ساخت پروتز پا

با خلق پروتزهای پا شاهد تغییرات بسیاری در زندگی افراد دچار قطع عضو از ناحیه پا بوده ایم. امید به زندگی و بهبود توانایی های حرکتی، از جمله مزایای این پروتزها می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به شرح نحوه ساخت پروتز پا بپردازیم. 

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند.. نمایش
ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

معرفی پروتز پا 

در گذشته با قطع عضو در هر ناحیه خصوصا پا، افراد دیگر قادر به بازیابی توانایی های خود و انجام بسیاری از امور نبودند، اما با ساخت پروتز پا، به کمک تکنیک های پیشرفته و فناوری های به روز، دیگر این مشکلات رفع شده و پروتزهایی کاملا مطابق با نیاز فرد با بهترین عملکرد ساخته می شود. افراد مواجه شده با عارضه قطع عضو، می توانند پس از گذشت چند هفته، جهت تهیه پروتز پا اقدام نمایند. 

آشنایی با انواع پروتز پا 

پروتزهای پا انواع مختلفی را دارا می باشند که انتخاب آن به شرایط فرد بستگی دارد. به طور کلی می ‌توان انواع پروتز پا را در دو دسته زیر قرار داد: 

پروتز موقت 

یکی از مهم ترین انواع پروتز، پروتز موقت می باشد که پیش از آمادگی کامل پا جهت استفاده از پروتز دائمی، می توان آن را به کار گرفت. راحتی در استفاده از این پروتز به التیام عضو باقی مانده کمک شایانی خواهد کرد. استفاده از جوراب پروتز یا ژل لاینر، از پوست عضو باقی مانده محافظت کرده و روشی موثر جهت آموزش راه رفتن با پروتز تحتانی می باشد. 

پروتز نهایی 

با وجود این که پروتز موقت از مزایای بسیاری برخوردار است، اما بهترین جایگزین برای عضو از دست رفته، پروتز نهایی یا دائمی می باشد. این پروتزها هماهنگی زیادی با بدن بیمار داشته و تا حد زیاد به رفع نیازهای حرکتی فرد کمک می کنند و انجام فعالیت های روزانه را تسهیل خواهند کرد. 

اجزا و لوازم ساخت پروتز پا

اجزا به کار برده شده در ساخت پروتز پا، بستگی به ناحیه قطع شده دارد. بنابراین در ادامه سه بخش اصلی پروتزهای پا را شرح خواهیم داد: 

سوکت

سوکت که خود از دو بخش نرم و سخت تشکیل شده، به اتصال پروتز به عضو باقیمانده کمک می کند. در واقع این بخش در ارتباط با استامپ می باشد. 

قسمت ساق

در افرادی که بر اثر قطع عضو، ساق پای خود را از دست داده اند، ساق پا را به کمک یک لوله مدولار با پوشش ابر فرم داده شده یا پلاستوزوت شبیه سازی می کنند. 

بخش های مچ و پا 

پنجه های پا را می توان هم به صورت ساده و بدون مفصل و هم با مفصل های یک یا چند محوره ساخت که نوع آن بستگی به شرایط و بودجه بیمار دارد. شایان به ذکر است که امروزه در ساخت پروتزهای پا، پنجه های کربنی مورد استفاده قرار می گیرند که از ویژگی های متعددی برای فرد برخوردار می باشند. در صورتی که در طی قطع عضو، مفصل زانو از بین رفته باشد، مفصل زانو تک محوره یا چند محوره ساخته می شود. 

ساخت پروتز پا

مراحل ساخت پروتز پا 

همان گونه که گفته شد در قطع عضو از بالای زانو یا زیر زانو نیاز به تهیه پروتزهای مخصوصی می باشد که ساخت آن ها امری تخصصی می باشد و باید به کلینیک های ارتوپدی معتبر مراجعه نمود. در این بخش قصد داریم به شرح مراحل ساخت پروتز پا بپردازیم تا در هنگام سفارش آشنایی بیشتری با پروتزهای پا داشته باشید. 

مرحله یک 

پس از ارزیابی های لازم توسط پزشک که آن ها را در مطالب پیشین ارائه داده ایم، یکی از ابتدایی ترین مراحل ساخت پای مصنوعی، طراحی و تولید مدل دیجیتال می باشد. در این مرحله باید دقت و توجه زیادی را به خرج داد تا مدل طراحی شده بیشترین شباهت را به عضو قطع شده داشته باشد. 

مرحله دو 

از دیگر مراحل ساخت پروتز پا، قالب گیری می باشد که به کمک قالب گچ انجام می شود. در طی این مرحله طول اندام، محل مفصل و … به خوبی اندازه گیری می شود. 

مرحله سه 

پس از طی کردن مراحل ذکر شده، ساخت سوکت مرحله ای است که باید با دقت بالا انجام شود. به جهت ساخت سوکت از یک ورق ترموپلاستیک استفاده می شود، به این صورت که ابتدا آن را گرم کرده و پس از قرار دادن در قسمت بالای قالب (در محفظه خلا)، هوای میان ورق و قالب کشیده می شود. 

مرحله چهار 

در این مرحله و پس از ساخت سوکت، متخصص مربوطه اقدام به آزمایش آن روی پای بیمار می نماید تا از راحتی پای فرد با سوکت اطمینان لازم را کسب نماید. پس از ساخت سوکت نهایی، پوشش مناسب پروتز طراحی و تولید می شود. 

نکات مهم در ساخت پای مصنوعی

در ادامه نکات تاثیر گذار در نحوه ساخت پروتز پا را شرح خواهیم داد: 

متریال به کار برده شده در ساخت پروتز 

جهت ساخت پروتزها، متریال های متفاوتی به کار برده می شود، اما در انتخاب این متریال باید دقت بالایی به خرج داد، زیرا سبک بودن و ضد حساسیت بودن آن ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. فیبر کربن از جنبه پر کاربردترین متریال در ساخت پروتزهای پا می باشد که علاوه بر سبک بودن، نیازهای فرد را نیز رفع می کنند. 

راحتی در استفاده از پروتز 

راحتی فرد به هنگام استفاده از پروتز، نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد، زیرا عدم احساس راحتی فرد با پروتز، کاهش عملکرد و در نتیجه نا امیدی و عدم اعتماد به نفس در فرد را به همراه خواهد داشت. 

عملکرد پروتز

با وجود این که هیچ پروتز پایی همانند پای طبیعی نمی باشد، اما باید به هنگام ساخت پای مصنوعی، عملکرد آن را مد نظر قرار داد و پروتزی با عملکرد قابل قبول طراحی و تولید کرد. لازم به ذکر است که هر چه عملکرد پروتز بیشتر باشد، قطعا هزینه های بیشتری را نیز در بر خواهد گرفت. 

وسعت اندام قطع شده 

نوع قطع عضو و وسعت آن نیز نقش تاثیر گذاری بر ساخت پروتز پا خواهد داشت که نمی توان آن را نادیده گرفت. در اصل این نکته یکی از تعیین کننده ترین موارد در انتخاب نوع پروتز خواهد بود. 

فعالیت های فرد 

با بالاتر رفتن سطح فعالیت، نیاز به پروتزهای خاص با عملکرد بالا می باشد. پروتوزیست ها در هنگام ساخت پای مصنوعی، این نکته را مد نظر قرار خواهند داد. 

استفاده از پروتز پای مصنوعی چه مزایایی دارد؟ 

پس از قطع عضو و به جهت کاهش عوارض آن، استفاده از پروتز پا توصیه می شود. پروتزهای پا مزایای بسیاری را به همراه دارند که در ادامه برخی از آن ها را شرح داده ایم: 

بازگشت عملکرد پا 

از دست دادن تمام یا قسمتی از پا، مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت و منجر به مختل شدن روند زندگی فرد خواهد شد. به کمک پروتز پا عملکردهایی نظیر دویدن، راه رفتن و بالا رفتن از پله را شاهد خواهیم بود. 

استقلال شخصی 

انجام فعالیت های روزانه به طور مستقل، برای فرد دچار قطع عضو از ناحیه پا حس خوشایندی می باشد که این امر به کمک پروتزهای پا میسر خواهد بود. تاثیر روانی مثبت، افزایش اعتماد به نفس و افزایش تحرک را می توان از سایر مزایای پروتز پا دانست. 

چه افرادی می توانند پروتز پا را تهیه کنند؟

اکر دچار قطع عضو شده اید و نگرانید که آیا شما نیز کاندیدای مناسبی جهت استفاده از پروتز پا هستید یا خیر، ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

پس از جراحی قطع عضو و ترخیص از بیمارستان، زمان آماده سازی اندام باقی مانده جهت دریافت پروتز می باشد. سطح عملکرد، پتانسیل پیشرفت و آمادگی استامپ از جمله عوامل تعیین کننده در استفاده از پروتز می باشد. در صورتی که نکات لازم در آماده سازی استامپ رعایت شود، پس از یک الی دو ماه از جراحی، می توانید پروتز پا مصنوعی را مورد استفاده قرار دهید. با این وجود تصمیم نهایی جهت استفاده از پروتز را به پزشک خود بسپارید. 

ساخت پروتز پا

نگهداری از پروتز پا 

پس از ساخت پروتز پا، حفظ و نگهداری از آن، بسیار حائز اهمیت می‌باشد، زیرا این امر رابطه مستقیمی با دوام پروتز دارد. به همین جهت نکاتی که پس از تهیه پروتز به شما آموزش داده می شود را رعایت نمایید تا پروتز شما عمر طولانی تری داشته باشد. 

هزینه و قیمت پای مصنوعی

همان طور که می دانید، پروتزهای پا همانند سایر پروتزها، قیمت های متغییری داشته و پس از طی شدن مراحل ساخت پروتز پا، قیمت آن ها تعیین می گردد. البته پس از ارزیابی توسط پزشک قیمت حدودی آن ها مشخص می شود. 

تهیه پروتز پا از بهترین کلینیک ارتوپدی

کلینیک کاویان طب یکی از بهترین مجموعه های تخصصی در زمینه ساخت انواع پروتزهای پا، دست، صورت و … می باشد. همچنین در این کلینیک مراحل ساخت پروتز پا با دقت بالا و با در نظر گرفتن تمامی شرایط بیمار توسط متخصصین مجرب صورت می گیرد که این امر کارایی و کیفیت پروتز شما را به طور چشمگیری بالا خواهد برد. 

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

نتیجه نهایی

پس از قطع عضو پا، بازگشت عملکرد فرد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین جهت کلینیک های ارتوپدی نظیر کلینیک کاویان طب، اقدام به ساخت پروتز پا با کیفیت بالا می نمایند. در این مطلب مراحل ساخت پروتز پا را شرح دادیم تا از دانش لازم در این زمینه برخوردار باشید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *