اسپلینت پا چه کاربرد و مزایایی دارد؟

آیا قصد خرید اسپلینت پا را دارید؟ از مزایا و کاربرد آن مطلع هستید؟ در این مطلب از کاویان طب به شرح کاربرد و مزایای اسپلینت پا برای درمان شکستگی و بیماری هالوس والگوس خواهیم پرداخت.
اسپلینت ها بک وسیله ارتوپدی هستند که با ثابت نگه داشتن عضو آسیب دیده، به کاهش درد و جلوگیری از آسیب مجدد کمک خواهند کرد. البته استفاده از اسپلینت به عنوان یک درمان موقت به کار گرفته می شود و سپس مراقبت های ارتوپدی آغاز خواهد شد. با ما همراه باشید تا بیشتر با اسپلینت های پا و درمان آن در بیماری های مختلف پا از جمله هالوس والگوس آشنا شوید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

اسپلینت پا

اسپلینت پا چیست؟ 

اسپلینت پا یک وسیله پزشکی ارتوپدی است که جایگزین بسیار مناسب و ایده آلی برای گچ بوده و توسط بسیاری از پزشکان در سراسر جهان توصیه می شود. این اسپلینت را می توان در شکستگی های استخوان، پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن به کار گرفت و به کاهش درد و جلوگیری از آسیب به آن ناحیه کمک نمود. شایان به ذکر است که اسپلینت ها پشتیبانی کمتری را نسبت به گچ از ناحیه آسیب دیده خواهند کرد، اما در عوض عوارض اسپلینت ها کمتر خواهد بود. از دیگر مزایای اسپلینت ها می توان به قابلیت سفت یا شل تر کردن بندهای Velcro در صورت تورم آن ناحیه  اشاره نمود. این ویژگی به فرد کمک خواهد کرد تا در صورت مشاهده هر گونه تورم و تغییر در پا، اسپلینت را سازگار با شرایط کنند.

https://kavianclinic.com/%D8%A2%D8%AA%D9%84-%D9%85%DA%86-%D9%BE%D8%A7/

اسپلینت پا در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟ 

اسپلینت پا انواع مختلفی را شامل می شوند. بنابراین انتخاب نوع آن بستگی به عارضه و بیماری ایجاد شده در پا دارد. به طور مثال ممکن است پزشک برای آسیب دیدگی های مچ پا، مچ بند خلفی و برت اسپلینت ساق بلند پیاده روی را به بیمار توصیه کند. به طور کلی پزشکان اسپلینت ها را به عنوان اولین خط دفاعی جهت جلوگیری از تحرک اندام به کار خواهند گرفت. از جمله بیماری هایی که می توان توسط اسپلینت پا آن ها را درمان نمود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • شکستگی در ناحیه پا
  • رگ به رگ شدن 
  • در رفتگی یا جا به جایی مفصل
  • استفاده پس از جراحی به جهت محافظت از مچ پا
  • وارد شدن صدمات شدید به مچ پا 

انواع اسپلینت پا 

همان طور که پیش از این گفته شد، اسپلینت های پا انواع مختلفی دارند و می توان آن ها را در 4 دسته زیر قرار داد که عبارتند از:
  • اسپلینت AFO
  • اسپلینت KAFO
  • اسپلینت FRAFO
  • اسپلینت ‌دنیس براون
در ادامه به شرح هر یک از این اسپلینت ها خواهیم پرداخت:

اسپلینت AFO

اسپلینت AFO مخفف Ankle foot orthosis بوده و یک وسیله حمایت کننده از ساق، مچ و کف پا می باشد. این اسپلینت به جز در موارد خاص، مچ پا را در وضعیت خنثی (90 درجه) نگه خواهد داشت. کاربرد اسپلینت AFO در بیمارانی با اختلال حرکتی در مچ بیشتر دیده می شود. از دیگر کاربردهای این اسپلینت عبارتند از:
  • افرادی با افتادگی مچ پا یا دراپ فوت 
  • افرادی با عضلات بالا برنده مچ ضعیف
  • افراد دارای ضعف یا آسیب در عصب پرونئال
  • افراد دچار بی ثباتی مچ پا
  • افرادی که دچار ناتوانی در بالا بردن مچ پا به دلایلی نظیر بیماری ام اس، سکته، فلج مغزی، فلج اطفال و … هستند.
  • افرادی که نیاز به ثابت نگه داشتن وضعیت پا پس از جراحی مچ دارند.
  • کودکان دچار کوتاهی آشیل (که منجر به راه رفتن روی پنجه می شود)

اسپلینت KAFO

از دیگر انواع اسپلینت های پا، می توان اسپلینت KAFO را نام برد که این واژه مخفف Knee Ankle Foot Orthosis می باشد و از مفصل زانو، مچ و کف پا حمایت می کند. این نوع اسپلینت نسبت به ناحیه آسیب دیده در افراد مختلف کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. به طور مثال ساخت این نوع اسپلینت در بیماران فلج مغزی با فلج اطفال کاملا متفاوت خواهد بود. اسپلینت KAFO به جهت کنترل بی ثباتی در زانو، کنترل حرکت و حفظ تراز مناسب به کار گرفته می شود. استفاده از اسپلینت KAFO به افرادریر توصیه می شود:
  • افرادی که قادر به بالا آوردن مچ پا و کنترل کردن مفصل زانو به دلایلی نظیر بیماری فلج اطفال نیستند و زانوهای آن ها حین حرکت خالی می شود.
  • افراد مبتلا به فلج مغزی یا cp که اسپاستیک هستند و دارای عضلات پشت ران و ساق کوتاه هستند.
  • افرادی با کوتاهی آشیل یا همسترینگ 
  • افرادی با الگوی راه رفتن کراچ 

اسپلینت FRAFO 

اسپلینت FRAFO یا Floor Reaction ankle foot orthosis مچ پا را بین ۹۵-۹۷ درجه قرار داده و قسمت جلو ساق را می پوشاند. این امر موجب حفظ خم شدن زانو و پیشگیری از راه رفتن فرد روی پنجه می شود. این نوع اسپلینت پا به افرادی با الگوی راه رفتن کراچ جهت اصلاح الگوی راه رفتن توصیه می شود.

اسپلینت دنیس براون 

آخرین نوع اسپلینت پا که در این بخش قصد شرح آن را داریم، اسپلینت ‌دنیس براون (Dennis Brown Splint) می باشد که دو عدد اسپلینت AFO برای هر دو پا را شامل می شود که از طریق یک بار پلاستیکی متحرک یا فلزی ثابت به اتصال هر دو پا کمک خواهد کرد. این اسپلینت مچ پا را در زاویه 85 درجه قرار داده و در درمان بیماران کلاب فوت نوزادان به کار برده می شود.

اسپلینت هالوس والگوس مفصل دار چه ویژگی هایی دارد؟ 

پیش از ذکر ویژگی های اسپلینت هالوس والگوس قصد داریم به شرح این بیماری بپردازیم. هالوس والگوس (انحراف شست پا) که گاها بونیون نیز نامیده می شود، عارضه ای است که به دلیل رشد یک استخوان اضافی در انگشت شست پا منجر به دفورمیتی در این ناحیه خواهد شد. از جمله عوامل ایجاد کننده این بیماری می توان به ایستادن طولانی مدت، پوشیدن کفش های تنگ و وارد شدن فشار به پا در حین راه رفتن اشاره نمود.
این بیماری دردناک بوده و تاثیر منفی بر کیفیت زندگی خواهد گذاشت. استفاده از اسپلینت هالوس والگوس مفصل دار به درمان این بیماری کمک شایانی خواهد کرد و علاوه بر تسکین درد این عارضه به بازگرداندن ظاهر پا به حالت طبیعی نیز کمک خواهد کرد. در ادامه به شرح ویژگی ها و کاربردهای اسپلینت هالوس والگوس خواهیم پرداخت.

ویژگی های اسپلینت هالوس والگوس

  • فشار مناسبی را جهت درمان هالوس والگوس و رفع درد ناشی از آن ایجاد خواهد کرد.
  • هیچ گونه آلرژی و حساسیتی را در پوست ایجاد نخواهد کرد.
  • دارای قابلیت شست و شو می باشد.
  • دارای مفصل به جهت ساپورت بیشتر از پا می باشد.
  • کم حجم و سبک است.

کاربرد اسپلینت هالوس والگوس

  • کمک به رفع عارضه هالوس والگوس 
  • کمک به بهبود روند درمان پس از عمل جراحی
  • جلوگیری از پیشرفت هالوس والگوس
  • کمک به کاهش درد و درمان آن 
  • جلوگیری از رشد مجدد استخوان شست یا پس از عمل جراحی
  • کاهش دهنده درد ناشی از میخچه و روی هم افتادگی انگشتان
  • پیشگیری از خراش و سایش میان انگشتان 

اسپلینت هالوس والگوس

اسپلینت هالوس والگوس را چه مدت باید مورد استفاده قرار داد؟

این پرسش را نمی توان به طور دقیق پاسخ داد، زیرا نتایج حاصل از اسپلینت هالوس والگوس مفصل دار در هر فرد متفاوت بوده و به تغییرهای مختلفی وابسته می باشد. از جمله این موارد می توان به شدت مشکل، فشار وارده از بافت های اطراف، زاویه انگشت شست و زاویه انطباق فرد با اسپلینت اشاره نمود. به طور کلی توصیه می شود که اسپلینت پا را در روزهای ابتدایی ۲۰ دقیقه و سپس آن را به آرامی به ۲ تا ۳ ساعت افزایش دهید. از آن جایی که اسپلینت ها دارای بند هستند، در صورت احساس ناراحتی می توان کشش آن ها را کاهش داد. معمولا نتایج استفاده از اسپلینت در کاهش درد در همان روزهای ابتدایی مشخص می شود، اما اصلاح انگشتان پس از ۶ تا ۸ هفته آغاز خواهد شد.

خرید و سفارش اسپلینت پا 

اکنون که با انواع اسپلینت پا و مزایای اسپلینت پا برای درمان شکستگی و سایر عارضه ها آشنا شدید، بهتر است اسپلینت مورد نیاز خود را از یک کلینیک معتبر و با سابقه تهیه نمایید. کلینیک کاویان طب سابقه درخشانی در زمینه تولید انواع وسایل کمک حرکتی و ارتوز و پروتزها دارد. بنابراین با خیالی آسوده جهت سفارش اسپلینت مورد نیاز خود به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت این کلینیک با قیمت مناسب بهره مند شوید. در صورتی که با هر گونه ابهام در این زمینه مواجه شدید، می توانید با مشاوران و کارشناسان کلینیک کاویان طب از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

https://kavianclinic.com/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%AF%DB%8C/

نتیجه نهایی 

اسپلینت پا یک وسیله ارتوپدی بوده که با ثابت نگه داشتن مچ پا در مواردی نظیر شکستگی و آسیب در ناحیه پا به کاهش درد و جلوگیری از حرکت آن کمک می کند. اسپلینت های پا انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها در بیماری های متفاوتی به کار برده می شوند. یکی از کاربردهای این اسپلینت ها کمک به درمان هالوس والگوس می باشد که پس از مدتی استفاده شاهد اصلاح فرم انگشتان و کاهش درد در این بیماران خواهیم شد.
کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع ارتوز، پروتز و اسپلینت پا و … با بالاترین کیفیت می باشد. بنابراین پس از مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه بهترین و مناسب ترین اسپلینت پا مورد نیاز خود را سفارش دهید تا روند درمان بیماری شما تسریع شده و هر که زودتر بهبودی حاصل شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *