مفصل مچ دست

آیا دچار آسیب دیدگی شدید در مفصل مچ دست شده اید؟ جراحی تعویض مفصل مچ دست چیست؟ در صورتی که بر اثر آسیب دیدگی مفصل مچ دست، دچار کاهش دامنه حرکتی مفصل مچ دست شده اید و از درد شدیدی در این ناحیه رنج می برید، به احتمال زیاد جراح عمل تعویض مفصل مچ دست در شما ضرورت می یابد. با ما در این مطلب همراه باشید تا به طور کامل به شرح این جراحی، مزایا و عوارض ناشی از آن بپردازیم.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
مفصل مچ دست

با آناتومی دست آشنا شوید

بی شک پیش از شرح جراحی تعویض مفصل مچ دست، آشنایی با آناتومی دست خالی از لطف نمی باشد. به طور کلی مچ دست دارای آناتومی پیچیده ای بوده که در بخش فوقانی آن دو استخوان با نام های استخوان رادیوس و اولنا یا زند زبرین و در بخش دیگر مچ دست، 8 استخوان با عنوان استخوان کارپ وجود دارد که این 8 استخوان به یکدیگر متصل بوده و حرکات هر یک از آن ها به یکدیگر مرتبط می باشد. 

تعویض مفصل مچ دست چیست؟ 

قطعا در مقالات پیشین با جراحی تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل آرنج آشنا شده اید، در این مطلب نیز قصد داریم به شرح جراحی تعویض مفصل مچ دست بپردازیم. تعویض مفصل مچ دست، نسبت به دو جراحی مفصل که نام برده شد، رایج نبوده و معمولا در صورتی که آرتریت مچ دست به سایر روش های درمان پاسخ ندهد، این جراحی به کار گرفته می شود. در طی این جراحی، مفصل مچ دست برداشته شده و پروتز مفصل مصنوعی جایگزین آن خواهد شد. 

علل تعویض مفصل مچ دست 

از جمله علل شایع جراحی تعویض مچ دست، می توان بیماری هایی نظیر روماتیسم مفصلی و آرتروز را نام برد که در اثر ابتلا به این بیماری ها، غضروف مفصل مچ دست به تدریج نازک شده و نهایتا از بین خواهد رفت. در پی نازک شدن تدریجی این مفصل، استخوان ها روی یکدیگر ساییده شده و منجر به درد و محدودیت های حرکتی خواهد شد.

بنابراین در صورتی که قصد افزایش دامنه حرکتی مفصل مچ دست را دارید، می توانید با صلاحدید پزشک جراحی مفصل مچ دست را انجام دهید. از سایر علل تعویض مفصل مچ دست، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • شکستگی های مفصل مچ دست 
  • ابتلا به آرتریت مچ دست نظیر استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید
  • داشتن عمل فیوژن ناموفق در مچ دست
  • ابتلا به استئو‌نکروز 

مزایای آرتروپلاستی مچ دست

با وجود این که آرتروپلاستی یا جراحی تعویض مفصل مچ دست به عنوان آخرین روش درمانی به کار گرفته می شود، اما این روش مزایای متعددی را به همراه دارد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد: 

  • حذف صدای کلیک در مچ به دلیل جلوگیری از ساییده شدن استخوان ها به هنگام حرکت 
  • حفظ دامنه حرکتی مفصل مچ دست 
  • کاهش سفتی و تورم موجود در مچ دست 
  • کمک به تسکین درد مفصل 
  • بازگرداندن حرکت مچ دست بدون ایجاد درد 

دوره ریکاوری پس از جراحی آرتروپلاستی 

عواملی نظیر سن، میزان آسیب دیدگی مچ دست و سلامت فرد در تعیین مدت زمان ریکاوری ‌پس از جراحی تعویض مفصل مچ دست دخیل می باشند، اما به طور کلی می توان این زمان را بین 3 تا 6 ماه متغییر دانست. در چندین هفته پس از عمل، مچ دست درون گچ قرار خواهد گرفت و پس از باز شدن گچ، فرد به جهت محافظت بیشتر از دست ملزم به استفاده اسپلینت های طبی به مدت 6 الی 8 هفته می باشد.

در کنار این مراقبت ها، به جهت افزایش قدرت و استقامت مچ دست و بازگرداندن دامنه حرکتی مفصل مچ دست، از تمریناتی کم فشار کمک گرفته می شود. البته پس از انجام این جراحی، فرد با محدودیت هایی مواجه خواهد شد که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد. 

محدودیت های پس از جراحی آرتروپلاستی 

همان گونه که گفته شد، پس از جراحی تعویض مفصل مچ دست، افراد با محدودیت هایی مواجه خواهند شد که به شرح زیر می باشند: 

  • ممنوعیت استفاده از چکش یا ابزار آلات بادی 
  • محدودیت در حمل اشیا با وزن سنگین 

بنابراین باید پس از جراحی آرتروپلاستی به خوبی از ناحیه تحت جراحی مراقبت شود و از انجام ورزش و فعالیت هایی که احتمال آسیب به مچ دست را افزایش می دهند، پیشگیری نمود.

عوارض حراحی تعویض مفصل مچ دست 

عمل تعویض مفصل مچ دست، همانند سایر جراحی ها در کنار مزایای متعدد، معایب و عوارضی را نیز به همراه خواهد داشت که عبارتند از: 

  • یکی از عوارض احتمالی جراحی آرتروپلاستی، بروز عفونت در موضع می باشد که در صورت ایجاد این عارضه، فرد ملزم به مصرف داروهای آنتی بیوتیک می باشد. توجه کنید که عدم درمان به موقع عفونت حتی منجر به خارج شدن مفصل مصنوعی خواهد شد.
  • از دیگر عوارض احتمالی جراحی آرتروپلاستی مچ دست، لق شدن مفاصل مصنوعی می باشد که احتمال بروز این اتفاق در مفصل مچ دست بسیار کم می باشد. 

تفاوت جراحی تعویض مفصل مچ دست و خشک کردن مفصل 

هر دو روش عمل تعویض مفصل مچ دست و خشک کردن مفصل به کاهش درد مچ کمک می کنند. به طور کلی عمل خشک کردن مچ دست، سبب پایداری و قوی شدن مفصل شده و به بیمار امکان بلند کردن اجسام سنگین را نیز می دهد. به همین جهت انجام این جراحی به افراد جوانی که دچار مشکل در مفصل مچ دست شده اند، توصیه می شود.

در مقابل عمل تعویض مچ دست، سبب بهبود حرکات مچ دست شده که بیشتر در افراد مسن انجام می شود. از آن جایی که استفاده زیاد از مچ دست سبب کوتاهی عمر این مفاصل می شود، بهتر است افراد جوانی که روزانه فعالیت های سنگینی را انجام می دهند، تحت این جراحی قرار بگیرند. 

دامنه حرکتی مفصل چیست؟ 

اکنون که با جراحی تعویض مفصل مچ دست آشنا شدید، قصد داریم دامنه حرکتی مفصل را نیز شرح دهیم. به محدوده ای که مفاصل بدون هیچ گونه آسیب و درد می توانند حرکت کنند، دامنه حرکتی مفصل نامیده کی شود. دامنه حرکتی در 3 نوع وجود دارند که به شرح زیر می باشند: 

فعال

منظور از دامنه حرکتی فعال، میزان استفاده از یک مفصل خاص به هنگام فعالیت بدنی می باشد. 

فعال کمکی 

میزان حرکت مفصل آسیب دیده، به کمک وسیله ای خاص یا سایر اشخاص، دامنه حرکتی فعال کمکی نامیده می شود. 

منفعل

منظور از محدوده حرمتی منفعل، میزان حرکت به هنگام عدم استفاده از سایر عضلات می باشد، به گونه ای که حرکت توسط فردی دیگر انجام شود. 

دامنه حرکتی مفصل مچ دست 

همان گونه که در ابتدای این مطلب گفته شد، در ناحیه مفصل مچ دست، چندین مفصل مجزا میان اولنا، کارپال و دیستال وجود دارد که حرکت مچ دست به سمت چپ و راست و خم شدن و کشش را امکان پذیر می کند. بنابراین آسیب در مفصل مچ دست، دامنه حرکتی مفصل مچ را به طور چشمگیری کاهش داده و انجام امور روزمره را با مشکل و اختلال مواجه خواهد کرد. 

مفصل مچ دست

سایر روش های درمان آسیب دیدگی های مچ دست 

به طور کلی روش های درمان بیماری های مچ دست از قبیل آرتریت روماتوئید و آرتروز به دو دسته روش های درمانی جراحی و غیر جراحی تقسیم می شوند که روش جراحی را در بالا شرح داده ایم. از جمله روش های درمان غیر جراحی آسیب دیدگی مفصل مچ دست، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اصلاح فعالیت های خود 

به جهت درمان آسیب دیدگی های مچ دست و کاهش درد و بهبود یافتن حرکت، متخصص ارتوپد، حرکات اصلاحی و تمرینی را به فرد ارائه می دهد. 

عدم تحرک 

گاهی اوقات ارتوپد جهت کاهش درد، استفاده از آتل را توصیه می کند تا مچ دست ثابت نگه داشته شود. از دیگر روش های درمان آسیب دیدگی مفاصل دست، عبارتند از: 

  • مصرف دارو
  • تزریق استروئید 
  • تمرینات ورزشی

هزینه جراحی تعویض مفصل مچ دست

از آن جایی که عوامل متعددی از قبیل نوع پروتز و مفصل، بیمارستان انتخابی شما، جراح معالج و … در تعیین قیمت جراحی تعویض مفصل مچ دست دخیل هستند، نمی توان هزینه دقیق را برای این جراحی تعیین کرد، اما می توانید جهت آگاهی از قیمت تقریبی این جراحی ابتدا به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و پس از انتخاب مفصل و پروتز مچ دست، از قیمت این جراحی مطلع شوید.

نتیجه نهایی 

یکی از جراحی هایی که به جهت جایگزینی مفصل آسیب دیده مچ دست و افزایش دامنه حرکتی مفصل مچ انجام می شود، جراحی تعویض مفصل مچ دست نامیده می شود. انتخاب بهترین کلینیک و متخصص ارتوپدی جهت انجام این جراحی، از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *