دست مصنوعی زیر آرنج و انواع آن

آیا دچار قطع عضو دست از ناحیه زیر آرنج شده اید؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است، باید بدانید که هر چه زودتر اقدام به تهیه دست مصنوعی زیر آرنج نمایید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود.
زمان استفاده از پروتزهای زیر آرنج به عوامل متعددی از جمله عدم وجود درد، حساسیت، تورم و بهبود زخم و … بستگی دارد. اما به طور معمول افراد 4 تا 6 هفته پس از عمل، می توانند پروتز مورد نیاز خود را دریافت نمایند. در این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر شرح علل مختلف قطع عضو زیر آرنج، انواع پروتز زیر آرنج را شرح دهیم.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

دست مصنوعی زیر آرنج

علل قطع عضو 

در این مطلب به شرح دو دسته آمپوتاسیون خواهیم پرداخت:

آمپوتاسیون ضربه ای 

به طور کلی می توان تمامی آمپوتاسیون ها را ضربه ای دانست. آمپوتاسیون ضربه ای به حالتی اطلاق می شود که فرد در طی یک واقعه ناگهانی و غیر قابل انتظار، اعضا بدن خود را از دست بدهد. آمپوتاسیون می تواند در تصادفات رانندگی یا در محل کار و در وضعیت های پر خطر ایجاد شود. از نمونه های آمپوتاسیون ضربه ای، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • شوک الکتریکی 
  • حوادث مکانیکی (در محل کار)
  • تصادفات رانندگی 
  • انفجارات آسیب زا
  • گیر کردن بخشی از دست میان در 
آمپوتاسیون ضربه ای بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است زندگی فرد را به خطر بیاندازد. البته پس از رساندن بیمار به بیمارستان، پزشکان تلاش می کنند تا حد ممکن عضو آسیب دیده و دچار آسیب را حفظ کرده یا پیوند بزنند.

آمپوتاسیون وابسته به جراحی

یکی از تکنیک های حیاتی که در گذشته پزشکان به جهت حفظ جان افراد به کار می گرفتند، جراحی قطع عضو بوده، اما امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در علم پزشکی، جراحی آمپوتاسیون تا حد زیادی کاهش یافته است. به طور معمول جراحی آمپوتاسیون به دلیل اختلالات خونرسانی و نکروز می باشد و از آن به عنوان آخرین راه درمان استفاده می شود.

انواع آمپوتاسیون اندام فوقانی 

جراحی آمپوتاسیون ممکن است در هر یک از بخش های بدن ایجاد شود و موجب محدودیت های حرکتی در فرد شود. از انواع آمپوتاسیون ها ضربه ای، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • آمپوتاسیون ربع خارجی: این نوع آمپوتاسیون شامل قطع عضو دست از نواحی شانه و بخشی از کتف و ترقوه می باشد.
  • آمپوتاسیون بالای آرنج یا میان بازویی: قطع عضو میان بازویی بین شانه و آرنج ایجاد می شود.
  • آمپوتاسیون آرنج: در این نوع آمپوتاسیون، قطع عضو از ناحیه مفصل آرنج می باشد.
  • آمپوتاسیون زیر آرنج یا میان رادیالی: آمپوتاسیون زیر آرنج که موضوع بحث ما در این مطلب می باشد، نواحی ساعد، کف دست و بین آرنج را درگیر می کند.
  • آمپوتاسیون مچ دست: آمپوتاسیون در این ناحیه سبب قطع دست خواهد شد.
  • آمپوتاسیون کف دست: در آمپوتاسیون استخوان کف دست، مچ دست سالم باقی مانده و تنها بخشی از دست قطع خواهد شد.
  • آمپوتاسیون انگشتان دست: گاهی اوقات یک یا چند انگشت دست یا نوک انگشت قطع خواهد شد که به آن آمپوتاسیون انگشت گفته می شود.

کنترل درد پس از قطع دست از زیر آرنج 

پس از انجام هر جراحی، بیماران دردی را از شدید تا خفیف تجربه خواهند کرد که این دردها با بهبود یافتن بافت ها کاهش خواهد یافت. اما قطع عضو خصوصا قطع دست یا پا دردی متفاوت از سایر جراحی ها را به همراه داشته و فرد علاوه بر شدت زیاد درد، مدت طولانی تری از این درد رنج می برد. ممکن است درد قطع عضو بلافاصله پس از جراحی ایجاد شود یا چندین ماه بعد. افراد مواجه شده با این عارضه، درد ناشی از آن را این گونه توصیف می کند: گرفتگی عضلات، درد ضربان دار، سوزن سوزن شدن
از انواع دردهایی که بیمار پس از قطع عضو همانند قطع عضو زیر آرنج تجربه می کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

احساس فانتوم 

برخی از بیماران پس از قطع عضو احساس می کنند، عضو قطع شده همچنان در آن ناحیه وجود دارد. افراد درگیر با چنین احساسی، تصور می کنند که اندام آن ها هنوز سرجای خود باقی مانده و تنها آن عضو کوچک شده است. با وجود این که این گونه افراد دردی را احساس نمی کنند، اما احساس فانتوم بسیار آزار دهنده خواهد بود که حتی ممکن است تا 6 ماه این احساسات از بین نرود.

درد فانتوم 

دسته ای از بیماران دچار قطع عضو، درد در ناحیه قطع شده را گزارش می کنند، به این صورت که آن ها احساس خارش، سوزش یا فشار در اندام قطع شده را دارند. دلیل ایجاد درد فانتوم، تداخل سیگنال های سیستم عصبی میان مغز و نخاع می باشد. در واقع می توان گفت که حتی پس از قطع عضو، اتصالات عصبی عضو به مغز باقی مانده و سیگنال های ارسال شده به مغز شبیه به سیگنال های درد خواهد بود. اکثریت افراد دچار قطع عضو این درد را تجربه خواهند کرد، اما این موضوع را با پزشک یا اطرافیان در میان نمی گذارند.

درد قسمت باقیمانده 

در اندام باقیمانده نیز بیماران درد را تجربه خواهند کرد و دسته ای از بیماران نیز با عارضه نوروما مواجه خواهند شد. همچنین استفاده از پروتزهای نامناسب نیز سبب ایجاد درد در استامپ خواهد شد. بنابراین باید پس از بهبودی دست به جهت پیشگیری از کبودی یا درد در استامپ، دست مصنوعی زیر آرنج را از کلینیکی معتبر تهیه نمود.

کنترل درد دست پس از قطع عضو 

پس از قطع دست از زیر آرنج با توجه به میزان درد، می توان راهکارهای متفاوتی را به کار گرفت. توصیه پزشکان در مراحل اولیه، تکنیک های کنترل استرس می باشد.

درمان به کمک آینه 

پزشکان توصیه می کنند که در هنگام فیزیوتراپی بیمار به آینه نگاه کند تا با رسم مسیرهای عصبی در مغز، بیمار این عارضه را باور کند. این روش به کنترل درد فانتوم نیز کمک شایانی خواهد کرد.

مصرف مسکن 

مصرف مسکن های غیر مخدر با محدود کردن ارسال سیگنال های درد به مغز به کاهش درد کمک خواهند کرد. البته مصرف این مسکن ها باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

تزریق موضعی 

تزریق برخی از داروهای ضد درد به ناحیه استامپ منجر به تسکین درد از طریق کنترل سیگنال های دردناک می شود.

تکنیک های ذهنی 

روش هایی نظیر آرام سازی ذهن، ماساژ درمانی و گرم نگه داشتن موضع، علاوه بر کاهش درد، موجب آرامش ذهنی شما نیز خواهد شد. از سایر روش های درمان درد ناشی از قطع عضو زیر آرنج، می توان به تحریک عمقی مغز، تحریک عصبی و روش جراحی اشاره نمود. همچنین تهیه دست مصنوعی زیر آرنج نقش مهمی را در آرامش فرد و بالا بردن اعتماد به نفس بیمار ایفا می کند.

انواع پروتز زیر آرنج 

پس از بهبودی زخم به جای مانده از آمپوتاسیون و آمادگی فرد برای دریافت دست مصنوعی زیر آرنج، فرد با مشورت و صلاحدید پزشک، می تواند یکی از پروتزهای زیر را نسبت به نیاز خود تهیه کرده و بخش گسترده ای از عملکردهای خود را بازیابد:
  • پروتز زیبایی یا منفعل (بدون اجزای متحرک)
  • پروتز عملکردی با نیروی بدن (نیروی حرکتی بدن منجر به فعال شدن دستگاه ترمینال می شود)
  • پروتز عملکردی با نیروی خارجی (پروتز میوالکتریک)
  • پروتز ترکیبی ( ترکیبی از پروتزهای عملکردی با نیروی بدن و پروتزهای عملکردی با نیروی خارجی)

پروتز منفعل با زیبایی

اگر هدف شما از تهیه دست مصنوعی زیر آرنج تنها جنبه زیبایی آن بوده و عملکرد آن برای شما اهمیتی ندارد، پروتز زیبایی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته به کمک این پروتزها، می توانید برخی از اشیا را جا به جا کنید یا آن را نگه دارید.

پروتز عملکردی با نیروی بدن 

این نوع پروتزها که دارای یک تسمه بوده و در اطراف بازوی مخالف قرار می گیرند، با کمک اعضای باقیمانده دست و دستگاه ترمینال، انجام برخی از امور را تسهیل می کنند.

پروتزهای میوالکتریک 

پروتز میوالکتریک دارای باتری های قابل شارژ بوده که جهت تامین برق موتور پروتز به کار گرفته می شوند. این دسته از پروتزها علاوه بر کارایی بالا، زیبایی ظاهر دست را نیز باز خواهند گرداند. البته از آن جایی که این پروتز کاربردی تر از سایر دست های مصنوعی زیر آرنج می باشد، سنگین تر و گران تر خواهد بود و به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
پروتز زیر آرنج

تهیه دست مصنوعی زیر آرنج 

اگر به دنبال کلینیکی می گردید که سابقه طولانی در زمینه تولید انواع پروتزها داشته باشد و در ساخت محصولات خود، متریال با کیفیت و متخصصین مجربی را به کار گیرد، کلینیک کاویان طب را انتخاب کنید. این کلینیک که کار خود را از سال 91 آغاز کرده است، توانسته اعتبار بالایی را در زمینه تولید انواع پروتز و ارتزها کسب نماید. در این کلینیک همچنین انواع کفش و کفی های طبی با به روزترین تکنولوژی ها ساخته می شود. بنابراین با آسودگی خاطر به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و طراحی و ساخت پروتز مورد نیاز خود را به آن ها بسپارید.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

سخن پایانی

قطع عضو دست عارضه ای است که زندگی افراد را تغییر داده و آن ها را با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد. از دست دادن دست از زیر آرنج به دلایلی نظیر تصادف، برق گرفتگی و … محدودیت های بسیاری را برای فرد ایجاد کرده که جهت کاهش این محدودیت ها می توان از پروتزهای زیر آرنج کمک گرفت. از انواع پروتز زیر آرنج، می توان به پروتزهای میوالکتریک، پروتزهای عملکردی با نیروی بدن و پروتزهای زیبایی اشاره نمود. در صورتی که قصد تهیه هر یک از این پروتزها را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید تا متخصصین این کلینیک پروتز مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت طراحی و تولید کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *