درمان مشکل راه رفتن بیماران ام اس MS

اگر شما یا اطرافیانتان به بیماری ام اس مبتلا شده اید و با سوالاتی از جمله بهترین درمان مشکل راه رفتن بیماران ام اس چیست؟ یا چگونه ام اس بر توانایی راه رفتن اثر می گذارد؟ مواجه شده اید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید. هدف ما از نگارش این متن رفع ابهامات شما در زمینه درمان مشکل راه رفتن در این بیماران می باشد.

بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) یک بیماری مرتبط با سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) می باشد. این بیماری به دلیل حمله اشتباه سیستم ایمنی به بافت های بدن (غلاف میلین)، یک بیماری خود ایمنی اطلاق می شود. نسبت به این که کدام اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته اند و شدت میزان آسیب عصبی، شاهد علائم و نشانه های متفاوتی در این بیماری خواهیم بود. برخی از علائم ایجاد شده در بیماری ام اس قابل رویت بوده، اما برخی علائم ها نا آشکار می باشند و فقط بیمار مبتلا آن را حس می کند. شایان به ذکر است که علائم ام اس در هیچ دو بیماری یکسان نخواهد بود، اما در بسیاری از بیماران اختلال در راه رفتن را شاهد خواهیم بود و دلیل این عارضه آسیب دیدن سلول های عصبی مخچه می باشد. مخچه کنترل کننده حرکات و توان عضلانی بوده که در صورت آسیب دیدن، توانایی راه رفتن را تحت الشعاع قرار می دهد. در ادامه سایر علائم این بیماری و درمان هایی را ذکر خواهیم کرد تا بیماران مبتلا به ام اس هر چه زودتر توانایی راه رفتن خود را به دست آورند.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

درملن مشکل راه رفتن بیماران ام اس

انواع بیماری ام اس (MS)

بیماری ام اس در 5 دسته بندی قرار می گیرد که در این بخش آن ها را ذکر کرده ایم:

1. ام اس عود کننده – فروکش کننده
  2. ام اس پیشرونده – اولیه
  3. ام اس پیشرونده – ثانویه
  4. ام اس پیشرونده – عود کننده
  5. ام اس خوش خیم

حدود 75 درصد از بیمارانی که به ام اس مبتلا هستند، در ابتدا به ام اس نوع عودکننده – فروکش کننده دچار می شوند. در این بیماران، حملات ناگهانی منجر به درگیر کردن یک یا چند بخش از بدن می شود. پس از بهبودی، تا حمله بعدی علائم بیماری پیشرفت نخواهد کرد. حملات بعدی ممکن است خیلی زود یا پس از چند سال رخ دهد.

برای تهیه و خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و مشاوره رایگان، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با شماره تماس 02191008881 در ارتباط باشید.

علت و عوارض بیماری ام اس

علت ایجاد بیماری ام اس ناشناخته بوده و دلیل ایجاد این واکنش ایمنی، هنوز مشخص نیست. البته گفته می شود که علل محیطی، حساسیت ژنتیکی و انواع خاصی از عفونت های ویروسی، این بیماری را ایجاد می کنند. سایر عوامل نظیر چاقی، کمبود ویتامین D و داشتن بیماری خود ایمنی، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. طبق گفته انجمن ملی ام اس، این بیماری گاهی اوقات ناتوان کننده می باشد، اما اکثریت افراد مبتلا، ناتوانی با شدت زیاد را تجربه نمی کنند. از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• خواب رفتن پا به طور مدام
  • خستگی زیاد
  • اختلال در بلع و صحبت کردن
  • افتادگی پا
  • از دست دادن تعادل
  • سفتی و خشکی عضلات
  • مشکلات بینایی نظیر درد چشم، دوبینی و تاری شدید
  • نوسانات خلقی
  • اسپاستیسیته عضلانی
  • اضطراب و افسردگی

همان طور که پیش از این گفته شد، اختلال در راه رفتن از شایع ترین عوارض این بیماری می باشد.

انواع روش های درمان اختلال راه رفتن در بیماری ام اس

در این بخش انواع روش های درمانی را ذکر خواهیم کرد تا بیماران مبتلا به ام اس، به زندگی روزمره و استقلال فردی بازگردند.

کاردرمانی

یکی از روش هایی که به درمان بیماری ام اس کمک می کند، کاردرمانی می باشد که با هدف افزایش استقال و بهبود کیفیت زندگی صورت می گیرد. متخصص کاردرمانی پس از بررسی وضعیت بیمار، با مشخص کردن مشکلات بیمار از جنبه های مختلف، آموزش های لازم را جهت غلبه بر این مشکلات ارائه می دهد. آموزش های داده شده توسط متخصص کاردرمانی، شامل موارد زیر می شود:

• کمک به حفظ انرژی
  • پیشگیری از زمین خوردن
  • کمک به مدیریت استرس
  • آموزش تقویت بالاتنه و کشش
  • بازگشت فعالیت های روزمره
  • مدیریت دارویی
  • توانبخشی رانندگی
  • تمرین های حرکتی
  • آموزش مهارت های سازماندهی

همچنین کاردرمانگر به بیمار مبتلا به ام اس کمک می کند تا فعالیت هایی نظیر غذا خوردن، لباس پوشیدن و حمام رفتن را که برای بیمار دشوار است، به راحتی انجام دهند. از جمله تمرینات کاردرمانی می توان به آب درمانی و ورزش های آبی، تای چی و یوگا اشاره نمود که در ادامه به طور مختصر آن ها را شرح خواهیم داد:

• آب درمانی و ورزش های آبی: انجام ورزش های آبی، روشی مفید برای افزایش فعالیت بیماران مبتلا به ام اس می باشد. رانش آب و خاصیت شناوری آن به بیمارانی که قادر به راه رفتن بر روی زمین سفت نیستند کمک می کند تا در آب راه رفته و قدرت کلی بدن را حفظ کنند.
  • تای چی: از دیگر برنامه های سودمند برای بیماران ام اس، برنامه های در برگیرنده حرکات یوگا و تای چی می باشد. تای چی ورزشی است که در آن شدت حرکات کم بوده و می توان آن را در حالت های خوابیده و ایستاده انجام داد.
  • حرکات یوگا: یوگا در کنار کمک به تقویت و انعطاف پذیری بدن، تکنیک های آرام سازی و مدیتیشن را نیز شامل می شود. پزشک متخصص تمرینات گفته شده را متناسب با نیازها و اهداف بیمار طرح ریزی می کند.

متخصص فیزیوتراپی پس از ارزیابی توانایی حرکتی و عملکردی بیمار، راهکارهایی را جهت تقویت عضلات و بهبود راه رفتن بیمار پیشنهاد می دهد. یکی از مهم ترین اهداف فیزیوتراپیست، حفظ تعادل بدن و بازیابی توانایی بدن به همراه حفظ ایمنی بیمار می باشد. از جمله برنامه های فیزیوتراپی مرتبط با بیماران ام اس شامل حرکات و تمرینات نرمشی و آموزش استفاده درست از وسایل کمکی نظیر ویلچر، عصا و واکر می شود. توجه به این نکته ضروری می باشد که جلسات فیزیوتراپی باید بلند مدت و پیوسته باشد تا بیمار بهترین نتیجه را کسب کند. در صورتی که در جلسات فیزیوتراپی به وسایل کمک حرکتی نیاز دارید، می توانید وسیله کمک حرکتی مورد نیاز خود را از کلینیک کاویان طب تهیه نمایید.

ورزش

پیش از این تصور می شد که ورزش بیماران ام اس را خسته کرده و برای آن ها مضر می باشد، در صورتی که این گونه نبوده و امروزه همه پزشکان معتقدند که برخی ورزش های طراحی شده متناسب با نیازهای بیمار، موجب افزایش تعادل، استقامت، انرژی و قدرت بیمار می شود و منجر به بهبود کیفیت زندگی بیمار و افزایش توانایی راه رفتن می شود. به طور کلی ورزش های توصیه شده به بیماران ام اس، متمرکز بر حفظ قدرت عضله پا می باشد. همچنین در صورت لزوم به بیمار، ورزش هایی مبتنی بر کاهش وزن داده می شود تا با کاهش وزن، فشار وارد شده به پا کاهش یابد و تعادل بیمار حفظ شود. در ادامه برخی حرکات ورزشی مناسب بیماران ام اس را شرح داده ایم. البته لازم به ذکر است این ورزش ها باید توسط فیزیوتراپیست و مطابق با شرایط بیمار تجویز شود.

حرکت پلانک: این حرکت مناسب تقویت عضله های کمر، شکم و پشت بدن می باشد و به صورت زیر انجام می شود:

1. ابتدا کف زمین و بر روی شکم دراز کشیده و سپس آرنج ها و پنجه ها را تکیه گاه قرار داده و بدن را بالا بیاورید (به صورتی که از نوک سر تا نوک پنجه، بدن صاف قرار بگیرد). نحوه قرار گیری آرنج ها، باید دقیقا زیر شانه ها باشد.
  2. جهت جلوگیری از برجسته شدن باسن، عضله های شکم را سفت نگه دارید. حدود 10  تا 15 ثانیه در این حالت ثابت بمانید.
  3. پس از انجام حرکت ذکر شده به حالت اول بازگردید و 10 تا 15 ثانیه به استراحت بپردازید.
  4. توصیه می شود این حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کرده و پس از قوی شدن عضلات، سعی کنید مدت زمان این تمرین را به 20 ثانیه افزایش دهید.

حرکت پل: انجام این تمرین منجر به بهبود پرورش عضله های کمر، شکم، پا و سرینی می شود.

1. نخست به پشت دراز بکشید و دست های خود را به گونه ای قرار دهید که دو سمت بدن باشد.
  2. پاهای خود را به سمت داخل جمع کرده تا رو به باسن باشد. البته توجه کنید که کف پاها از زمین بلند نشود.
  3. سپس عضلات شکم را منقبض کنید، به گونه ای که ستون فقرات کشیده شده و ناف به سمت داخل باشد.
  4. به هنگام سفت کردن عضله های سرینی و بلند کردن مفصل های ران نفس خود را بیرون بدهید. در انتهای این حرکت بدن باید از زانو تا قفسه سینه، خطی مورب ایجاد کند.
  5. کمی مکث کنید و در هنگام بازگشت به حالت اولیه نفس خود را به داخل کشیده و حرکت ذکر شده را 10 تا 20 بار تکرار کنید.

دستگاه توانبخشی راه رفتن

بیماری ام اس بیشتر منجر به محدود شدن حرکات می شود ولی معمولا دردناک نیست. همچنین بیماری ام اس سبب کاهش قدرت عضلات می شود که جهت تقویت این عضلات، می توان از دستگاه های توانبخشی با جریان های فارادیک و fes استفاده نمود (توجه نمایید دستگاه هایی که باعث بالا رفتن بدن می شود، نباید برای این بیماران استفاده شود. زیرا گرما علائم بیماری را تشدید می کند). در بیمارانی که الگوی راه رفتن آن ها دچار اختلال شده است، می توان از دستگاه های زیر استفاده کرد:

1. دستگاه توانبخشی راه رفتن تحریک الکتریکیه
  2. تکار
  3. تحریکات الکتریکی
  4. اولتراسوند
  5. لیزر پر توان و کم توان

در صورتی که قصد تهیه دستگاه های توانبخشی جهت اصلاح الگوی راه رفتن بیماران ام اس را دارید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کرده و جدیدترین دستگاه های کمک حرکتی توصیه شده توسط پزشک متخصص را خریداری نمایید.

سخن پایانی

در بیماری ام اس سیگنال های الکتریکی توسط اعصاب به درستی انتقال داده نمی شود و این مسئله سبب اختلال در راه رفتن می شود. روش های درمانی متعددی وجود دارد که از جمله این روش ها، می توان فیزیوتراپی، کاردرمانی، ورزش، استفاده از وسایل کمک حرکتی و دستگاه های توانبخشی را نام برد. جهت کسب بهترین نتیجه درمان، می توانید از مشاوران کلینیک کاویان طب کمک بگیرید و جدیدترین و به روزترین وسایل کمک حرکتی مورد نیاز خود را تهیه کنید.