معرفی بهترین مرکز ساخت پروتز انگشت

آیا انگشتان دست خود را بر اثر بیماری یا حوادثی مانند تصادف از دست داده اید؟ آیا می دانید مراحل ساخت پروتز انگشت دست چیست؟ آیا به دنبال بهترین پروتز انگشت دست و مرکز ساخت انگشت مصنوعی برای عضو قطع شده می باشید؟ پس با ما در این مقاله همراه باشید.
متاسفانه حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و گاهی حوادث و وقایعی روی می دهند که به انگشتان دست آسیب وارد کرده و به دلیل عدم امکان پیوند انگشت فرد ناچار به قطع انگشتان خواهد شد. از آن جایی که افراد اکثر امور روزمره را به کمک دست انجام می دهند، این عضو نسبت به سایر عضوهای بدن بیشتر در معرض خطر می باشد و بروز هر گونه آسیب در آن، روند زندگی فرد را مختل خواهد کرد. قطع عضو انگشتان علاوه بر این که بازدارنده انجام فعالیت های روزمره توسط انگشتان فرد می باشد، در روحیه بیمار نیز تاثیر گذاشته و موجب کاهش اعتماد به نفس او خواهد شد.
خوشبختانه امروزه انگشتان مصنوعی ساخته می شوند که کارایی و زیبایی انگشتان دست را به فرد باز می گردانند. هدف از نگارش این مقاله آشنایی شما با بهترین پروتز انگشت دست و نحوه ساخت پروتز انگشت دست می باشد.

مرکز تخصصی ساخت پروتز انگشت دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

انواع پروتز انگشت دست

قطع شدن انگشتان دست به هر دلیلی منجر به کاهش کارایی دست ها به میزان چشمگیری خواهد شد، اما همان طور که گفته شد پیشرفت تکنولوژی در زمینه ساخت انواع پروتز، اثرات منفی این عارضه را کاهش داده و عملکردهای حرکتی دست فرد را بهبود می بخشد. در گذشته پروتزهایی با طرح های ساده برای انگشتان تولید می شد که تنها بخش کمی از عملکرد دست را بازسازی می کرد، اما امروزه با به کارگری قطعات الکترونیکی در پروتزهای انگشت، شاهد کارایی بسیار بالایی در انگشتان خواهیم بود.
به طور کلی پروتزهای ساخته شده برای انگشتان دست را در ۶ دسته قرار  می دهیم که می توان حتی در صورت قطع یک بند انگشت از آن ها بهره برد. این پروتزها عبارتند از:
  • پروتزهای انگشت دست منفعل
  • پروتزهای الکتریکی 
  • پروتز هیبریدی یا ترکیبی 
  • پروتزهایی که با کمک نیروی بدن کار می کنند
  • پروتزهای مخصوص فعالیت های خاص 
پیش از هر اقدامی جهت تهیه پروتز انگشت، بهتر است با انواع پروتزهای انگشت ذکر شده در بالا آشنا شوید و در نهایت بهترین پروتز انگشت را انتخاب نمایید.

پروتز منفعل انگشت دست 

استفاده از پروتز منفعل به بهبود عملکرد دست کمک کرده و افزایش دهنده توانایی فرد جهت انجام امور روزمره می باشد. البته نکته قابل توجه در این خصوص محدود بودن آزادی حرکت و عدم قابلیت درک پروتزهای انگشت دست منفعل می باشد. از گزینه های پروتز منفعل انگشت می توان به اتصالات انگشتی در چند موقعیت، ماکت های انگشت و اتصالات انگشتی از جنس تیتانیوم اشاره کرد که پروتزهای تیتانیومی قابلیت های خم شدن را دارا می باشند.

هر یک از موارد ذکر شده در بالا عملکرد فرد در زندگی را بهبود بخشیده و تقویت کننده توانایی های از دست رفته انگشتان خواهند بود. در صورت قطع انگشت شست، پروتزهای انگشت شست منفعل با قابلیت های مختلف نسبت به نیاز بیمار طراحی و ساخته می شود. شایان به ذکر است که این نوع پروتزهای انگشت قابلیت ساخت در رنگ های مختلف و رنگ پوست بیمار را دارا می باشند و امکان تولید آن ها از جنس سیلیکون وجود دارد. همچنین می توان این پروتزهای مادام العمر را با طرح های چاپی سفارش داد.

پروتز انگشت الکتریکی 

این نوع از پروتزهای انگشت دارای موتور در هر انگشت به صورت جداگانه بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای انگشت از دست رفته می باشد. در هر یک از انگشتات این نوع پروتز یک موتور مجزا در بند اول انگشت، یک گیربکس که در محل متصل شدن انگشت با استخوان های کف دست قرار گرفته است، اسپیسر و مفصل متحرک وجود دارد که می توان عملکردها و قابلیت های مورد نیاز بیمار را در آن اعمال کرد. به جهت طبیعی بودن ظاهر این پروتزها و شباهت به پوست فرد، رنگ های مختلفی از آن قابل تولید می باشد. کنترل پروتزهای الکتریکی انگشت توسط الکترودهای عضلات و مچ دست صورت می گیرد.

پروتزهای ترکیبی یا هیبریدی انگشت دست 

به دلیل استفاده از قابلیت های چند نوع پروتز در پروتزهای هیبریدی، تهیه آن ها توانایی عملکرد دست فرد را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد پروتزهای هیبریدی در نظر گرفتن خواسته ها و تمایلات بیمار در ساخت آن می باشد. به کارگیری این پروتز به افزایش بازدهی فعالیت ها کمک شایانی کرده و اعتماد به نفس فرد برای حضور در جامعه را بالا خواهد برد.

پروتزهایی که با استفاده از نیروی بدن عمل می کنند

به طور کلی این نوع پروتز در دسته بندی زیر قرار می گیرد:
  • پروتز کنترل شونده توسط کابل 
  • پروتز مفصل محور 
  • پروتز مچ دست محور 
دوام پروتزهای قابل کنترل توسط نیروی بدن بسیار بالا بوده و امکان حرکت های کاملا طبیعی را به فرد خواهد داد. شایان به ذکر است که این پروتزها با تکنولوژی های بسیار پیشرفته ساخته می شوند و قسمت های باقیمانده از انگشتان و دست در کنترل آن ها موثر هستند.

پروتز انگشت مخصوص فعالیت های خاص 

با وجود این که از دست دادن انگشت، تاثیرات منفی را بر زندگی فرد خواهد گذاشت، اما خوشبختانه در حال حاضر امکان تهیه بهترین پروتز انگشت با قابلیت های مختلف جهت انجام فعالیت های متفاوت وجود دارد. این پروتزها متفاوت از سایر پروتزها بوده و جهت فعالیت های خاص نظیر ورزش، کار، سرگرمی و … طراحی و تولید می شوند. طراحی این پروتزها موجب تحولی عظیم در دنیای پروتز شده و فعالیت هایی که تا پیش از ساخت این پروتزها غیر ممکن بود را ممکن ساخته است.
استفاده از پروتز انگشت مختص فعالیت های خاص امکان انجام امور تخصصی نظیر فعالیت های کاری (نجاری) و فعالیت های ورزشی (وزنه برداری و دوچرخه سواری کوهستانی) را برای بیماران فراهم کرده است. با وجود انواع پروتزهای انگشت، در صورت از دست دادن هر بخش انگشت، می توانید به تمامی رویاهای خود جامه عمل بپوشید و دیگر نگران محدودیت در دستان خود نباشید. با انتخاب دکتر متخصص انگشت مصنوعی و بهترین مرکز ساخت پروتز انگشت، توانایی های حرکتی در دستان خود را بازیابید و به آسانی اهداف خود را به واقعیت تبدیل کنید.
کلینیک کاویان طب در این زمینه فعالیت داشته و امکان تهیه بهترین پروتز انگشت را برای شما عزیزان فراهم کرده است. کارشناسان این کلینیک به شما کمک خواهند کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید و همانند گذشته به زندگی خود ادامه دهید.

مزایای استفاده از پروتز انگشت

همان طور که می دانید، امروزه پروتزهای متفاوتی با طیف وسیعی از عملکرد طراحی و تولید می شود، اما با این وجود برخی از افراد در تهیه آن ها دچار تردید هستند. در زیر به ذکر مزایای استفاده از پروتز انگشت خواهیم پرداخت و تصمیم نهایی را به شما می سپاریم:

  • افزایش زیبایی ظاهری
  • عملکرد بهتر انگشتان
  • کاهش نگرانی و استرس
  • تسهیل انجام امور روزمره
  • افزایش اعتماد به نفس
  • حضور بهتر در اجتماع 
  • دستیابی به حرفه و شغل بهتر

پروتز انگشت سیلیکونی 

یکی از مناسب ترین پروتزها برای جایگزینی انگشتان قطع شده، پروتزهای سیلیکونی می باشند که به صورت اختصاصی و سفارشی متناسب با نیاز فرد ساخته می شوند. علاوه بر عملکرد بهتر با پروتزهای سیلیکونی انگشت، ظاهر طبیعی انگشتان شما نیز باز خواهد گشت. در صورت مراجعه به بهترین مرکز ساخت پروتز انگشت نظیر کلینیک کاویان طب، پروتزی کاملا مطابق با رنگ، بافت و شفافیت پوست طراحی می شود. همچنین افرادی با سندروم سیمبراکی داکتیلی و سندروم آمنیوتیک باند می توانند این پروتزها را مورد استفاده قرار دهند.
با استفاده از پروتز سیلیکونی انگشت، عملکرد حرکتی انگشتان به چه میزان خواهد بود؟ اگر شما نیز با این سوال مواجه شده اید، باید بدانید که عملکرد بهتر انگشتان بستگی به محل قطع شدگی دارد. بنابراین هر چه محل قطع انگشت به نوک نزدیک تر باشد، بازیابی عملکردهای pinch ،grasp و اپوزیسیونال دست قطعی خواهد بود. در صورتی که ناحیه قطع شده بیشتر و نزدیک به مچ دست باشد، فرد ملزم به استفاده از پروتز سیلیکونی دستکشی خواهد بود تا مدیریت فعالیت های روزانه تسهیل یابد.
پروتز انگشت
 

انواع کاربردی پروتز انگشت

پروتزها کاربردهای متعددی دارند که به طور کلی از نظر کاربردی می توان آن ها را در 3 دسته بندی پروتزهای زیبایی، پروتز بر پایه ایمپلنت و پروتزهای مایوالکتریک قرار داد که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم:

پروتز بر پایه ایمپلنت

در برخی از بیماران جهت قرار گیری پروتزهای سیلیکونی روی انگشت، از ایمپلنت های کاشته شده روی استخوان استفاده می شود. استفاده از این روش علاوه بر افزایش ثبات پروتز، به مشکل نگه داشتن پروتز روی مقدار کوتاه باقی مانده از انگشت کمک خواهد کرد.

پروتزهای مایو الکتریک

عملکرد این پروتزها، از طریق الکترودهای سطحی موجود در قسمت مچ می باشد. الکترودهای ذکر شده با دریافت تکانه هایی از عضلات مچ دست، موجب به حرکت در آمدن پروتز خواهند شد. از آن جایی که این پروتزها دارای عملکرد محدودی هستند، کارایی آن ها بیشتر برای گرفتن و رها کردن اجسام و کمک به دست دیگر فرد جهت انجام امور روزمره می باشد. همچنین پروتزهای انگشت را می توان از نظر ظاهر به سه نوع ابتدایی، کلاسیک و طبیعی تقسیم بندی کرد که نوع ابتدایی آن دارای یک رنگ مایه انتخابی بوده، نوع کلاسیک امکان انتخاب بین 2 تا 3 رنگ را برای بیمار فراهم کرده و نوع طبیعی 6 تا 8 رنگ را شامل می شود. قطعا انتخاب پروتز انگشت از میان پروتزهای ذکر شده کار آسانی نبوده و نیاز به مشورت با دکتر متخصص انگشت مصنوعی می باشد. در این خصوص می توانید به کلینیک کاویان طب که بهترین مرکز ساخت پروتز انگشت می باشد، مراجعه کنید و سپس اقدام به تهیه پروتز مناسب انگشت خود نمایید.

نتیجه نهایی

قطع و از دست دادن انگشتان یکی از مسائل ناگواری است که احتمال مواجه شدن هر فردی با آن وجود دارد. در صورت بروز این عارضه، مدیریت مناسب و یافتن بهترین راه حل ضروری می باشد. پیوند انگشت اولین راهی است که به کار گرفته می شود، اما متاسفانه گاهی اوقات امکان پیوند وجود نداشنه و تنها راه خلاصی از مشکل، استفاده از پروتزهای انگشت می باشد. در این مقاله به ذکر انواع پروتزهای انگشت پرداختیم تا با مراجعه به بهترین مرکز ساخت پروتز انگشت، مناسب ترین و بهترین پروتز انگشت برای شما ساخته شود. مرکز ارتوپدی کاویان طب ارائه دهنده انواع ارتوز و پروتز خصوصا پروتز انگشت با بالاترین کیفیت می باشد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این کلینیک مشاوره رایگان داشته باشید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *