جراحی قطع دست، علت، عوارض و مراقبت ها

علت جراحی قطع دست چیست؟ دراین مطلب علت، عوارض و مراقبت های پس از جراحی قطع عضو را شرح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید.
طی جراحی آمپوتاسیون دست، بخشی از دست نظیر مچ، بازو، آرنج یا انگشتان قطع خواهند شد. آگاهی یافتن بیمار از ضرورت قطع عضو دست، نگرانی و ناراحتی شدیدی را در بیمار ایجاد می کند. با وجود دشواری در پذیرفتن این عارضه، فرد ملزم به بازگشت به زندگی می باشد که این امر با استفاده از پروتزهای دست میسر است. با استفاده از اندام های مصنوعی فرد قادر به انجام امور روزمره خود و بازگشت به اجتماع می باشد. در ادامه دلایل قطع عضو دست و انواع دست قطع شده را شرح خواهیم داد.

جراحی قطع دست

دلایل قطع عضو دست

از دست دادن قسمتی از دست اعم از انگشت، بازو، مچ دست و انگشتان منجر به تغییر در زندگی بیمار و تاثیرات منفی بر کار، تعامل و استقلال فرد آسیب دیده خواهد شد. عوامل متعددی سبب قطع عضو می شوند که عبارتند از:
  • وارد آمدن آسیبات شدید به دست طی تصادفات رانندگی
  • آسیب به دست طی استفاده از ابزار و تجهیزات صنعتی
  • ضربه خوردگی یا سوختگی شدید
  • بیماریی که منجر به قطع جریان خون و در پی آن مرگ بافت شود.
  • بیماری های عروقی و دیابت
  • تومور سرطانی ماهیچه یا استخوان
  • عفونت شدید
  • سرما زدگی

بیشتر بدانید: پروتز دست: عملکرد دست مصنوعی قابل حرکت و سیلیکونی

قطع عضو به دلیل بیماری های عروقی

برخی از افراد به دلیل بیماری های عروقی و اختلال در جریان خون نظیر بیماری شریانی محیطی ناچار به جراحی قطع دست می شوند. در صورتی که مشکلات عروقی مزمن باشند، مرگ بافت در آن ناحیه را به همراه خواهد داشت.

قطع عضو به دلیل سرطان

در انواع خاصی از سرطان، قطع دست به جهت جلوگیری از شیوع بیماری ضرورت می یابد. از جمله سرطان هایی که بر استخوان و بافت های بدن اثر خواهند گذاشت، می توان سارکوم را نام برد که در صورت پیشرفت سرطان یا گسترش یافتن آن در اعصاب و عروق خونی، قطع عضو ضروری می باشد.

قطع عضو در عفونت های شدید

غلبه کردن نوعی از باکتری بر بدن و پخش آن در جریان خون، منجر به مرگ بافتی در انگشتان دست و پا به دلیل تاثیر جریان خون در این نواحی خواهد شد. در صورتی که داروهای آنتی بیوتیک قادر به کنترل عفونت نباشد، حیات بیمار به خطر خواهد افتاد. همچنین در صورت لزوم و به جهت حفظ جان فرد، پزشکان جراحی قطع دست را توصیه می کنند.

انواع قطع عضو فوقانی و جراحی آن

نسبت به ناحیه آسیب دیده، میزان آسیب وارده به بافت استخوان و دلیل قطع عضو، روش جراحی به کار گرفته شده متفاوت خواهد بود. قطع انگشتان دست را می توان یک روش کوچک اما پیچیده دانست که در طی آن جراح ملزم به حفظ اعصاب و تاندون ها بوده تا فرد عملکرد حرکتی دست خود را از دست ندهد. اما قطع بازو یک جراحی بزرگ محسوب می شود که مستلزم تثبیت تمام بافت ها در صورت امکان نظیر اعصاب، استخوان، ماهیچه ها و عروق خونی می باشد. در هنگام جراحی قطع انگشتان دست، جراح ممکن است استخوان ناحیه آسیب دیده را جدا کند، اما در برخی از جراحی ها ممکن است این عمل به صورت مرحله ای انجام شود.
در زیر به ذکر انواع قطع عضو در ناحیه دست خواهیم پرداخت:
  • قطع عضو زیر آرنج
  • قطع عضو بالای آرنج
  • قطع عضو مچ دست
  • قطع عضو از شانه
  • قطع عضو از ناحیه آرنج
  • قطع عضو انگشتان
نسبت به این که کدام قسمت دست آسیب دیده است، پزشک جراحی قطع دست را انجام خواهد داد. البته حراح نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا حد ممکن قسمت کمتری از دست را قطع نماید تا فرد با استفاده از پروتزهای دست مناسب قادر به بازیابی توانایی های حرکتی خود باشد. در همین راستا پزشک جهت تعیین محل قطع عضو، روش های زیر را به کار خواهد گرفت.
  • بررسی نواحی قرمز شده در محل آسیب دیده
  • بررسی ضربان محل آسیب دیده و اطراف آن
  • مقایسه دمای ناحیه آسیب دیده با نواحی سالم بدن
  • بررسی این که آیا پوست اطراف ناحیه آسیب دیده به لمس حساس است یا خیر

بیشتر بدانید: قیمت پروتز دست چقدر است + هزینه سفارش دست مصنوعی

مراحل عمل قطع دست

پیش از آمپوتاسیون، بیمار نسبت به گستردگی جراحت حدود ۵ الی۱۴ روز در بیمارستان بستری خواهد شد. سپس جراح با ارزیابی وضعیت سلامت عمومی بیمار و عضو درگیر، روش جراحی را تعیین خواهد کرد. این جراحی را می توان هم به صورت بیهوشی عمومی و هم بی حس کردن نخاع انجام داد. در طی این عمل جراح بافت های آسیب دیده را برداشته و حتی الامکان بافت های سالم را حفظ خواهد کرد. در عمل قطع عضو دست، جراح موارد زیر را به کار خواهد گرفت:
  1. استخوان له شده و بافت های آسیب دیده برداشته می شود.
  2. بخش های ناهموار استخوان صاف می شوند.
  3. عصب ها و رگ ها بسته می شوند.
  4. بریدن عضلات و شکل دادن آن به گونه ای که فرد پس از جراحی امکان دریافت پروتز را داشته باشد.
پس از پایان یافتن جراحی پزشک ممکن است محل قطع عضو را توسط بخیه ببندد که به آن قطع عضو بسته گفته می شود، اما در برخی از بیماران جراح ناحیه قطع شده را چند روز باز خواهد گذاشت تا در صورت لزوم بخش های دیگری از عضو آسیب دیده را بردارد. در این موارد تیم جراحی با قرار دادن پانسمان استریل روی زخم، ناحیه قطع شده را می پوشانند تا به نگه داری لوله های تخلیه پانسمان کمک نمایید.
همچنین جهت ثابت نگه داشتن عضو باقیمانده آتل نیز به کار برده می شود.

عوارض و خطرات جراحی قطع دست

جراحی قطع دست همانند سایر جراحی ها عوارض و خطراتی را به همراه خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خونریزی و عفونت

احتمال خونریزی و عفونت پس از هر عمل جراحی وجود دارد که فرد باید با به کار گیری توصیه های پزشک از بروز این عوارض جلوگیری نماید. خونریزی ایجاد شده در اتاق عمل توسط تیم جراحی متوقف خواهد شد و به جهت کنترل خونریزی پس از عمل نیز یک کیسه به دست قطع شده متصل خواهد شد.
از آن جایی که احتمال عفونت نیز پس از این جراحی وجود دارد، پزشک داروهای آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد و تمیز کردن زخم ناشی از جراحی توسط یک محلول ضد عفونی کننده را توصیه خواهد کرد. با به کار گیری تمامی روش ها گاهی در دست قطع شده عفونت ایجاد خواهد شد که باید جهت درمان آن سریعا اقدام نمود.

روند کند بهبود زخم ها

آن دسته از بیمارانی که به ضعف در جریان خون یا به دلیل عفونت ناچار به قطع دست شده اند با روند کند بهبودی زخم باقی مانده در دست قطع شده مواجه خواهند شد. در همین راستا تیم جراحی در مدت زمان حضور شما در بیمارستان پس از جراحی، محل قطع عضو و روند بهبودی را تحت نظر قرار داده و علائم عفونت را بررسی خواهند کرد.

ایجاد لخته خون

عدم تحرک پس از جراحی ممکن است منجر به ایجاد لخته های خون به خصوص در پاها شود که به جهت جلوگیری از این عارضه داروهای رقیق کننده خون با دوز پایین تجویز می شود.

انواع پروتزهای دست مصنوعی

افرادی که دچار قطع عضو در ناحیه دست شده اند، می توانند به جهت بازیابی توانایی های حرکتی و عملکردی خود و بازگشت به روند زندگی پیشین از پروتزهای دست مصنوعی استفاده کنند. انتخاب بهترین نوع پروتز دست به عوامل مختلفی اعم از میزان قطع عضو، خواسته ها و نیازهای بیمار، شغل و فعالیت های روزمره بیمار بستگی دارد که پس از مراجعه به کلینیک های فعال در این زمینه، متخصص ساخت پروتز با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده در بالا، بهترین پروتز را برای دست قطع شده پیشنهاد خواهند داد. انواع پروتزهای دست موجود در کلینیک های ارتوپدی عبارتند از:

پروتزهای زیبایی

این نوع پروتزها گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی دست قطع شده می باشند. ظاهر پروتزهای زیبایی بسیار شبیه به دست طبیعی بوده و در ساخت آن ها به صورت سفارشی به تمامی جزئیات نظیر لک و خال های پوستی، رگ های دست، مو و ناخن توجه می شود.

پروتز میوالکتریک

این پروتزها با اتصال به الکترودهای موجود در بازو و دریافت سیگنال های الکتریکی از عضلات امکان کنترل دست را به فرد خواهد داد.

پروتزهایی که با نیروی بدن کار می کنند

کنترل این دسته از پروتزها از طریق مهار و کابل پوشیده شده در اطراف تنه صورت می گیرد.

ترانس رادیال

در صورتی که قطع عضو در ناحیه زیر آرنج باشد، از این نوع پروتز استفاده می شود که جهت به کار گیری آن باید پروتز را به بازو و زیر آرنج متصل کرد.

ترانس مورال

در مقابل پروتز ترانس رادیال، پروتز ترانس مورال قرار دارد که در قطع عضو های بالای آرنج به کار گرفته می شود. به جهت استفاده از پروتز ترانس مورال باید پروتز را به بازوی فوقانی متصل کرد.
دست قطع شده

آمادگی برای دریافت پروتز دست مصنوعی

چنانچه پس از قطع عضو، بیمار کاندیدای مناسبی جهت دریافت پروتز مصنوعی باشد، پزشک برنامه های توانبخشی را از همان بیمارستان آغاز خواهد کرد تا آمادگی لازم برای دریافت پروتز حاصل شود. برای استفاده از پروتز دست باید حساسیت پوست دست قطع شده کاهش یابد. انجام اقدامات زیر به کاهش حساسیت پوست کمک خواهد کرد:
  1. با حوله صورت، ضربات ملایمی را به پوست وارد کنید.
  2. دست قطع شده را محکم ببندید تا علاوه بر پیشگیری از جمع شدن مایع، ورم ایجاد شده نیز کاهش یابد.
  3. به جهت پیشگیری از باقی ماندن اسکار ناشی از جراحی، پوست اطراف استخوان را مالش داده و بکشید.
  4. همچنین با انجام تمرینات فیزیولوژی می توان عضلات عضو باقی مانده را تقویت کرد و تحمل عضو مصنوعی را آسان نمود.

ممکن است این فرآیند درمان برای دریافت عضو مصنوعی چند ماه به طول بیانجامد.

بیشتر بدانید: قیمت پروتز انگشت دست چقدر است؟

سخن پایانی

علل مختلفی نظیر آسیب دیدگی های شدید در تصادفات یا سوختگی، تومورهای سرطانی، عفونت شدید و سرما زدگی منجر به جراحی قطع دست خواهد شد که روش جراحی با توجه به ناحیه آسیب دیده متفاوت خواهد بود. در طی جراحی، پزشک حدالامکان بافت های سالم را نگه داشته و بافت های آسیب دیده را قطع خواهد کرد تا از بروز آسیب به سایر بافت های سالم پیشگیری نماید. در صورت بروز این عارضه در ناحیه دست و به جهت بازیابی توانایی های حرکتی می توان از پروتزهای دست استفاده نمود.
کلینیک کاویان طب یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی فنی بوده که انواع پروتزهای دست را متناسب با نیاز بیمار و وضعیت فرد طراحی و تولید می کند. جهت سفارش پروتز دست می توانید با شماره 91008881-021 تماس گرفته و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید.