتز پنجه کربنی 

حال که با مزایای پروتز پنجه کربنی آشنا شدید، قصد داریم انواع این پروتزها را شرح دهیم تا در هنگام مراجعه به کلینیک های ارتوپدی، بهترین انتخاب را داشته باشید. این پروتزها عبارتند از: 

پنجه کربنی سلسوس 

یکی از شناخته شده ترین نوع پروتز پنجه کربنی که در کلینیک های ارتوپدی معتبر طراحی و تولید می شود، پنجه کربنی از نوع سلسوس می باشد که با داشتن مقاومت بالا، عملکرد خوبی را ارائه می دهد. این پروتز دارای یک پاشنه فعال بوده که راحتی بسیاری را به هنگام گذاشتن پا روی زمین ایجاد خواهد کرد. از مزیت های این نوع پنجه کربنی، می توان راحتی در زمان راه رفتن و وزن مناسب آن اشاره نمود. 

پروتز پنجه کربنی Terion 

اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول روز فعالیت کمی دارید و به دنبال پروتزی با وزن کم و ظاهر بسیار طبیعی هستید، پروتز پنجه کربنی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. قطعا پس از تهیه و استفاده از پروتز پنجه کربنی Terion، متعادل تر راه خواهید رفت. 

پروتز پنجه کربنی داینامیک

از آن جایی که پروتز پنجه کربنی داینامیک از مزایا و ویژگی های متعددی برخوردار است، به محبوبیت بالایی میان افراد دچار قطع عضو از ناحیه پا دست یافته است. اگر به دنبال تقارن به هنگام راه رفتن هستید، تهیه این پروتز را به شما توصیه می کنیم. 

دلیل ماندگاری بالای پنجه کربنی مصنوعی 

در ساخت پروتزهای پنجه کربنی، علاوه بر کربن، متریال دیگری نظیر کامپوزیت شیشه، فایبرگلاس و پلی استر به کار برده می شود که مقاومت کربن به کار رفته در این پروتزها به حدی بالا است که قابل مقایسه با استخوان های بدن فرد می باشد. در کنار متریال مقاوم این پروتزها، عملکرد آن ها نیز سبب مقاومت بالای پروتز شده است.

حرکت فنری پروتز پنجه کربنی از دیگر عواملی است که ماندگاری پروتزهای پنجه کربنی را افزایش می دهد. در صورتی که به دنبال پروتز پنجه کربنی با مقاومت و ماندگاری بسیار بالا هستید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نموده و بهترین پروتز مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

دلیل استفاده از کربن در پروتز و ارتز 

قطعا با خواندن این مطلب تا به این جا، متوجه مزایای متعدد کربن شده اید، اما در این بخش به طور گسترده تری مزایای استفاده از کربن در پروتز پنجه کربنی را شرح خواهیم داد. امروزه با استفاده از کربن در ساخت پروتز، وزن این پروتزها به طور چشمگیری کاهش یافته است. همچنین کربن موجود در پروتزها، استحکام، دوام و انعطاف پذیری بالایی را به پروتز بخشیده و تمامی این موارد منجر به بهبود بخشیدن عملکرد پروتز و احساس آسایش و راحتی بالا در بیمار شده است. کاهش خستگی به هنگام حرکت و بهبود بخشیدن عملکرد عضلات ضعیف از دیگر مزایای استفاده از کربن در پروتزها می باشد.

جهت انتخاب بهترین پنجه مصنوعی، چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

به طور کلی در هنگام خرید پروتز پنجه کربنی باید عواملی را در نظر گرفت که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم: 

  • شبیه بودن پروتز به پای واقعی 
  • پر کردن فضای داخلی کفش 
  • انتخاب متریال متناسب با نوع و سطح فعالیت 
  • احساس خوب به هنگام راه رفتن با پروتز 
  • عملکرد پروتز متناسب با فعالیت های روزانه 
  • دارا بودن حرکت چند محوری پروتز 

چه عواملی سبب افزایش بهره وری از پروتز پنجه کربنی می شود؟

عوامل متعددی بر سطح کیفیت عملکرد پروتز دخیل هستند که 3 مورد از مهم ترین آن ها را در زیر شرح داده ایم: 

اندازه بودن سوکت 

تناسب سوکت با بدن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت اندازه بودن سوکت، ضربه وارد شده به پا به حداقل خواهد رسید. همچنین این ویژگی سبب راحتی حرکت، حفظ سلامت پوست و کاهش اصطکاک و کنترل عملکرد خواهد شد. 

هم ترازی قطعات پروتز 

در صورتی که قطعات پروتز به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، علاوه بر راحتی بیشتر حین حرکت، ثبات و کنترل بیشتری را در فرد ایجاد خواهند کرد که تمامی این ویژگی ها سبب بهبود عملکرد خواهد شد. 

توجه به سبک زندگی فرد

در نظر گرفتن زندگی روزانه فرد و چالش هایی که بیمار در محل کار با آن مواجه است، از دیگر مواردی است که سبب افزایش بهره وری از پروتز پنجه کربنی خواهد شد. بنابراین در کلینیک کاویان طب پیش از آن که مراحل ساخت پروتز آغاز گردد، ابتدا توسط متخصصین و مشاورین این مجموعه بهترین و‌ مناسب ترین پروتز نسبت به شرایط زندگی فرد انتخاب می گردد. 

پروتز پنجه کربنی

هزینه پنجه مصنوعی کربنی 

در صورت مطالعه این مطلب، قطعا متوجه شده اید که پنجه مصنوعی کربنی نسبت به سایر پروتزها از مزایا و ویژگی های بیشتری برخوردار هستند که همین امر سبب هزینه های بالاتر این پروتز شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت پروتز پنجه کربنی، می توانید با کارشناسان از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

نتیجه نهایی 

پروتز پنجه کربنی که از فیبر کربن ساخته شده، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود از محبوبیت بالایی میان افراد دچار قطع عضو برخوردار است به گونه ای که افراد به کمک این پروتزها می توانند به فعالیت های ورزشی پیش از قطع عضو ادامه دهند. بنابراین در صورتی که قصد تهیه این پروتزها را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نموده و قابلیت های حرکتی خود را همانند گذشته بازیابید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *