قیمت پنجه کربنی

امروزه با ساخت خلاقانه پروتز پنجه کربنی، علاوه بر بازیابی تحرک و بازگشت به زندگی پیشین، می توان تمامی فعالیت های گذشته از جمله ورزش های حرفه ای را نیز ادامه داد. در ادامه این مطلب به معرفی پروتز پنجه کربنی و قیمت پنجه کربنی خواهیم پرداخت.

اگر از آن دسته افرادی هستید که تصور می کنید قطع عضو از ناحیه پا به معنای پایان فعالیت های ورزشی و سایر امور می باشد، خواندن این مطلب را از دست ندهید. 

مرکز تخصصی ساخت پنجه کربنی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

قیمت پنجه کربنی

پروتز پنجه کربنی چیست؟

یکی از پر کاربردترین مفاصل اندام تحتانی، مفصل مچ می باشد که در صورت قطع عضو از این ناحیه، جایگزینی آن به یک چالش اصلی در ساخت پروتز تبدیل می شود. بدین جهت از عنصر کربن که دارای ویژگی هایی از قبیل قابلیت تحمل وزن و فشار، با دوام و سبک می باشد بهره گرفته می شود تا با آزاد سازی انرژی، امکان راه رفتن راحت را برای فرد فراهم نماید.

انواع پنجه کربنی 

پنجه های کربنی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای افرادی است که قصد راه رفتن با پروتز بیرون از خانه و با سرعت های مختلف را دارند. این پروتزهای کربنی در انواع مختلفی موجود می باشند که شناخت آن ها به هنگام خرید و تعیین دقیق قیمت پنجه کربنی به فرد کمک خواهد کرد. انواع پروتز پنجه کربنی عبارتند از: 

Integrated pylon

سبک ترین نوع پنجه کربنی integrated pylon می باشد که به صورت یک تکه بوده و به دلیل این که از نوک انگشت تا بالای مچ کشیده می شود، فاقد مفصل مچ می باشد.

از سایر ویژگی های این نوع پروتز پنجه کربنی، می توان به قابلیت تنظیم ارتفاع از زیر سوکت یا کفش و شبیه سازی خم و راست شدن مچ طبیعی با پاشنه دو قسمتی اشاره نمود. لازم به ذکر است این نوع پنجه مناسب افرادی با عضو باقیمانده بلند نمی باشد.

Proflex Lp

بسیاری از ویژگی های این پروتز پنجه کربنی، مشابه با نوع  integrated pylon می باشد، اما تفاوت بارز این پروتز، عدم وجود قطعه کشیده شده تا بالای مچ می باشد که این ویژگی آن ها را به یک گزینه مناسب برای افراد با اندام باقی مانده بلند تبدیل کرده است. قابلیت تنظیم در محل مچ از دیگر ویژگی های پروتز پنجه کربنی Proflex Lp می باشد. 

پنجه های کربنی با قطعه جاذب ضربه ‌‌و چرخش 

از آن جایی که این نوع پروتز پنجه کربنی سبب کاهش نیروهای برشی و عمودی وارده بر اندام باقی مانده می شود، مناسب افراد بسیار فعال با حرکات تکراری می باشد. 

Flex Foot

پروتز پنجه کربنی Flex Foot از نخستین پنجه های کربنی ساخته شده از کربن می باشد که به دلیل کاهش مصرف انرژی در راه رفتن با سرعت بالا، گزینه ای مناسب برای افراد فعال خواهد بود. 

Carbon copy 2

این پروتز پنجه کربنی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می باشد و مناسب افراد دچار قطع عضو از سطح مچ و با اضافه وزن (تا 113 کیلوگرم) می باشد.

Springlite Foot

ویژگی های این نوع پروتز پنجه کربنی مشابه با پروتز Flex Foot می باشد، با این تفاوت که این پروتز دارای یک لایه کربن و یک لایه فایبر گلاس می باشد که به استحکام بیشتر و بازگشت انرژی کمک شایانی کرده است. Springlite Foot بیشتر مناسب دونده ها بوده و نسبت به سایر گزینه ها با عملکردهای مشابه، هزینه کمتری را در بر خواهد گرفت. 

Vari Flex

از دیگر پروتزهای پنجه کربنی مناسب ورزشکاران و افرادی با سطح فعالیت بالا، می توان Vari Flex را نام برد که دارای یک شکاف طولی بوده و با فراهم کردن امکان حرکت مناسب برای پا، قابل استفاده برای افراد دارای اضافه وزن (تا 227 کیلوگرم) می باشد. 

Steplite Foot

این پروتز از دوام بالایی برخوردار بوده و یک گزینه مناسب برای آن دسته از افراد دچار قطع از ناحیه مچ است که فاقد فضای کافی برای قرار گیری پنجه های معمول هستند. 

پنجه Breeze

این نوع پروتز پنجه کربنی ساخت کشور آمریکا بوده و با عملکرد منحصر به فرد، از ویژگی هایی نظیر عملکرد بالا، قیمت کم و ظاهر مناسب برخوردار است. 

ویژگی های پروتز پنجه کربنی 

یکی از بهترین پروتزها که سبب ایجاد راحتی و آسایش بیشتر در افراد دچار قطع عضو در ناحیه پا می شود، پروتزهای پنجه کربنی می باشد. استفاده از این نوع پروتزها، هیچ آزاری به بیمار نرسانده و موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در فرد خواهد شد. در ادامه به شرح ویژگی های منحصر به فرد پروتزهایی با پنجه کربنی خواهیم پرداخت: 

انعطاف پذیری بالا

از ویژگی های پروتز پنجه کربنی، می توان به انعطاف پذیری بالای این پروتزها اشاره نمود که به یک ویژگی کارآمد برای راه رفتن افراد روی سطوح ناهموار تبدیل شده است. خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالای این پروتزها، از زمین خوردن و عدم تعادل افراد به هنگام راه رفتن روی سطوح صاف جلوگیری می کند. 

قابلیت برگشت انرژی 

از آن جایی که طراحی این پروتزها بر اساس اصول و فرآیندهای مهندسی صورت گرفته است، از فنرهایی به جهت برگشت انرژی استفاده می شود تا به هنگام راه رفتن و پیاده روی، فرد هیچ گونه لغزشی را تجربه نکند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد. 

ثابت بودن بخش مچ 

ثابت بودن مچ از دیگر ویژگی های پروتزهای زیر زانو پنجه کربنی می باشد. عدم چرخش در ناحیه مچ سبب توازن و تعادل فرد شده و از بروز بیماری هایی از قبیل آرتروز پیشگیری می کند. 

مزایای پروتز پنجه کربنی 

پروتز پنجه کربنی مزایای بسیاری را به همراه دارد که برخی از آن ها عبارتند از: 

استحکام بسیار بالا 

پروتزهای پنجه کربنی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل داشتن استحکام مشابه استخوان فرد، عملکرد استخوان ها را به عهده می گیرند. فیبر کربن به کار رفته در پروتز پنجه کربنی، سبب استحکام بسیار بالا و مقاومت فشاری در آن شده است و همانند استخوان اصلی فرد عمل می کند. 

توزیع ایده آل وزن 

پروتزهای ساخته شده توسط فیبر کربن، استحکامی برابر با یک پای طبیعی را داشته، در صورتی که وزن آن حدود 60 درصد از پای طبیعی سبک تر است. این نوع پروتزها با توزیع ایده آل وزن به نشستن، بلند شدن و راه رفتن آسان کمک می کنند. 

کاهش احتمال افتادن روی زمین

کاهش احتمال افتادن فرد روی زمین، از دیگر فواید و مزایای پروتز پنجه کربنی می باشد. از آن جایی که این پروتز به خوبی قادر به هدایت و کنترل وزن و انرژی می باشد، به عنوان یکی از قدرتمندترین پروتزها شناخته می شود. قدرت جذب ضربه و ایجاد تعادل به هنگام راه رفتن، از دیگر مزیت های پروتز پنجه کربنی می باشد. 

دلیل با دوام بودن پروتز پنجه کربنی چیست؟ 

تنها متریال به کار رفته شده در ساخت پروتز پنجه کربنی، کربن نمی باشد، بلکه از متریال های دیگری از قبیل کامپوزیت شیشه، پلی استر و فایبر گلاس نیز استفاده می شود. البته شایان به ذکر است که مقاوم ترین متریال در ساخت پروتز، الیاف کربن می باشد به گونه ای که آن را با استخوان های بدن مقایسه می کنند. از دیگر دلایل با دوام بودن و ماندگاری بالای این پروتزها، عملکرد آن ها می باشد.

 

انتخاب بهترین نوع پروتز پنجه کربنی

همان گونه که ذکر شد پروتزهای پنجه کربنی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که انتخاب بهترین نوع آن ها به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد. در ادامه به شرح عواملی که به هنگام تهیه پروتز پنجه کربنی باید به آن توجه نمایید پرداخته ایم: 

ناحیه دچار قطع عضو 

یکی از مهم ترین مواردی که به هنگام خرید و تعیین قیمت پنجه کربنی در نظر گرفته می شود، میزان و ناحیه قطع عضو می باشد، زیرا هر چه فرد از ناحیه بالاتری دچار آسیب دیدگی و قطع عضو شده باشد، میزان کنترل کمتر بوده و نیاز به ثبات بیشتری در پروتز می باشد. 

سطح فعالیت 

نسبت به سطح فعالیت های روزانه فرد، باید پروتز پنجه کربنی مناسب را انتخاب نمود، زیرا خرید پنجه کربنی نامناسب، راه رفتن فرد را دشوار خواهد کرد.

برخی از افراد فاقد توانایی راه رفتن بوده و تنها هدف آن ها از تهیه پروتز افزایش حس اعتماد به نفس می باشد، اما در برخی دیگر هدف از تهیه پروتز، انجام فعالیت های مختلفی می باشد که در ادامه انواع فعالیت ها و پروتز مناسب آن ها را شرح خواهیم داد:

حرکت محدود 

افرادی با محدودیت حرکتی، به دنبال حفظ تعادل و ثبات به هنگام راه رفتن با پروتز می باشند که این افراد باید پروتزی را تهیه نمایند که علاوه بر داشتن وزن سبک، به راحتی وزن را به پا منتقل کرده و به هنگام راه رفتن سبب خم شدن زانو نشود. 

پیاده روی با سرعت کم و زمان محدود 

اگر فرد دچار قطع عضو، به دنبال پروتزی جهت پیاده روی در مدت زمان کوتاه با سرعت کم می باشد، باید پروتزی را تهیه نماید که علاوه بر جذب ضربه و انتقال نیرو به هنگام راه رفتن، دارای عملکرد چند محوری و عملکرد پویا باشد. 

راه رفتن بر زمین های ناهموار با سرعت مختلف 

افرادی که قصد راه رفتن بر سطوح ناصاف و با سرعت بالا را دارند، باید در انتخاب پروتز پنجه کربنی خود، ویژگی هایی از قبیل قابلیت چرخش راحت، ذخیره انرژی و سازگاری با سطوح ناهموار را در نظر بگیرند. 

سطح تحرک بالا 

در صورت بالاترین سطح تحرک، باید پروتزی را تهیه نمود که علاوه بر سازگاری با زمین های ناهموار، قابلیت پشتیبانی و ذخیره انرژی را داشته باشد و دارای چرخشی بسیار آسان و نرم باشد. 

قیمت پنجه کربنی

قیمت پروتز پنجه کربنی 

اکنون که با مزایا و ویژگی های پروتز پنجه کربنی آشنا شدید، قصد داریم قیمت پنجه کربنی را شرح دهیم. لازم به ذکر است که قیمت پنجه کربنی را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد، زیرا پس از مراجعه به کلینیک های ارتوپدی با قیمت های متفاوتی مواجه خواهید شد که دلیل آن متفاوت بودن نوع پروتز پنجه کربنی و کلینیک انتخابی شما می باشد.

جهت آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید یا با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید.

عوامل اثر گذار بر قیمت پنجه کربنی 

همان گونه که ذکر شد، پیش از انتخاب نوع پروتز در رابطه با قیمت پنجه کربنی، نمی توان صحبت کرد. در ادامه سایر عوامل اثر گذار بر قیمت پنجه کربنی را شرح داده ایم:

  • وسعت و میزان قطع عضو 
  • نیازها و سطح فعالیت بیمار 
  • متریال به کار رفته در پروتز

نتیجه نهایی 

در این مطلب به شرح مزایا، ویژگی ها و انواع پروتز پنجه کربنی پرداختیم. هدف از نگارش این مطلب آگاهی شما عزیزان از قیمت پنجه کربنی بر اساس ویژگی ها و انواع آن می باشد. بنابراین در صورتی که قصد تهیه و اطلاع از قیمت پنجه کربنی را دارید، می توانید با کارشناسان مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان در ارتباط باشید و بهترین نوع پروتز پنجه کربنی متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *