پروتز مکانیکی دست

اگر در پی قطع عضو دست، پزشک پروتز مکانیکی دست را به شما توصیه کرده است، با ما در این مطلب همراه باشید تا شما را با این پروتز و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. 

همان طور که می دانید، دست یکی از مهم ترین اعضای بدن محسوب می شود که بسیاری از امور توسط آن انجام می پذیرد. بنابراین قطع عضو در این ناحیه، کاهش شدید عملکرد و مشکلات روانی را به همراه خواهد داشت. در سال های اخیر پروتزهای عملکردی برای این دسته از افراد طراحی شده اند که یکی از بهترین آن ها پروتز مکانیکی دست که موضوع بحث ما در این مطلب است می باشد. 

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
پروتز دست و دست مصنوعی

آمپوتاسیون دست چیست؟ 

آمپوتاسیون دست روشی است که به عنوان آخرین راه درمان در بیمارانی که دچار عفونت غیر قابل درمان در ناحیه دست شده اند یا افرادی که بر اثر عوامل خارجی دچار آسیب دیدگی شدید در این ناحیه شده اند، به کار گرفته می شود. پس از جراحی قطع عضو دست، باید مراقبت های ویژه ای به کار گرفته شود تا از بروز عوارضی نظیر عفونت، درد و تورم بیش از حد در این ناحیه جلوگیری شود.

رایج ترین دلایل آمپوتاسیون دست 

دلایل متعددی در ضرورت یافتن جراحی قطع دست دخیل هستند که از جمله آن ها، می توان به وجود تومور بدخیم در بافت و احتمال پراکندگی آن در سایر بافت ها، ناهنجاری های مادرزادی و جراحات عمیق در طی تصادفات رانندگی اشاره نمود. در زیر به شرح برخی از این دلایل پرداخته ایم: 

اختلالات گردش خون 

در پی اختلال در دستگاه گردش خون، انسدادهای شریانی ایجاد شده که این امر منجر به مختل شدن جریان طبیعی خون خواهد شد. قطع جریان خون در دست، سبب توقف اکسیژن رسانی شده و احتمال نکروز را افزایش خواهد داد.

به طور کلی عدم اکسیژن رسانی به بافت ها، سبب متوقف شدن عملکرد متابولیسمی سلول ها و در نتیجه مرگ آن عضو خواهد شد که در این صورت قطع عضو دست ضرورت می یابد. از جمله علائم انسداد شریانی، می توان به تغییر رنگ پوست دست به رنگ قرمز، بیش از حد سرد بودن آن ناحیه و احساس درد به هنگام حرکت اشاره نمود. 

عفونت دست 

از دیگر عواملی که احتمال قطع عضو دست را افزایش می دهد، عفونت غیر قابل درمان و کنترل در ناحیه دست می باشد. در صورت درگیری هر بخش از دست با عفونت، پزشک آنتی بیوتیک هایی را جهت درمان عفونت تجویز خواهند کرد. به طور معمول عفونت های جزئی به راحتی توسط این داروها قابل درمان بوده، اما عفونت های شدید و گسترده گاهی آسیب های شدید بافتی را به همراه داشته که نهایتا مرگ بافت را سبب می شود.

عدم درمان به موقع این عفونت ها یا مقاوم بودن بدن نسبت به آنتی بیوتیک، قطع عضو دست را در پی خواهد داشت. عفونت های شدید و پیش رونده را می توان رایج ترین علت آمپوتاسیون دست دانست. 

حوادث رانندگی یا سوختگی 

گاهی در پی تصادفات سنگین و سوختگی های شدید، بافت های شبکه عصبی و عروقی دچار آسیب و له شدگی یا مرگ سلولی خواهند شد. همان طور که ذکر شد، پزشکان آمپوتاسیون را به عنوان آخرین راه درمان در این دسته افراد به کار خواهند گرفت و در حد امکان دست آسیب دیده را ترمیم و احیا خواهند کرد. در صورت قطع کامل عروق و اعصاب و عدم بازیابی آن ناحیه، قطع عضو ضرورت می یابد. 

پروتز مکانیکی دست

دوران بهبودی پس از قطع عضو 

پس از حراحی قطع عضو، بر اثر دلایل ذکر شده در بالا، فرد به جهت دریافت پروتز باید دوران بهبودی را طی کند که البته دوران دوران بهبودی پس از جراحی آمپوتاسیون دست، به میزان ناحیه قطع شده و نوع بیهوشی بیمار بستگی دارد. به طور کلی فرد پس از جراحی، مراحل زیر را طی خواهد کرد. 

دوران نقاهت در بیمارستان

در دوران بستری بیمار در بیمارستان، ابتدا پرستار اقدام به تعویض پانسمان و آموزش نحوه انجام آن به بیمار خواهد کرد تا جهت انجام آن پس از ترخیص از بیمارستان، فرد با مشکل مواجه نشود.

همچنین پزشک به طور منظم وضعیت بیمار را چک کرده و مواردی نظیر سخت شدن عروق و دیابت را بررسی خواهد کرد. تجویز دارو به جهت تسکین درد و پیشگیری از عفونت از دیگر اقداماتی است که توسط پزشک انجام می شود. 

توانبخشی 

شروع تمرینات کششی و ملایم پس از جراحی، از دیگر اقدامات لازم جهت بهبودی و دریافت عضو مصنوعی می باشد. بنابراین به جهت افزایش کنترل و قدرت عضلات و استقلال بیمار، پزشک ورزش کردن را به بیمار توصیه می کند.

همچنین برای خو گرفتن بیمار با وضعیت جدید، جلسات مشاوره الزامی می باشد. ادامه این مطلب را از دست ندهید تا شما را با یکی از بهترین و کارآمدترین دست های مصنوعی آشنا کنیم. 

پروتز مکانیکی دست چیست؟ 

یکی از انواع دست مصنوعی، پروتز مکانیکی دست می باشد که با ساختارهای خود، سبب تقلید از حرکات بازوی انسان می شود. برخی از دست های مکانیکی به طور مستقیم قابل کنترل بوده و برخی دیگر از فاصله دور و توسط کامپیوتر کنترل می شوند که به بازوهای روباتیکی نیز معروف هستند. با موفقیت های صورت گرفته در زمینه ساخت پروتز مکانیکی دست، شاهد عملکردهای بسیاری از این پروتز خواهیم بود. 

با بازوی مکانیکی مجهز به سنسور آشنا شوید

همان طور که گفته شد، امروزه پیشرفت های چشمگیری در زمینه تولید پروتزها صورت گرفته است که یکی از آن ها بازوهای مکانیکی می باشد که از تعدادی سنسور تشکیل شده و به نخاع فرد متصل می شود. می توان به سنسورهای موجود در بازوی مکانیکی برنامه داد تا ضمن تکان دادن بازو، قابلیت لمس اشیا و حس کردن آن را داشته باشند.

بدین ترتیب فرد به کمک بازوهای مکانیکی، ضعیف ترین ارتعاشات را احساس کرده که البته این امر در کنار مزایای متعدد، معایبی نیز خواهد داشت. طبیعی بودن ظاهر این پروتزها سبب شده است که گاها خود فرد نیز فراموش کند که فاقد دست بوده و در حال استفاده از بازوی رباتیک است. 

بازوی معمولی مکانیکی 

در کنار بازوهای مکانیکی سنسور دار، بازوهای معمولی مکانیکی نیز قرار دارند که در انجام امور روزمره به فرد کمک کرده و فعالیت هایی نظیر برداشتن اشیا را تسهیل می کنند. سیستم موجود در این پروتزها، از 3 مفصل تشکیل شده که انجام کارهایی نظیر استفاده از موچین را امکان پذیر کرده است. به لطف طراحی این پروتزها، رویای بسیاری از افراد دچار قطع عضو محقق شده و انجام امور روزمره برای آن ها آسان شده است. 

چگونگی حفظ اعتماد به نفس با وجود پروتز مکانیکی دست 

گاهی اوقات علی رغم تلاش های بیمار و گذر زمان پس از قطع عضو دست و استفاده از پروتز دست همچنان افراد با کمبود اعتماد به نفس مواجه اند که زندگی را برای آن ها سخت و طاقت فرصت کرده است. در این بخش به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به کارگیری آن ها به بهبود و کیفیت زندگی این دسته از افراد کمک شایانی خواهد کرد. 

رو به رو شدن با ترس 

بسیاری از افراد دچار قطع عضو تا مدت ها از ورود به اجتماع خودداری می کنند که تنها راه خلاصی از این ترس، حضور در اجتماعات و مکان های عمومی و رو به رو شدن با ترس می باشد. بنابراین به افراد توصیه می شود که در این موقعیت ها و جمع ها قرار گرفته و خود را با شرایط وفق دهند. 

کنار گذاشتن باورهای محدود کننده 

قطعا افرادی که به تازگی دست خود را از دست داده اند، تصور می کنند که دیگر قادر به کسب موفقیت و بسیاری از امور نیستند، این در حالی است که با تحولات موجود در فناوری و ساخت پروتزهای دست، هیچ مانعی سر راه افراد قرار نداشته و فرد می تواند قله های موفقیت را همانند گذشته طی کند.

اندیشه های مثبت و مهربانی با خود از دیگر مواردی است که به حفظ اعتماد به نفس افراد دچار قطع عضو کمک شایانی خواهد کرد. 

پروتز مکانیکی دست

قیمت پروتز دست

قیمت پروتز دست چقدر است؟ یکی از موارد اساسی به هنگام تهیه پروتز مکانیکی دست، قیمت این پروتزها می باشد. پس از انتخاب کلینیک ارتوپدی جهت سفارش پروتز مکانیکی دست، وضعیت بیمار. سن بیمار، ناحیه قطع شده و … در نظر گرفته شده و نسبت به این موارد قیمت دقیق پروتز تعیین می گردد. بنابراین نرخ پروتز مکانیکی دست ثابت نبوده و برای آگاهی از آن ها، مراجعه به کلینیک ارتوپدی فنی الزامی می باشد. 

بهترین کلینیک ساخت پروتز مکانیکی دست

با وجود این که قطع عضو حادثه دردناک و غیر قابل پذیرشی است، اما به دلیل پیشرفت های متعدد در زمینه ساخت پروتزها، دیگر مانند گذشته سبب محدود کردن فعالیت های فرد نمی شود. با تهیه پروتز مکانیکی دست از کلینیک های معتبری نظیر کلینیک کاویان طب، می توان حداکثر توانایی حرکتی خود را باز گرداند. بنابراین در صورتی که قصد تهیه پروتزهای دست را دارید، می توانید با کیفیت ترین و کارآمدترین پروتزها را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید. 

نتیجه نهایی

در پی قطع عضو به دلایلی نظیر اختلالات گردش خون، عفونت دست و … فرد با چالش های متعددی مواجه خواهد شد که به جهت کاهش این عوارض و چالش ها، می توان پروتزهای دست، از جمله پروتز مکانیکی دست را تهیه کرد. کلینیک کاویان طب، سابقه طولانی در زمینه تولید انواع پروتزها اعم از پروتزهای مایوالکتریک، پروتزهای الکتریکی و … دارد و به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک خواهد کرد. 

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *